Bild
Nästa artikel

Bakluckan rostar på Ford C-Max

Långtest

Vi Bilägares Ford C-Max har fått en ny baklucka. Orsaken till det ser ni på bilden härintill. Limmet på den gamla luckan hade släppt i nedre kantens skarv där fukt letat sig in och korrosion börjat uppstå.

Vi slog larm om problemen redan i höstas vid vår årliga rostskyddsinspektion. Kort därefter hörde Fords representanter av sig för att själva få det bekräftat och analyserat.

Doktor Jörg Sassmannshausen, Fords rostskyddsexpert från Köln, och Adam Hamilton, svenska Fords servicemarknadschef, inspekterade nyligen vår testbil och kunde bara konstatera faktum. Luckan har nu skickats till Tyskland för vidare analys.

– Orsaken till att limmet släppt vill jag inte spekulera om förrän vi har alla fakta på bordet, säger doktor Sassmannshausen. Men det här är det första fallet med nya C-Max som vi har noterat i Europa.

Fords rostskyddsexpert konstaterar också att Vi Bilägares testbil var en av de första som levererades och att det kan ha haft en inverkan.

– När en ny modell sätts i produktion blir det alltid en viss inkörningstid innan allt fungerar som det ska med maskiner, robotar och personal. I enstaka fall kan tyvärr sådana här saker inträffa.

Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström som först upptäckte skadorna har egna teorier om vad som har gått snett.

– Trots att det från början ser ut att vara bra tätat så visar det sig så småningom att själva limmet inte håller tillräcklig kvalitet, vidhäftningen mot grundlacken har inte fungerat i det här fallet. Jag har sett problem av den här typen tidigare, inte minst med första generationens Ford Focus.


För Ford kommer den här upptäckten både överraskande och olämpligt eftersom just den svenska generalagenten har lagt ned stora resurser på att tvätta bort rostryktet. Från och med 2008 får alla Ford som levereras till Sverige ett förstärkt rost- och blästringsskydd, exempelvis är Sverige det enda land där stänklappar är standard på alla nya personbilsmodeller.

Monteringen av stänklappar, besprutningen av vax i huv/lucka och underrede har gett resultat, framför allt har blästringsskadorna minimerats.

– I Sverige har det visat sig vara nödvändigt med stänklappar för att skydda de bakre hjulhusen och dörrkanterna, säger doktor Sassmannshausen. Hemma på Autobahn har vi annars mer problem med flygande småsten i takhöjd, kopplat till hastigheterna.

Ford hoppas naturligtvis att problemet med bakluckan inte ska vara utbrett, men om fler fall upptäcks ska kunderna ändå känna sig trygga.

– Det här är klart och tydligt en skada som ska falla under vår tolvåriga rostskyddsgaranti och ingen annan garanti, säger Jörg Sassmanshausen.

Testinformation

Modeller i det här testet:

Ford C-Max 1,6 D

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Ford C-Max:

Modell: 1,6 D
Årsmodell: 2011
Inköpspris: 255 100 kr
Aktuell körsträcka: 5 273 mil
Förbrukning (dek.): 4,7 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 6,7 l/100 km

Långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar per år. Dessa körs 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar.

Kommentarer

#1
2012-07-24 15:36

Bra att vib rapporterar om fel och brister på nya bilar så att konsumenten lättare kan hävda sin rätt! Ford är inte kända som rostfria precis så detta var ingen överraskning. Hoppas att detta var ett engångsfall och det inte är samma sak med nya focus.

#2
2012-07-24 23:18

Vad ska man säga? Det är en Ford...
Ford kommer aldrig lyckas tvätta bort sin skit-etikett eftersom de inte tar problemet på allvar.
Ford: Har man problem med varumärket så räcker det inte med att bli bra. Man måste bli bäst i hela jäkla klassen.
Bilen ska helst överleva sandbläster nedsänkt i ett saltbad och komma upp snyggare än den åkte ner. Det ska vara målsättningen.

Suck...

#3
2012-07-25 12:27

Denna rost blir vi tydligen aldrig kvitt trots garantier "ursvagt".

#4
2012-07-25 15:14

Ett eller två fall berättar inte hela sanningen. Man skall vara ytterst försiktig med att dra slutsatser med det samma. Peugeot 3008 hade ju också vitrost men alla ägare jag pratat med (ca. 5-6 stycken) hade inte haft liknande problem fastän de ägt bilen redan under en längre tid.

#5
2012-07-25 21:31

Kurrewi: Vad har rostens närvaro med garantiernas utformning att göra? Är lite som att klaga på att bilen gick att krocka trots att man hade vagnskadegaranti...

#6
2012-07-26 12:00

Ett eller två fall??
Ford har alltid haft rostproblem så länge jag kan minnas

#7
2012-09-04 16:52

"Från och med 2008 får alla Ford som levereras till Sverige ett förstärkt rost- och blästringsskydd, exempelvis är Sverige det enda land där stänklappar är standard på alla nya personbilsmodeller."
På min Ford C-max satt det då inga stänkskydd, jag fick köpa egna och sätta på. Det är en 08:a som jag tydligen ska behöva lacka om själv på grund av all rost på den. Vilka skitbilar dom säljer och rostskyddsgarantin gäller inte heller enligt Gösta Samuelssons bil i Gävle. Det tog nästan ett helt år att få svar till och med.
Besviken Ford kund... aldrig mer en Ford på våran gård.,

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.