Bild
Nästa artikel

Bullrigt med nya hjul till Kia Cee'd

Långtest

Långteststallets Kia Cee'd har bytt skepnad. Borta är det nervösa uppträdandet på vägen – men bullret har ökat rejält.

Efter att ha gått från vinterväglag till sommarväglag med tidningens Kia Cee’d kan jag säga att bilen bytt skepnad. Den nervösa vinterkaraktären är som bortblåst och Kian bjuder på goda portioner trevlig körkänsla i vårvärmen.

Tyvärr är även tystnaden i kupén bortblåst. De en tum större fälgarna, skodda med långprofildäck från Hankook, har inte gjort väl för långfärdstrivseln.

I övrigt sköter sig nya Cee’d bra och intresset för bilen verkar stort, då många kommer fram och frågar vid tankstoppen. Flest kommentarer har jag fått kring bilens utseende, där merparten nämner fronten. Två har hittat kopplingar till Aston Martin, vilket måste ses som ett gott betyg.

Som tvåbarnsfar uppskattar jag vettiga utrymmen och relativt stora öppningar till baksätet. Men även att bilen är lättstädad. Leriga barnskor verkar inte bita på inredningen och skinnstolarna gör det lätt att torka bort spår från timmarna på skola och dagis.

En sak som känns aningen daterad är antennen på taket. Det lilla sprötet är lätt att glömma vid användandet av tvättautomater. De flesta bilar av idag har antennen integrerad i konstruktionen, vilket även borde vara fallet på en i övrigt så modern bil som vår Kia Cee’d.

Diskutera: Vad tycker du om Kia Cee'd?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Kia Cee'd SW 1,6 CRDI Executive

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Kia Cee'd:

Modell: SW 1,6 CRDI Executive
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 280 600 kr
Aktuell körsträcka: 1 440 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi elva långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2013-06-14 10:03

Det här med däck och däckljud är ganska svårt. Däck som är tysta på en bil kan vara bullriga på en annan och tvärtom. Min egen teori är att den "ton" som alstras av däckets mönster (och lameller på dubbfria) kan få resonans i bilen beroende på fälgens bredd/distans, däckets bredd, profil, däcktryck osv.

Jag hade problem med en av mina bilar innan jag hittade ett däck som var knäpptyst - och det var inte det däck som alla rekommenderade som det tystaste utan ett Pirellii med medel i bullernivå.

#2
2013-06-14 10:29

Ibland tycker jag mej uppleva att nya däck kan behöva "köras in" för att bli tystare, eller om man bara vänjer sej kanske.

#3
2013-06-14 10:57

Ja detta med buller och asiatiska bilar verkar vara något ständigt återkommande i svenska journalisters tester av dessa fordon... :)

#4
2013-06-14 10:57

Det där med antenner på taket är det återigen alltfler bilar som får, efter att det under några år varit mer populärt med integrerade antenner som beskrivs i artikeln. Japanska, franska och tyska bilar är också mindre antennbefriade. Gäller alltså inte bara Kia så som artikelförfattaren antyder.

#5
2013-06-14 12:16

Kan bara instämma. Sen min nya KIA fick sommardäck (hankook) som följde med bilen så har den blivit mycket bullrigare. Ett jobbigt resonansljud som envist maler inne i kupén. Nån som har tips på tysta sommardäck? Det är är den stora plumpen i en annars mycket trevlig bil.

#6
2013-06-14 12:36

Däckbuller på asfalt som inte är optimerad till dagens fordon/däck kan vara ett problem för vissa förare i vissa bilmärken, men samtidigt störs inte en del av dessa förare av högt ljud i högtalarna! Vissa fordon har basljud så högt att det låter som en fiskebåt med tändkulemotor när de kommer.

I stället för att köra på 205/55-16 däck vinner man komfort på att välja 195/65-15 däck. Då minskar även spårkänsligheten tycker jag. Dessutom varierar däckljudet rätt mycket med varierande däcktryck. Prova så får ni se. +/- 0,2 kg per cm2 från rekommenderat tryck är bra märkbart.

Vad jag har märkt under åren är att min bil går tystare på Skånska högtrafikerade vägar än den gör på vägar med motsvarande trafik i mellansverige. Är det så att Skåningarna använder dubbdäck i mindre omfattning trots att vissa påstår motsatsen?

#7
2013-06-14 12:36

Min KIA Ceed förde oväsen med dubbfria vinterdäck , med sommardäck låter det för jävligt , vad göra , byta bil eller däck????

#8
2013-06-14 13:01

Jag undrar bara vad "långprofildäck" är. Är det något nytt?

För övrigt håller jag med om vad S-E S skriver i sitt inlägg.

#9
2013-06-14 14:47

Konstigt, det nämns aldrig i recensionerna att Golf är den bullrigaste bilen men så fort det gäller en japansk eller koreansk bil så ska det påpekas, lustigt.

#10
2013-06-14 15:27

Mazda 6a 2008 Jag hade med interagerad antenn i bakrutan, hade mycket sämre mottagning än VW Polon jag har nu som har en lite antenn på taket som har mycket bättre räckvidd visade det sig tydligt när jag åker fram och åter till landet. Dock när det är bra mottagning så hade Mazdan bättre ljud. Men det är ju en helt annan sak. Det Hör till saken att under en tremånadersperiod. hade vi Mazdan och Polon parallellt . så vi kunde jämföra dom under nästan samma tidsperiod. Samt att jag tror inte VW borrar hål i taket bara på skoj så där.

#11
2013-06-14 15:35

Hej Hackenbush, Det blir lite kul ibland! Kanske långtradare använder dom?!
Och snart ändrar VIB det lite i smyg. Och då framstår både du och jag som inbillningssjuka.

#12
2013-06-14 16:23

Hackenbush, "långprofil" är det samma som att hjulet har 2 radier, dvs ovalt.

Vatsug, prova med Dunlop Fast Respons i dimension 195/65-15 eller Goodyear Efficentgrip. De är betydligt tystare än de Michelin Energy Saver 205/55-16 som min Kia Ceed levererades med. Kanske sparar du ett bilbyte.

Kameo, vet du inte att VW förser Golfen med en frekvensgenerator som stör ut däckbullret när biljournalisterna provar bilen. Det funkar bra, men är dyrt. Dessutom förses alla Golfar med extra mugghållare för att minska journalistgnället när väsentliga utrustningsdetaljer gås igenom.

Friktionsdäcken jag kör på är Hankook Ice Bear, kanske inte världens bästa, men duger bra om du är van vid att köra i vinterväglag. De är skapligt tysta.

#13
2013-06-14 16:40

Kolla efter EU märkningen för däckbuller
http://www.goodyear.eu/se_se/tire-advice/eu-tire-label/noise/index.jsp

Exempel här (klicka på fliken EU däckmärkning).
http://www.bythjul.com/dack/pirelli/pirelli_cinturatop7/#item=52662

Ett däck med tre svarta vågor uppnår de europeiska kraven som finns i dagsläget, men är inte längre tillåtna enligt nya regelverket som introduceras år 2016.
Ett däck med två svarta vågor är redan godkända för år 2016 nya regelverk.
Ett däck med en svart våg kommer vara minst tre decibel tystare än det regelverk som börjar gälla 2016.

På Prisjakt så kan man filtrera på en del parametrar bl a däckbuller enligt EU märkning
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=1106

#14
2013-06-14 17:59

EU-märkningen gäller mätt däckljud i dB när bilen passerar förbi i vissa hastigheter och säger inte så mycket om ljudnivån i bilen vid samma tillfälle. Ljudnivån i bilen beror även på andra saker som t ex resonans mm. Vad som är säkert är att lägre däckprofil ökar bullret i bilen oaktat däckmärkningen

#15
2013-06-14 18:42

Min kia blev tystare med dom medföljande sommardäcken jämfört med mina Hakkapelitta 7-dubbdäck.

Klart att Kian låter lite mer än andra bilar, men jag stör mig inte på det, man vänjer sig rätt fort. Och oftast spelar jag musik när jag kör bil så då märks det ännu mindre, gillar starkt stereon i Kian.

Hade en Golf-kombi kostat lika mkt och haft lika lång garanti som Kian så hade jag ju självklart köpt den nya Golfen.

Men en Golf kombi med motsvarande motor växellåda(isf en 122hk, DSG7) och liknande utrustningsnivå så hade jag fått lägga 250 000 mot 190 000, samtidigt som det är mkt kortare garanti.

Det är saker som lätt avgör köpet när man handlar ny bil för egna privata pengar och inte är höginkomsttagare.

I det stora hela är jag mkt nöjd. =)

#16
2013-06-14 18:47

Ja det var ju också en lösning på buller, skruva upp ljudet på stereon. :)
I mina yngre dagar hade jag en bil med en fet stereo som dunkade till rejält i kroppen så att vantarna på hatthyllan hoppade omkring. :)

#17
2013-06-15 07:28

Har märkt att det är stor skillnad på buller om man låter bli att köra i de spåren som dubbdäcken river upp för där är det som rena rivjärnet i strukturen.

#19
2013-06-15 08:15

Nu kanske man inte skall jämföra Lexus med de flesta andra asiatiska familjebilar.

#21
2013-06-16 12:14

Skulle vara intressant med ett blindtest. dvs att man inte vet vilken bil man åker med i o sen bedöma komforten efter detta!!
Tror jag såg ett sådant test på en australiensisk sida för några år sedan o vad jag minns är att utlåtandet inte alltid blev som man förväntat sig när man inte visste vilken bil man satt i.

#22
2013-06-16 13:25

Jag börjar vara rätt less på bilar ska bullra så förb...
Ska det vara så svårt för tillverkarna att ljudisolera en bil lite bättre och inte montera bussningar av gråsten?
Nä just ja, det kostar ju säkert hela 300:- mer per bil i tillverkningskostnad.

#23
2013-06-16 15:36

Om du tycker att bilen bullrar för mycket, köp den inte så är problemet ur världen. Toleransen för vägljud är så individuell. Jag är inte så känslig för lite vägljud, men jag klarar inte av skvalradio medan jag kör.

Vissa kan köra med skrikande ungar i bilen och hög stereovolym, men gnäller över lite vägljud!

Isolerar och ljuddämpar du bilen så ökar vikten och bränsletörsten. Då börjar vissa miljöfjanter att gnälla över miljöpåverkan. Att gnälla över avgasutsläpp när det stora miljöproblemet är att vi är ca 4 000 000 000, 4 miljarder för många på planeten är enbart löjligt.

Det ligger mycket i vad Hackenbush säger. Låt bli att köra ner bilhjulen i vägens "dubbrännor" så ökar komforten betydligt för den åkande och så spårar inte bilen så förb---..

#24
2013-06-17 18:34

Lexus CT200h var pinsamt bullrig på svensk normal asfalt. Fast det finns både olika Lexusar och olika vägbeläggning. Till de som envisas att benämna vägbuller som "lite": köp och trivs med lite. Till de som tycker att man kan undvika obehaget genom att skruva upp stereon: Ni får dubbelt elände. Vägbuller och skränig radio. Plus eventuellt skrikande medåkande. Men som sagt, trivs man med vägbulle, så är det bara att köpa en cee'd och sätta på lågprofil. Valet är fritt. PS. Hyrde en Fiat 500 i Frankrike. Behagligt tyst bil. Undrar hur den låter på svensk grov asfalt?

#25
2013-06-17 19:20

Då låter nog Fiaten som en KIA också?

#26
2013-06-18 04:46

Ja, man ska inte låta sej luras av tystnaden på kontinental asfalt. Har länge varit undrande till att "komfortpaket" oftast även innehåller däck med sämre ljudkomfort (=lägre profil.) Importörer lever i föreställningen att de flesta köper bil med ögonen, men få med öronen. Det vettigaste vore givetvis att erbjuda både tysta däck för oss som föredrar ljudkomfort och fräcka hjul hjul för de som tänkt busköra och visa upp bilen för ungdomarna kring den lantliga korvmojjen.

#27
2013-06-18 10:17

Marknad för hjulsidor som imiterar 19" hjul med 35 profil?
Apropås KIA, när ska gnället med grussprutslitaget vid bakre hjulhusen ta fart?

#28
2013-06-19 04:40

Eftersom lägre däck-profil ger stummare gång och mer buller. så borde det som nu ofta kallas komfort-paket döpas om till sport-paket. (Somliga märken gör redan så.)

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.