Nästa artikel
Hyundai i10: Klarar Sveriges billigaste bil långtestet?
Långtest

Hyundai i10: Klarar Sveriges billigaste bil långtestet?

Publicerad 27 december 2023
Först ut i långteststallet 2024 är Sveriges billigaste bil, Hyundai i10. De 67 hästkrafterna skickas ut till 14-tumhjulen via en femväxlad manuell låda.

Detta är en av fem nya långtestbilar som Vi Bilägare testar under 2024. Du kan läsa om alla modellerna här.


Vi Bilägares unika långteststall har nått den 36:e upplagan. Varje år köper vi in fem nya modeller som vi anser är extra intressanta att granska under ett år med fördjupande specialtester och vardagens vedermödor. 

Årets kvintett anländer i en tid när statslåneräntan är den högsta på 14 år. Därför har vi delvis fokuserat på lite billigare bilar. 

Medan en Dacia numera kostar från 179 900 kronor börjar Hyundai i10 på blott 164 900. Det betyder att om man lägger undan 3 000 kronor varje månad har man sparat ihop hela bilens pris innan nybilsgarantin (fem år) löpt ut.

För maximal prismedvetenhet har vi köpt grundversionen Essential. Namnet till trots kommer uppdaterade i10 med flådigt lullull som rattvärme, digitalt instrumentkluster och trådlös telefonspegling som standard. 

”Om man lägger undan 3 000 kronor varje månad har man sparat ihop hela bilens pris innan nybilsgarantin (fem år) löpt ut”

Skjutsar man någon i den yngre generationen får man dock vara beredd på att förklara hur bakdörrarnas fönstervevar fungerar och att temperaturvredet måste vridas mot det röda fältet om man fryser och mot det blå om det är för varmt. En smal sak för att kunna spara tusenlappar på sitt bilägande.

Den trecylindriga enlitersmotorn utan turbo lär bli snål i drift. De 67 hästkrafterna skickas ut till 14-tumhjulen via en femväxlad manuell låda. Blygsam effekt, men så väger ekipaget blott ett ton inklusive förare och bensin i tanken. En uppfriskande antites till dagens eldrivna suvar som kan väga mer än 2,5 ton.

De senaste åren har vi hyllat de kompetenta småbilarna i det så kallade B-segmentet. Både Renault Clio och Honda Jazz har korats till långtestvinnare och Skoda Fabia imponerade under 2023. Men hur är klassen under – kan man även leva med bilvärldens lilleputtar?

Hyundai i10 1,0 Essential
  • GRUNDPRIS: 164 900 kr. 
  • Tillval: Gummimattor 950 kr, lastbågar 3 990 kr, vinterhjul ContiVikingContact 7 dubbfritt 11 780 kr.
  • TESTBILENS PRIS/skatt: 181 620/4 533 kr.
  • GARANTIER: 5 år nybilsgaranti, 3 år vagnskadegaranti, 12 år rostskyddsgaranti, 1 år vägassistans.
  • MÅTT: Längd 367/bredd 168/höjd 148 cm. 
  • Tjänstevikt/maxlast/MAX dragvikt: 1 026/384/300 kg.
  • MOTOR: Bensin, tvärställd trecylindrig, volym 998 cm3, max effekt 67 hk (49 kW) vid 5 500 v/min, max vridmoment 96 Nm vid 3 750 v/min. 
  • KRAFTÖVERFÖRING: Framhjulsdrift, femväxlad manuell. 
  • Deklarerad FÖRBRUKNING: 5,0 l/100 km. CO2-utsläpp 114 g/km.  
  • PRESTANDA: Toppfart 156 km/tim, acceleration 0–100 km/tim 14,8 s (fabriksuppgifter).
  • EURO NCAP:S KROCKTEST: 3/5 (2020).
  • VIB:S BETYG: Halvljus 3/helljus 1/rostskydd 3.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (48)

  • 29 december 2023 Corgie skrev: Pi, mycket bra…
  • 28 december 2023 Jösses vad ni tjafsar…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.