Bild
Nästa artikel

Hyundai i40 bärgad efter rembrott

Långtest

Vi Bilägares långtestbil Hyundai i40 fick bärgas till verkstad för att åter bli stridsduglig. Bilen blev plötsligt stående nere i redaktionsgaraget med lysande laddningslampa.

En snabbkontroll nere i motorrummet gav misstankar om kollapsad  remskiva och skadad aggregatrem. Remmen går runt vevaxeln och driver bland annat luftkonditioneringen, generatorn och servostyrningen. 

Redan tidigare hade vi noterat att bilen fört oväsen, men enbart på tomgång. Vid ökat varvtal försvann oljudet.

Hos verkstaden spekulerades det först om att remmen gått av på grund av torrsprickor i gummit, men vid felsökningen konstaterades det att det var remskivan som separerat och slutligen förstört aggregatremmen. Slitaget medförde också att en packbox till vevaxeln behövde bytas ut. Rullar och spännare till generatorn var i felfritt skick.

I sådana här lägen känns det extra tryggt med fem års garanti. Om vi hade fått betala på egen hand hade det kostat drygt 4 000 kronor.

Bilen fortsätter att gå snålt, påverkat av mycket landsvägskörning – en halv liter per mil.

Diskutera: Vad tycker du om Hyundai i40?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Hyundai i40 1,7 CRDi Business

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Hyundai i40

Modell: 1,7 CRDi Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 5 278 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100  km
Förbrukning (ViB:s): 5,0 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2013-09-29 10:48

Asiatisk kvalitet ...

#2
2013-09-29 10:57

Ganska märkligt fel efter så kort körsträcka, men det var förmodligen ett fabrikationsfel just på den skivan.
Att skivorna ger sig är ju inte så vanligt, däremot just det som verkstaden spekulerade om, torrsprickor, men det ska inte ske efter ett år.
Men oavsett märke är det många som inte lämnar in sina bilar för service och som glömmer aggregatremmen.
Går den av kan det bli dyrt.

#3
2013-09-29 12:00

Ser ut som det fattas en nolla i verklig reparationskostnad.
En packbox till vevaxeln byts väl inte i en handvändning?
4000:- låter helt otroligt billigt för denna reparation!

#4
2013-09-29 12:06

Taskigt gjutgods i just den skivan och kanske för hård remspänning. Shit happens.

Håller med junkers.
En packbox går nog inte på många spänn - men jobbet att byta den...

#5
2013-09-29 12:15

Kanske lite konstigt att packboxen gick sönder p.g.a. remskivan.
Det vore intressant att se skivan sedan den demonterats.
junkers, packboxen behöver inte vara så besvärlig att byta när skivan är borta, men jag håller med om att 4000:- låter för billigt.

#6
frb
2013-09-29 14:05

Asiatisk kvalitet, tja det är ett lika IQ-befriat svar som att säga europeisk kvalitet. Här finns allt från skit som MB och Fiat till kvalitet som BMW.
Det är så klart skillnad på bilar. Min Avensis har gått längre än denna Hyundai men har bara fått regelbunden service. Inte ett fel på alla år. Det är skillnad mot den VW jag hade förut och Opel och Volvo dessförinnan. Felfritt har jag aldrig varit med om förut.

#7
2013-09-29 14:16

Hellre rembrott än benbrott. :)
(men jag har aldrig råkat ut för vare sig rembrott eller benbrott :) )...

Var det inte i Trafikmagasinet som man rekommenderade att ta en damstrumpa i nylon och använda om man inte hade med sig en rem? (det kanske inte är så vanligt att man har med sig gummiremmar i bilen, men hur vanligt är det att ha med sig damstrumpor i nylon då? om man är man tänker jag nu?).

#8
2013-09-29 14:17

frb.

Det kan aldrig vara möjligt att din bil varit helt felfri. Det är ju en Toyota med alla återkallningar som varit så kan den knappast vara felfri......

Tja, Hyundai är ju ett jäkla skräp som bara bogseras mest hela tiden.

#9
2013-09-29 15:28

Raphael du refererar till forntiden då många åkte Volvo 240, det var dessa som kunde repareras med damstrumpor, järntråd, aluminiumtejp och med slägga och spett.
Men jag skulle ändå vilja se den här remskivan, det är märkligt att ett så enkelt maskinelement kan förorsaka sådana skador.
Kan inte ViB infoga några bilder på skivan?

#10
2013-09-29 16:01

Saabnisse, nu fick du mig att känna mig väldigt gammal. :)

#11
2013-09-29 16:41

Hä-hä Raphael, men jag är nog äldre.
Jag har varit på dessa järnkaminer, kanske inte med slägga och spett, men med ganska primitiva verktyg och fått dem att fungera ypperligt (ja alltså, så gott det gick!) :o)
När jag tänker efter så fick nog slägga och spett hjälpa till någon gång......

#12
2013-09-29 17:00

Kamrem/kamkedja nästa?
Aldrig hört om problemet på en modern bil. Måste vara oerhört sällsynt ändå.

#14
2013-09-29 17:14

milkylainen, det gäller ju aggregatremmen som oftast driver vattenpump, servo, AC, generator osv.
Inte så sällsynt om man inte ser upp!

Mistro, remmen ingår i serviceintervallet och ska bytas vid bestämda miltal.
Men om den bedöms som felfri kan byte uppskjutas till nästa servicetillfälle.

#13
2013-09-29 17:16

Tror inte att denna rem finns med på någon serviceintervall?
Chansen för att en bilmekaniker sedan skulle ha tittat på en rem på en bil som har rullat så lite ser jag också som minimal.
Nu var det ju inte heller remmen som det var fel på egentligen så utan missljud skulle man säkert inte ha uppmärksammat något vid en kontroll heller.
Men vi får kanske lägga till denna rem till våra övriga rädslor över vad som kan gå i sönder?
Börjar snart att bli patetiskt hur ofta nya bilar fallerar,får hoppas på att vi får ett svar senare på varför just denna i40 fick dessa problem.

#15
2013-09-29 17:23

Den här remmen kan ställa till med massor utav problem.
Hade en Chrysler Voyager som gått felfritt i många år men så gick den här remmen av. Den byttes ett par gånger men krängdes alltid av igen.
Då motorn går varm p.g.a avsaknaden utav kylning är detta ett stort problem som man inte vill få ute på vägarna och därför var jag lika sur varje gång som det hände.
Till slut hade vi bytt precis allting som kan påverka denna rem och det är inte lite det vill jag lova.
Med facit i hand kostade detta fel över 20.000kr att få fixat! :(

Ok "Saabnisse" det visste jag inte,..första gången den blev bytt på en 523it som vi ägde var vid drygt 22000 mil och då byttes även termostaten. Troligtvis är det då vid ganska höga miltal som den byts.

#16
2013-09-29 17:28

Bäst är självklart bilar som inte har någon aggregatrem då blir det inte lika offta som den remen behöver ses över , och utan aggregatrem får man andra fördelar med för vattenpump och generator och kompressor.

#17
2013-09-29 17:38

Mistro, 12000 mil är en vanlig bytesintervall, men man kan låta den gå längre om den bedöms felfri.
Men här tycker jag det är viktigare med åren än med miltalet.
Som med alla gummi/plastprodukter måste man räkna med åldrandet och det är bättre att byta i onödan än inte alls.

Sedan PREVIA är det ju mycket få bilar som inte har aggregatrem nu för tiden, det är väl bara några av Toyotas modeller som klarar sig utan, men där finns ju andra problem.

#18
2013-09-29 20:42

saabnisse, andra problem ? Men det kan vara bra om man kunde styra varvtalet var för sig för vattenpump kompressor och generatorn och därmed få lägre förluster.

#19
2013-09-29 21:30

På blå Mitsubishi och Huyndai byttes remar på storservicen var 9000 mil när jag jobbade med dom för några år sen, och bytet fanns med i serviceplanen.

#20
2013-09-29 21:50

PREViA, nog finns det andra problem med Prius & Co även om det är väldigt bra bilar.
Det största problemet är väl tristessen, även om den är överdriven och finns på många andra bilar.
Felfri är den inte, men det är OT.

#21
2013-09-30 08:07

@saabnisse,
Frågan var nog om det finns "andra problem" med Toyotas lösning, där man inte har någon aggregatrem (vilket var vad ni diskuterade)?

#22
2013-09-30 08:41

Jodå Swemba, det har varit en del trassel med vattenpumpen, men det är inte så vanligt och är nog åtgärdat nu.
Men det är sällan det är problem med aggregatremmen på några bilar om man bara ser upp och byter i tid som ju för övrigt har påtalats här flera gånger.

#23
2013-09-30 10:44

Så det är vattenpumpen? :)

#24
2013-09-30 13:30

Japp, he-he, han hade kanske just en Prius? :oD

#25
2013-09-30 14:18

Här var det ju inte remmen som orsakade stoppet, utan remskivan (främre svängningsdämpare?).

Mycket ovanligt fel, en bil gör inte alla, kommer det rasa in anmälningar om samma fel så kan man förstås börje diskutera kvalitet.

Pckboxen innanför torde vara lätt att rycka ut när man har tillgång, men med dagens timpriser var det ändå billigt.
Men, inte behövdes det 5 års garanti här, bilen är ju en 2012?

#26
2013-09-30 15:04

Trassel med Prius vattenpump berodde på handhavandefel hos den som bytte kylvätska i kylsystemet. Följer man inte instruktionen för att byta kylvätska så kunde det bildas en luftficka vid pumphjulet i pumpen vilket gjorde att kylvätsan inte pumpades runt som avsett. Toyota byggde om pumpen och bytte ut pumparna så att det inte kunde bildas någon luftficka vid pumphjulet även när man gjorde fel vid byte av kylvätska.

#27
2013-09-30 15:15

Previa.

Det är Toyota det! Man är inte förundrad över agerandet, föredömligt som vanligt. ;o)

#28
2013-09-30 15:17

Måste vara extremt svårt att byta kylvatten eftersom så många gjort fel...

"men över 400 klagomål har kommit in angående problem med pumpen bara i Japan." http://www.aftonbladet.se/bil/article15772327.ab

Prius sluta med ditt helt onyanserade hyllande av Toyota. Finns säkert något forum där du och likasinnade kan sitta och fantisera,

#30
2013-09-30 15:49

SiggeN.

Borde nog läsa artikel kommentaren från en Toyota mekaniker från Haninge, i länken du lade in. Den hade du nog inte läst! ;o) Snacka om att såga av grenen man sitter på. ;o)

#31
2013-09-30 16:36

PREVIA: Jag har svårt att se hur ett handhavandefel skulle få den pumpen att haverera? Jag har bytt åtskilliga av dessa pumpar och jag har mycket svårt att se hur en luftbubbla skulle kunna stanna kvar i pumpen, speciellt som jag har bytt på bilar som inte gjort sin första service än! Det var en dålig pump helt enkelt!

#32
2013-09-30 17:38

Japp, som jag skrev.

#33
2013-09-30 17:55

Shoguns länk var kul;-) Meken han hänvisar till skriver: "OBS LÄS DETTA!!! Brand i knappdosan till fönsterhissarna på (yaris, raw4 och auris) är ingen brand det var en lödning som hade kortslutuigs och orsakat brand i dosan det hade inte börjat brinna!"

Nå, brann det eller brann det inte? Om det inte brann, vart brann det då. För brann gjorde det väl?

#34
2013-10-01 12:20

Nu har jag fått radera en handfull inlägg i den här tråden. Tänk på att vi diskuterar sak, inte person, här på vibilagare.se. Följer ni inte reglerna kan det leda till avstängda konton.

Med vänliga hälsningar
Kevin Carlsson, Vi Bilägare

#35
frb
2013-10-02 23:46

Shogun. Varför skulle det inte vara möjligt? Jag tycker att vilken bil som helst borde vara felfri efter 5278 mil (som denna Hyundai). Min har gått ca 6500 mil och är fyra år gammal. Knappt inkörd alltså. Annat var det med VW som jag hade. Flera generatorbyten och missljud i fläkten m.m. Från start. Det blev inte bättre med åren.
Återkallningar betyder inte att det är fel på mängder av fordon. Är det fel på ett fordon så kan det vara på flera, man återkallar några hundratusen och får åtgärda fem. Big deal? Jag har varit med om en återkallning, kollades upp i samband med service och ledde inte till någon åtgärd. Verkstaden (en av Sveriges största) hade inte behövt åtgärda något ex av de som återkallats. Bara en säkerhetsrutin som ger trygga ägare och bilvärldens mest värdefulla varumärke (igen).

#36
2013-12-14 15:35

Bild; http://img24.imageshack.us/img24/7061/iyzl.jpg

inte bilen i fråga men samma konstruktion. Två metallhjul sammanvulkade för att ta upp vibrationer.
Ny skiva till vänster, havererad till höger.
Kan man anta att vibrationerna som uppstått efter raset slet så hårt på packboxen att den behövde bytas?
Eller fann man en anledning att ta lite mer betalt?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.