Bild
Nästa artikel

Bromsbyte runt om Peugeot 3008

Långtest

Bilar mår bäst av att köras. Därför är det inte bra att vår Peugeot 3008 blivit stående i garaget under längre perioder.

Det är aldrig bra när bilar under perioder inte körs. Från att ha varit en av de mest använda testbilarna under ett år har vår ”Pegga” nu av olika anledningar veckovis blivit stående i garaget och det är inte bra.

Framför allt måste bakbromsarna regelbundet ”gymnastiseras” och det har inte skett. Rostprocessen på bromsskivorna har skyndats på och mitt under en långresa tog bromsskrapljudet över. Efter en stillsam hemfärd, med företrädesvis motorbromsning och försiktigt hjulbromsande togs bilen till verkstad där det konstaterades att belägg och skivor runt om var helt slut. Allt byttes, till en kostnad av 8 622 kronor.

Vår Peugeot 3008 har trots allt rullat 11 500 mil och tidigare har endast en skev och oljudsframkallande bromsskiva bytts, och sett till körsträckan är det ganska naturligt att byte av slitdelarna nu kommer. Nästa service om knappt 500 mil ger mer besked.

Diskutera: Vad tycker du om Peugeot 3008?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Peugeot 3008 1,6 HDI, 2010

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Vi Bilägares Peugeot 3008

Modell: 1,7 CRDi Business
Årsmodell: 2012
Inköpspris: 270 400 kr
Aktuell körsträcka: 5 192 mil
Förbrukning (dek.): 4,5 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,0 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi tolv långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

Honda CR-V, 2013
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
BMW 118d, 2012
Hyundai i40, 2012
Mercedes B180, 2012
Opel Ampera, 2012
Ford C-Max, 2011
Peugeot 3008, 2010
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2013-09-13 09:31

Vad är detta för kvalitet? Klarar inte en Peugeot att stå i ett garage utan att bromsarna kärvar ihop? Herregud, jag har den ena Mercedesen avställd i garaget (kallförvaring) halva året och inte rostar bromsarna på den, inte. Och på 210:an är det efter drygt 21 000 mil fortfarande original bromsskivor fram och bak - endast bromsbeläggen fram är bytta en gång. Och då har även den varit avställd i samma garage flera vintrar. Jag förstår att det är svårt att sälja franska bilar.

#2
2013-09-13 10:39

Står bilen still och oanvänd under längre perioder är det bättre att ha växeln i som broms än handbromsen åtdragen och därmed bromsarna anliggande. Sen handlar det också om hur man bromsar. Kör man väldigt mjukt och bara i stadstrafik och man knappt använder bromsarna utan kör med motorbroms så slipas inte bromsarna, och då ger man fäste för korrision. Det är lätt att motverka detta genom att bromsa ordentligt då och då. Att man kan behöva byta bromsskivor och -belägg efter 11 000 mil är inget ovanligt på bilar, särskilt inte om det gäller en bil där föraren inte använder bromsarna som de är till för att användas. :)

#3
2013-09-13 11:06

Man blir lite fundersam på det där garaget, det är nog ingen bra plats för en biluppställning :o)

Men det är säkert inte garaget som har skulden till att skivorna behövde bytas.
De flesta ägarna av den här typen av bilar får byta skivor bak för att de rostar och det beror inte på att bilen förvaras i garage och inte körs utan att bakbromsarna väldigt sällan används.
Rådet brukar vara att bromsa kraftigt med jämna mellanrum, men det hjälper dåligt, ju hårdare man bromsar ju mer bromskraft förs över till frambromsarna, bakbromsarna står för en liten del av bromsverkan.
På några bilar som hade parkeringsbromsen verkande på bakre skivornas backar t.ex. Saab 9000, gick det att under färd dra åt parkeringsbromsen något och på så sätt rensa skivorna, men på de flesta bilar är det svårt.

De allra flesta bruksbilar är inte byggda för racing och skulle klara sig betydligt bättre med trumbromsar bak och givetvis ska de inte ha elektriskt manövrerad parkeringsbroms..
Dessa brukar klara betydligt över 20000 mil utan byte av backar, under förutsättning att vajrarna inte kärvar.
Förr fanns det smörjnipplar på vajrarna men nu är de engångssmorda och försedda med effektiva tätningar som ska hindra vatten att tränga in.
Tyvärr spricker tätningarna ofta!

#4
2013-09-13 12:17

Kapten @ Det var bättre förr! VW 1200, 1963, totalt 15378 mil varav 145 mil de senaste 33 åren då motoroljan byttes. Kunde inte finna något vatten i oljan trots att den värmdes till över 100 grader C. Att byta olja vart eller vart annat år som ofta rekommenderas i veteranbilar p.g.a. kondensvatten verkar därför inte så nödvändigt.

Bilen har stått i kallgarage och körts en par mil vart annat eller vart tredje år de senaste 30 åren. Det enda som bytts i bromssystemet är bromsslangen VF för fyra år sedan. Inte ens bromsoljan har blivit bytt. I augusti i år besiktigades bilen utan anmärkning, 31 år sedan förra gången.

Fruns Fiat 128 Berlina, 1973 har gått nästan lika långt, stått i kallgarage c:a 20 år och körts med samma intervall som VW:n. Bilen har skivor fram och trummor bak. När bilen var ny släpade klossarna fram eftersom de inte fick plats i oken men sedan dess inga problem. Kamremmen är aldrig bytt men ser fortfarande felfri ut om det nu går att se.

Volvo 245, 1985, totalt 21089 mil varav 55 mil de senaste 10 åren. Bilen har skivor fram och bak. Trots sparsamt bromsande är skivorna utan rost, till skillnad från V70:n, 2001 där skivorna bak fick bytas p.g.a. rost efter ett år och 4000 mil.

#5
2013-09-13 12:23

Kapten: det är inget konstigt eller typiskt för franska bilar. Framhjulsdrivna bilar (särskilt om de körs mjukt ) använder bakbromsarna mycket lite, precis som saabnisse säger, och är det många korta körningar (kanske bara ett par mil) så rostar skivorna bak upp (mycket beroende på vägsaltet). Kör man däremot mycket långkörningar brukar skivorna bak klara sig bättre.
Skivorna fram sliter man ut, de bakre rostar upp. Likadant blir det förstås med bromsoken, de främre hålls vid liv, de bakre "dör".

På din bakhjulsdrivna bil används bakbromsarna mer (särskilt på en automatare), och håller sig fräscha. Följaktiligen slits skivorna fram mindre också.

Håller också med saannisse om trumbromsar bak, 20.000 mil är inga bekymmer och inte angrips de av vägsaltet heller.

#6
2013-09-13 15:56

Jag tolkade artikeln som att det var stilleståndet i garaget som var boven i dramat. Att skivorna bak annars behöver motioneras under körning vet jag. Tack.

#7
2013-09-13 16:54

"sett till körsträckan är det ganska naturligt att byte av slitdelarna nu kommer."

Ja, inga konstigheter med att bromskivor kan behöva bytas pga korrission efter över 11 000 mil särskilt om bilen mest har stått stilla än rullat och bromsarna inte har motionerats.

#8
2013-09-13 17:27

Har man handbromsen på skivorna bak så kan man dra försiktigt i spaken några gånger o *slipa* bort ytrosten. Lite jobbigt på min bil som har en förfärlig varningssignal när man gör det o tom kan det komma upp ett meddelande om defekt handbroms. Sommarbilen (skivor runt om) står i kallgarage och går igenom besiktningen med samma bromsvärden år efter år. Det är väl skillnad på garage.... :P

#9
2013-09-13 17:54

Mr_hjalmar @ Sommarbilen har tur som slipper saltet trotsat Du inte bor på Gotland.

#10
2013-09-13 18:23

Förvisso. Har en solpanel med fläkt som byter luften när det är sol, värmer luften och strömförsörjer fläkten. Har också en gammal såg på väggen som fuktighets/rostindikator. Sen att bilmärket börjar på M hör kanske inte hit [vill inte att någon ska få vatten på sin kvarn ;) ].

#11
2013-09-13 18:54

Ja det var utan tvekan riktiga grejjor i Moskvitch. :)

#12
2013-09-13 19:09

Det är alltid intressant med dessa motsatsförhållanden. Antingen går bilarna sönder eftersom de rullat si och så många mil, eller så havererar de eftersom de inte används.

Måhända att detta kan förklara varför en del har särskilt många trasiga bilar i SBP:s material - trots väldigt få mil på mätaren. Vore intressant att studera närmare faktiskt.

En före detta kursare till mig uttryckte det hela rätt bra: Hur kan konsumenterna egentligen acceptera att först köpa en bil för över 200 000 kr för att sedan tvingas att betala lika mycket till för själva underhållet? Det vore faktiskt otänkbart inom många andra branscher.

MVH AL

#13
2013-09-13 19:48

Rostiga skivor blankar upp sig själv om man bara fortsätter att köra. Några timmar efter tvätt finns det redan en tunn hinna av rost på skivorna. Min Volvo 740 står still halva året, har gått 440000km och har samma skivor kvar. Bomsbackarna fram byttes första gången vid 120000km, bak senare. Bilprovningen tycker om att påpeka att skivorna är rostiga på bilar och jag replikerar att det är ointressant så länge bromsarna fyller kraven vilket de gör år ut och år in. Däremot kräver Volvon att man tar ut några av bromskolvarna och putsar dem. De kärvar efter ett halvt åt stillastående. Bromsarna blir liggande på. Tätningarna på glidtappen och för kolvarna är dåliga, under all kritik, sladdriga, tunna! Min Ford Escort -69, 500000km hade aldrig problem med sina bromstrummor. Smorde alltid bromsbackarna på anliggningsytorna mot bromsskölden. Inga kärvningar, På trumbromsar är kolvtätningarna bra!

#14
2013-09-13 21:16

Jete: men så är en 740 bakhjulsdriven och använder bakbromsarna mer än t.ex. V70.

Tips: om du tar ur kolvarna, smörj dem med bromscylinderfett så slipper du kärvandet.

#16
2013-09-13 21:54

Mr Hjalmar: Intuition. :)

#15
2013-09-13 21:54

@Raphael, hur visste du?

#17
2013-09-14 14:13

Det går inte att jämföra gamla .
bilar med nya helt enkelt.
Nya bilar är inte konstruerade att hålla för evigt.
Själv retar jag mig vansinnigt mycket på varför bakbromsarna ofta kärvar på nyare bilar.
En bil i familjen ( 308-12 ) fick byta bromsklossarna bak efter 5000 mil.
Orsaken var att vänster broms bak kärvade något vilket slipade ner beläggen på den sidan.
Verkstaden tyckte att detta var mycket tråkigt men tyvärr "vårt eget" fel då det inte ingår vid service att plocka av hjulen för att kontrollera klossarna.
De märker dock (förhoppningsvis) om bromsarna är anliggande och smörjer då upp dessa mot en kostnad.
Släktingen var ursinnig och vägrade betala 1800kr för detta arbete,..därför blev det utfört på Mekonomen för 1200Kr.
Han lovade att aldrig använda märkesverkstaden mer trots att de gav ett rabatterat pris.

Tyvärr fungerar det inte bättre på andra verkstäder men man kan ju tycka att det borde ingå att plocka av hjulen vid service när det är så dyrt,..men icke!
En dyr service är en sak men man vill ju kunna vara säker på att allt fungerar efteråt.

Enligt Mekonomen är klossarna mindre bak på 308:an vilket normalt gör att de slits ut samtidigt som frambromsarna varpå man alltså oftast får byta allihopa samtidigt. ( förövrigt samma klossar som Vw Polo )

#18
2013-09-14 17:51

Det är inte riktigt rätt att bromsarna höll bättre förr.
Går vi tillbaka till bilar från trettiotalet, alltså ytterst få hade bromsservo, flera Ford t.ex., hade mekaniska bromsar väldigt länge och bromsarna krävde kontinuerligt underhåll.
Men eftersom bilarna måste servas väldigt ofta, kanske var 500:e mi, justerades bromsarna då och de som inte servade sina bilar utan körde vidare gjorde det många gånger med två-trehjulsbromsar, men utan någon större olycksrisk.
Trafiken var ju inte så tät och trafikmedvetandet inte så utvecklat som nu (?).
Sedan kom skivbromsar och efter det servo, men nu började det krävas underhåll, men det var fortfarande ganska enkelt på de flesta bilar (undantag var t.ex. Saab 99 och Rover som hade bökiga frambromsar).
Men ändå kunde de hållas i kondition var 1000-1500:e mil.
Efter det har det blivit allt mer invecklat.
Först kom den lastkännande reglerventilen som styrde bromskraften till bakhjulen beroende på last och det medförde att så länge bilen kördes med lätt last bromsades i princip inte bakhjulen alls.
Det gjorde inte så mycket så länge bilen var försedd med trummor bak, men när skivorna kom där blev det problem.
Dessa problem har med tiden blivit alltmer märkbara och de kostar också alltmer.

#20
2013-09-15 10:25

det enklaste man kan begära vid en service är offert på vad som ska göras.
kontroll av bromsar, eller uppsmörjning av bromsar.
är det bara kontroll, då måste verkstan upplysa kunden om att bromsarna kärvar/ är slut/håller bromsar till nästa service..hämtar man sin bil utan att nåt är skrivet o bromsar är slut efter typ 300 mil! då är det verkstadens problem o då ska dom fixa skiten kostnadsfritt minus materialet(sltaget)

#19
2013-09-15 10:30

sen får ni inte glömma att antisladd o antispinn använder bromsarna.
bilen är tyngre idag =större bromsar
bilen är snabbare idag=större bromsar
för att få stopp på bilen och att bromsarna ska hålla flera inbromsningar=störrebromsar..
sen finns det en finnes på bilar idag ¦EBD¦ elektronisk broms distribution . bromsballans mellan fram o bakbromsar (som gamle lastavkännings ventilen)
vad det betyder är att idag bromsar bilen mer med bakbromsar och skivbroms tål mer än trummbroms

vad jag ville säga är Stora bromsar o eko körning går inte ihop skiten måste motioneras.

#21
2013-09-16 08:28

Det mesta idag på en service handlar om "visuella" kontroller.
Man tittar alltså på sådant som bilägaren själv är medveten om.
Funktionen på ljus,blinkers,tuta o.s.v
På en nyare bil så är det inte mycket fel om allt ser bra ut ( d.v.s inga skador )
Det går väldigt snabbt att "titta över" en bil med bara några tusen mil på mätaren och mycket är redan kontrollerat innan bilen står i verkstaden.

Därför menar jag med tanke på prisbilden att det borde ingå att bromsarna kontrolleras.
Kunden får alltid betala för en "basservice" men får i princip bara bytt oljan i motorn samt ett par filter.
Denna så kallade översyn som man dyrt betalar för är knappast värd sitt namn eller pris.
Börjar det skrapa i bromsarna dagen efter en service så är det ju "otur" för kunden som måste komma tillbaka ännu en gång. Enligt verkstaden är detta inget de kan göra något åt då de redan är "prispressade" som de är. ?

Tycker att en rimlig servicenivå är 3000 mil med ev. ett oljebyte i mellan.

#22
2013-09-16 09:52

Bromsproblemen kan försvinna framöver när vi kör rena elbilar eller hybridbilar där bromsarna mer fungerar som nödbromssystem snarare än bromsar som används hela tiden vid bilkörning. På sådana bilar skulle man lätt kunna klara sig med bromsskivor i oljebad eller med trumbromsar som säkerhetsåtgärd då bromsningarna sker med generatorns återmatning precis som när pendeltågen som inte behöver använda bromsskivorna alls vid normal körning trotts många stopp från hastigheter på upp till 160 kmh med täta stopp och en tågvikt på över 400 ton. Efter tretton år med en hybridbil som rullat över 12 000 mil är bromsbeläggen fortfarande de som satt på bilen från fabriken och har klarar sig utan någon service under alla år, och bilen skulle självklart ha klarar sig med trumbromsar under alla år om det nu inte såg så gammalmodigt ut som många tycker.
Här är en hybridbilsägre som gör sitt första bromsbeläggsbyte själv på en timme efter att bilen rullat 13 840 mil vilket är en vanlig körsträcka innan byten av belägg blir aktuellt.
http://www.edmunds.com/toyota/prius/2004/long-term-road-test/2004-toyota-prius-first-brake-job-at-86k-miles.html

#23
2013-09-16 11:05

Previa: nåja, visst använder de bromsarna på tågen men i vart fall betydligt mindre. Man kan inte "motorbromsa" i alla hastigheter, och inte heller återföra el till linan i alla lägen.

Kanske skulle innermonterade skivor spara mycket underhåll, fast det har andra nackdelar.

#24
2013-09-17 17:19

Previa....du är liiiite jobbig i att allt ska gå ut på att hylla Toyooooota.

Byte av bromsbelägg efter 13 000 mil är på intet sätt exeptionellt. Beror helt och hållet på hur och var man kör. Kör du i storstan får du byta mycket tidigare än om du kör landsväg.

Förstår du?

#25
mcregor
2013-09-17 21:14

På min Corolla -03 fick jag byta belägg efter 7000 mil och 3,5 år trots att extra bromsservice gjorts flera gånger. På min efterföljande bil - en sketen Ford Focus -07 - behövde jag inte byta alls på de 10.000 mil jag körde den (utan extra broms-service) och de var fortfarande i bra kondition. Alltså - Toyota-märket är ingen garanti för evigt liv...:)

#26
2013-09-19 09:13

Nä,..inget fabrikat garanterar evigt liv och visst spelar körsättet en roll men frågan är ju HUR man skall köra om man vill att en bil skall hålla längre idag?
En Galant som vi hade för 12 år sedan byttes in efter 15000 mil och då var inte bromsklossarna runt om ens halvslitna trots att det var en bil med automat.
En Colt -08 även den med automat fick vi byta klossar på fram vid 6000 mil och klossar bak vid 8000 mil,..vid 12000 mil var klossar och skivor slut fram.

Tror inte att det finns så många som kan vittna om att någon nyare bil klarar sig så länge gällande bromsarna idag!?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.