Bild
Nästa artikel

Fuktskadade sensorer

Långtest

Parkeringshjälpen har inte fungerat som den ska under det senaste teståret. Först byttes backkameran och nu senast fem av sensorerna.

Vi har tidigare rapporterat om att parkeringssensorerna varnat helt utan anledning. Vid verkstadsbesöket nyligen konstaterades också att sensorerna utsatts för vatteninträngning. Två sensorer fram och tre bak var fuktskadade och byttes till modifierade enheter. Tre sensorer hade klarat sig, men hur länge till?

Vi har sagt det förr, det är tur att vi har en femårig garanti på vår Hyundai i40. Varje sensor kostar nämligen 820 kronor plus moms.
Under verkstadsbesöket genomfördes ytterligare två gartantiåtgärder. Byte av lastförskjutningsnät eftersom det gamla inte rullade ihop sig som det ska. Utan garanti hade lastnätet kostat 1 323 kronor plus moms. Vidare justerades ett fäste i instrumentbrädan, efter irriterande skrammel.

En saftig faktura blev det ändå eftersom bromsskivor och belägg fram samt belägg bak byttes för 7 414 kronor. Vidare beställdes 9 000-milaservice i förtid, till en kostnad av 3 633 kronor.

Hyundai i40

Modell: 1,7 CRDI Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 8 330 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,0 l/100 km

Kommentarer

#1
2014-07-05 12:32

Usch så dåliga grejor för 270.000 kr. Hutlösa pengar för att åka omkring i en Hyundai. En Mercedes B-klass diesel får man från 230.000 kr. Min B-klass har inte krånglat alls. Både backkamera och parkeringssensorerna fungerar utmärkt.

#2
2014-07-05 13:42

Verkar som koreanerna har en bit kvar innan de når acceptabel kvalité.

Man tar igen kostnaden för den förlängda garantin med hutlösa servicepriser.

#3
2014-07-05 13:52

Thommys, den har inte börjat att rosta då som man kan läsa om på tyska bilforum?!Tur att de har 30årig rostskyddsgaranti........tänk att behöva åka omkring i en Mercedes som rostar.........har vi hört detta förut ;o)

#4
2014-07-05 14:14

@Shogun, har du några länkar till dessa tyska bilforum? Jag har sökt men inte hittat något om rost på W246.

#5
2014-07-05 14:44

Raks...mata inte trollet.

#6
2014-07-05 15:06

Jag har kört 10 000 mil med min Picasso och parkeringssensorerna fungerar fortfarande alldeles ypperligt - ja även i regn! Men så har jag valt en kvalitetsbil och ett premiummärke istället för budgetbil från asien. :)

#7
2014-07-05 15:37

http://www.motor-talk.de/bilder/rost-an-auspuffanlage-g56400070/w246-04-...

Detta är bara ett exempel, det finns flera. Är det inte skrämmande? För att inte tala om W245, vilka rosthögar som bara är 5-6år och totalt upprostade.

#8
2014-07-05 15:43

Plötsligt började en artikel som handlar om parkeringssensorer på Hyundai handla om rost på Mercedes.
Visst är vår värld underbar... :-)

#9
2014-07-05 16:30

Jag är inte för förvånad, när sån här teknik börjar krångla blir det väldigt dyrt och det är vi köpare som får stå för kalaset, speciellt om vi köper begagnade bilar med detta.

#10
2014-07-05 17:08

Hackenbush, som tur är går bilen att använda ändå. Men man ska självklart inte betala för dessa saker när man köper bilen i andra hand. Nybilsägare av dessa bilar får finna sig i att deras bilar får ett dåligt andrahandsvärde helt enkelt.

#11
2014-07-05 17:32

Thommys - Ja köper man en Merca för 230 000 kr så lär man ju knappt ens få med några parkeringssensorer, så det är klart de inte går sönder då ;)

Raphael - killen med humor ;)

Förstår dock inte vad som är självklart att man inte ska betala för det om man köper begagnat? Ska man få nya gratis då eller? Går skiten sönder så får man väl köpa nytt om man vill att det ska fungera. Undantaget delar med förlängd garanti etc.

#12
2014-07-05 17:56

Roger Skagerström. Nej, men jag skrev från 230.000 kr. Men okej, från 242 300 så får du både backkamera med zoomfunktion över dragkroken, aktiv parkerings hjälp och parkeringssensorer fram och bak.

Det är inte många tillval som ger bättre andrahandsvärde på bilar idag. Är det system som krånglar så kommer de definitivt inte ge några slantar tillbaka.

#16
2014-07-05 19:20

De finns ägare som varit oroliga. Men det beror mer på okunskap. Mercedes åtgärdar problemet för de som vill. De har även bytt underleverantör sedan ett par år tillbaka för att stilla de oroliga. Mitt eget avgassystem har ingen ytrost och då har det ändå gått två vintrar, utan underredstvätt, på saltade vägar.

Bild på min ljuddämpare på forumet.

#17
2014-07-05 21:12

Sicket skräp!

#18
2014-07-05 22:52

Har raderat några provocerande inlägg som inte tillförde något eller handlade om artikeln.
Moderator Hackenbush.

#19
2014-07-05 23:55

Egentligen är det väl mest synd om dessa utpräglade märkesfanatiker som tar varje tillfälle att framhäva sitt eget bilmärke och smutskasta andras. Att alla dessa förutsägbara "dueller" mellan en handfull skribenter tar så mycket utrymme tillför ju inte så mycket. Min pappa är starkare än din...

#20
2014-07-06 00:11

Det var ju ursprungligen frågan om Hyundais höga servicekostnader, men som oftast spårar det ur när (i detta fall) en Hyundaiägare går i försvarsställning, svårt att acceptera fakta? Och det gäller inte bara Hyundai, kunde lika gärna vara Mercedes, Volkswagen, Opel, Citroen, Peugeot eller nåt annat märke. Sandlådefasoner tycker jag, inget bilmärke är felfritt till 100%.

#21
2014-07-06 15:25

Tycker verkligen Vi Bilägare skall ställa Hyundai´s generalagent mot väggen för kvaliten på i40! Detta borde vara ett sorgebarn för dem. Har erfarenhet med en i40 Premium plus från 2013 där vi fått riva ner taket pga missljud, de saknade delar i lager vilket gjorde att vi fick vara utan bilen i ca tre veckor dock med lånebil vilket bilfirman skall ha kred för! Inredningen knakar och lever och stoppning saknas på själva instrumentpanelen! Har fått sensorerna bytta i fronten då de spökade och varnade, nu skall den snart in igen pga sensorerna varnar, alla sensorer visar varning ibland och ibland bak. En ny fälg fick vi pga att klarlacken krakelerat efter en vinter. Bluetooth handsfree är ett annat fenomen som i40 haft stora bekymmer med. Efter åtskilliga uppdateringar och utbyte av mic så är den någorlunda acceptabel, men knappast värd att kallas OK i en bil för 300 tusen och som dessutom skall kallas "årets tjänstebil". Kan påtala fler brister om så önskas. Hade kunnat tro att det varit min bil som var sådär men när man gång på gång läser på Vi Bilägare eller på hyundaiforum.se om ägare med samma problem som tom gjort att vissa lämnat ifrån sig sina i40´s... Sen är det ju också så att även finns en i40 Business från 2012 där sensorer, handsfree problem och nu det sista ROST finns i släkten... skall man acceptera sådana här problem från ett fabrikat som utger sig vara ett Kvalitets fabrikat???

Nej Hyundai, då ni inte ens bemödat er att svara på mail som skickats till er, då visar ni verkligen att detta var vår första och sista Hyundai!, kanske inte var så konstigt att i40 fick typ sämsta möjliga ägarkritik i Auto Motor Sport senaste tidning!!!

#22
2014-07-06 15:47

Premium och Hyundai?
Hyundai köper folk ofta pga garantivillkoren,smart av koreanerna.
Hur ser en 10 år gammal korean ut idag?
Samma skit än idag,om inte ännu sämre beroende på all utrustning med dinkytoy kvalitet.
Skräp helt enkelt.

#23
2014-07-06 16:19

Vi minns hur japanerna bombade oss med kassettdäck, videospelare och kameror av högsta kvalité till synnerligen överkomliga priser. Själv fastnade jag då och håller mej fortfarande förhållandevis till Pioneer och Nikon.

Minns också hur vi senare hagelsvärmbesköts av koreakopior typ Tristar, Goldstar och Shitstar som, i bästa fall och efter tre byten höll garantiåret ut.

Vissa fenomen är statiska!

#24
2014-07-06 16:49

Det jag skrev är att i40 borde granskas! Finns många exempel dock på att Hyundai inte är mycket sämre än något annat, Getz, Santa Fe, Tucson, i30 mfl...
Om vi nu alla skulle resonera att de just är koreavaror som är skit så borde inte Samsung vara det mest efterfrågade varumärket på hemelektronik, LG borde ju inte heller vara med och de är ju just från Sydkorea!
Jag skriver bara att den behandling och den kvalitet som i40 verkar dras med så borde Hyundai försvara sig inte bara genom att byta ut delar på den 5 åriga garantin!

#25
2014-07-06 16:57

Proffsen med diger erfarenhet av olika bilmärken och annat har talat, jag noterar.......;o)

Men bryr mig inte för fem öre för de rekommendationerna och erfarenheterna ;o) (Ta inte åt dej Jonas 82)

Helt klart är det så att både Kia och Hyundai har problem med dessa parkeringssensorer, det kan jag skriva under på. Men de tar sitt ansvar också och det ska de ha en stor eloge för.

#26
2014-07-06 18:09

"Men bryr mig inte för fem öre för de rekommendationerna och erfarenheterna"...precis så känner vi får dina evig predikningar om din erfarenheter Shogun!

Hoppas på snabbt uppvaknande.

Nu är trollet i full gång med att bromsa (och gasa sitt eget inlägg...de är riktigt pinsamma dessa troll)

#27
2014-07-06 17:16

Jonas_82, det låter tråkigt att höra. Att betala så mycket och ändå inte slippa problem med i40. Den måste vara överprissatt. Det är fult av tillverkare att göra bilen "finare" än vad den är genom att ta mer betalt för produkten. Då tror folk automatiskt att bilen är bättre. Lurendrejeri kallar man det.

#28
2014-07-06 18:25

Så länge gasa/bromsa är såhär så är det inget att lägga vikt vid.

#30
2014-07-06 19:49

Men Shogun, vi debatterar dagens Hyundai i40 och inte en 15-20 år gammal Mercedes här.

#31
2014-07-06 20:19

Parkeringshjälp är ett av alla dessa onödiga tillbehör som skapar onödiga problem. Måste alla bilar för vardagsbruk vara utrustade som lyxbilar? Tyvärr blir mer och mer påtvingade funktioner standard.

#33
2014-07-06 21:02

Shogun

Jag pratar om backkamera och parkeringssensorer (artikeln!), du om rostmoln som du gjort till leda.

#34
2014-07-06 21:10

Man kanske har använt högtryckstvätt på ett för dessa sensorer ofördelaktigt sätt.
Vissa är kanske mer känsliga än andra.

#35
2014-07-06 21:57

Peter E.

Precis, något jag varnat här för tidigare är att blåsa på med högtryckstvätten på dessa sensorer. Frugan har fått dessa bytt bak på bilen denna veckan på sin Kia Ceed. Men det verkar vara en känslig konstruktion som inte verkar optimal. Men jag har en tidigare arbetskamrat som jobbar på en Hyundai verkstad som jag kan få värdefull information om hur vanligt detta är. Men det verkar var mycket vanligt fel.

#36
2014-07-06 22:59

I denna artikeln diskuteras inte eventuella kvalitetsproblem på Mercedes, här diskuterar vi kvalitetsproblem på Hyundai i40, håll er till detta.

#38
2014-07-07 05:05

Det står i instruktionsboken på till min bil att man inte ska tvätta p-sensorerna med högtryckstvätt. Man ska vara försiktigt, ja. Men skulle i40 vara den enda som tvättats med högtryck på sensorerna? Skulle inte tro det. Billig skit är vad det är i en bil för 270.000 kr.

#39
2014-07-07 09:18

Behöver man igentligen parkeringssensorer?

#40
2014-07-07 10:17

Har raderat ett anmält inlägg med personangrepp

Moderator Hackenbush

#41
2014-07-07 10:47

Hej
"Leif Larsson 2014-07-07 09:18"

Trodde jag också förut, men inte helt fel. Gillar dom skarpt. Även om jag är duktig nog att klara mig utan dom ;)

#42
2014-07-07 10:54

Innan man går loss helt och börjar skrika "billig skit" så kanske man bör fundera lite på följande.

Tror någon att Hyundai utvecklar och tillverkar egna sensorer?
Skulle gissa att svaret är nej på den frågan och att de sensorer som används tillverkas av tredjepart och sitter i en hel drös bilar ute på marknaden.
Det som kan skilja är ju hur man implementerat/designat lösningen, men då dessa sensorer fungerar näst intill likadant samt har samma typ av montering så skulle jag gissa en taskig batch sensorer från tredjepartstillverkaren.

#43
2014-07-07 10:59

Revended Benny.

Helt riktigt! Äntligen en med sans och balans i diskussionen, utan dold agenda.

#44
2014-07-07 12:14

Reverend Benny

"skulle jag gissa en taskig match sensorer från tredjepartstillverkaren." Okej, du gissar istället. Det är bättre att buga och bocka för bilar som inte håller måttet och skylla på annat. En biltillverkare specar sina produkter hos underleverantörer. Bara för att Volvo köper bilstolar från samma tillverkare som konkurenterna sitter det inte volvostolar i de bilarna eller tvärt om.

#45
2014-07-07 12:19

Stolar är "designade" grejer som man faktiskt ser och känner skillnad på. Skulle vara bra korkat att ta fram speciella parkeringssensorer för var och varannan bilmodell. Skulle kosta betydligt mer än att bara ta den som finns. Att det skulle vara en taskig batch är långt mycket mer troligt än att Huyndai skulle designat en dålig själva.

Sen är det väl lika irriterande för bilägaren hur som. Men så länge de byter dom utan kostnad så är det väl ingen jättekatastrof direkt.

#46
2014-07-07 13:38

Behöver inte vara en dålig batch, det kan vara en undermålig montering också och dålig tätning.
Jag tvättar min bil med högtryckstvätt och har inga problem alls med sensorerna.

#47
2014-07-07 13:45

Det kan bero på en massa saker, grejjen är att det räcker ju att 1 människa eller robot gör fel på hela vägen, allt från nproduktion av själva sensorn, till montering och senare skötesel och underhåll.
Det är ju därför det finns garanti, ingen tillverkare kan garantera att en bil är 100% vid leverans.

#48
2014-07-07 14:38

Du får vidga ditt tänkande Roger och inte motargumentera mot ett exempel på hur tillverkarna specar sina bilar. Man kan ta glödlampor som ett annat exempel på hur det är skillnader på H4 och H4 t ex. Det finns massor av varianter på de flesta tillval till bilarna, även från samma underleverantör. Till p-sensorerna kan både frekvens, styrka, diameter, tätningar, materialval osv skilja sig åt. Att en tillverkare specar att ett tillval ska vara bristfälligt är orelevant men att de väljer en billigare lösning är mer troligt.

#49
2014-07-07 16:35

Hyundai är klart att de har en standardiserad sensor som man använder till en rad olika modeller, allt detta för att spara pengar är klart. Blir då något fel hos en underleverantör så klar att det blir volymer och fel på mängder av bilar om det går ut en dålig batch som Roger , Revended Benny är inne på.

Hur gör Mercedes med sina sensorer? Gör de dom lika som rostskydd och limfogar vid plåtomvikningar på dörrar etc så bådar det inte gott framöver.

#51
2014-07-08 09:20

Tydligen omöjligt för Shogun att skriva ett inlägg utan att prata om Mercedes.

#52
2014-07-08 19:06

Det har varit en del problem med Hyundai i40. Förutom krånglande parkeringssensorer och backkamera så har det varit problem med den automatiska kylargardinen, byte av länkarmar, rembrott (med bärgning som följd), falsklarm om service, sedan hade den ett så dåligt ljus att extraljus var ett måste.

Hyundai har knappast haft extra otur med underleverantörerna. Det köper helt enkel in för dåliga grejor.

Man kan väl säga att det är ett riktig skitmärke...

www.youtube.com/watch?v=WMbDG_Qa6Sw

#53
2014-07-08 22:30

Ja, eller skitbil alternativt skitmodell innan barnsjukdomarna är fixade är väl mer korrekt ;-)

#54
2014-07-09 18:31

Detta var bilen som skulle konkurrera ut V70 enligt journalisterna. Hur blev det med det? Någon som sett en i trafik sista månaden?

Känns som nyhetens behag svalnade väldigt fort för denna modell. Verkligheten kom ikapp och det hårt.

#55
2014-07-17 09:16

Har raderat ett anmält inlägg. Inga person angrepp om jag får be.

#56
2014-07-19 12:19

SiggeN.

Det är därför jag säger att man inte ska ta dessa motorjournalister på så stort allvar i sina så kallade tester.........eller hur Thommys?

#57
2014-07-19 19:08

Sanningsenliga och säkerställda fakta angående Hyundais kvalitetsproblem har modererats bort,svagt!
Skall man fortsättningsvis ta biltester på allvar?
Nej,nu vet vi!
Svagt, oärlighet straffar sig alltid!

#58
2014-08-01 21:40

Har nu fått sensorer bytta fram och bak och enligt Hyundai modifierade!

Efter lite koll hos olika handlare så har även BMW VW och Volvo haft strul med sensorer så ja ALLA bilar kan gå sönder ...

#59
2014-10-16 23:17

Varför i herrans namn byttes bromsskivor fram på en två år gammal bil med 8000mil på mätaren?
Skivorna borde klara dubbla körsträckan.. Min bil har gått 14000 och är nu 6 år gammal... Bytte precis belägg i fram... Skivorna är fortfarande helt ok..

#60
2014-10-23 17:48

Märkligt att behöva byta skivor så fort.... det är riktigt dåligt.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.