Bild
Nästa artikel

Kia Cee’d nedmonterad i tusentals bitar

Långtest

116 095 kilometer. Exakt så långt fick Vi Bilägares förra långtestbil Kia Cee’d rulla. Sedan var det obönhörligen slut.

ista färden med Vi Bilägares långtestbil Kia Cee’d gick via Autobahn genom Tyskland, motorvägar genom Österrike och Slovakien till slutdestinationen Zilina i skuggan av Tatrabergen. Där fick bilen sluta sina dagar, på samma ställe där den i oktober 2006 rullade av bandet som produkt nummer 457 i ordningen. Cirkeln var sluten.

– Vi gör ibland sådana här efterkontroller, berättar Peter Vrbiniak, ansvarig för service och garantier, när han tar emot oss på Kia-fabriken och låter sina medarbetare påbörja demonteringen. Er bil har rullat i ett annorlunda klimat med allt vad det innebär och det är viktigt för oss att få analysera vad som har hänt genom åren.

Vår Cee’d var ingalunda skrotfärdig, tvärtom faktiskt. Den visade klass, framför allt motormässigt, hela vägen genom Europa. Här pressade vi under stundom upp motorvarvet och nådde hastigheter på drygt 180 km/tim, utan att motorn knorrade nämnvärt. Under de tyngsta passen på Autobahn steg bensinförbrukningen till 9,0 liter/100 km, att jämföra med den sex år långa testperiodens notering på 7,4 liter.

Hur mycket slits en bil efter drygt sex års brukande? Det var det svaret som Kias tekniker sökte när de erbjöd sig att köpa tillbaka bilen. Vi Bilägare accepterade, under förutsättning att vi fick närvara vid demonteringen. En av anledningarna till att vår testbil var intressant att följa upp var att just vår Cee’d var en av de allra första bilarna som rullade ut från den hypermoderna bilfabriken i Zilina.

Det tog Boris Varga och hans medarbetare två dagar att demontera bilen bit för bit. Mest huvudbry vållade bilens underrede orsakat av den ljuddämpande behandling som Vi Bilägare lät kosta på förra sommaren – till ingen nytta, som det senare visade sig.

En tjock, svart och plastig massa täckte hela underredet inklusive hjulupphängningarnas länkarmar. Det sega materialet var besvärligt att forcera, och något riktigt svar på hur underredet och framför allt bränsletanken i plåt klarat sig med tanke på eventuella rostangrepp fick varken vi eller Kias tekniker.

På fabriken i Zilina tillverkas egna motorer medan utbyte sker med systerbolaget Hyundai, nära stationerat i Ostrava i Tjeckien, där växellådorna produceras. Motoravdelningens representant Branislav Martikán noterade vid isärplockningen av motorn att den var torr och fin utan oljespill.

– Just den här motorn har tillverkats i Korea, men från och med februari 2007 är motorerna tillverkade här i Zilina. Bensinmotorerna är enkla i sin uppbyggnad medan dieselmotorerna är mer komplexa, men generellt har vi sällan några kvalitetsproblem med drivlinan. Kamkedja till alla våra motorer bidrar till förstärkt pålitlighet.

Några dramatiskaavslöjanden skedde aldrig under demonteringen. Däremot visade sig tvärbalken bakom plasten vara knäckt och inåtböjd i farlig närhet av kylaren, en dold skada som påverkat bilens deformationszon.

Hela artikeln finns publicerad i Vi Bilägare nummer 12/2013.

Diskutera:Vad tycker du om Kia Cee’d?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee'd 1,6 EX

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Cee'd

Modell: 1,6 EX
Årsmodell: 2007
Inköpspris: 149 900
Körsträcka: 11 610 mil
Förbrukning (dek.): 6,4 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,4 l/100 km

Vi Bilägares långtest

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Peugeot 3008, 2010

Kommentarer

#1
2013-09-23 10:25

Kul grej faktiskt och det ultimata sättet att avgöra en bils egentliga kvalitet.
Sen om Kia vill avslöja detaljer är en annan sak men hur som helst så kommer ju ev. svagheter att rättas till i och med detta.

#2
2013-09-23 10:54

Inga dramatiska avslöjanden? En knäckt balk och påverkad deformationszon var väl rätt dramatiskt? Eller skulle ha kunnat bli i händelse av en olycka? Någon aning om hur det gått till eller om det var så från början? Känns mycket olustigt.

#3
2013-09-23 12:30

Skadan som man pratar om ( efter en påbackning? ) trodde man var utav mindre betydelse då den inte syntes.
Oavsett vilket har ju denna skada inget med bilen i övrigt att göra.

#4
2013-09-23 13:38

En riktigt törstig liten bil med över 180 g CO2 per km, hoppas att KIA åtgärdar den oerhörda bränsletörsten i sina kommande bilar. Enligt länken blir utsläppet för KIA nära 200 g CO2 per km, men då räknar dom nog inte med etanolen som tillsätts i bensinen.
http://www.utslappsratt.se/berakna-utslapp/berakning-av-utslapp-fran-bilar/

#5
mcregor
2013-09-23 14:44

PREVIA - med en snittförbrukning på 0,74 l/mil under nästan 12.000 mil så är den nog rätt typisk för bilar i denna storleksklass och årsklass och med 1,6 l sug-bensinmotor. Det ligger i samma storleksordning som min f d Toyota Corolla Touring 1,6 -03, VW Golf Variant 1,6 -00 samt Ford Focus kombi 1,8 -07. Din kommentar känns lite som att du måste hitta nåt att anmärka på - för detta var ju inte en Toyota.

#6
2013-09-23 14:50

Prius...

Sedan när är 7,4l/100 km " oerhörda bränsletörsten" och " riktigt törstig liten bil" i verklig körning?

#7
2013-09-23 15:51

Detta visar ju verkligen att Kia är seriösa när dom gör sig denna omfattande analys,,BRAVO;)

#8
2013-09-23 15:53

7,4l/100km är väl ändå rätt hyfsat för en bil tillverkad 2006. Kommentar tycker att KIA skall optimera sina motorer mht förbrukning men denna motor är ju 7 år gammal så facit borde ju redan finnas hur de lyckats.

#9
2013-09-23 15:57

@Mistro
Var det av en påbackning? Jag har inte sett eller läst nåt om det, men jag kan ju ha missat det. Om skadan fanns från början, då är det väl absolut något som har med bilen att göra? Detsamma om det är en till synes liten skada orsakad av lätt krockvåld, då det väl kan skvallra om kvaliteten? För om det påverkar deformationszonen, då är det väl inte av mindre betydelse?
Rätta mig gärna om jag har fel.

#10
2013-09-23 16:05

Denna typ av redovisning av sina långtestbilar har AutoBild kört med i många år. Så här kan en redovisning därifrån se ut:

http://www.autobild.de/artikel/mercedes-glk-dauertest-4346847.html

Denna gäller en av de senast provade - en Mercedes-Benz GLK.

För ca 15 år sedan erbjöds jag att köpa en sån byggsats hos Citroën i Köln. De hade en Evasion nedplockad i alla dess beståndsdelar :)

Hos AutoBild kan man finna många långtestbilar och inte alla har en sån kvalitet som man kan förmoda med andra som inte borde besitta någon särskild kvalitet är lysande. Bara att studera!!

#11
2013-09-23 19:01

Tvivlar på att den där derformerade balken hade gjort nån skillnad. Man ser den ju på bilden - och så länge inte svetsfogarna som fäster den i den "fyrkant" som jag antar är själva stötupptagningsytan (balkarna som ramar in kylaren) så lär det inte göra nån skillnad. Balkens enda uppgift lär vara att "koppla samman" stötfångaren med karossramen. Att den skadas så lätt skulle jag gissa på att den just är en del av deformationssystemet och SKA vara "mjuk". Vilken bil som helst som råkat ut för vad den balken råkat ut för lär få liknande skador.

#12
2013-09-24 07:35

Tycker det känns seriöst av tillverkaren att köpa denna bil, och därefter montera ner den och se vad som hänt med bilen under dess körsträcka. Ypperligt tillfälle för tillverkaren att ta lärdom om hur de svensksålda bilarna klarar sig under denna körsträcka i det svenska klitmatet, saltets inverkan gentemot bilar sålda till andra länder där dem ej saltar.

#13
Leif Larsson
2013-09-24 09:04

Man kan väl säga som såhär.
Kia får en goodwill utan motstycke.
Att köpa tillbaka bilen med reportage i Vib och positiva skriverier gynnar faktiskt Kia.
Detta är faktiskt bra reklam för Kia, och det vet de.

#14
2013-09-24 09:48

"johafor": Minns faktiskt inte nu exakt vad som har hänt men det är en uppkommen skada.
Största risken här var väl att kylaren var nära att ta skada?
Hur kraftigt en smäll tar är oftast svårt att veta men borta är "240 tiden" då man kunde knuffa andra bilar med stötfångarna. (eller för den delen bogsera en lastbil med ett spännband spänt om stötfångarfästena) ;)

#15
2013-09-24 09:54

"Kia får en goodwill utan motstycke."...det var väl liiiite väl överdrivet.

Alla tillverkare gör på samma sätt. Lite underligt att man valde en som underredsbehandlats....då ser man inte ev. rostproblem.

Tycker mest det känns som ett reklamjippo att välja ViB:s bil.

#16
2013-09-24 10:28

Ja, det stämmer nog. Nu när jag ser noga på bilden så tycks det inte heller vara en vital del av deformationszonen, snarare en tvärgående balk av tunnare snitt. Bra att få det uppklarat, tack för det!

#17
2013-09-24 13:09

JA det var nog ingen slump att det var just Vib bil som man valde att köpa tillbaka. Bättre feedback är nog svår att få om man vill nå ut till bilköparna i Sverige. ( dvs till de som bryr sig )

Massan under bilen verkade man dessutom förvånade över så särskilt mycket insatta över bilens liv tycks man inte ha varit.
Nyhetsvärdet i demonteringen var det viktigaste och att då köpa en annan bil ifrån en privatperson hade aldrig fått samma genomslag.

Hur som helst ett mycket bra initiativ utav både Kia och Vib och det här testet kunde inte ha avslutats på ett bättre vis.

#18
2013-09-24 22:22

Vill bara meddela att en 3000mila service på Kia Ceed executive 1,6 CRDI av nya modellen kostar 4,200kr på Wafab i Karlstad och Sunne. På A-bilar i Arvika kostar det 4,050kr och att servicen tar 2 timmar. Ska sägas att alla tre är auktoriserade verkstäder för Kia. Verkar vara ganska så dyr service på Kia. Något man får för att betala den långa garantin? Vad har andra som har Kia för erfarenheter om servicekostnader som ev läser detta?

Kia kan få köpa tillbaka våran bil vid nästa bilbyte för att montera ned den i atomer. Och då kommer den bilen att ha full servicehistorik hos Kia trots hutlös dyr service som tar 2 timmar att genomföra.

Vad vi tycker om Kia Ceed?

Jo, hittills är vi väldigt nöjda med den. Inga fel. Och vi tycker bilen är väldigt snygg både utvändigt och invändigt med trivsam inredning att både se och klämma på och att köra. Mysigt med panoramaglastaket i kupen. Bilen är väldigt välutrustad i detta utförande executive som även har skinnklädsel, elinställbar förarstol, navigation, backkamera, filvarnare m.m. Dock inte autobroms! Högt vägljud från däcken 225/45-17 är en nackdel. Förbrukning ca 0,52-0,54 liter mil.

#19
2013-09-25 10:45

Kollade upp nu vad servicen skulle kosta upp till 6000mil för Kia Ceed som VIB gör i test av bilarna. Jämförde med det senaste testet i senaste VIB mellan bilarna Skoda Octavia, Toyota Auris hybrid, och VW Golf.

Då skulle totalkostnaden för Kia Ceeds service gå på 8,800kr. Betydligt billigare än dessa konkurrenter. Så kanske servicen inte är så kostsam ändå på Kia vid en jämförelse.

Skoda 10420kr, Auris 12424kr, Golf 11178kr jämfört med kia Ceed 8800kr. Så jag får ta tillbaka min anklagelse mot dyr service på Kia jämförelsevis. Men det är ändock dyrt......

#20
mcregor
2013-09-25 10:54

Shogun - har svårt att tro på ViB's servicekostnader för i vart fall Golfen. Min Golf 6 1,6 TDI Bluemotion -12 kostade i juni 2.600 kr för 3000-milaservice - den första på bilen.
Även om nästa service, 6000 mil, är en s k stor service så skall prisskillnaden vara ca: 2000 kr enl VW-återförsäljaren. M a o - ca: 7.200 kr totalt t o m 6000 mil. Bor i Västerås så det är ju inte heller nån liten landsorts-verkstad även om det antagligen är dyrare i Stockholm.

#21
2013-09-25 11:01

mcregor.

Skulle tro att det är "Stockholmspriser" de uppger. Och de ligger nog något högre än mot tex Karlstad.

Bilens första, 3000mila servicen till Kia Ceed kostar 4200kr. 6000mila servicen 4600kr och då byter man bromsvätskan. Så totalkostnaden 8800kr för de första 6000milen.

#22
mcregor
2013-09-25 11:14

M a o skulle det för en Golf skilja ca: 4.000 kr på 2 servicetillfällen mellan Möller Bil i Västerås och någon av verkstäderna i Stockholmsområdet. Det är rätt mycket får man säja....

#23
2013-09-25 13:42

mcregor.

Nu har jag kollat upp vad det kostar att serva en Golf i det utförande VIB har i testet i Karlstad på Lecab. 3000mila servicen första service. 2308kr , 6000mila service 5700kr. Alltså de första 6000milen ca 8000kr. Väntar också på svar från Skoda av motsvarande i VIB test. Regnr på bil jag uppgett till Lecab vid förfrågan Golf NZE 334. Skoda FML 834.

Det skiljer alltså ca 3100kr upp till Stockholmspriserna mot servicen i Karlstad på samma service längd upptill 6000mil på Golf.

http://www.blocket.se/uppsala/Volkswagen_Golf_SC_2_0_TDI_150_DSG6_G_49478453.htm?ca=7&w=3

http://www.blocket.se/sodermanland/Skoda_Octavia_Combi_Elegance_2_0TDi_150HK__NY_49150837.htm?ca=7&w=3&last=1

#24
mcregor
2013-09-25 15:10

Oj vad du jobbar med detta Shogun. Men som sagt - de uppgifter jag fått här hos Möllers är att det normalt skall skilja ca: 2000 kr mellan 3000-mila och 6000-mila. Men det vet man ju inte förrän man beställer servicen...

#25
2013-09-25 15:39

mcregor.

Ja, vill jag ha reda på något så brukar jag gå till botten med det. Även om det krävs lite arbete för att få fram det ;o)

#26
2013-09-25 16:06

mcregor.

Skodan första service 3000mil 2550kr. 6000mila service 4300kr= 6850kr upptill 6000mil. Även detta på Lecab i Karlstad. Det gör Skodan är 2000kr billigare i service än vår Kia Ceed upptill 6000mil i service.

#27
mcregor
2013-09-25 20:05

4300 kr för 6.000-mila var nog exakt det pris jag fick ifrån Möllers för min bils 6.000-milaservice. Och eftersom 3000-mila kostade strax under 2.600 kr så verkar det ju vara nästan exakt samma servicekostnader som för Skodan.

#28
2013-09-25 20:34

Shogun och mcregor; ert uppdrag är omöjligt;-) Det är nämligen bara på långmilare som priserna gäller. Och bilarna ni refererar till körs mycket sällan dessa mil mellan de kallar på service.

Min frus Golf t.ex. råkar ut för en service vart annat år och då har den gått ca 1.000 mil. Då blir servicekostnaden per mil rätt dyr;-)

Men i princip har ni naturligtvis rätt, när ni räknar servicekostnader. Jag tackar för upplysningarna. Nu servar vi Golfen i Göteborg och där är servicen både dyr och skitdålig. Oavsett miltal.

#29
mcregor
2013-09-25 21:56

För min bil är det verkliga siffror t o m 3000 mil - och jag kunde köra denna sträcka innan bilen indikerade servicebehov.

#30
2013-09-26 08:11

Enligt Vib så var ju inte service på en i40 så dyr och det verkar ju som att även Kia numera har skärpt sig på området.
Visst är det dyrt ändå men jämfört med t.e.x Peugeot är det rena fyndpriserna som ni ger exempel på här.
Just servicekostnaderna kommer framöver att styra mitt bilval väldigt mycket då det inte är roligt att bli lurad.

#31
mcregor
2013-09-26 08:42

Kan fylla på med uppgivna servicekostnader för en utpräglad småbil nämligen Kia Picanto 2013. Prisuppgifterna erhållna ifrån Windahls i Västerås under januari 2013. Bilen skall servas 1 g/år eller efter max 1500 mil.
1 år/1500 mil: 1171 kr
2 år/3000 mil: 1537 kr
3 år/4500 mil: 1328 kr
4 år/6000 mil: 2527 kr
5 år/7500 mil: 1171 kr
Som synes rätt överkomligt och jämfört med t ex den Corolla kombi -03 jag hade åren 2003--2007 så är detta rena fyndpriserna. T ex så fick jag betala nästan 5000 kr för 6000-milaservice år 2006 - och även den hade samma serviceintervaller.
Så den långa 7-årsgarantin verkar inte ha slagit igenom i orimliga servicekostnader - det tycker i alla fall inte jag.

#32
2013-09-26 13:05

Om du "mcregor" lägger ihop kostnaderna för Picanton över 3000 mil så får du ungefär reda på vad det kostar att serva en 107:a på 1000 mil!
Då förstår kanske folk bättre varför jag är sur.

En Clio -11 skulle kosta 4200kr för en 2000 mils service. ( även det "ganska" saftigt" )

Dina uppgifter visar ju också att det finns en logisk förklaring till kostnaderna vilket inte alltid är givet. ( alltså samma peng för samma arbete )
Men det vore ju kul att veta vad som görs för 157kr extra vid 4500 mil. ;)