Bild
Nästa artikel

Dyra torkarblad till Opel Astra

Långtest

Vår Opel Astra var nyligen inne på service då vi också påpekade att torkarna behövde bytas. Det blev ingen munter historia.

På Svenska Bil kostade torkarbladen fram 922 kronor inklusive moms och bak 134 kronor. Totalt blev det 1 734 kronor inklusive arbetet.

Nu blev också servicekostnaden högre än vanligt. Vid 6 000 mil byts också tändstift samt kupé- och luftfilter utöver det vanliga oljebytet. Här stannde fakturan på 6 805 kronor. Bromsgnissel förebådade också byte av beläggen fram. Bromsklotssatsen kostade 1 944 kronor inklusive moms och hela bytet gick på 2 430 kronor plus byte av bromsvätska för 476 kronor.

Vidare fick också Astran en notering i serviceboken om att en rostskyddskontroll utförts, något som kan vara värdefullt att ha med sig längre fram. I fakturan noteras det att rostskyddskontrollen kostar 451 kronor, men vid slutbetalning var den åtgärden "nollad". Det känns rätt, kunden ska inte behöva betala för att garantin ska leva vidare.

Dessutom poppar det ideligen upp små meddelanden i Astrans display och det är förstås bra, men det kan också bli lite irriterande när vi ständigt påminns om att en lampa till nummerskyltbelysningen slocknat. Det känns inte som värsta akuta läget precis, men självfallet ska det åtgärdas.

Diskutera: Vad tycker du om Opel Astra?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Opel Astra 1,4T Sport, 2010

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Opel Astra:

Modell: 1,4T Sport
Årsmodell: 2010
Inköpspris: 224 500 kr
Aktuell körsträcka: 6 344 mil
Förbrukning (dek.): 5,9 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,5 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som rapporterar regelbundet om:

BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Volkswagen Up, 2012
Dacia Duster, 2011
Ford C-Max, 2011
Saab 9-5, 2011
Volvo V60, 2011
Opel Astra, 2010
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008
Kia Cee'd, 2007

Kommentarer

#1
2012-12-12 09:09

Hah. Ja men så är det.
"Vill du fylla på spolarvätska? Ska vi leta efter trasiga lampor? Byta torkarblad etc" == 3 gångers prispåslag.
Det är ett sätt för verkstäderna att livnära sig. Men det är också en form av lurendrejeri.
Hade det inte vart för att folk är som tokiga i serviceböcker så hade jag aldrig lämnat in min bil på service på en märkesverkstad. Jag skulle bytt allt själv... Kanske inte kamrem dock.

Hur svårt är det att byta olja, bränslefilter och luft/kupefilter samt tändstift?

#2
2012-12-12 09:46

Vem köper torkarblad på en märkesverkstad?
Det slutar på samma sätt som när man ställer sig på plattan en lördagsnatt och viftar med en bunt sedlar, man blir rånad...

Man kan ju få en mobiltelefon billigare än en uppsättning torkarblad, tillverkningskostnaden kan inte vara hög så det måste vara ett prispåslag utan dess like på dessa gummibitar.

#3
2012-12-12 09:55

Det är ju en väldig tur för bilverkstäderna att det finns bilägare som kontinuerligt accepterar att bli lurade.
Torkarblad på Biltema, som ju hör till de bättre i tester, kostar ca 150:- paret och på Jula ännu mindre ca 50-60:- paret. Dessutom säljs de på bensinstationer, om man nu lyckats att hitta någon som ännu inte gått över till enbart korv och godis samt på de flesta andra biltillbehörsaffärer.
Samma sak när det gäller bromsbelägg, ofta är det samma fabrikat som originaldelen, i andra kartonger, men till helt andra priser.
Jag har aldrig fattat varför man absolut måste välja originaldelar när det gäller förbrukningsdelar.
Jag har t.ex. en granne som enbart köpte spolarvätska på Volvo för att vara säker på att få original!

#4
Sture H
2012-12-12 10:26

Tror jag gav 170 kronor för två torkarblad på Mekonomen. Deras egna, hitills minst lika bra som Bosch om inte bättre. Till en större bil än Astra!

Opel lurar på tyskt vis sina kunder. Men även andra märkesverstäder håller på sådar. Men vem är så dum att hen lämnar in bilen på märksesverkstad. Mekonomen t ex är minst lika duktiga och alla garantier gäller, även på Kia numera.

Man kan inte lita på någon i borgarnas Sverige.

#5
2012-12-12 10:34

Vad skönt det känns att jag har seviceavtal. Då slipper man överraskningarna i alla fall.

#6
2012-12-12 11:40

Bromsbeläggsats för 1944 kr?? Är det guldbelägg? Du milde!

På MECA kostar motsvarande sats 1270 kr, torkarblad 480 kr, ungefär drygt hälften alltså...

#7
2012-12-12 11:43

Är inte bedrägeri straffbart? Priserna på märkesverkstäderna är ju snudd på bedrägeri, men visst de måste få in pengarna någonstans men det blir inte på mig i alla fall.

#8
2012-12-12 11:45

Drygt 11000kr för en nödvändig service med som allt vanligare knappt något arbete utfört.
Detta är inget annat än bedrägeri ....

#9
2012-12-12 11:45

Jag köper alltid orginal torkarblad, visst lite dyrare är dom säkert men köper man på OKQ8 eller mekonomen så ser dom lnte likadana ut och då lägger jag några kronor extra så allt ser ut som det ska... Viktigt sådant där förstår ni. Allt ska vara rent fint och som orginal.
Sen så kostar orginal blad på Peugeot 530:- och på OK typ 400-450:- eller något sånt, är lätt värt dom extra kronorna för orginal.

#10
Leif Larsson
2012-12-12 12:19

Har hört en rekomendation att torkarbladen skall bytas två gånger om året. Förslagsvis när man byter däck för säsong. Oavsett hur ofta de byts, så till Micran köper jag dem på biltema, funkar hur bra som helst. Till Alfan vet jag inte riktigt ännu, har inte kommit så långt. Kan tala om en negativ egenskap hos Alfan. Det går inte att vika ut torkarbladen, nåt som Italienarna inte tänkte på.(annars är vi nöjda med den)

#11
2012-12-12 12:31

Det måste vara väldigt bra torkarblad för det priset! Orginal till 9-5 ca 400kr.

#12
2012-12-12 12:44

Leif, kolla i instruktionsboken det ska finnas ett läge där torkarna stannar på halva rutan då kan du vika ut dem.

#13
2012-12-12 12:46

Herrejävlar, jag som trodde jag blivit lurad av VW när de tog 400:- för en uppsättning torkare till Passaten för något år sedan...

#14
2012-12-12 12:46

Tror det är som för många andra modeller, slå av motorn och sen slå på torkaren ( Gissar att dra spaken neråt) och torkarna lägger sig så du kan vika upp dom.

#15
2012-12-12 12:48

Över 6000 kr för en 6 000 milaservice? Jag betalade hälften för min märkesservice av min Citroën Picasso, och då ingick också torkarblad och de låg på en 300 kr.. Även lånebil ingick. :)

Torkarblad från Biltema? Nej aldrig mer. Jag körde det ett tag på en Renault Laguna, de gnisslade, hade dåligt fäste och dessutom lossnade från infästningen. Värdelöst skräp! Har även kört med spolarvätska från Biltema. Den frös, ja även när det var mycket marginal kvar till angiven fryspunkt på flaskan. Skräp!

#16
Leif Larsson
2012-12-12 12:53

Tack Raphael. och Peugeote-Pär skall kolla den/det när tjejen kommer hem från arbetet.( hon har bilen)

#17
mcregor
2012-12-12 13:58

På min Golf -12 fungerar det precis som Peugeot-Pär beskriver. Märkligt men trevligt att det nästan är en standard....

#18
2012-12-12 14:03

På Picasson gör man en dutt med spaken neråt, man har knappt en halv minut på sig efter motorn har vridits av för att ställa torkarna i det läget, sen försvinner strömmen.

#19
2012-12-12 14:13

Många bilar idag kan man inte lyfta upp torkarbladen på utan att först köra upp dom på rutan....Praktiskt på vintern då de har frusit. ( eller inte )
Likadant med den irriterande funktionen att bakrutetorkaren går igång då man lägger i backen! Varför kan man ju undra? ( jo det brukar gå att koppla bort funktionen men varför finns den överhuvudtaget? )

#20
2012-12-12 14:57

Tog dom 678 (542 exl) spänn för att byta 3 torkarblad (10 minuter max).
Det blir ca 3000 kr/tim plus moms !

#21
2012-12-12 16:13

Mistro, bakrutetorkaren bak går igång när framtorkarna är påslagna. Varför? Ja alltså om man har framtorkarna på så beror det antagligen på att det regnar, och om det regnar så kan det vara bra att ha bakrutetorkaren på när man backar så man ser något. :)

#22
2012-12-12 18:35

Jag har kört med en uppsättning av Julas torkarblad a 59 kr st fram i flera år. När det blir ränder torkar jag bladen med rödsprit, sen är de som nya igen. Bak har jag haft ett blad från Biltema i minst 4 år och det fungerar fortfarande bra.
Att Biltemas delar alltid skulle vara dåligt håller jag inte med om. Somliga kan inte tänka sig handla på Ikea, andra inte på Biltema det är ju upp till var och en.

#23
2012-12-12 18:53

Jag är så gammal att jag nog gått på de flesta "minor" köpa torkarblad på en märkesverkstad, never. En bland de bästa torkarbladen köpte jag faktiskt på LIDL! Tyska med grafitblad, alldeles utmärkta, ibland kan man hitta på NETTO eller varför inte på GEKÅS om man har den närheten. Det är likadant som att köpa färdigblandad spolarvätska, i kranen hemma har du vatten att späda med för någon tia kubiken. Köpa bromsbelägg inte en krona över 400 skall du ge, sedan är det ju en anna femma att få dit dessa. Tyvärr i alla fall i västsverige blir det allt svårare att få tag på en gör-det-själv hall. I storstaden Halmstad finns det inget ställe hälsar Pentas

#24
2012-12-12 18:57

Lurendrejeri av hög klass är detta!

Men det är bra att det belyses så att man vet vilka märken man inte ska köpa!

#25
2012-12-12 20:12

Enligt uppgift från Opel finns gummisatser fortfarande att köpa till Bosch torkarblad. Man ska inte behöva byta hela torkaren utan bara gummit.

#26
2012-12-12 20:31

Ocker:
"Den som vid avtal eller någon annan rättshandling begagnar sig av någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroende ställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år."

Jag vill inte hävda att ViB är oförståndiga och lättsinniga, men kan man inte sägas vara i "beroende ställning" (sic på särskrivningen) till märkesverkstaden vid service? Om man t.ex. vill ha en chans till eventuella framtida goodwillåtgärder duger inga stämplar från någon annan i serviceboken. (Fast skippar man några års sådana här originalreservdelar monterade till märkesverkstadsarbetskostnad så får man väl pengar över till att fixa sådana problem själv.)

#27
2012-12-12 21:13

Färddatorns alla detaljinformationer som tex. energislukande komponenter, slitna bromsar, bensinförbrukning på tomgång och trasiga glödlampor i skyltbelysningen är inte bara kul utan också nödvändigt eftersom Opelbilar ofta får anmärkningar hos bilprovningen på trasiga glödlampor som bilägaren tycker är inte ”värsta akuta läget precis” och struntar i att byta.

Opelägare är i allmänhet slarvigare och nonchalantare än andra, så också i Vi bilägare.
Så nog behöver bilen säga till alltid.
Alla varningslamporna i min Omega som varnar för allt möjligt har varit något av det bästa med bilen, en bil som aldrig krånglar kan man lätt glömma att öppna huven på ibland.

Och varför detta bytande av tändstift?
1991 fanns det tydligen stift som håller i 25 000 mil, har tekniken gått bakåt?

Annars är det en privilegierad ställning att aldrig sälja bilen man köpt utan behålla den för resten av livet, då kan man strunta i värdeminskningar och garantier och har fria händer att göra som man vill.

Köpa ny bil?
Tror inte det.

#28
2012-12-13 09:10

Nu är det ju inget jätteproblem med bakrutetorkaren som startar då man backar eftersom att funktionen går att stänga av.
Man kan också vara fullt uppmärksam och se om framrutetorkarna står kvar påslagna efter den senaste körturen och stänga av dom innan man startar bilen o.s.v

Mina funderingar ligger i VARFÖR denna funktion finns överhuvudtaget.
Om det nu regnar så måste det ju vara oerhört svårt att starta bakrutetorkaren OM man anser sig behöva den?
Funktionen är ungefär lika praktisk (och eller onödig?) som bakrutetorkare på en skåpbil ( utan glasdörrar eller med mellanvägg )

Fler har garanterat slitit sönder torkarbladen och i värsta fall repat bakrutan än som faktiskt har haft nytta utav "finessen",..särskilt stor risk under vintertid.
Som det är nu så är funktionen alltid aktiverad om man inte själv avaktiverar via FD.
Kunde det inte ha varit tvärtom så att de som anser att funktionen är guds gåva till mänskligheten själv kunde aktivera?

#29
2012-12-13 09:25

Jag har ägt en Skoda Fabia Greenline -08:a tidigare och då slog baktorkaren på när jag backade men den slog bara på om jag hade på framtorkarna, annars så slog dom inte på vid backning... Är ju så det ska vara, annars så får man snacka med sin ÅF och be dom programera om funktionen.

#30
2012-12-13 09:32

Det är samma för mig som det var för Peugeote-Pär.
På min Skoda slår bakrutetorkaren ett slag om jag lägger i backen men bara om intervall eller vindrutetorkaren är på annars inte

#31
2012-12-13 10:41

Var det någon som tyckte att KIA har dyr service / reservdelar?

#32
2012-12-13 10:54

Att Opel har dyra reservdelar och servicepriser gör ju inte Kias reservdelar och servicepriser billigare.

#33
2012-12-13 17:42

Alldeles rätt Hackenbusch, med den lilla skillnaden. KIA´s reservdelar har inte ockerpriser och känns acceptabla. Jag jämför då med Opel och VW vars priser är ca 100% högre.

#34
2012-12-13 17:47

Med den timdebitering skulle det bli ännu dyrare att byta enbart gummi Gunnar 44.

#35
2012-12-13 17:49

Men hur fasiken kan Vi bilägare acceptera priset på torkare och byte?
För mej obegripligt ... Jag skulle aldrig acceptera arbetskostnaden!

#36
2012-12-13 21:06

Jes, meningen med ViB:s långtester är väl att spegla en bils driftkostnader när man gör som man "ska"; d.v.s. lämnar in bilen på service och annat hos märkesverkstaden? Alternativet blir ju helt ointressant. Torkarblad på Biltema, ny strålkaster från skroten......

Så; helt rätt av ViB. Fram med detta, så ni gör det ni ska - upplysa oss konsumenter.

#37
2012-12-14 11:47

@ S-E S:

Skulle vara intressant om du kan bevisa att VW:s och Opels reservdelspriser är dubbelt dyrare än hos Kia.

Finns säkert någon enskild del men totalt? Själv skulle jag nog påstå att Opel är billigast av de tre och Kia dyrast men motbevisa mig gärna!

#38
2012-12-15 13:09

Rålle G, gå och fråga. Där har du beviset. Börja med vindrutetorkarna.

#39
2012-12-15 13:49

@ S-E S:

Hehe, du vet att du har fel så då kommer du bara med nonsens. Om du nu kommer med ett sådant tvärsäkert påstående så anstår det naturligtvis på dig att BEVISA det.

Kia är inte DUBBELT billigare på reservdelar än nämnda märken vilket alla naturligtvis förstår. Punkt.

#40
mcregor
2012-12-15 15:18

För den som vill göra det enkelt för sig i reservdelspris-frågan så kan man t ex kolla sammanställningen i senaste numret av ViB avseende småttingarna Up, Picanto och Aygo. På det stora hela var det tämligen jämt race men Picanton var "dyrast" och Aygon "billigast" - men som sagt - det skiljde mindre än 10 % mellan ytterligheterna.

#41
2012-12-15 15:57

Rolle G, var inte så bekväm att andra ska hålla dig informerad om reservdelspriser, kolla själv om du är intresserad.

#42
2012-12-15 16:35

Du vet mycket väl min gode S-E S att Kia inte är dubbelt billigare på reservdelar än Opel och VW. Möjligen just på torkarblad men du skrev reservdelar. Det är bara kvalificerat trams! Varför inte bara medge att du hade fel eller överdrev, (typ till 100%) ?

Oavsett så har du gjort bort dig ordentligt. "Jag jämför då med Opel och VW vars priser är ca 100% högre." - Nä, så är det inte. Skulle det vara så att Kia är dubbelt billigare än Opel hade det uppmärksammats så mycket i motorpressen att ingen hade undgått det. Opel är nämligen väldigt billiga i service och underhåll och om Kia i sin tur varit 100% billigare kan jag lova att alla vetat om det.

Jämfört med VW tror jag att Kia är på ungefär samma nivå men DUBBELT billigare? Naturligtvis inte. Sanningen är istället om man som Kia-ägare ska åtnjuta den 7-åriga garantin så får man naturligtvis betala för den via höga service- och reservdelspriser. Högre än för många andra jämförbara märken.

Vidhåller du ditt ursprungliga påstående?

#43
2012-12-15 19:07

Har du mycket bekymmer med reparationer sedan reservdelspriserna verkar vara så betungande för dig. Själv har jag inte haft en enda reparation sedan 2003 då jag körde Citroën C5. Sedan dess har jag haft Audi A6, Volvo V40 T4, Golf Plus Tsi 140 DSG och nu KIA cee´d. Det enda jag har kostat på är 2 glödlampor H7 för halvljuset på KIA´n, men de var Tyska. De kostade kr 200 inkl arbete.

#44
2012-12-15 20:43

@ S-E S.

Ja, du svarar inte på min enkla fråga så då fastslår jag att du svamlar, (vilket var uppenbart från början).

Kia är INTE 100% billigare på reservdelar än VW och Opel. (Fakta och inte min personliga åsikt). Ett tips: Lär dig skillnaden mellan din egen åsikt och fakta.

Återigen: Är Kia 100% billigare på reservdelar än VW och Opel? Verkligen? Och i så fall: Bevis?

Du är helt ute och cyklar min vän..

#45
2012-12-15 22:16

Rålle G, jag har inte påstått att KIA är "100 %" billigare än VW och Opel. Om så vore fallet vore KIA´s reservdelar gratis, eller hur räknar man annars procent?

Lär dig att hitta svaren på dina frågor själv och håll inte på att fåna dig med ditt eviga skrikande efter bevis! Jag har ingen avsikt att rabbla upp Opels, VW´s och KIA´s reservdelskatalog för dig i denna tråd, men ta reda på saker själv om du är intresserad och presentera argumenten och resultaten i denna tråd. Då kan du "bevisa" att jag eventuellt har fel eller rätt.

Servicen på Opel Astra som kostar ca 6800 kr enligt ovan kostar t ex 3300 kr för en KIA cee´d inklusive de filter som nämns för Opeln plus bränslefiltret och bromsvätskebyte. Något billigare för KIA?

PS: Jag är inte ute och cyklar, åtminstone inte på denna årstiden.

#46
Leif Larsson
2012-12-16 08:46

Tamme fan så mötte jag en cyklist igår i ovädret. Färgglada kläder och hjälm. Trodde jag skulle slippa se dem.(det finns de som är ute och cyklar)

Torkarblad från biltema funkar hur bra som helst till Micran. Däremot så fungerade torkarblad från samma ställe uselt till Suzukin Wagon.
Där lossnade de från fästet och var bara skräp.
(detta apropå tidigare inlägg)
Testade att "dutta" med torkarspaken på Alfan när motorn stängts av, hände ingenting.

#47
2012-12-16 14:16

Fick nytt torkarblad bak på min KIA vid senaste service.
Kostnad: kr 103.20 monterat och klart inkl moms! Dyrt? Knappast.

#48
2012-12-16 14:52

@ S-E S:

Nu är jag less på att få ett vettigt svar av dig men för sista gången:

Den 13 dec kl. 17.42 skrev du "med den lilla skillnaden. KIA´s reservdelar har inte ockerpriser och känns acceptabla. Jag jämför då med Opel och VW vars priser är ca 100% högre".

Eller var det någon annan som skrev i ditt namn? Patetiskt att inte stå för vad man redan skrivit.

Jag kan ju t ex påstå att jag vet att Elvis fortfarande lever men istället för att bevisa ett sånt häpnadsväckande faktum istället kräva att de som tvivlar ska bevisa motsatsen. Förstår du liknelsen?

#49
2012-12-16 15:27

Det tar inte längre tid att byta gummi i torkarna jämfört med att byta själva torkarna, det är även lättare att göra själv. Byta gummin är inte svårt och det går inte att göra fel, om man bara ger sig tid att kolla upp hur metallskenorna sitter.Om man byter hela torkarna kan det bli fel, särskilt om man väljer pirattorkare.
Hur som helst borde nog Opel syna sina reservdelspriser och även ta tag i hela organisationen. Som det verkar vara idag, har inte Opel Sweden verkat för att priserna på reservdelar skall vara lika över hela landet!
Jag anser att Opel Sweden måste ta tag i sin organisation. Det hjälper inte att sälja bra bilar, man måste även ha en helhetssyn från genaralagentens sida. Alltså bör serviceorganisationen finnas under samma tgk som generalagenten. DVS central prissättning. Dessutom kan man ju undra, när reservdelspriserna när det gäller flera Tyska märken är upp till 200% dyrare här i Sverige än i Tyskland. Så dyr är inte frakten så att detta motiverar Opel Sweden att ta ut överpriser.( Bara för att ta ett exempel).

#50
2012-12-16 16:42

Rålle G:
Opels 6000 milaservice kr 6805:- enligt ovan.
VW Golf 1,4Tsi DSG 6000 milaservice kr 7200:- (kostnad nov 2007)
KIA cee´d 1,6 CRDI SW ´s 6000 milaservice kr 3300:- (service okt. 2012)

Du kan jo själv räkna ut hur många procent skillnaden blir.
Jag tror inte att skillnaden i servicepris beror på att mekanikerna hos Opel och VW Har så mycket mera betalt än mekanikerna hos KIA!

Jag vet att arbetskostnaden för KIA-servicen är kr 1520:- enligt faktura (ca 760 kr per timme, arbetstid 2 timmar) och resterande delen av servicepriset Kr 1780:- utgörs av oljor, bromsvätska och utbytesdelar så som pollenfilter, luftfilter, bränslefilter etc.

Om jag utgår från att mekanikerna har lika lön och är lika "flitiga" hos alla servicefirmorna så innebär det att oljor och utbytesdelar hos Opel kostar kr 5285:- och hos VW kr 5680:- jämfört med KIA´s kr 1780:-.

Naturligtvis kan det vara så att de andra firmorna kan debitera högre timkostnad eller jobbar med klantigare konstruktioner som gör att arbetet tar längre tid, men även med 1000:- kr mer i timmen hos Opel och VW blir kostnaden för filter, oljor etc dubbelt så hög som för KIA.

Om du vill ha information om kostnaden för varje reservdel enligt respektive
reservdelskatalog, kan du kanske köpa en hos resp firma, men jag köper ingen åt dig!

Jag har skrivit att priserna är 100% högre för de andra märkena, det betyder
att de andra är dubbelt så dyra. KIA´s delar kostar då hälften dvs de kostar 50% av de andras delpriser.
Missförståndet beror nog på att %-räkning inte är din starka sida!

Åter till tråden: Kr 103.20 för ett torkarblad inkl montering och moms tycker jag är billigt. Så vitt jag kan se är denna kostnad endast ca 50% av vad Opel tar enbart för montaget av en torkare!

#51
2012-12-16 19:23

Nä nu ger jag upp. Din pollett ramlar tydligen aldrig ner!

"Jag jämför då med Opel och VW vars priser är ca 100% högre."

Fortsätt att leva i din illusion. Lycka till!

#52
2012-12-16 19:59

SES enl Bilfrågan här i ViB 26/11 får kunden svar av Kia att en 5000milaservice till ceed kostar 6800kr. I Astran 6000mila service ingick även tändstiftbyte...

#53
2012-12-16 21:43

Rålle G,
(Nä nu ger jag upp. Din pollett ramlar tydligen aldrig ner!
"Jag jämför då med Opel och VW vars priser är ca 100% högre."
Fortsätt att leva i din illusion. Lycka till!)

Ovanstående är vad du säger! Menar du också att Opels och VW´s priser är 100% högre än KIA´s så är vi eniga. Annars får du förklara: 100 % högre än vad?

Min pollett har ramlat ner. Den säger att du har uppenbara problem med att uttrycka dig i skrift så att andra förstår dig.

Lars58, min KIA cee´d CRD SW modell 2010 benämns serviserna 3000 mil vid den första, 6000 mil vid den andra osv. Någon 5000 mil service finns inte.
6000 mil service kostar 3300 kr. Har nyligen betalt detta för servicen som inkluderar byte av bromsvätska, bränslefilter, kupéfilter, luftfilter osv, totalt 46 kontrollpunkter inkl provkörning. (Materialkostnad 1780, arbetskostnad 1520 kr)

6800 kr för en KIA service som inte finns! Någon har blivit lurat ordentligt eller så var det fest på ViB´redaktion kvällen innan? Kan även tänkas att det var en service för en av de allra första KIA som kom till Sverige, de känner jag inte till, men det var då det.

#54
2012-12-16 22:30

SES. Kian i frågan hade gått 5000mil så det var nog 6000mila servicen han skulle in på då.
Priset är lämnat av Kia verkstaden inte av mig.

#55
mcregor
2012-12-16 23:48

Även fast jag inte är Kia-ägare så håller jag med S-E S helt och fullt avseende servicepriserna för Kia eftersom jag kollade dessa för just Ceed 1,6 CRD för rätt precis ett år sedan, i samband med ett bilbyte, och de priser som 2 olika märkesverkstäder uppgav för 6000-milaservicen var t o m en aning lägre än vad S-E S säger att han betalat. Så just den kostnaden kan ni nog sluta att träta om.

#56
2012-12-17 08:37

"Rålle G.": Förstår inte riktigt hur du kan komma fram till slutsatsen att Opel är billig i service och underhåll efter den här artiklen!?
Billigare än vad?
Har Vib betalt mer på sin verkstad än vad som är normalt brukligt då man servar en Opel o.s.v ?

Vore ju kul att veta vad andra har betalt för att serva sina nya Oplar på annat håll.

#58
2012-12-17 15:42

Bra pris!

#59
2012-12-17 19:48

Kjell Askling Bil AB i Motala är trevliga! Jag var där och kikade på begangat en gång. Toyotaåterförsäljare och verkstad för ni som inte vet. De finns även på fler ställen, alltid lika trevliga och deras nya palats i Linköping slår det mesta.

Åter till ämnet. Att betala denna summa för torkarblad, nej tack! Det finns annan välgörenhet som ger mer för pengarna.

#61
2012-12-17 20:28

Okej, hade ingen aning om att de är Opel och Sabbrepresentant i Motala. Har ingen stenkoll på dem. Man lär sig något nytt varje dag... eller kväll! :)

#62
2012-12-18 09:10

Tack "Christer" : Kul ämne det här,..att det kan skilja över 300% mellan olika verkstäder för samma arbete..hur skall man tolka det?
Dyrt,ocker,bedrägeri ... ( ofta förekommande ord i dessa sammanhang )

#63
2012-12-18 21:54

Tror att de flesta fabrikat skjortar kunderna (okunniga?) på dessa "garantiservicar. Bas-servicar för ca 1500kr lite äldre(4-5år) garantilösa bilar har ju de flesta märken. Vad är skillnaden?
Har alltid servat/repat mina bilar själv men har nu en MY-11 Insignia så det smärtar att betala 2-4 tusen (2500kr kostade första servicen) för nåt man kan fixa lika bra(bättre) själv för en materialkostnad på under en tusing. Men man är väl så illa tvungen för att inte äventyra garantin...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.