Bild
Nästa artikel

Dyr och bullrig men snål Honda

Långtest

Vi Bilägares Honda CR-V har börjat bullra rejält sedan den fick sommardäck. Däremot har vi nu fått bevisat att den faktiskt är snål.

Honda CR-V har förnöjt oss på vårkanten. Visserligen ökade ljudnivån betydligt sedan vi bytt från friktionsdäck till de 235 mm breda sommardäcken. Det mullrar rejält på uppslitna grova asfalten omkring Stockholm.

Å andra sidan bullrar i stort sett alla bilar. CR-V erbjuder en hel del komfort och lyx i denna version. Bara att slippa öppna bakluckan för hand när man kommer med kassar i näven är en lisa. Och familjens hund får redigt med plats där bak.

Vi har fått erbjudande om att komma in till verkstaden för att justera fyrhjulsdriften. Det har inte skett ännu och kanske är det en anledning till den blygsamma förbrukningen. Det här är ju en stor och tung bil, visserligen med dieselmotor.

Men jag måste säga att jag inte riktigt litade på bilens uppgift om en genomsnittlig förbrukning på 6,6–6,7 l/100 km, så jag satte mig och räknade igenom de tankningar som gjorts de senaste 400-500 milen och snittet blev faktiskt 6,7 l/100 km.

Det tycker jag är riktigt bra när man kör i Stockholmstrafik. Visserligen sticker jag tidigt in till jobbet för att slippa köer och spara tid. Men ändå! Och på eftermiddagen blir det ju kö när man än kör. Återstår att se om snålheten håller i sig.

Diskutera: Vad tycker du om Honda CR-V?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Honda CR-V 2,2 Aut. Executive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Honda CR-V:

Årsmodell: 2013
Inköpspris: 394 800 kr
Aktuell körsträcka: 1 660 mil
Förbrukning (dek.): 6,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 7,7 l/100 km

Vi Bilägares långtest:
    • Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

      Honda CR-V, 2013
      Kia Cee'd, 2013
      Mazda6, 2013
      Volkswagen Golf, 2013
      Volvo V40, 2013
      BMW 118d, 2012
      Hyundai i40, 2012
      Mercedes B180, 2012
      Opel Ampera, 2012
      Peugeot 3008, 2010
      Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2013-07-16 11:43

Varför försvarar ni Hondans däckbuller med orden "Å andra sidan bullrar i stort sett alla bilar". Nä bättre än så kan ni !

#2
2013-07-16 12:04

I texten till artikeln skriver ni att ni räknat ut förbrukningen de senaste 400-500milen till 6,7/100km. I tabellen till höger skriver ni att förbrukningen är 7,7l/100km, hur ska ni ha det och vad är det som gäller 6,7l/100km eller 7,7l/100km i snittförbrukning?

#3
2013-07-16 12:54

Ja, vad menar ni med bullret egentligen? Bullrar Hondan mer än genomsnittet? Visst bullrar alla bilar mer eller mindre, men det är ju inte så intressant att få veta från er.

#4
2013-07-16 16:31

Skulle tro att det är ett tryckfel ... på den ena eller den andra uppgiften.
Få bilar klarar deklarerad förbrukning i verklig trafik ... dock måste jag tillstå att min Mercedes 280E från -81 som jag hade för många år sedan .. faktiskt drog exakt vad som stod i instruktionsboken .. 1.65 l/m.
.
Eftersom bullret nämns i artikeln måste vi väl tro på att den bullrar för mycket för pengen ... LK/KR .. = Ljudkomfort per krona.

#5
2013-07-16 19:50

"Alla bilar bullrar", jojo! Alla bensinmotorbilar drar bensin. Men olika mycket. Alla bilar har utrymmen. Men av olika storlek. Alla bilar axar. Men olika duktigt. I alla fall hafsigt sätt att slänga bullret i papperskorgen.

#6
2013-07-16 19:52

Men hur svårt kan det vara?!
De senaste 400-500 milen är förbrukningen 6,7.
Det betyder att den tagit 8,2 de första 1100 milen, svårare än så är det inte.
Det är också helt naturligt eftersom Vi bilägare startar sina tester vintertid då förbrukningen är mycket högre.

#7
2013-07-16 20:18

Hmmm, junkers har nog funnit förklaringen till de olika uppgifterna. !

#8
2013-07-17 14:10

Reagerade också på bullerrapporten.
I helgen körde jag en Renault Megane 60 mil. Den ska ju vara skapligt tyst, men nog mullrade det irriterande alternativt sövande. Det gick ändå att konversera med baksätespassagerare utan att anstränga sig alltför mycket, vilket varit omöjligt i till exempel en Ford Focus.
Så hur mycket mullrar alltså denna CR-V?

#9
2013-07-17 21:42

Skulle tro att de syftar på att just det i princip alla bilar bullrar, så det är onödigt att göra nån större grej av det. Det är ändå inte bilarna det är fel på, det är asfalten.

#10
2013-07-17 21:59

Hej Roger Skagerström. Jag utgår från att du är ironisk !

#11
2013-07-17 22:17

Nej? I princip alla bilar är bullriga, varför skulle det annars var sånt liv på er som letar en bil som inte bullrar? Och det är ju de facto så att man i resten av världen har asfalt som inte är efterbliven. Slutsats : Bilarna är tysta, men det är Sverige som har kass asfalt. Ljudisolering är dyrt och tillverkarna kan inte anpassa bilen efter ett enda litet land med låg försäljning och pissig asfalt. Än mindre borde motorjournalister göra en stor grej av det, om det inte är exceptionellt dålig ljudkomfort. Är väl mer värt att ge extra beröm till de 10% av bilparken som faktiskt lyckas gå tyst på våra skitvägar, istället för att skräna om de 90% som har "normal" ljudkomfort.

#12
2013-07-18 08:16

Ok Roger Skagerström! Det finns alltså skillnad på bilar vad det gäller buller.
Då ska jag inrikta mig på dom där 10% du nämner.

mvh VW Polo 2012

#13
2013-07-18 08:20

Hej Pender. Där satt den, du hajar!

mvh VW Polo 2012

#14
2013-07-18 17:20

Har själv provkört en ny CR-V, och ljudet påminde mig om min väns gamla Vaz Niva.

#15
2013-07-20 23:52

Exakt Roger. Givetvis är det inte bilarna som är bristfälliga. Utan Trafikverket, som godkänner stora stenar som vägbeläggning. Men även om Trafikverket är boven, så är det viktig konsumentinformation, att redogöra vilka bilmodeller som klarar att köra på alltför stora stenar, utan att ge de åkande bullerskador. (Sen blir det givetvis tokigt, när motorjournalister jämför bilar med olika däckprofil. Vilket de klantskallarna ofta gör.)
PS. Hyrde en Fiat 500 ett par veckor i Italien förra året..Underbar ljudkomfort.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.