Bild
Nästa artikel

Hyundai i40 får nya länkarmar

Långtest

Hyundai byter länkarmarna bak på 3 045 svensksålda exemplar av modellen i40. Vi Bilägares långtestbil är en dem som påverkas.

Vi har förvisso haft missljud i vår bil, men inte där det borde ha förekommit. 3 045 ägare i Sverige av Hyundai i40 berörs av en servicekampanj där länkarmarna bak, höger och vänster, byts ut inom ramen för garantin. Enligt tillverkaren finns det risk för att missljud kan uppstå och därför byts länkarmarna i förebyggande syfte.

Vid senaste verkstadsbesöket klagade vi över just ett missljud, ett gnissel- och skrapljud vid vänstersväng. Drivaxeldamaskerna fram var hela, men de behövde smörjas med spray.

Vår Hyundai i40 har inte hållit förväntad kvalitet så här långt och det är tur att femårsgarantin finns. Under året har en strejkande backkamera bytts ut, vidare ett  bränslefilter i förtid (redan efter 4 400 mil) och en kollapsad remskiva, där aggregatremmen blev så skadad att det krävdes bärgning till verkstaden.

Den senaste garantireparationen, utöver länkarmarna, är att vi också fått ratten utbytt. Här handlade det om en kosmetisk detalj, en flagnande rattkrans.

Glädjande är att förbrukningen hålls på bra nivå, påverkat av stor andel landsvägskörning.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai i40 1,7 CRDi Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai i40 1,7 CRDi Business

Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 6 516 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,0 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2013-12-21 08:59

"Vår Hyundai i40 har inte hållit förväntad kvalitet så här långt och det är tur att femårsgarantin finns. Under året har en strejkande backkamera bytts ut, vidare ett bränslefilter i förtid (redan efter 4 400 mil) och en kollapsad remskiva, där aggregatremmen blev så skadad att det krävdes bärgning till verkstaden."

Hoppsan då. Vilken otur.

#2
Claes T
2013-12-21 09:52

Skräpbilar.

#3
2013-12-21 11:04

Asiatisk kvalitet. :)

#5
Rustan Werling
2013-12-21 11:21

Undrar om det är lättare att få felen åtgärdade via garantin när det står Vi Bilägare längs hela sidan på bilen. Gissar att servicenivån är en smula högre på just detta exemplar.

#6
2013-12-21 11:29

Ja, Koreanerna har bevisligen en bit kvar till Japanernas kvalitet, men de slår iaf japanerna på fingrarna när det gäller design.

#7
Claes T
2013-12-21 11:31

Korea är inte hela Asien Raphael.

#9
2013-12-21 11:59

Jag är mycket imponerad av Hyundais kvalitet. Min första H-1 gick drygt 30.000 mil i min ägo och det enda som behövdes åtgärdas på garanti var byte av huvudcylinder efter ca. 5000 mil. Min andra H-1 har nu gått nästan 11000 mil utan ett enda fel. Vår första i30 hade vi i 4 år och 4000 mil utan ett enda fel. Vår andra i30 har vi visserligen bara haft i 5 minuter men hittills är den helt frlfri. Vår gamla Accent av 2002 års modell inköpt 2006 för att döttrarna skulle ha något att åka i har fått otroligt mycket stryk under åren men är totalt oförstörbar. Allt är så billigt gjort som möjligt men ingenting går någonsin sönder eller ens skramlar. Jag tycker faktiskt att ni som aldrig ägt en Hyundai inte vet vad ni snackar om. Ni vet helt enkelt inte vad vad ni missat.

#10
2013-12-21 12:09

Det är riktigt Peter, vi som inte ägt en Hyundai vet inte vad vi snackar om så det är därför vi läser långtidstestet här på Vib. Enligt artikeln ovan så håller inte Hyundai förväntad kvalitet eller kanske Vib inte heller vet vad de snackar om?

#11
2013-12-21 12:16

Har raderat en kommentar som inte hade något alls med artikeln att göra.

Moderator/Hackenbush

#12
2013-12-21 12:43

VIB har bara testat en enda i40 och jag tycker det låter som de fått ett måndagsexemplar. Jag har visserligen mycket liten erfarenhet av just i40. Jag hade en i40 sedan som lånebil i en dag. Jag tyckte inte alls om den. Jag tyckte den var bullrig och glastaket var otroligt irriterande. Men rent kvalitetmässigt vill jag påstå att Hyundai inte ligger någon efter när det gäller driftsäkerhet och allmän kvalitet. Även äldsta dotterns i30 hon köpte fabriksny i september 2012 har varit helt felfri. ´Min ända kritik mot min nuvarande H-1 är att AC inte hänger med när det blir riktigt varmt. I fradags hade vi 41 grader och trots att jag hade fullt sprut på ACn så blev det ganska svettigt inne i bilen men det är ju inget ni behöver bekymra er om i Sverige.

#14
2013-12-21 12:48

Är Vi Bilägares bil tillhörandes de första tusentals som producerades och att de senare förbättrat kvaliteten eller är den av någon annan anledning ett "måndagsexemplar? En av mina närmaste vänner har kört nästan 10000 mil
med sin utan problem utöver normalt underhåll-nya däck och bromsbelägg.
Han är jättenöjd.
Har sedan länge funderat över att jag upplever att Vib ofta har mer problem med sina långtestbilar än jag upplever att en vanlig konsument har. Har någon annan gjort samma reflektion?
Bra gjort av Hyundai att byta länkarmar i förebyggande syfte, det tror jag inte
de så kallade Tyska premiummärkena hade gjort enl. för att inte se för att inte höra och för att inte tala om det. Det finns många exempel som styrker mina antagande om det.

#13
2013-12-21 12:57

Min referenspunkt är att jag säljer mina bilar när de har gått över 15 000 mil, och innan dess har jag inte bytt något annat än vanlig slitagedelar som däck, torkarblad, glödlampor och bromsbelägg. Har inte upplevt något fel på elektronik, ingen rost, inget skrammel, och inget byte av länkarmar eller spindelleder och liknande grejer. Felfri på 4 000 mil och fyra år som en kommentator skriver, ja det tycker jag inte är något unikt utan precis som det ska vara. Och på fyra år hinner jag köra 8 000 mil. Faktum är att jag har en 2009 idag och nu 2013 har jag kört nästan 9 000 mil (det slår om till 9 000 mil vilken dag som helst :) ). Jag har inga som helst anmärkningar, och det är ju så det ska vara.

Det är bra att tillverkare tar sitt ansvar när de har ett produktionsfel, men detta är inget unikt för Hyundai. Det är väl snarare unikt när en tillverkare inte tar detta ansvar, som exempelvis Volkswagen och de berömda DSG-lådorna iaf för Europeiska kunder där de inte tar ansvar utan det är bara kineserna som får del av Volkswagens ansvarstagande.

Gällande att man missar något om man inte har en Hyundai, tja jag upplever inte att jag missar något alls. Jag menar, jag är inte alls imponerad av Hyunidais design. Hyundai erbjuder inget som lockar mig. Och då samarbetar ändå Hyundai med europeiska formgivare, som Pininfarina som har formgivit flera av modellerna. Och Kia har en europeisk designchef. Men nej, det är ändå ett visst asiatiskt stuk på det.

Den bil som kommer närmast i lockelse för mig är ix20/Venga (italiensk yttre design), men interiören tycker jag är hemsk, och chassiet tråkigt och dieselmotorerna inte särskilt bra - allt i allt så får jag mer komfort, utrymmen, utrustning, bättre motor och smarta finesser i min bil - plus fräckare formgivning utanpå och inuti.

#15
2013-12-21 13:24

Raphael, jag påstår inte att Hyundai är världens bästa bilar. Det finns många andra bilar som tilltalar även mig. T.ex så tycker jag att ingengting slår Peugeots inredningar och det finns många bilar som är klart snyggare ån någon Hyundai modell men bortser man från det rent estetiska och väger in praktikalitet, driftsäkerhet, kvalitet och utrustning till ett något så när överkomligt pris så vill jag nog påstå ett det är få som slår Hyundai/Kia.

#16
2013-12-21 13:38

Måndagsexemplar finns givetvis hos alla märken och att EN bil strular en del säger ju ingenting om den generella kvalitén oavsett om det är en Hyundai, VW eller en Peugeot. Men hade det varit en fransk bil istället kan man ju ana hur vissa härinne hade resonerat...

Hur som helst så är jag helt ointresserad av i40, liksom i princip alla koreaner och har väldigt liten förståelse för deras framgångar...

#17
2013-12-21 13:54

Vi Bilägare har generellt sett haft mycket småfel på sina långtestbilar från Hyundai/Kia (både i40, men även bl.a. Ceed och Venga har krånglat).

Kan det ha att göra med att ViB alltid köper in bland de först tillverkade exemplaren och därmed att Hyundai/Kia har problem med barnsjukdomar vid produktionsstart?

För samtidigt vittnar ju många ägare om att koreanernas pålitlighet är i princip på japan-nivå.

#18
2013-12-21 14:00

En idé med Vi Bilägares långteststall det är att köra många mil på kort tid, och kanske mer än många andra vanliga bilköpare gör under ett år. Det kan ju ha med det hela att göra. Men i detta fall byts ju länkararmna på flera tusen i40s så det är inte specifikt för Vi Bilägares bil.

#19
2013-12-21 14:12

Det är ju, som Tobo skriver, mycket småfel och en del hade man kanske knappast reagerat över som privatbilist.
Att man nu byter länkarmar är ju ett mycket bra initiativ, men det är ju i förebyggande syfte och det är naturligtvis avsevärt bättre än att låta bilägaren stå för det då garantin gått ut.
Man kan ju jämföra med Saab 9-5s usla bakre länkarmsbussningar där ägarna fått betala uppgraderingen till uretan eller Volvos usla hjullager som tyvärr inte verkar ha någon ände när det gäller utbyte.
Eller Volvos framvagn som också kräver en hel del kostsamma reparationer.
Jag tycker inte det varit några anmärkningsvärda reparationer egentligen, men jag blir lite förvånad över: " skrapljud vid vänstersväng. Drivaxeldamaskerna fram var hela, men de behövde smörjas med spray."?
Jag har aldrig varit med om att damaskerna har orsakat skrapljud!

#20
2013-12-21 14:36

I princip dras alla bilar med lika mycket problem… men vissa fel gör att bilen stannar vid vägkanten oftare: och dessa (modeller) kallas då för opålitliga. Jag ägde japanska, koreanska och tyska bilar: Nästan alla drogs med en jädrans massa små och större fel, trots minutiöst underhåll. Den som ansågs mest pålitlig (Mazda626) hade flest fel. Merparten (Nissan, KIA, Mazda, Mercedes) hade också problem med växellådan, förutom VW och Mitsubishi. Den sistnämnda var den enda som inte hade ett enda fel på 2år/4000mil (men det är kanske för kort sträcka för att dra långtgående slutsatser).
Efter över 100 år av utveckling borde en bil vara HELT felfri (bortsett från byte av slitdetaljer) i minst 10 år / 30.000mil om man följer underhållsschemat.

#21
2013-12-22 10:02

Bortom du skrev
"Efter över 100 år av utveckling borde en bil vara HELT felfri (bortsett från byte av slitdetaljer) i minst 10 år / 30.000mil om man följer underhållsschemat."
Detta stämmer inte eftersom det tillkommer ny teknik i bilarna hela tiden.
De senaste åren har det blivit mer och mer elektronik och datorer i bilarna och detta ger förstås upphov till nya fel hela tiden. När det gäller datorer så är det ju nästan så att för varje bugg man rättar till så tillkommer en ny bugg. Alltså när bilfabrikanterna uppdaterar programvaran till bilarna p.g.a. något fel så är det inte omöjligt att det dyker upp nya fel. Så är det bara.

#22
2013-12-22 10:05

Bortom, du måste ha haft en jädrans otur. Den enda bil jag ägt de senaste 10 åren som jag hade upprepade problem med var Toyota HiAce 2006. Alla övriga har varit i stort sett problemfria.

#23
2013-12-22 13:18

Vi Bilägare kan ju inte göra så mycket mer än rapportera felen på den bil de faktiskt testar. Det vore lite väl mycket begärt att de skulle ta in två tre exemplar av varje modell.
Däremot skulle de kunna försöka sig på en bedömning genom att granska konstruktionen för att se om den är dålig och om eventuellt bytta delar är förbättrade.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.