Bild
Nästa artikel

Ditt långteststall 2017?

Långtest

Vi har visat upp våra val inför året. Nu vill vi veta hur ditt långteststall skulle ha sett ut.

Kommentarer

#1
2017-01-02 14:22

Hyundai Ioniq borde ha ersatt Peugeoten eller VWn. Någon modell borde ha varit en laddhybrid också för att avspegla att någonting faktiskt händer i bilvärlden. Bortsett från Kia Niro kunde de utvalda lika gärna kunna ha varit av årsmodell 1990.
Om en SUV är nödvändig för att sälja tidningar kunde en Tesla Model X ha varit med. Den har åtminstone någon nyhet tekniskt och inte enbart kosmetiskt sen 1900-talet.

#2
2017-01-02 14:39

V90 ser jag som given då den helt klart kommer bli en storsäljare och kommer köras av väldigt många. Kia Niro är klart intressant men hade Ioniq funnits tillgänglig ser jag den som mer intressant av de 2. Skoda Kodiak tycker jag borde varit med då det är en ny klass för den tillverkaren och det verkar vara en rejäl rymlig familjebil för en vettig peng. Reanult Grand Scenic som jag tycker är en intressantare bil än 3008, mer utrymme och flexibilitet på samma längd som 3008. Alfa Romeo Guilia som lite joker, är det Alfas så väl behövda comeback? Fungerar den i vardagen med eller är det bara snygg yta.

#3
2017-01-02 14:59

Jag är inte representativ för vad jag vill se, så jag låter bli.
Men däremot så håller jag med om att det borde vara fler bensinare.
Framförallt borde företagen ge SAMMA rabatter för bensinbilar som för dieselbilar.
De bästa rabatterna idag är på dieslar, trots att motorerna är dyrare att tillverka, vilket är helt skevt.
Klimatet idag gynnar bara tjänstebilsförare, såna som mig, men privatbilsköparna får hela tiden betala dyrt.

#4
2017-01-02 15:31

Volvo V90 självklart
Seat Ateca SUV i rimlig prisklass för privatköpare
Kia Niro men hellre Hyundai ioniq laddhybrid
Peugeot 3008 SUV som jag tror kommer gå bra
Ford Fiesta en småbil som jag tror kommer vara mycket bra, eller hinner inte den in? Då får det bli Renault Megane istället, en mycket snygg bil i Golfklassen som säljer bra.

#5
2017-01-02 15:34

Bra val av bilar men som så många andra påpekat hade nya Kodiaq varit mer spännande än Tiguan. Istället för Ignis hade jag nog sett någon annan småsuv såsom Honda HR-V eller varför inte Ford Ecosport?

#6
2017-01-02 15:39

Om redaktionen frågar vid vi tycker, varför svarar man då aldrig på några frågor om hur man själva väljer ut modellerna man har i testet. Mycket oklart nu. Samma gäller sen hur man betygsätter bilarna. Kan redan nu gissa att VW kommer vinna i år, ingen högoddsare.
Mitt val skulle handla om att välja ut riktigt bränslesnåla bilar i första hand med tonvikt på stadskörning, Kia Niro Hybrid är den enda som är intressant där i år.

#7
2017-01-02 15:45

Seat Ateca eller Skoda Kodiaq med bensinmotor istället för Tiguan hade varit intressantare.

#8
2017-01-02 15:57

Ateca, Kodiac eller Tiguan samma sak.

#9
2017-01-02 15:59

Bra att dom väljer Tiguan och V90!
Någon av dessa blir nog nästa bil för mig.
Kia Niro Hybrid är den som är minst intressant i år.

#10
2017-01-02 16:04

Niro klart mest intressant att läsa om.
V90 och 3008 på en delad andra plats.
Tiguan absolut mest ointressant att läsa om. Kodiaq hade varit bättre.
Ignis känns som en lite kul joker däremot! En fyrhjulsdriven liten spruttibangbang..

Men, som andra påpekat, varför inte mer bensinversioner?

#11
2017-01-02 16:20

Ateca, kodiaq och Tiguan är definitivt inte samma sak om man ser till pris.
209400:- startar Ateca på och kommer därför bli vanlig som privatköp eller privatleasing.
Kodiaq startar på 265000:- och är störst, kan fås 7-sitsig.
Tiguan är dyrast och börjar på 293000:-

Så lika nä absolut inte.

Ateca 2995:- per månad
https://www.blocket.se/helsingborg/SEAT_Ateca_TSI_115_Privatleasing_2995...

#13
2017-01-02 16:47

Ingen av modellerna ovan intresserar mig så jag kommer nog inte att läsa testen

#14
2017-01-02 16:56

De 3 VAG-SUV:arna är ju trots allt i olika storlek så samma bilar är det ju inte. Seaten minst, sen Tiguan och störst är Kodiaq. När den förlängda versionen av Tiguan kommer blir väl den i samma storlek som Kodiaq.
F ö har väl valen redan diskuterats och de flesta har väl lite svårt att förstå hur Ignis kunde komma med i denna samling. Och bensinare i st f dieslar hade ju också varit bättre.

#15
2017-01-02 19:25

Jättedåligt av Vib att följa den tramsiga SUV trenden &. ha med onödiga 3008, Ignis, Tiguan-de tillför ingenting till bilens utveckling. Niron har en poäng med att den är en Hybrid. Med några få undantag har 2016 varit ett dåligt år gällande nya bilmodeller. Det kommer en del nytt i år, kanske hade det varit ett alternativ för Vib att ta en paus och komma igen nästa år med nya intressanta och mer miljövänliga bilar.

#16
2017-01-02 19:36

En svår nöt att knäcka vad gäller långtestet och att hitta relevanta bilar är hur man ska förhålla sig till popularitet. Både vad gäller märke och modell. När jag nyligen såg försäljningsstatistik i Sverige för bilmärken så hajade jag till, VAG har med VW/Skoda/Seat och premiummärket Audi en förvånansvärt dominant ställning, faktiskt mer än var fjärde såld bil, mer än 25%. Alla andra märken (utom hemmamärket Volvo) har som mest kring 5%.

#17
2017-01-02 19:39

Inte så konstigt Vidstige, Vag har alltid någon modell som passar bilköpare oavsett vad deras behov är och priserna är humana om man inte tittar på toppmodellerna förstås för då blir det dyrt.

#18
2017-01-02 19:42

Har ju sagt det V, nästan 30% till och med men det är ju flera märken.
Därav är det rimligt att en bil varje år finns med förutsatt att det är ngt nytt.

Här är fabrikatslistan 2016:
http://www.bilsweden.se/storage/ma/3ec9f19a18be4b01954f3c1c6d891f86/94f3...

#19
2017-01-02 19:47

Av de större är Seat och Renault de stora vinnarna 2016, borde varit en Renault och Seat Ateca istället för Suzuki och VW i år.

#20
2017-01-02 19:49

Elbilar och hybrider skulle visat på lite mer insikt, att ha med 3 dieslar känns mycket märkligt

#21
2017-01-02 19:53

Hacken, ja men VAG dominerar inte alls så mycket i världen så finns ingen logik i det. Och VAG gör inte så mycket bättre bilar heller att den marknadsdominansen kan försvaras. För mig är det självklart att Vi bilägare inte ska vara så påverkad av försäljningssiffror som jag tycker man är och ser inte heller nån logik då att man ska ha med en VAG i varje års långtest, så den trenden behöver brytas menar jag. Av alla svenska stor biltidningar upplever jag Vi bilägare som klart mest VAG-inriktad.

#22
2017-01-02 20:05

Ska vi använda Rysk bilstatistik istället eller hur tänkte du nu V?
I Sverige är väl Svensk statistik relevant?

#23
2017-01-02 20:21

junkers, jag tänker att en biltidning måste gå en balansgång mellan det som är populärt i landet och det som säljer bra i den stora världen. En liten/udda marknad som den svenska tenderar också att bli rätt enkelspårig. Det finns ett fantastiskt mångfald där ute och försäljningssiffror kan ändras. Exponering i ett långtest kan också vara det som kan öka försäljning. För mig skulle VIB bli en bättre tidning med lite mindre inriktning på VAG än vad man haft dom senaste säg 10 åren.

#24
2017-01-02 20:14

Mitt långteststall innehåller inte så mycket "godis"utan i första hand överkomliga bilar för normalinkomsttagaren.
Först tänker jag blåsa rent i VIB:s långteststall. Först ut åker Volvon. Två ton, fem meter, fyrhjulsdrift och diesel. En bil för vare sig nu- eller framtid. Tätt efter åker Tiguan. Ungefär samma storlek som 3008 men väger mer och lastar mindre. Ignis, för vem? Överprisad minst 50-55000 kr. 3008, gränsfall men vald modell för dyr.
Niro behåller jag, inte minst för att få grepp om servicekostnaderna. Har en känsla av att Kia har jämförelsevis korta intervaller och höga avgifter.
Hyundai Tucson basmodell, dvs den alltid bortvalda varianten. Denna modell innehåller i stort sett allt du behöver för en komfortabel resa, inklusive stolvärme fram och baksäten och rattvärme. Är dessutom utrustad med förnuftiga sextontumshjul. Prissegment 190-200000 kr.
Fiat Tipo kombi. Finns ännu inte på svenska marknaden. Även här basmodellen. Gissat pris hos handlare, 135- 140000 kr.
Hyundai Ioniq, helst elbilsversionen, men då jag upplevt att redaktionen inte gärna åker med sladd, så väljer jag laddhybriden för mindre sladdande. Dock dyr!
Ssangyong Tivoli. Helt oskrivet kort. Pris under 150000 kr. Prutmån finns säkert då nuvarande lagerbilar saknar autobroms och längdjustering på ratten.
Det blev fyra koreaner och en italienare.

#25
2017-01-02 20:34

Fast att blanda in försäljningsstatistik från andra länder när man skall välja ut bilar att testa som kan vara intressanta för svenska konsumenter är ju en minst sagt märklig inställning...

#26
2017-01-02 20:44

Vidstige testen gäller ju bilar som säljs i Sverige och då är det ju helt oväsentligt för en biltidning som utger sig för att göra ett konsumenttest av intressanta bilar att ta hänsyn till hur många som säljs i andra länder.
När det gäller urvalet håller jag med flera andra här, V90 anser jag vara helt onödig, den liksom Tiguan kommer inte att köpas av många privatköpare och vid företagsleasing kommer inte kostnader för service m.m att belasta egna plånboken. Niro tycker jag är helt ok, men jag hade gärna sett en ren batteribil också. Samma sak med Ignis, den är ok, men man borde kanske inte valt den fullutrustade utan den billigaste för att få med en bil i den klassen.
3008 borde självklart varit en bensinvariant och när det gäller drivmedel tycker jag det vore på tiden att ta med en gaseldad modell.

#27
2017-01-02 21:12

Ska bli väldigt intressant, sen tycker jag ni gjorde bra val av utrustningar, men skulle velat ha sett Peugeot 3008 i GT eller GT-line utförandet istället eftersom jag tror att dessa kommer bli nivån som kommer säljas mest av.

#28
2017-01-02 21:30

Nu var ju Toyota med/exponerad i förra årets test....men resultatet kanske inte direkt ökar försäljningen i Sverige....
Men då kanske folk köper sånt som passar bättre i Sverige istället.

#29
2017-01-02 21:37

Mitt långteststall 2017: V90, Q2, Giulia, 3008, Niro.

Alla med bensinmotorer ;-)

#30
2017-01-02 22:21

Peter E, handlade inte om Toyota bara men det är annars ett märke som tvärtom passar utmärkt i Sverige. Faktiskt närmare svenska folksjälen än VW då Toyota gör bilar som bara går och går, länge länge. Tyvärr är långtestet ofta för kort för att påvisa såna fördelar. Dock körde man Prius gen2 15,000 mil och kom fram till att den hade "enastående driftsäkerhet". Auris HSD var med för ett par år sen och var den enda helt felfria bilen då.

#31
2017-01-02 22:23

Mitt långteststall 2017:
Kia Niro
Hyundai Ioniq
Suzuki Ignis SHVS
Toyota C-HR
Tesla Model X

#32
2017-01-02 22:36

saabnisse, det där resonemanget lät helt bakvänt. Klart en konsumenttidning i första hand förutsättningslöst ska granska dom bilar som säljs på den svenska marknaden oavsett vilka volymer man brukar sälja. Annars blir ju tidningen nåt helt annat och för mig rätt obehagligt. Ungefär som att läsa tidningen Ratten som Volvoägare eller nåt i den stilen. Och med tanke på hur okritiskt VAG ofta granskas i Vi bilägare så kan man ju få såna misstankar tyvärr.

#34
2017-01-02 23:07

Toyota var ju med i förra testet.
Den hade en milkostnad i paritet med den dyrare Audi A4..

#35
2017-01-02 23:15

Min åsikt är nog ändå att ViBs långteststall skall representera bilar som dels företrädesvis säljs till privatpersoner men också till stor del bestå av bilmodeller som faktiskt säljs i relativt stora antal för att på det viset tillfredsställa en stor del av privatköparna. ViBs långtidstest är ju trots allt ingen reklamplats för uddamärken och uddamodeller.
Som både jag och andra påpekat så är det tveksamt om utpräglade företagsbilar/tjänstebilar skall vara med eftersom de som har dessa fordon inte är speciellt intresserade av driftkostnader - möjligen bränsleförbrukningen undantagen. Men det är min åsikt...

#36
2017-01-02 23:17

Pi, gissningsvis måste VIB förhålla sig till vad dom som köper tidningen vill läsa. Och om nu VAG har säg 25% av svenska marknaden så kanske läsarna äger VAG till ännu mer procent, typ 40%. Ja då kanske man måste vara VAG-vänlig så att säga för att inte tappa läsare. Och med tanke på hur ägarna reagerar på kritik mot märket (om man får tro kommentarer här) tycks det inte vara nån hit heller att upplysa om brister och fallgropar, dom som motormännen skrev om t.ex.

#37
2017-01-02 23:29

Vad skall långteststallet innehålla som är intressant för oss konsumenter?
Nya tekniker för att se hur de fungerar på riktigt, typ Ampera för några år sedan, i3 nyligen, Auris HSD. Jag ser nog att det huvudsakliga bör vara ur ett privatägandeperspektiv och att det finns en mångfald men det bör innehålla nya bilar som är lite intressanta och som många är nyfikna på.
Jag tycker att V90 är rätt, en viktig bil för Sverige. Tiguan ser jag inget nytt eller direkt nytta med. 3008, vet inte, i min bok är en 7-sitsig MPV vettigare för väldigt många familjer. Ignis, en väldigt försiktigt säljande bil som inte kommer att peaka tack vare detta, hade hellre sett C3 som jag ser som en vettig stadsbil/andrabil. Niro känns ok, men laddhybriden tycker jag hade varit mer intressant, men den finns ju inte ännu så...

#38
2017-01-03 00:42

Jag hade valt nästan enbart s.k. Miljöklassade modeller och först och främst helst sådana som går på förnyelsebart bränsle som biogas, HVO (biodiesel) och E85. Och så givetvis helt eller delvis eldrivna bilar. Suvar hade i stort sett gått bort helt, för de är från början till slut, "feldesignade" med tanke på bränsleförbrukning och dessutom överviktiga i förhållande till nyttan.

Vidare hade jag valt att redovisa vilken mängd förnyelsebart bränsle som använts, för idag finns t. ex. fossil diesel med ett förnyelsebart innehåll på upp till 50 %. Väljer man HVO (biodiesel) kan man få 100 % förnyelsebart i tanken. Vilket ursprung som elen man använt har, skulle också redovisas. Att ständigt försöka använda så miljöanpassade bränslen/ el som möjligt, under alla mil, tycker jag borde vara en självklarhet.

#39
2017-01-03 08:29

Tror inte för fem öre att Vib är Vag-vänliga (försöker framhålla dessa bilar) utan det handlar säkert mest om att Vag bilar säljs så mycket att det är läge för att ha med dessa i testerna p.g.a. det stora intresset.

Och när det gäller testerna så görs dessa likadant varje gång oavsett bilmärke. Testerna görs med mätinstrument, experter och hur bilarna upplevs och eftersom biltestarna byter bil med jämna mellanrum så får man bilupplevelsen utslagen på ett antal testare och läser man testerna så är man inte alltid 100% överens om utslaget om vilken bil som vann.

Tror man något annat om Vib:s tester så än man nära nog paranoid.

#40
2017-01-03 08:41

Håller med H.

#41
2017-01-03 09:01

Hacken, javisst handlar det i "moderna tider" om att angripa person istället för sak. Men grejen är att t.ex. Teknikens Värld och Auto Motor o Sport varit betydligt mer kritiska till VAG. Alltså en mer balanserad och objektiv rapportering. Jag nämnde också motormännen och deras tidning. Om Vi bilägare skiljer sig mot dessa tidningar är det då dom andra tidningarna som är paranoida? Nej, snarare kan VIB då fundera på hur man testar och hur man rapporterar.

#42
2017-01-03 09:15

Slutsatsen blir alltså att om man är extra kritisk mot VAG-produkter - då är man "mera balanserad och objektiv".... "Surt sa räven"...

#43
2017-01-03 09:26

Pi, nej slutsatsen är att om man är extra positiv till VAG så är man inte balanserad. Det handlar också om exponering och testresultat. VAG dominerar helt enkelt för mycket i Vi bilägare och det är ett stort problem. Det är också tydligt nu att det är nästan omöjligt att kritisera, alla andra bilmärken är inget problem där, inte ens Volvo. Men VAG är av nån mystisk anledning oerhört känsligt och all kritik är "ont förtal". Oerhört svagt skulle jag säga.

#44
2017-01-03 09:40

Men du anklagar vib för att vara partiska Vidstige, det säger mer om dig än om Vib.

#45
2017-01-03 09:43

Vag OCH Toyota Vidstige. Vag OCH Toyota!
Du reagerar på EXAKT samma sätt som VAGisarna vid kritik mot egna märket.
Inget konstigt med det men ska man kritisera andra så är det bra med lite självinsikt!
Detta innefattar ALLA som men näbbar och klor försvarar "egna" märket.

Att det sen blir en större storm vid kritik mot VAG beror nog mest på att det är fler här inne som kör vag än som kör Toyota

#46
2017-01-03 09:45

Att ViB uppskattar det som VW-gruppens bilar levererar i många fall kanske beror på att deras biltestare helt enkelt uppskattar det som dessa bilar levererar och står för?
Mig veterligen jobbar inte ViB-redaktionen på vare sig AMS eller TV och att dessa då får andra resultat är för mig inte det minsta konstigt. AMS har mer dragning åt det sportiga/häftiga och TV lite mer åt det "lyxiga" enligt mitt sätt att se det när man läser blaskorna. VW, Skoda eller Seat är varken eller utan mer folkliga...

Rent nypotetiskt, om PSA-gruppen hade med en till två bilar i varje långtest och alltid hamnade i toppen, hade du varit lika kritisk till ViB då, Vidde?

#47
2017-01-03 09:51

Hacken, partisk är ett för starkt ord förmodligen. Snarare kan det handla om olyckliga omständigheter i t.ex. hur man mäter bilars egenskaper och vad man är van vid. Och Deeds, nej, det handlar inte om Toyota i det fallet. Det handlar om VAG kontra alla andra märken. F.ö. om nån kritisera Toyota kommer jag i alla fall inte gå till personangrepp och kalla dom galna, förfölja dom eller trakasera dom på annat sätt, så stor skillnad. VAG har sån marknadsdominans i Sverige så kritik måste man tåla.

#48
2017-01-03 09:57

Vidstige. Du skrev så här: " Men VAG är av nån mystisk anledning oerhört känsligt och all kritik är ont förtal.

Du reagerar på exakt samma sätt vid kritik mot Toyota.

För mig som ser det "utifrån" så är det inte speciellt stora skillnader på de två lägren Vidstige. Sen har du en liten skev bild av vad ett personangrepp är! Det va länge sedan som nån kallade någon annan galen här inne. Det resulterade då i en avstängning.
VAGisarna hörs lite mer men det beror nog på att de är fler.

Toyota är en av väldens största biltillverkare så lite kritik måste dom tåla?

#49
2017-01-03 10:13

Robban, om PSA-dominerade testerna så skulle jag vilja veta varför med konkreta tydliga bedömingar. Inte luddiga utsagor. Andra tidningar som AMS har tydliga bedömingskriterier. Jag skulle också ställa mig frågande om den långsiktiga kvalitén som ju tycks vara nåt som sällan kommer med i bedömningarna, knappt ens i begtesterna. PSA är dock inte marknadsdominanta, så det blir också en annan situation.

#50
2017-01-03 10:17

Den långsiktiga kvalitén kan aldrig mätas på ett år och 4000 mil så den är inte relevant i detta typ av test. Att sedan allt för mycket titta i backspegeln går inte heller då alla märken utvecklar och utvecklas från det som inte fungerar bra, det handlar om att överleva på sikt. Kritisera gärna VW, men gärna utifrån erfarenhet och inte så mycket på hörsägen. Jag har inget att kritisera Toyota med, har i princip inga egna erfarenheter, det närmsta är min brors RAV4 som har fungerat typ OK. Har erfarenheter av PSA och där har det funnits lite småfel, men inget alarmerande. Jag har också erfarenhet av VW, SAAB och Volvo i huvudsak och kan ge mina erfarenheter och upplevelser därifrån.

#51
2017-01-03 10:23

Men bara för att PSA inte är marknadsdominanter, skall de då bedömas på ett annat sätt?
VW-gruppen är starka i Sverige, inte beroende på ViB utan på att många i Sverige anser att de ger dem vad de eftersöker. Att ViB uppenbarligen kommer till liknande slutsats är då i min bok inte så konstigt.

#52
2017-01-03 10:50

Att nämna "tydliga kriterier" i samma mening som det egna favorituttrycket "långsiktig kvalitet" känns lite motsägelsefullt - för vad är de exakta kriterierna för "långsiktig kvalitet" ? Det är dina ständiga "utfall" mot vissa märken - i klartext VAG-märkena - som du gör utan nån som helst egen erfarenhet som irriterar i alla fall mig. Jag påstår absolut inte att dessa bilar på nåt sätt är felfria men att ständigt påstå motsatsen utan att ens ha ägt en sån bil i "modern tid" blir lite tjatigt minst sagt - liksom påståenden som "skottsäkra drivlinor" när det gäller favoritmärket. Håll lite lägre profil när det gäller att påstå saker om sånt du saknar erfarenhet av så kommer diskussionsklimatet att bli bättre och då kan vi kanske diskutera reella problem lugnt och sakligt - även avseende VAG-bilar och Toyota-bilar. För alla märken HAR problem av nån form och det hoppas jag vi kan vara överens om. Sen att ViB "alltid" har med en VAG-bil i långtidstesterna är ju inte så märkligt när grovt räknat var 4:e bil som nyförsäljs kommer ifrån den företagsgruppen. Hade Toyota haft motsvarande försäljning på den svenska marknaden så finns en stark misstanke om att kritiken ifrån din sida inte varit lika stark.

#53
2017-01-03 10:56

Robban, ja hur ska man förhålla sig till marknadsdominans som en ovanligt seriös och oberoende konsumenttidning? Ett ämne som kanske förtjänar en större diskussion på en annan plats. Vad gäller VAGs dominans i Sverige så menar jag att det faktum att man inte är så dominant i andra länder eller på världsmarknaden vittnar om att det är nånting skevt. Kanske så enkla mekanismer som att det är säkrast andrahandsvärde om man köper en storsäljare på en liten marknad som den svenska.

#54
2017-01-03 11:07

Pi, är många med mig som vittnar om samma sak vad gäller driftsäkerhet och japanska bilar där man normalt brukar sätta Toyota som nr1. Så det handlar defintivt om erfarenhet. Läser man en stor konsumentupplysningstidning som Consumer Reports i USA så får man samma bild, VAG är då inte alls lika dominant. Om sen Toyota fick 25% av svenska marknaden så som VAG har idag (högst osannolikt), så skulle jag förvänta mig att Vi bilägare behandlade Toyota minst (!) lika kritiskt som alla andra märken.

#55
2017-01-03 11:06

Enligt Bilswedens statistik så finns nästan en miljon registrerade vag-bilar, Toyota står för drygt 300 000.
Att ViB väljer att testa Vag-bilar oftare än Toyota är nog inte så konstigt och konspiratoriskt. Fortfarande märkliga uttalanden från Vidstige om vilken marknad som ska dominera och gälla för ViB.

#56
2017-01-03 11:16

Och att jämföra med nån form av "kvalitetsundersökning" från USA med de bilar som säljs i Sverige känns inte heller speciellt relevant. Men med Vidstiges resonemang så har alltså de svenska kunderna helt fel eftersom dom köper fordon som enligt Vidstige har dålig kvalitet - år efter år efter år... Åter - jag påstår inte att dessa fordon är felfria men idag är nog skillnaden mindre än nånsin mellan olika märken. Och jag tror fortfarande inte på att en stor del av oss nybilsköpare är självplågare...

#57
2017-01-03 12:43

Pi, har aldrig sagt att VAG har dålig kvalitet, bara att det finns bättre. Sen är det som teknikens värld skriver, bilarna är sämre än vad folk tror.

#58
2017-01-03 13:15

Dålig kvalitet eller inte så klagar du över Vag i nästan varenda tråd och artikel Vidstige.

#59
2017-01-03 13:31

Hacken, eftersom jag läser Vi bilägares websida och papperstidning så blir man ständigt påmind hur snedvridet det är. Kvar finns väl bara att säga upp prenumerationen och sluta läsa tidningen. Är väl så med OK-förlaget och Vi bilägare att VAG är nr1 och alltid kommer vara det. Samtidigt blir tidningen bättre om man förstår detta speciella förhållande Vi bilägare har till VAG och att det genomsyrar upplägget.

#60
2017-01-03 13:31

Ja, kanske du borde säga upp din prenumeration om ingenting i tidningen är rätt i dina ögon.

#61
2017-01-03 14:03

Förra året köpte jag min andra Hyundai i rad. Det har ALDRIG förut hänt att jag köpt samma märke två gånger efter varandra.
Jag är sjukt nöjd med märket och de kvalitetsproblem som "alla" siar om har jag inte sett skymten av. Men inte ser du mig gå korståg för att få alla att gilla/köpa Hyundai. Inte heller ser du mig försöka få alla att inse att ett visst märke är dåligt. Jag vet med mig själv att mitt bilval är rätt för mig.

Detta med VAG är lite som rysk roulette. (missförstå mig rätt nu)
Varje bilköp är en tryck på avtryckaren.
Så länge pistolen klickar så får du en bil som fungerar som den skall och som du med all sannolikhet är mycket nöjd med, vilket resulterar i att du även väljer detta märke nästa gång. Vi svenskar är lite sådana.
Skulle pistolen däremot smälla så är det inte så kul längre och resulterar i att du byter märke vid nästa bilköp.
Som du märker och kanske förstår så kan detta appliceras på ALLA bilmärken. Inte bara VAG.
En VAG som fungerar är ju uppenbarligen en helt fantastisk bil, baserat på försäljning.
Skillnaden mellan VAG och "de andra" är att när pistolen väl smäller så tenderar det att bli riktigt dyrt. Skulle någon av dessa "VAGister" råka ut för kamkedjeras, DSG-haveri, galvsläpp och inte få hjälp av återförsäljare så skulle det sannolikt bli ett helt annat ljud i skällan.
Även om jag inte gillar dom så finns det massor som gör det.
Jag tycker att Hyundai är en fantastisk bil ;)

#62
2017-01-03 14:24

Jag tycker att de Hyundai vi haft har varit mer fantastiska än de VW VAG bilar vi haft...faktum är att det har de flesta andra märken varit.....just nu har vi ju den A6 Avant min son har som jag berättat om tidigare med rostproblem och omlackering som följd för 16000kr och nu ska servopumpen bytas för okänd kostnad hittills. Men det verkar som VAG är sin vana trogen i jämförelse med andra märken enligt våran erfarenhet.

#63
2017-01-03 14:27

Shogun.. Pistolen brann av direkt och det resulterar i detta missnöje mot VAG. Helt naturligt och förklarligt!
Men det innebär inte att alla är dåliga. Men som sagt.. När det väl smäller så blir det oftast dyrt med VAG

#64
2017-01-03 15:02

Folk är bra lustiga, först klagas det på att bara de bästsäljande märkena är med och sedan klagas det på att en så udda bil som Ignis är med... :-)

Men om man inte väljer merparten av testbilarna efter topplistan i Sverige så kan man ju snegla på andra länders försäljningslistor, eller inte om det nu var variation man ville ha...

Tyskland
http://www.best-selling-cars.com/germany/2016-half-year-germany-best-sel...

Japan
http://www.best-selling-cars.com/japan/2016-first-half-japan-best-sellin...

#65
2017-01-03 16:35

Rätt tjatigt med Er , inga nämna som likt fanatiker tar till er ett märke, låt vara för eller emot. Finns det inget bättre att lägga Er tid på? Är rätt säker på att de flesta andra tycker att forumet blir sönderspamat, med detta långdragna dagissvammel.
Jag kan ta på mig rollen som självutnämnd diplomat, är ägare av både en Prius och en Passat och nej, har inte någon vridning till modeller som börjar med P och ser ner på allt annat, har även 2 andra bilar av börd från Trollhättan resp. Hisingen.
Om någon behöver terapeutiskasamtal för att komma ur spiralen, så var inte blyga;) VAG säljer många bilar och är populära bilar både som privatbilar och som förmånsbilar, givet detta så bör varje tidning som utför tester i Sverige ha med en VAG, samma med Volvo. Toyota och KIA bör man inte heller glömma bort, då man fokuserar på privatköp, även Dacia om budget är i focus och det är det garanterat för många privatkunder.

Gör tidningarna helt fel val när de testar dieselmodeller? Well, det rullar många dieslar, att dra för stora växlar på ett trendbrott är inte helt seriöst det heller, att vi inom några år kommer att se en ökande del testade elbilar känns givetvis som en given framtid just nu, men att hänga läpp över valen i tidningarna leder nog inte längre än att ni själs borde se över tidningsvalet. Optimalt är förstås att tidningarna testar samtliga motoralternativ, men det kommer inte att hända. Men man kunde ju önska sig det någon gång till långtestet, kanske minst lika intressant att se hur amma modell skiljer sig i låt säga 3 utföranden, bensin, diesel och el/hybrid. Kanske den statistiken säger mer än just en bil testad av ett märke, som i alla andra sammanhang skulle förkastas rent statistiskt, även 3 bilar av samma modell saknar tyngd i statistiken.

#66
2017-01-03 18:44

skarj, ingen här kan slå själva tidningen i tjatighet när det gäller inriktning, artiklar, ständiga rostbetyg etc. Vi som skriver här och köper tidningen har åsikter om innehållet. Om man inte får ha åsikter om innehållet så är det väl bättre att lägga ner alla former av kommentarsmöjligheter. Klart som tusan det är stor skillnad på olika bilar, det är vad alla diskussioner handlar om, dvs vad som skiljer och hur mycket. F.ö. äger din Prius din Passat fullständigt när det gäller driftkvalitet.

#67
2017-01-03 18:53

Så "oväntat" att Vidstige "vet" hur signaturen skarj.s bilar är. ;-)

#68
2017-01-03 18:55

Vidstige
Förstår inte hur du kan vara missnöjd när det är 2,5 asiatiska bilar i långtestet....

Det är ju en sak att ha åsikt om olika bilar men att hela tiden kritisera för att ViB agerar konspiratoriskt blir löjligt.

#69
2017-01-03 19:33

Mitt teststall:
Peugeot 3008 (bensin aut fwd)
Seat Ateca (bensin aut fwd)
Volvo V90 Bi-fuel (gas)
Kia Niro
Alfa Romeo Giulia

Mellanstora crossovers är populära och det vore intressant med en liten duell mellan två nylanserade sådana.
V90:n för att det är en ny Volvo kombi, vilket är intressant i Sverige. Också intressant ur miljöaspekt med gasdrivning.
Kian behåller jag eftersom det verkar vara en praktisk och prisvärd hybrid som är intressant för privatbilister.
Alfan, tjaa för att det är en ny frän Alfa Romeo nuff said ! :)

#70
2017-01-03 19:46

Axa, det du säger är ju att VIB gör allt rätt och att det inte finns nån möjlighet till förbättring, det tycker jag är löjligt, eller möjligen tragiskt. Konspiration är det sen inte frågan om när VIB haft med en VAG varje (!) år sen start. Dvs man dominerar fullständigt. Säkert kul för VAG-fanatiker men annars inte särskilt balanserat. Sen att nästan alltid läsa att VAG vinner testerna ger mig närmast noll och börjar bli ett tragiskt skämt nu. Kan inte fortsätta så 10 år till.

#71
2017-01-03 19:53

En VAG per år är 20%, lite klent när marknadsandelen är 28%.

#72
2017-01-03 19:57

Vilken VAG-bil va med 2011?

#73
2017-01-03 20:49

Vidstige
Visst kan man alltid föreslå förbättringar, det tror jag ViB gärna vill ha. Men man ska nog inte som du förvänta sig att just dina förslag kommer genomföras.
Du är ju väldigt kritisk till hur ViB utformar testerna, tex rosttest, eller vilka bilar som är med i långtestet. Hur kan det komma sig? Hur kan det komma sig att en eller ett fåtal gnäller hela tiden högljutt om testerna? Det kan inte vara så att testerna accepteras av majoriteten och de som gapar har fel?
Vad gäller långtestet så spelar det för min egen del mindre roll vilka bilar som är med. Det är resultatet oavsett bil som är intressant.
Men om nu ViB skulle välja 5 VAG ena året och 5 Toyota andra året så får det väl vara så. Det är redaktionen som bestämmer.

#74
2017-01-03 20:54

En av anledningarna till att Tiguan ses av en del som ett tråkigt val är väl för att det redan finns så många på vägarna så folk tror kanske den funnits längre än ett år. ;-)

#75
2017-01-03 21:12

Mycket bra svar av Axa! Tummen upp

#76
2017-01-03 21:27

Intressant är ju också hur nöjda ägare är med sina bilar i undersökningar och hur hög kvalitet olika märken anses ha i andra undersökningar. Väl så intressant läsning som ett långtest på hela 4000mil eller andra tester och där är ofta inte vinnarna de som vinner i ägar och kvalitetsundersökningar. Varför är det så? Var de inte så bra som påstods i testerna? Enligt ägare och kvalitetstester i långa loppet.

#77
2017-01-03 21:30

Ja vi kan ju fråga junkers och GF.....

#78
2017-01-03 21:42

Peter där har du två.....och resten?

Du glömde svara på frågan varför är det så? Var inte bilarna så bra som påstods i testerna när inte ägarna är nöjda? Och även i kvalitetsundersökningar, något måste ju fattas.....

#79
2017-01-03 21:47

Ja de två gav ju upp redan efter ett år med Toyota.
Så något långsiktigt Toyotaägande lär vi ju tyvärr inte kunna få oss till dels från dem.

#80
2017-01-03 21:51

Då får vi ff ta del av vad ägare säger i undersökningar och vad kvalitetsundersökningar säger. De säger inte samma sak som långtester och tester i tidningar, alltså stämmer de inte med verkligheten hur ägarna upplever bilarna de var alltså inte så bra som sagts...

#81
2017-01-03 21:55

Bara för att få lite grepp om vad du anser vara långsiktigt ägande och hur länge men måste äga sina bilar för att få avge ett sånt omdöme... Alltså - hur länge har du Shogun ägt dina senaste bilar ? Det är ju rätt få som köper en bil för att äga den under typ 15 år och därmed få ett samlat grepp över problemen under hela livslängden.

#82
2017-01-03 21:57

Jag personligen brukar byta efter 1-4 år, men det beror ju på att VW har en så pass snabb utvecklingsavdelning så man måste försöka hinna med allt.
Hos andra tillverkare står det mer still och därför kan man behålla sin bil längre utan att det kommer nåt signifikativt nytt ;-)

#83
2017-01-03 22:04

Ff så var alltså inte bilarna så bra som i testerna enligt ägarna......det är svar som räcker långt.

#84
2017-01-03 22:08

Hahaha nja Peter.. Utvecklingsavdelningen kanske ligger i men designavdelningen har gått på sparlåga det senaste decenniet.
Dom senaste versionerna av A4 har mest varit facelifts..

#85
2017-01-03 22:18

ViB långtest är ett års ägande av fem bilar och som skall köras 4000 mil, det är det som kommer att resultera i hur dessa bilar levererar.
Ägaromdömen är en annan gren, låt den vara sin egen, det är lite svårt att kombinera dessa, vad bil A presterar på 4000 mil och vad 100 ägare av blandat begagnade bilar presterar är inte samma sak.
Vissa av oss väljer att köpa nya/nyare bilar och inte ha dessa så länge, medan andra köper begagnade bilar, jag tillhör den första delen och känner då att de val jag gjort så har alla levererat helt enligt förväntningar, även om vissa har haft lite små fel.
Jag köper inte gamla bilar eller har bilarna länge, tycker inte att det är värt riskerna som många bilar besitter av olika grad och omfattning.

Långteststallet innehåller oftast bilar som inte har funnits på marknaden så länge, vilket gör att det inte finns så mycket ägaromdömen att väga in och att använda gamla erfarenheter av tidigare eller andra modeller från tillverkaren ger dålig konsumentupplysning.
Sedan är vi olika vad vi anser vara viktigt, vissa anser att 104% driftsäkerhet och låg förbrukning i stadstrafik är det enda viktiga, själv kör jag ganska lite i stan och har inte haft driftstörningar på mina bilar. Komfort, bra ljud och ljus samt hög aktiv och passiv säkerhet är saker som jag prioriterar.

#86
2017-01-03 22:14

Utvändigt ja Deeds.
Men andra tillverkare bockar plåten så det ser nytt ut utan att göra så mycket mer.

#87
2017-01-03 22:17

"Vacker att se på" eller skön att köra? Nya plåtveck ger inte mig något extra ;-)

#88
2017-01-03 22:24

Tiguan kommer vinna långtestet, en "kompetent vagn" med "högst lägstanivå" som vi brukar säga.
Kom ihåg att jag gissade rätt först, ett år i förväg. ;)

#89
2017-01-03 22:25

Inga höga odds på den gissningen :-)

#90
2017-01-03 22:29

Jag undrar vad fan som är så unikt under plåten på en Golf......så man kissar i brallan över det......;o)

Som sagt det finns mycket annat som säger något annat än vad en eller flera tidningar säger om en bil/modell i test. Däremot är jag intresserad hur bra ägarna av ett märke tycker det är. Likaså hur undersökningar bedömmer kvalitet på olika märken år efter år. Säger betydligt mer än ett test på 4000mil eller under en vecka max två. Sådant kan jag ta reda på själv om det passar mig eller ej, det ska inte en tidning tala om vad som är bäst för mig. Men andra får tycka annorlunda och lita blint på tester....

#91
2017-01-03 22:33

Är inne på min 13 VW.
Så tester är kul att läsa men inget jag hänger upp mig på.
Går på egna erfarenheter.
Och nej, det finns inget som är unikt under plåten på varken en Golf eller för den skull en Toyota. :-)
Det är bara lite olika sätt att försöka komma fram till en produkt som förhoppningsvis tillräckligt många köper för att det ska gå med vinst.

#92
2017-01-03 22:39

Shogun, det beror väl på hur länge man tänkt att äga sin bil, om ett år och 4000 mil säger något eller inte?

#93
2017-01-03 22:40

Ser ut som Toyota lyckats då runt om i världen, så som jag ser det sett till din sista passus.....

#94
2017-01-03 22:43

Japp Shogun, Toyota är duktiga på att tjäna pengar.

#95
2017-01-03 22:45

Toyota ÄR den största biltillverkaren i världen år från år, den kan ingen ta ifrån dem och det säger ju faktiskt en hel del om att många uppskattar deras bilar, eller hur? VW-gruppen ÄR en av de tre stora dominanterna i världen och den största i Sverige och även det säger ju en hel del om att det inte kan vara BARA skit?
Vissa väljer Toyota och är nöjda med det och andra väljer VW och är nöjda. Är man INTE nöjd, men håller kvar vid märket om och om igen får man faktiskt skylla sig själv :-)

#96
2017-01-03 22:46

Enannanrobban.

Men om man ska vara ärlig mot sig själv för att få en kvalitativ bil som även är det i långa loppet så får man se på det i långa loppet. Annars ljuger man för sig själv anser jag. Du får tycka annorlunda.....men jag förstår att vissa kanske vill se det så för att rättfärdiga sitt köp av bil som inte är så bra (i långa loppet).

#97
2017-01-03 22:55

Men jag bryr mig faktiskt inte om det långa loppet, jag har mina bilar 2-4 år och då från nya. Vem jag lurar? Uppenbarligen någon annan som får köra skiten sedan :-)

#98
2017-01-03 22:56

Om man ska vara ärlig mot sig själv så köper åtminstone inte jag bil för att behålla den i en evighet.
Nya bilar är kul, nya grejer kommer fram hela tiden.
Tänk vad tråkigt o ha samma gamla bilskrälle hela tiden.
Kommer snart få leverans av en ny VW(igen)
Det är inte en sån som är med i testet, men en "kusin"

#99
2017-01-03 23:25

Saknar fortfarande Shoguns svar på mina små frågor i inlägg #81. Bara för att få lite grepp över dina egna erfarenheter av långsiktigt ägande av främst Toyota. Själv behåller jag, som många andra skribenter här, mina bilar under 4--5 år så längre tidsperspektiv än detta har jag normalt inte. Men jag antar att Shogun behåller sina längre eftersom han vet att Toyota är problemfria under i stort sett hela livslängden.

#100
2017-01-04 00:20

Pi.

Frågan är varför Toyota och andra jaåanska bilar har fler nöjda ägare än VW? Är det inte det du funderar på nu hur du ska få VW bättre egentligen? Något säger mig att ägarna till VW inte blev så nöjda som journalister som testar bilarna i sina tester, vad är det som gör detta? Och är en relevant fråga att ställa sig själv om man är ärlig mot sig själv.

Ja de Toyota jag haft har tillhört de bilar med minst fel av någon anledning har det sett ut så. Sedan att det ofta ser ut så i olika kvalitetsundersökningar runt om i världen gör i min värld att det ligger något i det när jag ser på min egen erfarenhet av olika märken. Hur ofta ser Pi VW etta i sådana listor? Svara nu ärligt på frågan och försök inte dribbla bort den. Varför klarar sig inte VW bättre än de gör, de ligger oftast under medel av någon anledning. Sedan att inte ägarna heller är så nöjda är en annan sak som man kan fundera över. Men jag förmodar att Pi tycker att VW ligger före Toyota i alla undersökningar eller hur står det till med den saken? Visa gärna på flera sådana genom åren, jag vet inte att jag sett en enda.....

Sedan har jag aldrig sagt som Pi påstår att det inte blir några fel under hela livslängden på Toyota, något som Pi hittar på......men läs undersökningar så står det klart vilka som har minst fel av dessa båda märken.....enkelt att se år efter år vad jag sett.....

#102
2017-01-04 02:40

Niklas.

Menar du att man är tvungen att byta efter 4år? Det förklarar ju en heldel i undersökningarna och resultaten där. Många verkar byta ofta här som kör VW av någon anledning. Men andra kan ju få tycka att VW är bäst oavsett resultat de presterar, och fortsätter och köpa VW. Andra har andra erfarenheter och köper kanske något annat om de verkligen läser undersökningarna. Nu ska jag inte förstöra dagen mer för er......

#103
2017-01-04 05:57

Jag tycker inte att VW är bäst, men de har aldrig svikit mig. Jag tror att Toyota som alltid ses som bästa långsiktiga kvalitén stämmer, ägarna säger ju att det är så. Hade jag valt att ha mina bilar längre så hade det varit en viktigare faktor, men som sagt på 2-4 år så har det fungerat klanderfritt för mig. Nu har jag inte kört VW på ett antal år, men skulle inte tveka att välja en igen. Varför inte Toyota? Har inget egentligt mot Toyota, men de har ingen modell som passar det jag vill ha och därför har de aldrig varit aktuella för mig - mitt val.

#105
2017-01-04 09:16

Jag byter helst bil minst en gång om året och har som mest haft nio bilar under ett år. I de flesta fall har bilarna varit väl begagnade och några krånglar medan andra fungerar. Något mönster i det har jag egentligen inte hittat utan det största problemet är nog tidigare ägare.
Någon kanske invänder och tycker att jag har bilar för kort tid för att bedöma dem, men de brukar oftast gå några tusen mil i mina händer.

Nu har jag kört min VW i 34 månader och har seriösa funderingar på att byta ut den. Mot mina egna vanor att försöka byta märke vid varje bilbyte så har jag varit så sjukt nöjd med nuvarande bil att jag kan tänka mig att köpa en VW igen.

#106
2017-01-04 09:51

Mäkinen, det är just vad du skriver om som inte Vidstige förstår. Jag får uppfattningen att Vidstige anser att det är fel på ALLA Vag-bilar som säljs istället för som det är, endast några få % som har problem.
De flesta Vag-bilägare är som du och jag Mäkinen, väldigt nöjda med våra Vag-bilar och köper gärna en igen nästa gång vi byter bil och detta gör vi medvetet och inte som någon skrev (var det Vidstige?) att Vw köpare inte tänker själva när de köper bil.

#107
2017-01-04 10:00

Shogun - du har fortfarande inte svarat på min fråga avseende dina personliga erfarenheter baserade på mera långvariga bilinnehav. Jag har goda erfarenheter av alla bilar jag ägt under "modern tid", möjligen en Opel Corsa undantagen, så varför skall jag köpa bil efter diverse undersökningar som vi egentligen inte vet hur tillförlitliga dom är. Om Toyota-ägare t ex äger sina bilar i 2 år (finns sådana exempel bland skribenterna här) innan dom byter så borde dom givetvis vara nöjda - konstigt annars.
Men hur var det nu med dina egna bilar - har du erfarenheter av att äga dom länge och därför baserar dina utsagor på detta eller är det bara undersökningar som ligger till grund för dina utsagor ?

#108
2017-01-04 11:31

Mina fem:
Alfa Romeo Giulia 2.0 Super
Citroen C3 Puretech 110
Hyundai Ionic Electric
Mercedes E 220d Aut
Volvo V90 D4 AWD Aut.

"Bubblare":
Mazda CX3 2.0 4wd
Renault Scenic 1.2 Tce 130
Seat Ateca TDI 150

Nä, ingen VW och ingen Toyota...Så fruktansvärt ;-)

#109
2017-01-04 11:48

Hacken, beror på vad du menar. Kör du långt och länge så kommer en VAG-bil överlag vara mer problematiskt än dom bästa märkena. I övrigt kan det handla om enstaka modeller, årgångar eller drivlinor som ger mer probelm. Förstås handlar mycket om förhöjd risk och den risken ökar då med år och mil. Får man reda på brister så kan man dessutom eventuellt förebygga en hel del t.ex. genom att kolla oljenivå noga och byta olja oftare än spec. Mörkar man svagheter så gör man då ägarna en björntjänst.

#110
2017-01-04 11:56

Jag har kört långt och länge med mina utan problem, oftast över 20.000 mil. Har kört 5000 mil med min Rapid nu och den går som en klocka.

#111
2017-01-04 12:29

hacken, det betyder inte att man inte ska varna för problematiska modeller, vanliga fel etc. Dom vill man ju som ägare känna till. Men ni här blir vansinniga när sånt lyfts. Mycket märklig reaktion. Exempelvis är det ju bra att känna till att många VAG-motorer har en tendens att dra mycket motorolja så kan man hålla koll. När det gäller TSI-motorer med kamkedja kan det ju vara bra att känna till om man ska köpa en bil, en kompis lyssnade på min varning och köpte en nyare med kamrem istället.

#112
2017-01-04 12:34

Pi.

Jag har ju svarat under flera år på detta. Ja egen erfarenhet som backas upp av undersökningar världen runt år efter år. Det kan du knappast missa att VW kommer under medel i dessa. Så ja jag litar mer på dessa undersökningar säger än vad mågra skriver här på denna sida. Du litar ju inte på vad jag säger uppenbarligen i något avseende. Men jag säger bara " min" erfarenhet av olika märken och dessa backas upp av undersökningar. Så undersökningarna har fel nu igen och ägare som inte är nöjda. Men tester av VIB har rätt i sina tester? Men ägarna som lever med bilarna varje dag är inte lika entusiastiska, det är ju det vi ser år efter år. Men du får fortsätta köpa VW om du vill men påstå inte att de är lika bra som de bästa. Även om du verkar tycka det och det kommer inte som någon överraskning om du tycker det. Jag håller inte med om det. Då får VW först visa i undersökningar att de blivit bättre och lika bra som de bästa under några år i rad så det inte bara är en tillfällighet i ägarnöjdhet, driftsäkerhet, kvalitet i stort eller vad undersökningen nu mäter. Detta kan vi se år efter år att det är så här, varför?

#113
2017-01-04 17:02

@Vidstige 2017-01-03 18:44
Faktiskt är det så att min Passat gått ganska precis 3000 mil längre än min Prius och är 2 år nyare, båda problemfria.
Inser nu att jag kommenterar allt för sällan med tanke på att allt upprepats ett fler tal ggr innan jag tittat in på sidan igen.
Inget problem med någon av bilarna alltså, tänker inte dra några slutsatser annat än att andra dar alldeles för långtgående slutsatser om andras modeller/märken utom nästa några som helst fakta eller erfarenheter som faktiskt kan användas som några bevis. Tycker inte mycket är negativt med min Prius, tändstiftsbytet hade kunna underlättas hur mycket som helst, och ljudnivån i bilen kunde vara lägre. Passaten å andra sidan kunde få ha billigare oljebyten i DSG-lådan, eller enklare kan vi säga, vilket är samma sak. Andra fördelar med Passaten är att den får ha dragkrok och dra riktiga släp. Den är även betydligt piggare med sina 170 dieselhästar, med det sagt är jag nöjd med Priusens prestanda, ibland trevligt med starkare motor, men inget krav för mig. Skulle föreslå er bokstavstrogna att göra helt om i nästa bilköp som ett test, kanske ni ser en lite större del av hur världen faktiskt ser ut?!
Möjlighet till 4WD är också en fördel med passaten som Priusen skulle kunna lägga till, även om det inte helt rimmar med miljölinjen.

#114
2017-01-04 17:59

Toyota mot VW, VW mot Toyota-det är väldigt tjatigt och alla debatter spårar ur. Håll er till ämnet och fortsätt tjata om era favoritmärken i Vib forum.

#115
2017-01-04 18:19

Eftersom Shogun envist vägrar att svara på min enkla fråga så ger jag upp den delen av diskussionen - och drar därav mina egna slutsatser. Har dock inte höjt VW till skyarna oavsett vad Shogun påstår men jag tror att jag har mera praktisk erfarenhet av VW-bilar än vad du Shogun har. Och precis som bl a Hacken konstaterat så fungerar dessa lika bra som många andra märken - om man får tycka det.

#116
2017-01-04 19:16

Pi.

Vad är det du inte förstår som jag skriver, vad är det jag inte svarar på? Jag har sagt att jag kört bilarna långt, ofta upp mot 25000mil och mer i flera fall. Och detta med många märken då vi hade flera bilar i familjen samtidigt. Körde Mercedes och Toyota samtidigt under många år och även andra märken även VW som inte var så mycket att hänga i julgranen i jämförelse med andra. Detta verkar vi kunna se i undersökningar också med tanke på resultaten år efter år, vi ser resultaten där för alla märken. Och resultaten stämmer väldigt väl med min erfarenhet i ägandet av bilar av varierande märken. Men enligt dig verkar undersökningarna ha fel år för år, för VW är bäst oavsett vad dessa säger. Men visst får du tycka de är bäst det ska jag inte ta ifrån dig, dream on! Förstod du innehållet? Och innehåll i undersökningar? Där är VW en medelmåtta jämfört med konkurrenter, det är så det ser ut år efter år. Over and out!

#117
2017-01-05 18:31

Att Volvon är med är inte så märkligt. Det är ju en ny svensk.
Ignis kan jag i viss mån förstå. Kan en så liten rackare vara nåt? Men fanns inte lätthybriden tillgänglig? Och är inte den lite större, elegantare och billigare Baleno ett bättre val?
Tiguan förstår jag också, men nog är väl Kodiak intressantare. Är den inte släppt ännu?
Peugeoten är ovanligt intressant, åtminstone för att vara Peugeot. Men även Scenic finns ju. Och visst hade det varit kul att se vad Tesla X går för i ett rejält långtest.
Kia Niro har åtminstone en intressant drivlina.
Men Giulia hade varit kul att få se. Kanske är Alfas rykte värt att bättra på.
Kan man i framtiden hoppas på att få se Tesla 3 parallellt med Opel Ampera-e?

#118
2017-01-05 18:44

Att anklaga Vi Bilägare för att ha något samröre med VW är magstarkt. De har fått på tafsen beträffande utsläppsfusket.
Man kanske snarare borde titta på de olika motortidningarnas profil.
Auto Motor & Sport betonar förarens nöje mer än de andra.
Teknikens Värld har jag ingen nyare uppfattning om, men ingen är så familje- och vardagstillvänd som Vi Bilägare. Det hindrar inte att även de förförs ibland. Men tidningen har resereportage och verktygstester. De är också de enda som gör (i sammanhanget) vettiga rostskyddsinspektioner och ljusmätningar.
Det är alltså inte så märkligt att VW-koncernens produkter hamnar högt. De har ofta praktiska vardagsdetaljer, bra kvalitet på inredningsdetaljer, bra köregenskaper och bra rostskydd. Däremot ofta förvånansvärt dåligt ljus, vilket också även gäller den reella kvaliteten. (Hårdraget motsatsen till Toyota.)

Men skulle jag själv välja Tiguan före Kodiak även om kostnaden var oväsentlig? Det är inte alls säkert.
Kanske jag valde Citroën Picasso...

#119
2017-01-05 18:49

Somliga menar att teststallet borde spegla bilförsäljningen.
Det håller jag inte alls med om. Om man bara ser de bilar som säljs mest, blir det en förstärkningseffekt och andra bilar som kanske är väl så bra alternativ skulle inte få en rimlig chans.

Jag gissar att man gör ett val utifrån vad som borde kunna vara (och inte redan är) intressant för de flesta - plus något som sticker ut. Inte helt lätt.

#120
2017-01-05 22:45

RoyJ, inte anklagat VW att ha samröre med VW på det sättet. Men som du är inne på, om Vi bilägare inte är bra konsumentupplysning, varför ska man då läsa tidningen? Finns ju roligare saker att läsa. Vad gäller rostskydd så föll ju storsäljaren Golf igenom totalt i vintras när man testade 8 år gamla bilar. Detta kan du väl ändå inte ha missat. Vi bilägare justerar inte betygen på nya Golf för detta, betyget 4 fortsätter ändå. För mycket på VIB spelar VAG i händerna, det förstör tidningen.

#121
2017-01-05 23:47

Vidstige
Va bra! Då kan ViB ta en Toyota från 80-talet, kolla rosten, ge betyg -3 och sedan ge alla framtida rosttestade Toyota det betyget...

#122
2017-01-06 00:07

Ja, under 8 år har rostskyddet på VW Golf säkert inte utvecklats något och minst av allt till det bättre. Den nya måste därför ha lika dåligt rostskydd som den gamla, eller?!

#123
2017-01-06 08:27

Vidstige du mår inte bra av att läsa Vib, borde du inte sluta med det och börja läsa någon tidning om Toyota och vara på deras forum? Det borde vara enormt positivt för dig.

#124
2017-01-06 10:39

John2008, rostbetygen är förvånansvärt statiska över tid och sällan ökar man betygen. Så detta är förstås felaktiga betyg.
Hacken, vad det handlar om är för att Sveriges mest seriösa (?) konsumenttidning om bilar utvecklas och blir bättre. Men du kanske har en poäng om du menar att t.ex. Teknikens Värld eller Auto Motor o Sport är bättre just nu på det.

#125
2017-01-06 10:41

Teknikens värld gillar jag inte alls längre men Auto Motorsport är rätt ok

#126
2017-01-06 10:44

Hacken, ok, då är väl Teknikens Värld alltför kritisk mot VAG för din smak (i linje med din egen logik mot mig). ;)

#127
2017-01-06 11:07

Vidstige ta nu Hackenbush råd och ta en paus ifrån ViB.

Tror du skulle må mycket bättre då.

#128
2017-01-06 21:28

Helt klart nya Seat Ateca. Det är en av dem minsta suvarna dessutom och drar inte överdrivet mycket för att vara en "suv". Kollar man priset så är det välkommet även för den minsta plånboken. Jag ser ingen anledning alls att testa plastbilar såsom: Hyundai, Honda, Toyota, Fiat osv då Seat är på gränsen men ändå godkänd i kvalité numera.

Bilar som är relevanta och intressanta är:

1. Seat ateca
2. Tesla model x
3. Audi A3 E-tron
4. Kia Niro och
5. Skoda kodiaq.

Hybrider överlag fungerar oftast inte alls så bra som man önskar. Batteriet tar slut alldeles för fort samt att gasar man "lite" för mycket går den direkt över till förbränningsmotorn som en vanlig tsi gör. Därför är Tesla ett gott alternativ att testa då det är full el. Man vill ju t.ex veta hur batteriladdningen försämras med tiden och vad ett eventuellt nytt batteri skulle kosta.

Testa gärna sådant som är nytt och i framkant samt som har lite komfort, bromsa med plasten!

#129
2017-01-06 21:34

Nej Vidstige, Jag gillar helt enkelt inte Teknikens värld längre oavsett vad de skriver om olika bilmärken.
Vad som skrivs om Vag är inget jag ojar mig över för jag har tillräckligt med erfarenhet av Vag-bilar för att känna mig trygg med dem och de få modeller med motorer och växellådor som det varit problem med undviker jag.
VW, Audi, Skoda, BMW, Mercedes är alla bilar jag ägt en eller flera modeller av och det är de bilarna jag trivs bäst med.
Annars läser jag mest MC-tidningar och gärna Klassiker och Nostalgia och Vib förstås, Moped är med en kul tidning.
Jag har inte behov att försöka övertala alla andra att köpa samma bilmärke som jag har. Jag anser att alla köper den bil vill ha och är troligen nöjda med det.

#130
2017-01-07 11:52

Hacken, har aldrig varit min tanke att försöka övertala andra att köpa samma märke som jag har heller. Det jag försökt få fram är att Vi bilägare har dålig koll på hur bilarna fungera på längre sikt och då blir det sämre konsumentupplysning. Även rostbetyget har varit dåligt ur den synvinkeln då dom mest driftsäkra och hållbara bilarna genomgående får sämre rostbetyg (vilket också visat sig ofta stämma dåligt med verkligheten). Ägarperspektivet är då bilens hela livslängd.

#131
2017-01-07 12:01

Blir svårt Vidstige att behålla och testa bilar upp till 20.000 mil och onödigt med eftersom få behåller sin bil så länge. Vib kan inte har hur stor bilflotta som helst.
De som köper begagnade bilar som gått långt betalar inte så mycket för dem och räknar med att saker kan hända med dem och de kan oftast meka själv.
Det intressanta med tester är just hur nya bilar är upp till 5000 mil och vad detta kommer att kosta bilägaren. Många köper ny bil eller bil som gått kanske 1000-3000 mil. Det är där man vill veta vad bilen har för kvalité.
Vill man läsa om vad som händer med en bil som gått långt (20.000) mil är det bättre att söka upp ett forum för den bilmodell man vill veta lite om och där finns det massor att läsa om och oftast bra tips på vad man skall kolla och vad som brukar fallera vid 20.000 mil.
När det gäller rost så har väl de flesta bilar ett hyfsat grundskydd och hur bilen förblir rostfri är ofta upp till bilägaren och hur denne behandlar bilen med tvätt, vaxning, stenskottslagning o.s.v.

Två bilar med samma år och mil kan se väldigt olika ut beroende på hur bilen är skött.

#132
2017-01-07 12:12

Hacken, självklart är det svårt att hålla koll på hur bilarna håller ihop på längre sikt. Men på nåt sätt måste det komma fram i en tidning som utgör sig för att vara nr1 bland bilkonsumenttidningar i Sverige. Och där har man t.ex. missat en hel del vad gäller VAG. Sen har du rätt säkert att jag pushat Toyota i form av deras HSD/hybrid-teknik som jag tycker är rätt genialisk och som många missförstår, inte minst smart också då driftsäkerheten är så hög på den. Kia Niro hybrid tror jag på också.

#133
2017-01-07 12:20

Kanske kunde Vib har länkar till sidor där äldre bilar diskuteras i forum men det strider nog mot deras policy eftersom de inte vet hur seriösa sidorna är, men de flesta kan ju använda Google idag och det är lätt att hitta själv.
Att pusha för något är ok så länge man inte överdriver detta. Hybrider är nog det bästa att satsa på idag så om jag skulle bytt bil idag så hade jag självklart köpt en hybrid. Men nu tänker jag inte byta bil för den jag har är perfekt för mig ifråga om allt som utrymme, kostnader, utrustning, körkänsla.

#134
2017-01-07 12:35

Hacken, min poäng med dom hybrider jag pratade om var också att dom är ovanligt driftsäkra inte bara med tanke på att dom är hybrider, utan också jämfört med konventionella drivlinor. När folk får upp ögonen för det så kan det vara en revolution i Sverige. Låga ägarkostnader, smidiga att köra (automat), snåla på soppa, låg fordonsskatt, håller ihop enormt bra. Det bara funkar alltså.

#135
2017-01-07 12:48

Hybrider och elbilar kommer att öka i takt med att drivmedel blir dyrare. Det kommer en dag när man måste köra något som inte kostar skjortan. Att köra en stor Suv idag som kostar 4000-6000 i skatt och som drar typ 0.8L/mil är inte vidare smart. Även man tycker att man har råd till det så är det bortkastade pengar man kan ha roligare för.

#136
2017-01-07 13:00

Sant Hacken, och alla tecken vad gäller bensin- och dieselpriser pekar norrut. Framförallt den nya skatten som nu räknas upp varje år automatiskt. Så jag antar att vi passerar 15 kr litern nästa nyår. Därför vore det också intressant om Vi bilägare kunde utarbeta en strategi för miljö och förbrukning när man väljer sina långtestbilar, nu är det högst oklart. Också oklart när det gäller betygssättningen. Staten har ju dessutom ett mål om fossilfritt 2030.

#137
2017-01-07 13:06

" Därför vore det också intressant om Vi bilägare kunde utarbeta en strategi för miljö och förbrukning när man väljer sina långtestbilar"

Där håller jag verkligen med dig Vidstige, det är dags att tänka i de banorna nu. En långtest med hybrider och elbilar vore synnerligen önskat.

#138
2017-01-07 13:18

ViBilägare backar in i framtiden med valet av diesel bilar när det finns en hel massa nya bilar med framtidsteknik som kunde vara spännande att se och jämföra i en test. Nu finns som tur är andra tidningar som är intresserade av framtida bilar som tillåts att användas även i större städer framöver så man får läsa där om nyheter inom bilvärldens framsteg inte minst miljömässigt.

#139
2017-01-07 13:20

Jaså är det här han håller till vår store kritiker av VAG. Det är därför det är så lugnt och normalt på Forumet.

#140
2017-01-07 13:20

Jag fattar inte varför man tar med dieselbilar i långtestet när dessa troligen kommer att bli mindre intressanta nu med allt fusk.

#141
2017-01-07 13:35

PREVIA, jo städerna växer och alltfler kör mest stadskörning med sina bilar. Även där blir det missvisande när tillverkarna delklarerar s.k. blandad körning. Även VIBs långtest är ju blandad körning. Typiskt drar det iväg rätt rejält om man har en ganska snål diesel med automat och kör tonvikt stadskörning, särskilt om det är en stor och tung bil. Utsläppen blir ju därefter också.

#142
2017-01-07 17:31

Jag hade nog bytt ut peugoten mot nya Prius.
Och så hade jag gärna sett att ni lagt till en begagnad bil, ex en stor bil som ni betalar lika mycket som den billigaste bilen i testet.
En några år gammal Volvo kombi eller liknande. För att jämföra hur bra eller dåligt det är med en begagnad stor bil för samma peng som en liten ny bil under 4000 mils tid.Skulle faktiskt vara riktigt intressant att se!

#143
2017-03-18 16:13

Den nya tre trecylindriga bensin 1,0TSI Octavian för 191000:- hade varit intressant då den verkar vara en ny motor med flera nytänkande delar i konstruktionen och ett vrid moment som är ovanligt stort för storleken på motor och i denna bil går det att snål köra en bra bit under halvlitern i normala hastigheter och med lite eco tanke och dessutom så är väl diesel på väg bort på dom lättare bilarna

#144
2017-10-30 22:03

Alla märken av börd måste ha en trepip i familjen. Alla har övergått till små dyra 3 cyl motorer som inte orkar dra lasset som den skall dra. Hög trimningsgrad och en ganska kort livslängd på dessa motorer. Men kanske ingen kör mer än 8 - 10.000 mil med dessa bilar och sedan byter man bil. Den nya bilköparen får ta emot notan med motor byten eller dyra reparationer. Undrar om någon vågar köpa en Volvo XC 90 t.ex. som rullat 25.000 mil med en 2 liters motor med rena rallytrimningen som turbon givetvis ger. En modefluga tycker många med mig. Bättre med en lämplig volym på motorn som stämmer med vikten på fordonet som skall framdrivas. Då behövs inte alltid toppvarv och bränsleförbrukningen kunde ändå hållas i schack.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.