Bild
Nästa artikel

Kia Cee'd fick fladdrande ljussken

Långtest

Elektroniken på asiatiska bilar brukar sällan fallera, men vår nyinköpta Kia Cee’d har i det avseendet inte fått någon bra start på teståret.

För några veckor sedan tömdes oförklarligt all ström från batteriet när bilen parkerad i varmgarage inte använts på fyra dagar. Efter uppladdning har bilen sedan dess lydigt startat, men att det är något mysko med elektroniken står ändå helt klart. Fortfarande fungerar inte det nyckellösa låssystemet från förarsidan, endast på passagerarsidan.

De senaste märkligheterna inträffade under en mörker-etapp mellan Stockholm och Tänndalen. Plötsligt började ljuset att fladdra. Strålkastarna släcktes och tändes ett antal gånger i snabb följd. Obehagligheterna återkom tre–fyra gånger innan ljuset åter stabiliserade sig.

Mörkerkörningen i sig har inte varit någon angenäm upplevelse, även med fungerande strålkastare. Helljuset är blekt och svagt, men  halvljuset som har xenonlampor håller trots allt bra klass.

Under samma resa fick också klimatanläggningen spatt. Från autoläge ställde den om sig av sig själv och började med all kraft blåsa het varmluft mot fötterna.

Det hjälpte inte att sänka värmen med temperaturvredet, utan systemet fick ställas om manuellt för att åter fun-gera klanderfritt. Detta var en engångsföreteelse och problemet har inte kommit tillbaka.

Kia-verkstaden är vidtalad och bilen ska tas in för kontroll.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee'd?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee´d SW 1,6 CRDi Executive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt

Modell: SW 1,6 CRDi Executive
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 280 600 kr
Aktuell körsträcka: 994 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,2 l/100 km

Kommentarer

#1
2013-05-06 16:01

Jag inte sett det förut, kostar den verkligen 280 600 kr?
Det är klart, den verkar ju ha bl.a. inbyggt stroboskop och spontanaktiverad hårfön så den kanske är prisvärd?

#2
2013-05-06 16:01

Det är kanske aldrig mörkt i Korea ... Vi vet ju att Hundaj i40 säljs utan helljus ... (finns inte ens som kryssruta)

#3
2013-05-06 16:54

Behöver man skruva av stötfångaren vid glödlampsbyte på den?

#4
2013-05-06 16:55

Fladdrande ljus måste vara väldigt trafikfarligt, detta kan ju kanske framkalla epilepsianfall.

#5
2013-05-06 17:19

Alla koreaköpare lider väl av nå'n sorts krämpa redan Hackenbush!!??

#6
2013-05-06 17:20

Har inte en aning Shogun ... och har ingen anledning att ta reda på det heller ...
Men varför byta något som ändå inte fungerar?

#7
2013-05-06 20:04

Kurvföljande Xenonljus.

Riktigt otyg till teknisk lösning.
Upphängningen gör att de drar in mycket mer fukt än andra lampor pga att sockel och infästning rör sig.
Lamporna har en tendens att flimmra och blinka, speciellt när man kör på rist-liknande underlag eftersom kablar och infästning, samt strömöverföring rör sig.

#8
mcregor
2013-05-06 20:37

280.000 kr - och sen klagar många på är Golfen är dyr...
Här säljer dom Golfen med 105-hästars bensinaren och Masterpaketet för 170.000 kr... Visserligen inte diesel och inte lika utrustade och Golfen är ingen kombi men Golfen har väl i alla fall avsevärt bättre säkerhetsutrustning vill jag minnas... Och 110.000 kr kan man få ytterligare en hyfsad, ny andrabil för...:)
PS till Raphael: Yes - man kan alternativt få t ex en Megane Kombi men den har ju inte många sagt att den är så dyr - därför tog jag Golf som ett jämförande exempel.

#9
2013-05-06 21:11

Hade hellre köpt en annan dyr bil, Volvo V60 D2 S/S Nordic med Momentumpaket och ändå haft några kronor kvar upp till 280.000:-
Ärligt talat, hur många lägger dessa slantar på en Kia Cee´d???

#10
2013-05-06 21:17

Kia, Hyndaj och Daewo har väl samma kundkrets som andra bondfångare?

#11
2013-05-06 21:22

Förstår inte varför ViBilägare köper in en Ceed Executive när de allra flesta Kia Ceed som säljs inte har det utrustingspaketet. Det ger ju bara en skev bild av hela testet. Sen är det kul att skribenten Jes gör sig rolig på Kias bekostnad när han själv verkar äga ett bilmärke som just nu rasar i förtroende när det gäller deffekta DSG lådor och krånglande TSi motorer. Vem vill köpa en beg golf med DSG där garantin gått ut? Snacka om iskallt i bilhallen

#12
2013-05-06 21:34

Det är väl bara dumt att dessa fel uppmärksammas vibilägare någon känslig ägare kan ju ta illa upp. Se bara hur känsliga ägare till vw är när man tar upp problemen med växellådor här på vibilägare under andra artiklar. Det ska mörkas och man ska gå tillverkarens ärenden att inga fel existerar. Man funderar på hur de tänker lika om de köpt ett kylskåp tv eller annat att felet ska tystas ned för att tillverkaren ska slippa göra något åt det och att de själva gärna betalar felet. Och det är ju bra för tillverkaren.

#15
2013-05-06 21:46

@Birger. Det är bra att man uppmärksammar fel och brister. Det jag syftar på är att man köper in den dyraste modellen och därmed framstår Kia som svindyr. Varför gjorde man inte likadant med dom andra tesbilarna? Volymbilen av Kia Ceed ligger på ett pris strax över 200 kkr och är då jämförbar med volymgolfen som är den modell man testar just nu på ViBilägare

#16
mcregor
2013-05-06 22:42

Leom - men det lustiga är ju att många anser Golf som det klart dyraste alternativet och nu visar det sig att Ceed ligger i samma prisklass - minst...
Ceed är givetvis ingen dålig bil men personligen så tycker jag att den är överprissatt f n. Förmodligen ordnar det sig om ca: 1 år - då har den säkert sänkts 20.000 kr.
Sen är jag tveksam till din förutsägelse att en Golf skulle bli iskall i beghallen...det finns nog åtskilliga bilar som kommer att vara avsevärt mycket kallare.

#17
2013-05-06 22:55

Leom jag förstår vad du menar att man valt en toppmodell av ceed för att jämföra med andra billigare varianter av andra. Men det jag menar är att vissa märkesnördar här som troligtvis bara kan köra vw går i taket när man för fram krav på att tillverkaren ska stå för fel som helt klart är konstruktionsfel. Då blir man beskylld för att ägna sig åt korståg mot märket. Jag menar vilken sida står man på? Konsumenternas eller tillverkarens? Och vem vill som du skriver köpa en begagnad golf med denna växellåda som du säger de kommer att vara stendöda på begmarknaden. Och ja jag skulle nog också hellre köpa en kia ceed än en golf som har för klena garantier. Man vågar nog inte lämna längre garantier när man ser hur bilarna drabbas av fel. Men det var heller ingen lysande start i testet för ceed enligt vibilägare. Sedan kan man undra om det inte kan vara handhavande fel av vibilägares testförare vad gäller klimatanläggningen eller det kanske man inte vill kännas vid?

jes likväl som jag liknar vid att handla en beg lyxbil och köpa en phaeton lika mycket som att handla bil på ö & b. Så billiga är de och ingen vill ha dom. Ska man ha en lyxbil ska man ha mercedes bmw eller lexus en riktigt lyxbil inget wannabee som ser ut som en ordinär folkvagn. Nej jag känner ingen conny eller shogun eller annan. Har du fått det på hjärnan eller ser du spöken också? Du verkar också ha svårt för alla bilar som inte kommer från vw och det är aldrig bra att fästa sig bara vid ett bilmärke.

#18
2013-05-06 23:57

Jag kanske skall upplysa Birger om att det finns metoder på nätet för att kolla var han sitter och skriver, det är lika avslöjande som skriftspråkets struktur och innehåll..
:-)

MVH AL

#19
2013-05-07 00:56

Al är välkommen att använda sig av en sådan metod om han finner det nödvändigt. Bara att be kevin carlsson eller annan på vibilägare att hjälpa till med det hela. Så visst gör din undersökning var jag sitter och skriver får vi se vad du kommer fram till. Men jag kommer att försvinna härifrån under veckan för att ev komma tillbaka under nästa vecka.
Detta bli märkligare och märkligare på denna hemsida. Är det en sekt som håller till här eller som bara får vara här?
Det är också väldigt avslöjande vad man är för person om man konstant ägnar sig åt personangrepp. Trots att man är välutbildad eller vad det är man vill framhålla men är man det då när man använder sig av personangrepp för att trycka ned andra och framhålla sig själv? Jag är inte helt övertygad om det! Det måste vara något som fattas när man håller på så.

#20
2013-05-07 00:56

Mig veterligen har jag aldrig diskuterat något med Birger, annat än att han undrade lite om undersökningar över kvalitet där jag gav en hel del referenser så att Birger kunde lära sig mera själv. Det övriga diskussionsutbytet med Birger är obefintligt. Så då är frågan om Birger bytt namn, använder flera olika alias eller om han bluffar. Och om han bytt namn, vad hette han då tidigare som jag tydligen trampat på tårna?

Men jag tar gärna en debatt med Birger baserad på sakkunskap om han så önskar. Här intill har det exempelvis ställts frågor om DSG som Birger kan svara på.

MVH AL

#21
2013-05-07 01:04

Jag är inte insatt i vw växelåds problem men förstår att det finns problem. Bra om al är insatt i ämnet och kan reda ut det vilket jag betvivlar. Det som är intressant är för min del om vw kommer att stå för fel utan kostnad för kunden. Annars skulle jag mycket väl kunna tänka mig en vw golf med berörda växellåda. Men så länge de inte gör det ska de kritiseras. Hörs kanske nästa vecka om andan faller på att skriva mer här.

#22
2013-05-07 01:16

Och där försvann Birger med svansen mellan benen innan han behövde konkretisera exakt var, när och hur jag förolämpat honom.... Jo man tackar, verkligen en seriös och trovärdig strategi. Först haspla ur sig en massa anklagelser och därefter - när man ber honom att vara lite mer konkret - försvinna iväg....Ja det var väl länge sedan det krasade så hemskt i glashuset som hos denna förorättade Birger (som med detta inte direkt uppfört sig särskilt trevligt själv - att ljuga ihop en massa dumheter och därefter kritisera andra baserat på dessa påhitt är väl om något ett personangrepp - ja det är nog mer fegt och lågt än något annat)....

Men det är lugnt Birger. Jag kan vänta tills nästa vecka och då vill jag gärna ha ett konkret svar, när, var och hur.

MVH AL

#25
2013-05-07 09:00

Birger erkänner nu att jag aldrig förolämpat honom utan mestadels ägnar sig åt att läsa vad jag skriver. Håll dig då till det tack! Och lev gärna som du lär och bemöt i sak - inte vad någon eventuellt har skrivit tidigare (tagit ur sin kontext).

Vidare pågår en debatt om Volkswagens DSG-låda här intill, där Birger Karlsson och jag båda deltar. Frågor med mera kan vi alltså ta där (exempelvis har Birger fått ett gäng som han vägrar att svara på).

http://www.vibilagare.se/nyheter/vw-aterkallar-inga-dsgbilar-i-sverige

MVH AL

#26
mcregor
2013-05-07 09:17

Kompletterar med en till "Birger mot VAG-tråd" - http://www.vibilagare.se/nyheter/ny-volkswagen-golf-r-pa-vag

#27
2013-05-07 13:25

Har även jag väldigt svårt för det här med hur Vib köper in sina bilar.
"Bilarna i långtestet är inte tänkta att jämföras med varandra" men hur i h...... skall skall man tolka det annorlunda då bilarna konstant just det ja ..jämförs rakt av!?
Det är tvärtom omöjligt att INTE jämföra bilarna eftersom att det hela tiden pratas om hur bra eller dåliga de är.
Som lök på laxen får man till slut även reda på vad bilarna har kostat per mil men det är alltså då vi själva skall säga: Ja ja men den och den bilen var ju topputrustad?
Nä de flesta skumma igenom det mesta och läser slutkommentarerna ( helst gratis här på sidan ) och bildar sig inte bara en uppfattning om modellen i frågan utan om hela fabrikatet.

Kan ju förstå att Vib vill utrusta sina bilar vettigt men allt ifrån att snåla in på en färddator för 1500kr till att maxutrusta för typ +100.000 extra är inte ok!
Den annars vettiga Ceed är nu allt annat än just vettig,...undrar om det fanns fler rutor att kryssa?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.