Bild
Nästa artikel
Fem nya kandidater startklara för Sveriges mest utslagsgivande biltest.

Här är långteststallet 2016

Långtest

Fyra välartade familjebilar och en liten busig cabriolet. Startfältet i årets upplaga av Sveriges grundligaste biltest är kryddat med både hetta och förnuft.

Ett nytt år betyder nya bilar. Så har det varit ända sedan 1987, då Vi Bilägare bestämde sig för att fördjupa sitt biltestande och startade det allra första långteststallet. Verksamheten rullar nu in på sitt 30:e år och till dags dato har 163 nya modeller köpts in och nagelfarits av långtestlaget under minst ett år och åtskilliga tusen mil.

Detta ger tidningens testförare en unik möjlighet att under lång tid lära känna bilarna in i minsta detalj. Vi har dessutom hela tiden har full koll på exakt hur mycket det kostar att hålla dem rullande; vi kan på öret redovisa utläggen för varje mil med varje bil. Därutöver registreras givetvis alla fel och andra fadäser som långteststallet drabbas av under året. Mer konsumentnyttigt kan ett biltest knappast bli!


Årets nyheter i långteststallet:

Audi A4 Avant 2.0 TDI/190 hk Proline edition
Grundpris: 347 000 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 10 000 kr, Teknikpaket 18 500 kr, p-assistans 7 900 kr. 
Testbilens pris: 383 400 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, vägsassistans förnyas. 
Skatt: 0 kr.*
Mått & vikt: L 472/B 184/H 139 cm. Tjänstevikt 1 697 kg. Maxlast 448 kg. Släpvikt 1 700 kg. Bagagevolym 505–1 510 liter (VDA). 
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad turbodiesel. Cylindervolym 1 968 cm3. Maxeffekt 190 hk (140 kW) vid 3 800–4 200 v/mibn. Max vridmoment 400 Nm vid 1 750–3 000 v/min.   
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, 7-stegad dubbelkopplingslåda (S-Tronic). 
Deklarerad förbrukning: 4,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 109 g/km.
Prestanda: Toppfart 231 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 7,9 s (fabriksuppgifter).
Betyg Euro NCAP: 5
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:s ljusbetyg: Ännu ej testad. 
*Klassad som miljöbil och därmed skattebefriad i fem år.


Mazda MX-5 1.5 SOFT-TOP
Grundpris: 224 900 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 5 600 kr. 
Testbilens pris: 230 500 kr.
Garantier: 10 års nybilsgaranti*, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 1 års vägassistans.
Skatt: 976 kr/år.
Mått & vikt: L 392/B 174/H 123 cm. Tjänstevikt 1 090 kg. Maxlast 125 kg. Släp ej tillåtet. Bagagevolym 130 liter (VDA).
Motor: Fyrcylindrig bensindriven sugmotor. Cylindervolym 1 496 cm3. Maxeffekt 131 hk (96 kW) vid 7 000 v/min. Max vridmoment 150 Nm vid 4 800 v/min.  
Kraftöverföring: Bakhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda.
Deklarerad förbrukning: 6,0 l/100 km.
CO2-utsläpp: 139 g/km.
Prestanda: Toppfart 204 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,3 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 4
VIB:s rostbetyg: Ännu ej testad.
VIB:s ljusbetyg: Ännu ej testad.
*3 års nybilsgaranti plus 7 års förlängd komponentgaranti.

Opel Astra Turbo 1.4/125 hk Dynamic
Grundpris: 219 900 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 5 900 kr, nyckelfritt lås-/startsystem 3 900, sportsäte på förarplats 3 500 kr.
Testbilens pris: 233 200 kr.
Garantier: 2 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 1 års vägassi-stans.  
Skatt: 734 kr/år.
Mått & vikt: L 437/B 181/ H 149 cm. Tjänstevikt 1 335 kg. Maxlast 485 kg. Släpvikt 1 450 kg. Bagagevolym 370–1 210 liter (VDA).
Motor: Fyrcylindrig direktinsprutad bensinturbo. Cylindervolym 1 339 cm3. Maxeffekt 125 hk (92 kW) vid 4 000–5 600 v/min. Max vridmoment 230 Nm vid 2 000–3 500 v/min.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. 
Deklarerad förbrukning: 5,5 l/100 km.
CO2-utsläpp: 128 g/km.
Prestanda: Toppfart 205 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,2 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5
VIB:s rostbetyg: 4.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/Helljus 5.

Subaru Levorg GT-N
Grundpris: 279 900 kr.
Extra utrustning: Metalliclack 6 900 kr.
Testbilens pris: 286 800 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassi-stans.
Skatt: 1 416 kr/år.
Mått & vikt: L 469/B 178/H 149 cm. Tjänstevikt 1 614 kg. Maxlast 406 kg. Släpvikt 1 500 kg. Bagagevolym 522–1 446 liter (VDA).
Motor: Fyrcylindrig bensindriven boxermotor med turbo. Cylindervolym 1 599 cm3. Maxeffekt 170 hk (125 kW) vid 4 800–5 600 v/min. Max vridmoment 250 Nm vid 1 800–4 800 v/min
Kraftöverföring: Fyrhjulsdrivning, steglöst variabel automatlåda (Lineartronic).    
Deklarerad förbrukning: 6,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 159 g/km.
Prestanda: Toppfart 210 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: Ännu ej testad.
VIB:s rostbetyg: 2.
VIB:s ljusbetyg: Halvljus 4/Helljus 4.

Toyota Avensis TS 1.8 Activeplus
Grundpris: 276 900 kr.
Extra utrustning: Ingen extrautrustning.
Testbilens pris: 276 900 kr.
Garantier: 3 års nybilsgaranti, 3 års vagnskadegaranti, 12 års rostskyddsgaranti, 3 års vägassistans.
Skatt: 1 034 kr/år.
Mått & vikt: L 482/B 181/H 148 cm. Tjänstevikt 1 500 kg. Maxlast 500 kg. Släpvikt 1 500 kg. Bagagevolym 543–1 609 liter (VDA).
Motor: Fyrcylindrig bensindriven sugmotor. Cylindervolym 1 798 cm3. Maxeffekt 147 hk (108 kW) vid 6 400 v/min. Max vridmoment 180 Nm vid 4 000 v/min. 
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell låda. 
Deklarerad förbrukning: 6,2 l/100 km.
CO2-utsläpp: 143 g/km.
Prestanda: Toppfart 200 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 9,7 s (fabriksuppgifter).
Betyg i Euro NCAP: 5
VIB:s rostbetyg: 2.
VIB:s ljusbetyg: Ännu ej testad.

En mer utförlig artikel om deltagarna kan du läsa i Vi Bilägare 1/2016, som finns ute i butik nu.

Diskutera: Vad tycker du om de nya långtestbilarna?
Kvar i långteststallet:

Vi Bilägare har även kvar långtestbilar från tidigare år som fortsätter i stallet. De är:

BMW i3 (2014), 3400 mil.

Ford Mondeo (2015), 4000 mil.

Hyundai i40 (2012), 13340 mil.

Mazda6 (2013), 8280 mil.

Mercedes B 180 (2012), 9600 mil.

Nissan Qashqai (2015), 4200 mil.

Skoda Octavia (2014), 5600 mil.

Volkswagen Passat (2015), 4000 mil.

Volvo V40 (2013), 8317 mil.

Kommentarer

#1
2016-01-30 10:10

Ser bra ut, det enda jag saknar är en riktigt billig bil, typ Dacia.

#2
2016-01-30 11:08

Ja, en Duster hade ju varit av stort intresse.

#3
2016-01-30 11:27

...hade det inte varit konstigt att ta med en Duster när man redan haft med en i tidigare års testflotta?

Men vad gör en gammal Toyota med i långtestet?

Detta känns meste om man "långtestar" redaktionens tjänstebilar.

#4
2016-01-30 13:57

Lite synd att man inte väntade in Rav4 hybrid då Avensisen knappast har så mycket nytt att testa, men man hade missat vintertesten och det är kanske orsaken

#5
2016-01-30 13:57

Nästan 400k för en sketen A4. Nej tack.
Betalade 340k för min 520d. Känns inte som ett svårt val, även om A4:an med rabatter kanske skulle nå samma pris.

Levorgen är också lite för dyr. 1.6l bensinturbo för nästan 290k. För det borde man väl iaf fått en 2litersturbo?

#6
2016-01-30 14:05

Gillar A4:an men inte för de pengarna, sanslöst pris även om bilen är ganska fin.

#8
2016-01-30 16:07

Vad det gäller Mazda MX-5 1.5 SOFT-TOP . Får alla på VIB som normalt kör bilarna plats bakom ratten på den bilen ?!

#9
2016-01-30 16:22

Hej Hackenbush ganska fin?,. Jag har kört den, helt underbar att köra och otroligt tyst vilket jag uppskattar, och detaljkvaliteten oslagbar. Fast det är klart jag körde en dieselsexa automat med all lullull som går att uppbringa, men dyr detta ex kostade ca 600,000 kronor t.om lite drygt vill jag minnas.

#10
2016-01-30 16:44

Brut33 det har inte börjat alltför lovande för Toyotan i långtestet.

https://www.instagram.com/p/BAcL9-PxeGn/

Ska bli spännande och följa MX-5, Audi A4 och Opel Astra.

#11
2016-01-30 17:04

De har ju mer fel på Avensisen än jag har på Auris...

#12
2016-01-30 18:29

Autobroms och en massa annat fallerar. Ska bli intressant att få bl.a. Shoguns kommentarer till detta - är det ett "B-system" i Avensis? (För er andra; Shogun har påstått att Toyota väntat med att införa autobroms eftersom det hittills inte funnits något som är tillräckligt bra för just Toyota.)

#13
2016-01-30 18:46

Men Audi då det förstår du väl att det inte kan vara något fel på avensisien det är ju en Toyota ....
Måste vara handhavande fel....

#14
2016-01-30 19:02

Audi - Shogun har ju överhuvudtaget inte kommenterat problemen med Toyotas autobroms-system (m m ) i Auris-tråden - gissar att det beror på att systemet inte var så överlägset alla andra som han utlovat...:)
Måhända får ViB upp ögonen för dessa säkerhetsproblem nu när dom kör Avensis - det har ju varit väldigt tyst hos motorjournalisterna hittills. Hade VW drabbats av dessa fel så är jag rätt övertygad om att många skrikit sig hesa.

#15
2016-01-30 19:16

cepe: tänkte inte på det;-)

Pi: Ja, det är intressant, speciellt som han varit aktiv i den tråden i annat ärende. Men, som du skriver, hade det varit en VW så hade det nog låtit annorlunda.

#16
2016-01-30 19:56

Nu har jag ingen aning om vad Shogun skrivit, och inte skrivit tidigare. Men det är lite märkligt av Toyota. I den utgående Avensisen 09-15 fanns autobroms med radar. Dock bara i bilar med 2.2 och automat, och i premium utförande, och i vissa executive modeller. Det är ett enklare system i den nya Avensisen, precis som i Auris. Däremot har både gamla (vissa modeller) och nya (alla modeller) av prius, och faceliftade Rav 4 ett mer avancerat pre crash med bla radar.

#17
2016-01-30 22:41

Miatan var en högoddsare !

I och för sig rätt kul med en uddabil (i alla fall i ett långtest) där bilen ska användas på ett sätt som kanske en Miata inte normalt brukar användas till. Ska bli kul att se hur den klarar sig !

#18
2016-01-31 05:18

En gissning från min sida är att Audi A4 Avant kommer överförbruka en hel del i praktiken, och därför inte borde få kallas miljöbil.

#19
2016-01-31 08:47

Lagom blandning av bilar med Mazdan som ett litet utropstecken.
Kul med en joker i leken :-)
Att Toyotan redan efter knappt 70 mil varnar för autobroms, ABS och ESP problem(även däcktryck?) visar kanske på att kvaliteten kommer i andra hand när enda målet är att vara störst i världen ;-)

#20
2016-01-31 08:54

Ja man kan tycka det är lite märkligt att det är helt tyst från AMS, Teknikens Värld och ViBilägare om just autobromsproblematiken hos ett par Toyotamodeller.
Vissa andra grejer målas ju upp med stora krigsrubriker men här är det besynnerligt tyst.
Vågar man inte säga/skriva nåt så folk kan tro att Toyotas kvalitetsrykte besudlas?
Eller är de rädda om annonsintäkter kanske?

#21
2016-01-31 08:59

När det gäller själva långteststallet så har jag en känsla av att :Opeln kommer gå finfint, :Audin likaså. :Mazdan kommer ju ha sina tillkortakommanden. Pga just sin särart. :Subarun....komfort tror jag den fallerar på. : Toyotan, får de ordning på kvaliteten så kanske.

#22
2016-01-31 09:31

Min spådom, Mazda och Opel kommer att vara felfria, Audi kommer att ha ngt enstaka fel men potentiellt dyrt, Subaru kommer att vara felfri också men överförbruka tillsammans med Audi, Toyota och Mazda kommer att ligga närmst uppgiven förbrukning och Toyota kommer att ha flest fel.

Billigast att äga kommer Mazda vara med Opel på andra plats och Toyota samt Subaru delad trea, Audi dyrast.

#23
2016-01-31 11:40

Synd att man inte försökt välja dieselmotor till dom flesta, svårt att jämföra nu mot Audi A4. Exempelvis har ju Opel Astra en ny 1,6 liters diesel som verkar vara riktigt fin. Även Subaru har väl en erkänt trevlig boxerdiesel. Är liksom inte så svårt att redan nu gissa att testets favorit överlag kommer bli Audi A4 och den kommer hyllas i allt utom priset men förmodligen ändå vinna. Annars tycker jag valet av bilmodeller var intressant så inget fel där.

#24
2016-01-31 13:15

Vidstige - det finns ingen annan motor än denna till Levorg. I varje fall inte i Sverige... Personligen är jag glad Vi bilägare valt bensinmotorer till alla utom en. För oss som föredrar bensinmotorer har biltidningarnas tester varit tämligen ointressanta i flera år nu... Roligt att äntligen få läsa vad nya bensinmotorer går för! Och eftersom A4 har dieselmotor så får vi ju även en jämförelse mellan den och dom bensindrivna, även om det är olika bilar... Det är nog få som står i valet mellan en A4 och någon av dom övriga, så att den är ensam om dieselmotor kan nog kvitta. Däremot så köper nog dom flesta sin A4 med dieselmotor, så kul för dom följa A4 som långtestbil.

#25
2016-01-31 13:42

97% av alla A4 som registrerades under 2015 var diesel. Så skulle en A4 vara med, så blir väl diesel helt naturligt.

#26
2016-01-31 14:36

Skulle herrarna kunna vara så vänliga att inte kasta skit på Shogun när han ju inte ens skrivit alls här i tråden!
Skärpning!

#27
2016-01-31 14:41

Roy, en del tar sig friheten att kasta skit på en del även om personerna inte ens gör inlägg. Tråkigt beteende.

#28
2016-01-31 14:57

Härligt värdetapp på Astran.

#29
2016-01-31 15:11

Roy och Hacken - det är så att Shogun har "kastat skit" på övriga bilmärkes autobroms-system innan Toyota hade introducerat detta i sina senaste volym-modeller och kallat dessa för B-system - i motsats till Toyotas kommande som tog lite extra tid innan det dök upp just för att det skulle vara överlägset övriga system.
När det nu visade sig att Toyotas system verkligen är B-systemet i sammanhanget med allvarliga säkerhetsbrister så vore det ju intressant att få en kommentar runt detta från den som ursprungligen "kastade skit" mot andra tillverkares system. Men gissningsvis är det lite pinsamt att tvingas konstatera att det tvärsäkra påståendet tidigare inte riktigt var med sanningen överensstämmande.

#30
2016-01-31 15:32

Rutger Jönåker, ok så kan man också tänka. Men jag tycker det är tråkigt att inte testa Toyotan och Opeln med dieselmotorn. Båda har ju fått nya motorer som vore intressanta att utvärdera och då kan man även slå den dyrare A4an vad gäller förbrukning. Toyotas 1,8 bensinare har hängt med länge och inget direkt nytt, troligen kommer man klaga på den motorn och tycka den är relativt slö och törstig. Är ju också så att A4 är den enda miljöbilsklassade i sällskapet, vilket också känns lite märkligt på flera sätt. Dessutom torde andrahandsvärdet vara klart bättre med diesel-alternativen.

#31
2016-01-31 15:40

Sorgligt att se att det förekommer persondiskussioner i en tråd där den person det handlar om inte ens deltar. Jag har själv varit utsatt för detta flera gånger och jag tycker det är ett uselt beteende. Kritikerna förväntar sig tydligen att man måste läsa alla inlägg i alla trådar. Jag tror inte att många har möjlighet till det. Det finns en värld utanför detta forum också... :)

#32
2016-01-31 15:58

Raphael - i detta fall är nog inte orsaken att personen ifråga inte hänger med och läser trådarna... Vi har under en rätt lång tid frågat efter hans kommentar runt detta problem i Auris-tråden - och det är ju trots allt en Toyota-tråd. Det är lätt att uttrycka sig fördömande över andra märken och deras lösningar men man skall nog ha lite mera på fötterna när det gäller att höja det egna märkets kommande lösningar till skyarna innan dom är realiserade än vad som varit fallet i detta avseende. "Seeing is believing" kan nog vara en bra början trots allt - sen kan man kanske kritisera övriga märken om det finns orsak. Sticker man ut hakan får man nog vara beredd på att man kan få en smäll tillbaka.

#33
2016-01-31 16:02

Jag förutsäger att i vintertest med dåligt väder, kyla och väglag skulle den här Astran bli slagen på varenda punkt gällande vinteregenskaper av den Vectra 1996 som Vi bilägare hade som testbil då.

#34
2016-01-31 16:10

Japsen, härligt värdetapp på Astran, hur menar du då ??

#35
2016-01-31 16:11

Toyotas 1,8 är mycket snål i verkligheten, speciellt med automatlåda så jag är inte alls säker på att den får dåligt betyg. Brett effektregister dessutom.

#37
2016-01-31 19:16

Just nu känns väl Toyotas system som ett C-system.
B-systemen hos övriga funkar ju bättre så.. ;-)

#38
2016-02-01 08:53

Astran är ett bra köp för 169000. 233000 är den aldrig värd. Kommer lätt tappa 100000 på ett år.

#39
2016-02-01 08:57

Ser ut som ett intressant startfält, med Opel, Toyota och Subaru med fokus mot privatkonsument, A4 med fokus mot tjänstebilsföraren och sedan bubblaren MX5 som blir kul att se på sommarsemestern... Den kommer i alla fall att vara kul vid vinterkörningarna, även om den kanske är lite kallare...

#40
2016-02-01 11:26

Japs, Kanske de, men extra utrustning kostar även på en Astra, och privatköpare byter / säljer knappast bilen efter 1 år. I övrigt tror jag Astran kommer att göra bra ifrån sig under året.

#41
2016-02-01 14:18

Testbilens pris för Opel Astra är 218200:- !
Kan enkelt kontrolleras i Opels prislistor eller konfigurator.

Och angående andrahandsvärdet så kom det i mitten av november en stor tysk rapport som placerar
nya Opel Astra på pallplats i sin klass vad gäller andrahandsvärdet. Likaså lilla Opel Karl.

#42
2016-02-01 16:53

Jag är ingen anhängare av downsizing-motorer men det ska bli intressant att se om Subaru har lyckats. Inte för att jag kommer att köpa någon. Familjens Forester och WRX kommer att få hänga med tills vi lämnar jordelivet om sådär 30 år, give or take 10.

#43
2016-02-02 22:19

Jag tycker det är synd att man inte valde Astra med 150hk och automatlåda!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.