Bild
Nästa artikel

Enkelt lampbyte på Peugeot 3008

Långtest

Vår Peugeot 3008 fortsätter att käka glödlampor men som tur är så är de lätta att byta – vilket inte alltid är fallet med moderna bilar.

Nästan alltid är det någon eller några glödlampor som fallerat på långteststallets Peugeot 3008. Senaste upptäckten var att vänster lampa till registreringsbelysningen och höger baklampa givit upp.

I Peugeots motorrum är det ovanligt frikostigt med utrymme. Inte ens spolartanken ställer till några större problem. När plastkåpan vikts undan är det bara att sticka in  handen och lösgöra H7-lampan från kontaktfattningen. Det tar inte mer än ett par minuter att fixa. Viktigt är förstås att det alltid finns reservlampor i handskfacket.

Bilen har också varit inne på en tredje service, nu till en kostnad av 3 690 kronor. Utöver vanliga kontroller och oljebyten/filter samt kupéfilter byttes också filtret till kolkanistern, en behållare innehållande aktivt kol som ska se till att bränsleånga inne  tanken inte ska avdunsta ut i luften – en ren miljöåtgärd med andra ord. Det här bytet kostade 349 kronor att få åtgärdat.

Vidare kontrollerades också partikelfiltret som ska ta hand om sotpartiklarna, ett filter som innehåller platina och som kan kosta över 10 000 kronor att byta. Mest kris med igensatta partikelfilter är det för dieslar som går korta sträckor. I vårt fall har det mestadels handlat om långkörning vilket ger en bra prognos för livslängden på filtret.

Diskutera: Hur enkelt eller svårt är lampbytet på din bil?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDI, 2010

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Peugeot 3008 1,6 HDI:

Modell: 1,6 HDI
Årsmodell: 2010
Inköpspris: 255 900 kr
Aktuell körsträcka: 10 299 mil
Förbrukning (dek.): 5,1 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,9 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Kommentarer

#1
2012-11-27 11:45

Att kunna byta lampor själv på sin bil borde vara en självklarhet men så är inte alltid fallet.

Att byta lampor bak på min bil är hyfsat enkelt, fram vet jag inte än.

#2
2012-11-27 11:58

Ifall lamporna går ovanlig ofta sönder så är det till 99% säkerthet fel på batteriet som bör bytas ut för att den är D.O.A.. PSAs bilar käkar inte lampor nuförtiden. PS. Har fått "stryk" förut för att batteriet inte kan vara den skyldiga men känner allt för många fall som bättrats på det här sättet. ;)

#3
2012-11-27 12:22

Får ju anta att det inte är några större skillnader på den här motorn och den som sitter i min 308:a
MIn bil skall dock servas varje 1500:e mil till hutlösa kostnader ....Här pratar Vib om att det handlar om den tredje service men bilen har ju rullat över 10.000 mil!!! = hur går detta ihop?

Vad gäller lamporna så håller de betydligt bättre än så länge då jag ännu inte har bytat någon lampa över 2000 mil.
På tidigare C3:a så hann alltid framlamporna gå sönder innan service och de var inte roliga att byta. ( har faktiskt inte kollat hur det ser ut på 308:an än )
På Clion har framlamporna nu precis gått sönder efter 2300 mil och de kunde jag byta själv efter en halvtimmes svärande,..nu när jag vet hur man skall göra kanske det tar 5 min vid nästa tillfälle.

Önskvärt vore om det stod i instruktionsboken hur man skall göra steg för steg samt visade hur strålkastaren ser ut på bild.
Brukligt är att man bara hänvisar till verkstaden vilket är dåligt!
Har bilen sen inte heller en funktion som talar om då en lampa går sönder så blir snabbt en "enögd" bil en blind bil och detta sker ju alltid då man som minst "behöver" det! ;)

#4
2012-11-27 12:43

Min chefs C4 Gran Picasso käkade lampor i en rasande takt.

Som sagt de har en del att bevisa, baugettbagarna.

#5
2012-11-27 12:45

Nja Roger, de gör ju goda baguetter så precis som deras lampor så varar de inte speciellt länge. De är ju så goda. :-)

#6
2012-11-27 13:04

Har själv haft två Peugeot och min fru har haft tre. Helt klart det märke som behövt mest lampbyte av alla bilar vi haft. Brukar roa mig med att kolla märket på enögda bilar på vägen till/från jobbet. Peugeot/Citroen är klart på första plats. Därefter kommer små "hantverkarbilar", där det säkert ingår en bunt Peugeot/Citroen också.

#7
2012-11-27 13:45

Fem år gammal 9-3:a, snart 20000 mil, inte bytt en enda lampa i bilen. Alla funkar fint fortfarande.

#8
2012-11-27 16:41

Hur gamla Peugeotar har ni haft? Åtminstone 207:an har förbättrats så att ljusen tänds först efter en stund efter man startat. Lär spara på dom otroligt dåliga lamporna som av någon konstig anledning ännu får säljas fastän det ekologiska borde vara pop just nu? :)
Kör själv med 3-års garanterade Osrams och dom håller vad dom lovar. Nightbreaker och annat är ju nåt helt annat än hållbara.

#9
2012-11-27 17:12

Det är busenkelt att byta lampor på min C3 Picasso HDI, Iaf lampan för halvljuset. Några andra lampor har jag inte behövt byta. Bytes på 5 min.

#10
Uno L
2012-11-27 19:51

Tramskommentarer borttagna.

/Mod.

#11
mcregor
2012-11-27 20:20

På vägen hem var den första bil jag hamnade bakon en Pegga 308. Jodå. vänster baklampa var ur funktion...:) Lite lustigt var det efter vissa kommentarer i denna tråd. Min förra bil - Focus 2007 - körde jag ca: 10.000 mil under 4,4 år och de första och enda lambytena var halvljuslamporna efter drygt 4 år och ca: 9000 mil. Fast det var nog rekord för alla mina bilar genom åren. Min Corolla 2003 t ex drog flera omgångar halvljuslampor på 7500 mil och 3,5 år.

#12
2012-11-27 21:26

Vissa är otroligt lata på att byta lampor, kanske för att man måste göra det allt för sällan nuförtiden? ;)

#13
2012-11-27 21:27

3800 mil med vår 2011 årsmodell av 5008 än inget lambyte!

MYCKET tramskommentarer är det jämnt på dessa ställe.

#14
2012-11-27 22:23

Den mest extrema bil vi har på jobbet är en Pegueot 307 som verkligen äter glödlampor som jag nämnt tidigare.
Min moster har just en Peugeot 207 som enligt tidigare komentarer skulle vara förbättrad men hon klagar på att lamporna går stup i kvarten även på denna och jag har hjälpt henne byta kanske 4-5st innan 5000mil sen har dom bytt minst lika många på egen hand så nog käkar även den lampor trots att båda dessa bilar har fått nya batterier.

Tjejen pendlar föressten till Högskolan med några andra och i dag åkte hon en Cittra C4 Picasso-08 där ägaren klagade på att just lamporna strulade mycket och en halvljuslampa slocknade nu lite då och då med dåligt lyse i mörkret på vägen hem trots att den gjort lika tidigare och lampan därför var nybytt, det kan ju vara så enkelt som en dålig ny lampa eller så föreligger ett nytt elfel, den bilen har nämligen annan en rolig finess som tjejen börjar tröttna på, så fort någon öppnar en dörr så öppnar sig bakluckan på bilen så man måste i rätt ordning öppna dörren, gå och stänga bakluckan och sätta sig i bilen och stänga dörren varje gång...
I dag höll det dock på att gå illa då en tjej som åkte med hade fastnat med bältet i dörren och därför öppnade och stängde dörren i farten precis när dom skulle svänga ur en rondell som leder direkt ut på E4:an vilket dom precis hann avstyra och köra runt i rondellen så att dom slapp stanna på E4:an för att stänga bakluckan som öppnades... =)

Mcregor; På förra Corollan (liksom förra Avensis) som har mest problem med lampor av Toyota-modellerna så håller orginal halvljuslamporna ca 1,5 år på vilket är dom som går mest på modellen, nyare Corollan/Auris liksom nyare Avensis och andra nyare modeller håller av någon anledning betydligt längre så där har man ändrat/förbättrat något även på de Europatillverkade modellerna.

Man måste förresten berömma Peugeot att lampbyterna åtminstonde blivit mer lättåtkommliga som i denna 3008 vilket ju underlättar betydligt även om lamporna skulle gå ganska ofta, finns inga andra problem så blir ju det problemet trots allt inte så stort då...

#15
2012-11-28 06:52

Osram berättade en tid i sin reklam för 3-års garanterade lampor att deras vanligaste lampor håller 10000 km/0,5 år så man måste byta åtminstone ett par mellan årsservicen. Dom med extra ljusstyrka håller ju ännu sämre. EU borde sätta krav på det här fuskandet också! Varför införde man H7or i tiden? Minns någon? Orginallamporna i PSA bilar håller även dom överlag mycket bättre.

#16
2012-11-28 07:22

Måste ännu kommentera. Ett allt för vanlig fel är att man sätter lampan fel väg, åtminstone i Peugeot/Citroen så *ser det ut* som att den sitter rätt när den sitter fel väg. Kolla instruktionsboken! Man också måste kolla utifrån, framför bilen, då ser man om den sitter fel. Det är också skäl att kolla utifrån, ifall lamporna går ofta, att lampan sitter exakt var det ska och ifall den sitter som det ska och den ändå tar i skyddet framför så bör man justera på skyddet framför lampan (ifall man har tillräckligt långa fingrar ;) ).

Vi Bilägare om H7:or, år 2004: http://www.vibilagare.se/test/produkt/produkttest-h7lampor-15429

#17
2012-11-28 08:05

Värsta "lampätarbilen" som jag har haft var en Galant Gdi -00.
En väldigt bra bil helt utan fel om det inte vore för just det här med att den käkade lampor till en början.
Köpte allt dyrare lampor tills en på Mitsubishi sade åt mig att byta fabrikat.
Minns inte fabrikatet men de var mycket billigare och höll sedan så länge som jag hade kvar bilen.

Vet inte om man kan skylla lamporna för allt då man mötte många enögda Galanter men irriterande var det då jag tidigare knappt hade bytt några sådana lampor alls. ( man förväntande sig absolut inga fel på en ny bil )
Men har man inte större problem än lampor som går sönder så är det kanske inte så farligt som redan har nämnts men det är irriterande att det ibland är så svårt att byta dom själv.

Någon nämnde bakljus och något sådant tror jag aldrig att jag har bytt någonsin på någon bil och då har jag ändå ägt många Vw bilar! ;)

Då är det mer irriterande tycker jag att många bilar idag i princip saknar backljus!
det är oftast dåligt och än sämre blir det när tillverkaren har valt att endast ha ETT backljus! :(
Någon som kan rekomendera LED-lampor?

#19
2012-11-28 17:02

Min C3 Picasso har rullat nästan 7 000 mil. Jag har bytt lampor halvljus fram två gånger, ena gången var första vintern med -30 grader där jag bodde lampan hade exploderat. Med nya modeller med LED så behöver inte halvljuset lysa så de håller nog längre.

Kommentaren om att lampan lätt hamnar fel i PSA-bilar håller jag inte med om. I min finns det bara ett läge för den, går inte att få i den på ett annat sätt än just det sätt som är rätt. Senast jag bytte lampor var i början av hösten och därefter besiktigade jag bilen. Inga som helst problem, de genomförde ett ljustest. Allt var rätt.

C3 Picasso är den bil jag haft som varit enklast att byta halvljuset på. Det är ju bara att lossa gummi-kåpan, skruva lampinfattningen ett kvarts varv, lyfta ut insatsen, lyfta ut lampan, stoppa i lampan, sätta tillbaks lampinsatsen, skruva tillbaks ett kvarts varv, sätta på gummikåpan igen. Det tar 5 min!

Och man kan inte sätta tillbaks lampinsatsen fel för det finns bara ett läge som den fastnar i.

#20
2012-11-28 18:53

På min golf plus bytte jag inga lampor på 3,5 år. På min KIA fick jag byta H7 i halvljuset efter ca 2 år. Lamporna fick jag betala, men bytet gjordes gratis då verkstaden inte var nöjd med lampkvaliteten.

#21
2012-11-28 19:47

Hade du faktiskt H7:or i Golfen (och dom var inte av typen longlife) så bör du delta i olika lotterier! ;)
Golf (eller varför inte Passat) äter H7:or helt som andra bilar.

#22
2012-11-29 11:51

Peugo: Vet inte om det var H7 på Golfen, men lampbytet på KIA´n gick snabbt. Det var bara in och ut ur verkstaden.
Om inte lampkvaliteten är god så är den i alla fall jämn. Båda halvljusen slocknade inom några timmar!

#23
mcregor
2012-11-29 13:45

Lite smålustigt - på väg till jobbet idag (inte så lång väg) så mötte jag bara en enögd bil - åter en Pegga 308. Antagligen så dras väl enögda Peggor till min smuts-vita Golf...:)

#24
2012-11-29 14:31

Då får väl jag berätta något lika viktigt:
Jag har aldrig mött en enda enögd 308:a sedan i Mars -12 ( då man började se dessa bilar överallt ;) ..... ;)

#25
2012-11-29 14:54

Kanske mcregor misstar sej på dom äldre 307:orna?

#26
mcregor
2012-11-29 16:05

@Peugo: Ja, jag brukar undvika att uttala mig tvärsäkert så visst kan du ha rätt även om jag tyckte det såg ut som en 308. Men vi ändrar väl till att det var en enögd Pegga...:)

#27
2012-11-29 18:08

Sanningen är Mcregor att när ljuset går på en Pegga 308 så går strömmen till en magnetspole i stället inställt på smuts-vita Golfars magnetfält. Därav dragningen.

#28
mcregor
2012-12-01 22:02

Där satt den S-E S...:) Misstänkte nästan nåt sånt....

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.