Nästa artikel
Begteststallet: Fler åtgärder nödvändiga på Ford Mondeo
Begteststallet

Begteststallet: Fler åtgärder nödvändiga på Ford Mondeo

Publicerad 10 februari 2011 (uppdaterad 8 maj 2014)
Vi Bilägares Ford Mondeo är uttagen hösten 2007 och det är av avgörande betydelse för rostskyddets verkan. Från och med januari 2008 är Fords bilar bättre skyddade.

För ett år sedan anmärkte vi på att tröskellådornas främre och bakre kanter blivit rostangripna, framför allt på grund av blästring, det vill säga hjulsprut från framhjulen. Ford tog ansvar för det och har lackat om båda framskärmarna och tröskellådorna och även monterat på större stänkskydd.

Tyvärr borde stänkskydden ha varit på redan från början eftersom också de utstickande bakdörrarna med tiden blivit svårt blästrade. Hjulhusen har klarat sig bättre, tack vare skyddande film.

Blästringen får betecknas som yttre påverkan, men mer allvarligt är också att inre rost nu också börjar skönjas. Längst ned på vänster bakdörr har limmet släppt i skarven, och fukt har trängt in. En bubbla med lacksläpp syns för övrigt redan på dörrens utsida.

Fordens bristande grundbehandling ger sig också till känna under bilen där infästningarna till bromsrören är fult angripna, liksom infästningarna till bakaxeln och inne i balkystemet, avslöjat via fiberoptiken.

Rullar på
Utöver rostens skönhetsfläckar har Forden lagt på sig ytterligare 4 000 mil utan några större funktionella problem. Den trevliga dieselmotorn på 140 hk rullar mest på landsväg och det har gjort den ännu snålare, nu nere på 6,0 liter/ 100 km. Väghållning, komfort och ljudnivå är starka plusargument.

Några irritationsmoment har vi upptäckt under resans gång. Bilen är inte utrustad så att det förenklar att tillfälligt sätta in en barnstol fram. Först krävs det verkstadsbesök för att koppla bort krockkudden och att fästa spännremmar i passagerarstolens skenor är närmast omöjligt.

Lastbarheten är bra, men inte optimal. Det är bökigt att ta bort insynsskyddet och passagerarstolen går inte att fälla ihop för att få plats med riktigt lång last.

Det senaste teståret har inneburit två servicebesök, vid 10 000 och 12 000 mil, till en total kostnad av 8 996 kronor.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford Mondeo 2,0 TD – 12 008 mil Bilen ingår i Vi Bilägares begteststall om totalt sju bilar med en total körsträcka på 62 561 mil.

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford Mondeo 2,0 TD – 12 008 mil

Registreringsdatum: 17 okt -07
Mätarställning, mil: 12 008
ViB:s förbrukning: 6,0
Officiell förbrukning: 5,9
Garantier, år: 2-3-12
Serviceintervall: 2 000 mil/1 år
Inköpspris, kr: 264 200
Inbytespris, kr: 106 600
Värdeminskning, kr: 157 600
Bränsle, kr: 94 145
Rep/service, kr: 30 057
Däck, kr: 17 596
Skatt/besiktning, kr: 12 180
Försäkring, kr: 16 364
Underhåll, kr: 9 900

TOTALT, kr: 337 842
Totalt/mil, kr: 28,13

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-02-10 12:04
Börje bilkunnig (ej verifierad)

Får tyvärr säga att om man köper Ford får man stå ut med alla möjliga problem.

#2 • Uppdaterat: 2011-02-10 13:20
Pogga (ej verifierad)

Varför lär aldrig FORD ägare sig, FORD har ALLTIV varit skräpbilar och gån på gång på gång oavsett om det var på 80 90 eller 00 talet så kommer skiten OCH OFTAS ROST... Möjligt att det är billigare att äga en FORD men det borde vara jobbigt... Åkte FORD tom 2001 och kommer ALDRIG att köpa en FORD igen

#3 • Uppdaterat: 2011-02-10 13:40
Göteborgare (ej verifierad)

Jag köpte en fabriskny Ford Fiesta 2007. Efter 18 månader var det bubblor i kanterna runt dörrar och baklucka. Känner andra ägare av fiesta som haft brustna fjädrar och diverse andra kvalitetsproblem. Kommer aldrig mer köpa en Ford. Visserligen billig service och inköpspris. Men, det visar sig senare.

#4 • Uppdaterat: 2011-02-10 14:24
m.d (ej verifierad)

köper billigt, kostar skjortan att hålla vid liv,,, säger som en kompis sade,,, ford escrot

#5 • Uppdaterat: 2011-02-10 15:12
tikka masala (ej verifierad)

Ford och Volvo.... folk fattar aldrig ... det är bara så.

#6 • Uppdaterat: 2011-02-10 15:58
jerra (ej verifierad)

Inköpspris, design, utrymmen lockar. Men är det värt det?

#7 • Uppdaterat: 2011-02-10 16:06
fdporschefantast (ej verifierad)

Angående krockkudden fram som inte går stänga av förutom på verkstad, man skall inte ha barnstolar fram helt enkelt.

#8 • Uppdaterat: 2011-02-10 17:51
Emme

tikka masala: Vad har Volvo med denna artikel att göra?
Volvo brukar stå bra emot rost.

#9 • Uppdaterat: 2011-02-10 17:58
Uno Lööv (ej verifierad)

Jo, Volvo är helt klart bättre än Ford på alla sätt och har alltid varit. Te x rostskyddet.

Men idag finns det bättre köp än Volvo men inte sämre bilköp än Ford men det har aldrig funnits.

Angående barnstol: Den ska vara bakåtvänd och i framsätet. Vägra farliga, egoistiska biltillverkare som skiter i detta.

MVH Uno

#a • Uppdaterat: 2011-02-10 18:36
däckoscar (ej verifierad)

Man måste nog beundra Ford till att ha fått ut så många bilar av undermålig kvalitet genom åren. I min familj hade vi ett tag tre (3) stycken. Escort, Sierra och Scorpio. Alla tre rostade något kopiöst, Sierrans motor under all kritik, Scorpions bränsletörst och väghållning (speciellt vintertid) , tja vad skall man säga, vi drog en lättnadens suck när vi var Fordfria. I dag har vi tackochlov bättre bilar.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.