Bild
Nästa artikel

Här är Vi Bilägares långteststall 2018

Långtest

Nu kan vi avslöja vilka nya bilar vi kommer att syna extra noga under året.

Vi Bilägares långtestverksamhet börjar så smått att nå mogen ålder och rullar nu in på sitt 31:a år. Sedan starten 1987 har totalt 173 nya bilmodeller köpts in och nagelfarits av långtestlaget under minst ett år och åtskilliga tusen mil vardera. Den sammanlagda körsträcka som hittills avverkats är smått fantastisk, nästan 700 000 mil!

Inför 2018 har långteststallet fyllts på med fem nya högintressanta bilar – en investering som dränerat redaktionskassan med 1 569 000 kronor. Det kostar att göra Sveriges grundligaste biltest...  

Alla deltagare i det nya stallet är lackade i skinande vitt och har startnummer 174–178. Bilarna är (i bokstavsordning): Kia Optima SW Plug-in, Opel Insignia Sports Tourer, Skoda Karoq, Volkswagen Polo och Volvo XC40. 

Kia Optima SW 2.0 gdi Plug-in hybrid (pluspaket 2)  
Grundpris: 404 800 kr.*
Extra utrustning: Vit pearlmetallic 6 900 kr.  
Testbilens pris: 411 700 kr.*
Garantier: 7 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 5 års lackgaranti, 3 års vägassistans. 
Skatt: 0 kr/år.**
Mått & vikt: L 486/B 186/H 147 cm. Tjänstevikt 1 870 kg. Maxlast 391 kg. Släpvikt 1 500 kg. Bagagevolym 440–1 574 liter (VDA).
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 2,0 l/156 hk plus laddbar elmotor på 67 hk. Hybridsystemets maxeffekt 205 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 375 Nm vid 2 300 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda. Uppgiven körsträcka på enbart el: 62 km.  
Deklarerad förbrukning: 1,4 l/100 km (NEDC).***
CO2-Utsläpp: 33 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 192 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s (fabriksuppgifter). 
Betyg i Euro NCAP: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 3.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.

 

Opel Insignia Sports Tourer 1.5 T Business, Aut.
Grundpris: 279 900 kr.
Extra utrustning: Dragpaket (infällbar dragkrok, bränsledriven motorvärmare) 15 900 kr, läderpaket 15 900 kr, Opel Eye Plus 5 900 kr, akustikrutor 2 900 kr.  
Testbilens pris: 320 500 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 2 års lackgaranti, 1 års vägassistans. 
Skatt: 1 020 kr/år. 
Mått & vikt: L 499/B 186/H 150 cm. Tjänstevikt 1 610 kg. Maxlast 497 kg. Släpvikt 1 405 kg. Bagagevolym 650–1 665 liter (VDA).  
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 1 490 cm3. Maxeffekt 165 hk (121 kW) vid 5 600 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 2 000–4 500 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexstegad automatlåda.   
Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km (NEDC).***
CO2-Utsläpp: 141 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 214 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,6 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 3.

 

Skoda Karoq TSI/150 ACT DSG7 Style
Grundpris: 272 600 kr.
Extra utrustning: Dragpaket 10 600 kr (backningskamera, elbaklucka, takräcke, elutfällbart drag), Lane Assist-paket 6 700 kr.  
Testbilens pris: 289 900 kr. 
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service. 
Skatt: 668 kr/år.
Mått & Vikt: L 438/B 184/H 160 cm. Tjänstevikt 1 450 kg. Maxlast 479 kg. Släpvikt 1 500 kg. Bagagevolym 521–1 630 liter (VDA).  
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo med cylinderavstängning (ACT). Cylindervolym 1 498 cm3. Maxeffekt 150 hk (110 kW) vid 5 000–6  00 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 500–3 000 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sjustegad dubbelkopplingslåda (DSG). 
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km (NEDC).***
CO2-Utsläpp: 125 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 203 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim 8,6 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 3.    
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/helljus 5.

 

Volkswagen Polo 1.0 TSI/95 hk 
Grundpris: 158 000 kr.
Extra utrustning: Komfortpaket (p-sensorer fram/bak samt ljus- och regnsensorer) 5 900 kr.
Testbilens pris: 163 900 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års lackgaranti, vägassistans förnyas vid service. 
Skatt: 360 kr/år. 
Mått & vikt: L 405/B 175/H 143 cm. Tjänstevikt 1 180 kg. Maxlast 421 kg. Släpvikt 1 000 kg. Bagagevolym 351–1 125 liter (VDA). 
Motor: Trecylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 999 cm3. Maxeffekt 95 hk (70 kW) vid 5 000–5 500 v/min. Max vridmoment 175 Nm vid 1 500–3 000 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, femväxlad manuell låda.   
Deklarerad förbrukning: 4,4 l/100 km (NEDC).***
CO2-utsläpp: 101 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 187 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 10,8 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5.
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 3/helljus 2.

 

Volvo XC40 D4 AWD Momentum Intro Edition 
Grundpris: 398 900 kr.
Extra utrustning: Klimatpaket (Volvo On Call med Car sharing) 13 900 kr, Intellisafe surround (utökat säkerhetspaket) 5 900 kr, infällbara ytterbackseglar 2 000 kr, Smartphone integration 2 900 kr.   
Testbilens pris: 423 600 kr. 
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, ett års servicegaranti, vägassistans förnyas vid service.
Skatt: 2 250 kr/år. 
Mått & vikt: L 443/B 186/H 165 cm. Tjänstevikt 1 824 kg. Maxlast 426 kg. Släpvikt 2 100 kg. Bagagevolym 460–1 336 liter (VDA). 
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 969 cm3. Maxeffekt 190 hk (140 kW) vid 4 000 v/min. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–2 500 v/min. 
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrivning, åttastegad automatlåda.   
Deklarerad förbrukning: 5,0 l/100 km (NEDC).***
CO2-Utsläpp: 133 g/km (NEDC).
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5/5.
VIB:s rostbetyg: Ej testad.
VIB:s ljusbetyg: Ej testad.

*Med supermiljöbilspremien på 20 000 kr avdragen.
**Miljöbilsklassad och skattebefriad i fem år. 
***NEDC är den nuvarande körcykeln för certifiering av bilarnas förbrukning/utsläpp. Den kommer under de närmaste åren successivt kompletteras med den mer verklighetstrogna WLTP-cykeln. Från 1 januari 2020 tar WLTP helt över och kommer då också att ligga till grund för fordonsskatten.

Diskutera: Vad tycker du om långteststallet 2018?
 

Nyhet: Följ bilarna i cyberrymden!

Nytt för i år är att vi gett varje bil en unik identitet på sociala medier. Om du är intresserad av att följa vad som händer någon av långtestbilarna under året söker du på den #-tagg som är kopplad till just den bilen.

Volkswagen Polo: #vibil174
Kia Optima: #vibil175
Opel Insignia: #vibil176
Skoda Karoq: #vibil177
Volvo XC40: #vibil178

Kommentarer

#1
2018-01-10 15:12

Intressant att alla utom en har automatlåda och ändå är det just den som vore intressantast med automat!
Och så ska det bli kul med erfarenheterna av bränslevärmare, synd att den inte finns på den bil som bäst behövde den, Optima.

#2
2018-01-10 15:22

Intressant att följa årets test. Man får va' glad åt det lilla att åtminstone en del-elektrifierad bil finns med.

#3
2018-01-10 15:25

Ja nog hade det varit trevligt med en eller två batteribilar för jämförelse.

#4
2018-01-10 15:32

Ska bli intressant att följa, framförallt KIAn.

#5
2018-01-10 15:37

Ska bli intressant att se hur VW Polo lyckas. Den första supeminin som man kan ha som endabil?

#6
2018-01-10 15:57

Intressant att se den verkliga förbrukningen på "miljöbilarna". Prisspannet är också intressant, jag tror Polon ger mycket bil för pengarna, särskilt jämfört med Volvon för 420.000...

#7
2018-01-10 16:17

Skall bli kul att se hur Volvon klarar sig mot Skoda Karoq!

#8
2018-01-10 16:22

Känns som ett rätt ointressant startfält för min del, har inget intresse av någon av de bilarna.
Men det är förvisso intressant att Volvo kör med Range Rover priser på sin nya "lilla" SUV, fast med 443 i längd så är den storlek mellanklass.

#9
2018-01-10 16:55

saabnisse vi försökte med både Ampera-e och nya Leaf men det funkade inte tidsmässigt.

#10
2018-01-10 17:00

Jag är mest intresserad av förbrukning på en XC40, hoppas den drar lite... men redan innan jag sett siffror så tror jag den kommer dra mycket mer än uppgiven förbrukning. Hoppas snart att biltillverkare kan få ordning på förbruknings siffrorna.

#11
2018-01-10 17:04

Ok, men det hade nog varit det som många varit väldigt intresserade av just nu.
Trots inköpspriset är batteribilar efterfrågade.

#12
2018-01-10 17:05

Vargen. XC40 med fyrhjulsdrift och automat går utan problem att få ner under 0.5 l/mil. Ja ner mot 0.4 l/mil är heller inga problem. Men då måste man välja dieseln..

MVH AL

#13
2018-01-10 17:07

Hur jäkla lång tid ska det ta att införa WLTP? Var väl snack om att nya modeller skulle tvingas marknadsföras med den from i höstas men det sket sig tydligen...

#14
2018-01-10 17:13

Varför denna fanatiska fixering vid förbrukning när värdeminskningen ligger runt 40:-/milen?
Är inte det lite korkat?

#15
2018-01-10 17:47

I detta sällskap lär VW Polo vinna ekonomironden med stor marginal om man t.ex. jämför inköpspris och värdeminskning.

#16
2018-01-10 17:59

Blir spännande att följa. Tror att Skodan vinner SUV-kampen. Polon är intressant för egen del.

#17
2018-01-10 18:11

De ser ju exakt likadana ut. Det är samma tråkiga standardform på alla de där bilarna. Det har man ju sett i flera år nu. Dessutom bygger samtliga på samma gamla standardteknik. Ingenting nytt. Varför testar ni inte det som händer NU i bilvärlden i stället för det som hände 1998 eller 2008?

#18
2018-01-10 18:05

Ska bli kul att följa Kia optima. Det verkar vara snikvita bilar som gäller för i år. Prissättningen för Volvo XC40 kan man diskutera.

#19
2018-01-10 18:09

Tycker det är dåligt att det inte redovisas vilken typ av strålkastare bilarna har. Ser man på ljustestbetyget så är det väl bara Skodan som har LED medans övriga inte har det. Är ju intressant varför den ena bilen har dåligt ljusbetyg medans den andre har bra. Men det är väl så att bor man i Stockholm, så prioriterar man inte bästa ljus, dvs LED.

#20
2018-01-10 18:26

And the winner is...........VOLVO!!!
Det är ju ViVolvoÄgare som gör reportaget så nått annat kan vi bara drömma om.
Tänk om man hade kunnat läsa en svensk bil tidning som hade varit opartiska.

#21
2018-01-10 18:30

LED behöver absolut inte betyda bästa ljus!

#22
2018-01-10 18:30

saabnisse: för min del är det intressant av en anledning: "miljöbilar" har lägre vägskatt. Att de sedan inte alls drar så lite, och därmed inte kvalar in som snålbilar, betyder bedrägeri.
Körs de dessutom som tjänstebilar och med många mil så blir ju utsläppen höga, fast skatten ändå låg. Så fel.

#23
2018-01-10 18:31

Volvo vann ju inte 2017 varför tror du de skulle särbehandlas?!
V90 hade för många barnsjukdomar för att vinna 2017.

#24
2018-01-10 18:38

Fel antal liter på Insignia...
Det ska vara 560l och inte 650 i bagageutrymmet som det står ovan!

#25
2018-01-10 18:49

christer_1: Att döma av strålkastarna skulle jag tro att alla utom Polon har LED. LED säger däremot ingenting om hur bra ljus man får. Finns ju halogenstrålkastare som är bättre än både xenon och lysdioder, däremot har man väl större möjligheter med lysdioder ifall det görs rätt.

#26
2018-01-10 18:54

Om Kian kan läsas: "Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor på 2,0 l/156 hk plus laddbar elmotor på 67 hk. Hybridsystemets maxeffekt 205 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 375 Nm vid 2 300 v/min." Men när den går på el har den alltså bara 67hk. Och hur många Nm? Därmed gäller väl inte uppgivna prestandauppgifter heller när den går på enbart el? Blir intressant läsa hur den upplevs och funkar i vardagskörning.

Blir även intressant jämföra den mot Insignia. Blir även intressant följa XC40 mot Karoq - diesel mot bensin. Synd den senare inte också var fyrhjulsdriven... Polo var väl den för mig minst intressanta, även om den nu vuxit sig så stor att den är som en Golf för några år sedan. Ändå för liten för våra behov. Men det kan ju vara kul se hur mycket billigare det är åka Polo jmfr med småsuvarna.

#27
2018-01-10 19:16

Min Optima har rullat 3300 mil sen i april. Snittförbrukning på 0,28 sen dess. Mer än deklarationen, men helt okej enligt mig.

Bränsleförbrukning är inte bara ett slag mot plånboken, det påverkar mängden avgaser också.

#28
2018-01-10 19:18

Kul att ni lyckades lösa en Karoq. Stort intresse för den bilen verkar det som i bilhallarna.

#29
2018-01-10 19:43

Kul med några moderna bensin bilar.
För jämförelsens skull mot karoq skulle volvon varit bensin men det blir ändå intressant.
Synd att inte polon hadde 115 hk motorn.

#30
2018-01-10 19:54

hultarn, ok då, jämför skatten med värdeminskningen så spelar det ju ändå liten roll om den skulle kosta en tusing mer om året.
Värdeminskningen vid 1500 mil blir ju ändå upp till 60000:- om året!

#31
2018-01-10 20:05

LED-strålkastare är väl ändå t.o.m bättre än Xenon oftast, om man skall tro VIB ljustester. Men visst finns det som alltid undantag. Eftersom det inte skrivs ut vilken typ av strålkastare bilarna har så vet man ju inte. Det jag bl.a. reagerade på var Insignians betyg som var sämre än ljustestet i nummer 11. Opels LEDmatrix har ju fått massor med beröm i pressen. Men det är kanske tryckfelsnisse som varit framme här ovan.

#33
2018-01-10 20:42

A.L, inte ens en Octavia med diesel motor går att köra nedåt 0,4 liter/mil.. och så skall en 400 kg tyngre bil med större "hydda" som XC40 har som egenskaper nå ner till den nivån!? Volvo måste verkligen ha fantastiska motorer som är snåla som få, eller så lever du i en fantasivärld? Jag har inte riktigt bestämt mig vilken linje jag skall gå på... men jag blir så klart imponerad om XC40 går på 0,5 liter/mil, men jag tippar att den hamnar runt 0,7 liter/mil (diesel blandad körning).

#35
2018-01-10 21:00

uppfriskande med bensinbilar..

#36
2018-01-10 21:13

Köper man en ny bil för 400.000:- och uppåt så kan ju inte låg förbrukning vara huvudsaken till bilköpet.

Då har man andra prioriteringar än någon krona per mil...

#37
2018-01-10 21:56

Stygga. Med min V90 D3 AWD är det inga som helst problem att köra på under 0,5. Uppmätt vid pump!

#38
2018-01-10 22:04

Deeds, drar den 0,6 l/mil med husvagn också ?

#39
2018-01-10 23:28

Bra att Polo är med, men jag tycker man kunde ha valt Polo TGI med gasdrift (CNG) istället för bensinvarianten.

#40
2018-01-10 22:21

Med husvagnen bakom drar den 1.1

#41
2018-01-10 22:22

Måste junkers och jag kan intyga att det utan problem går att komma under 0.5

#42
2018-01-10 22:39

Deeds: Utan problem under 0,5..?
Under...? Drar den 4,9 el 4,8 då? Om du kör den snålt då? Hur mycket drar den då?

#43
2018-01-10 22:44

Stygga det går stt köra snålt i dom optimalaste super förhållanden nån gång per år.
Min gamla octavia 1,6 tdi lyckades jag köra en semesterlunks tank på 0,39
Det normala var drygt 0,5
Min bensin octavia 1.0tsi har jag kört som snålast kring 0,44 på en resa och snålaste semester tankningen var 0,48 men det normala är ca 0,53 och nu på vintern drygt 0,6.
Jag har kört d3an två gånger, förra vintern i en v60 och igår en v90 och faktiskt drog dom ganska lika mycket och samma landsvägskörning med farthållare på 90 .
V60 tog0,62 och då var det en kallstart med och v90 tog 0,58 och då var det nollad mätare med fart.
Som sagt förhållanden gör jätte mycket och den egna gasfoten.
Körde aircrossen i dag och den hadde inga angenäma siffror i vinterkylan
Jag väntar med spänning på dessa test resultat på dessa bilar.
Att det inte spelar nån roll hur mycketen en bil drar och skatten på ett par tusenlappar som nån sa då bilen kostar 2-350 tusen.
Men har man vänt på varje slant och lånat upp så är i alla fall jag mfl nöjd med en skatt på 340:- och 0,55 i års förbrukning och speciellt när många är blålurad på nästan dubbel förbrukning.

#44
2018-01-10 22:54

Deeds. Utan problem går är helt oväsentligt.
Det som gäller är inte en enskild tank utan på års basis som i spritmonitor.
Men helt klart den går snålt och fint på en tung bil.
https://www.spritmonitor.de/en/detail/802384.html
0,56 drar den snålaste d3an på sprit monitor.
Snittet på 25 bilar var 0,65

#45
2018-01-10 22:57

mso. Då stämmer min snittförbrukning.

mw73
I snitt har min dragit 0,58 sedan vi köpte den i Juni. När vi var iväg till svärföräldrarna över jul, en resa på 32 mil varav mesta delen var på krokig landsväg, så drog den 0,47 Då var det jag, min fru, våra två barn och ett bagage fylltupp till taket.
Höll för det mesta cirka 10 km över tillåten hastighet. Jag slåkörde inte men jag hade heller ingen tung fot.
Vid snålkörning kan jag komma ner i 0,45

Inte dåligt för en bil med en tjänstevikt på 1.9 ton och fyrhjulsdrift..

#46
2018-01-10 23:07

Mw73, det lägsta jag kört med min D3 AWD är 4 mil på 0,39.
0,45 är inga problem att köra på.
Den drar ju inte ens över 0,50 i 110!

#47
2018-01-10 23:26

Trist att man bara kör en modern drivlina, finns ju både hybrid, laddhybrid och ren el som hade varit mycket mer intressantare, å en gammel dieseltraktor passar absolut inte in....

#48
2018-01-11 00:48

Det finns anledning att befara att vi bilägares ljustest inte är så väl anpassat för att testa datastyrda konstant variabla strålkastare som styrs av miljön och vägen, vilket kan påverka testresultaten.
När man uppger 220 meter där den verkliga siffran är över 380 meter.

#49
2018-01-11 08:59

Gällande ljusbetyget på långtest-Opeln så misstänker vi att ljuset är feljusterat från fabrik på vårt exemplar – något vi ser allt oftare på moderna LED-ljus. Tidigare mätningar av nya Insignia har presterat bättre än så här. Dock var det inte helt lätt att justera Opels Matrix-LED utan vi väntar fortfarande på rätt verktyg. Vi kommer dock att presentera en ny mätning när ljusjusteringen är gjord. Förövrigt krävde även LED-ljuset på Skoda Karoq en korrigering från fabriken, men det var betydligt lättare och gjordes direkt i ljuslabbet.

Värt att notera är att vi anger och betygsätter ljusbilden för 3 lux, även om själva ljuset strålar längre än så. Helljusets angivna bredd i testerna är 3 lux vid 150 m.

Mycket riktigt är det klurigt med moderna LED-ljus som anpassas skenet efter terräng. Vi mäter dess grundinställning och inte eventuella stads- eller motorvägslägen. Vi har försökt få hjälp av generalagenterna till att även mäta andra ljus-program men det verkar vara svårt att få fram utan att bilen kör ute på vägen.
//Nils Svärd, Vi Bilägare

#50
2018-01-11 09:06

En leaf hade varit intressant, men i övrigt så är det nog lite tidigt att försöka ha halva teststallet med hel-/delelektrisk drivlina. Och tydligen var det lite tidigt för nya leaf också. Men den kanske kan komma med nästa år, tillsammans med Tesla model 3 om det kommit någar till Sverige då. Fortfarande är det ju en försvinnande liten del av tillgängliga bilmodeller och antal sålda bilar som drivs helt eller delvis med batteri.

#51
2018-01-11 09:23

Varför tar man inte med en elbil? T ex Ioniq eller ännu hellre nya Leaf?
Nästa år hoppas jag att man tar med Tesla Model 3.

#52
2018-01-11 11:21

Jättebra urval, skall bli mycket intressant att följa utvecklingen, bra jobbat VB.

#53
2018-01-11 12:09

Kul att Volvo-ägarna i sina kommentarer redovisar siffror på förbrukningen lägre än vad Volvo själva anger! I de flesta tester och undersökningar har Volvo-bilarna visat sig vara bland de värsta "överförbrukarna" över angett värde. Men en del verkar ju ha tur med sina bilar .......

#54
2018-01-11 12:32

Mycket intressant med alla nyheter som VW Polo kommit med sedan de tre tester man gjorde på den modellen i ViBilägare under 2017.
Appropå dieselbilar likt Volvo med fyrhjulsdrift som väger över 1825 kg så borde spritemonitors energieffektivaste bilar lista nästan bara bestå av dessa tunga modeller när det skrivs här att de lätt går att köra på 0.4 l / 10 km. Och CO2 på 106 g / km.

Mycket intressant med alla nyheter som VW Polo kommit med sedan de tre tester man gjorde på den modellen i ViBilägare under 2017.
https://www.spritmonitor.de/en/evaluation/co2_efficient_cars.html

#55
2018-01-11 13:58

Sedan när är bränsledriven motorvärmare på bensinare en grej? :P

#56
2018-01-11 15:20

"Mycket riktigt är det klurigt med moderna LED-ljus som anpassas skenet efter terräng. Vi mäter dess grundinställning och inte eventuella stads- eller motorvägslägen. Vi har försökt få hjälp av generalagenterna till att även mäta andra ljus-program men det verkar vara svårt att få fram utan att bilen kör ute på vägen.
//Nils Svärd, Vi Bilägare"

Javisst, så jag tror att kanske det även efter inställning kan bli lite svårt att få fram detta läge som ska lysa 400 meter, men det kommer i vilket fall som helst ändå förmodligen att märkas när man kör även om betyget blir spontant.

#57
2018-01-11 18:07

Fast borde man inte kunna ställa bilens drivhjul på rullar vid ljustestet och därigenom "fejka" att man kör tex på landsväg/motorväg och därigenom få fram resultat för de adaptiva strålkastarna.
Fast man kan nog utgå ifrån att om dessa ljus ger bra värden vid ViBilägares test så ger de ganska säkert bra/bättre värden i "verkligheten"

#58
2018-01-11 21:45

saabnisse: nej, du missförstår min tanke. Det sägs ju att vägskatten ska vara en funktion av utsläpp och vägslitage, men när bilarna inte alls presterar vad de är uppgivna till, då stämmer alltså inte "formeln" längre.
Och ännu värre blir om "miljöbilarna" körs mycket, skulle tro att många som kör företagsbil inte kör snålt. Då skulle de inte ligga på omkörning jämnt...
Bilarna ska helt enkelt inte ha skatterabatt då de inte levererar.

#59
2018-01-12 09:52

Vargen: För oss som har praktisk erfarenhet av mindre dieseldrivna SUV:ar och rent av även Volvos dieselmotorer kan jag bara konstatera att man kan komma ner mot 0.4 l/mil. Det har vi diskuterat vid tidigare tillfällen och det har också redovisats bilder (t.o.m filmer) och kördata där förbrukningen framgår.

Firmans fyrhjulsdrivna BMW X1 med automat och tvålitersdieseln är ett annat exempel och en direkt konkurrent till XC40 D4. Den drar 0.52 l/mil vid blandad körning (mätt vid pump) och ner mot 0.4 l/mil om man kör ekonomiskt.

MVH AL

#60
2018-01-12 13:39

Rullande landsväg hjälper förmodligen till viss del men eftersom i varje fall Opels lampor styrs av kameran som fotograferar av miljön och bland annat ser skillnad på en stad utifrån husen och gatorna och en vanlig landsväg respektive motorväg rent optiskt, blir effekten förmodligen begränsad.

#61
2018-01-12 17:09

Och ingen renodlad elbil i sikte. ViB är lika efter som vanligt.

#62
2018-01-12 22:32

Vargen kör sitt tråkiga mantra.
Jag har två vardagsbilar; En sedan som väger 2,5 och vill ha lite drygt litern per mil och en SUV som väger precis samma 2,5 men vill nöja sig med 0,7. Vad är bäst enligt Vargen?
Vargen tycks vilja att oktavia är guds gåva till troende.

#63
2018-01-13 00:32

Nya uppgifter: Kia har av okänd orsak dragit ur all ström i startbatteriet så det var tomt och den inte gick att starta.

Och Skoda visar sig dra åt sig smutts som en asfaltläggare... det "dritigaste" man någonsin sett på en väg, inget man vill visa sig offentligt med...
Efter smutsiga Passat, hur står det till med Polo?

#64
2018-01-13 08:20

Kia har ett känt problem som drar ur batteriet så det där var väntat.

#65
2018-01-15 10:58

Gällande förbrukning så handlar allt om körsätt. Kör själv en Audi A6 avant från 2014 med fyrhjulsdrift och 3-liters dieselmaskin under deklarerade siffror, och detta mätt mellan tankningar vid pumpen. Allt handlar om körsätt och att läsa trafiken. Någon som 99% av fordonsförarna inte kan eller gör. Personligen brukar jag ytterst sällan använda bromsen på bilen. Kör lätt över 15k mil på beläggen.

Att vissa kommer ned i deklarerade siffror är inte konstigt, men det betyder inte att bilarna är snåla. Volvo är inte snåla, inte ens med deras "nya" motorer. Tror att testets deklarerade förbrukning, i vanlig ordning, kommer att visa på överförbrukning. Mycket beroende på hur bilarna körs. Personligen tror jag att båda Volvon, Polon och Opeln kommer att överförburka mest, medans Skodan och Kina kommer överförbruka mindre.

Kian är förövrigt, i mitt tycke, den bilen som jag tycker kommer bli mest intressant att följa. Dels för att den är mest avancerad sett till drivlinan men även för att det är en bil som jag tycker är intressant för framtida köp. Särskilt spännande blir det att se vinteregenskaperna, och hur varm bilen faktiskt blir.

Polon och XC40 är de minst intressanta. Skärmande att man valt att ta bort strålkastarspolningen på Polon. Volvon tillför väl egentligen inget, sett till pris kontra produkt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.