Bild
Nästa artikel

Usel kameraplacering på Volvo V40

Långtest

Den är tänkt att underlätta backning, men ofta kan den inte användas. Backkameran är illa placerad på långteststallets Volvo V40.

Backkameran i sig själv och systemet runt om fungerar utmärkt så länge det är torrt och fint ute på vägarna. Grafiken som visar var bilen beräknas hamna under backning ger bra information.

Problemet är kamernas placering. Vid dåligt väder, det räcker att det är blött på vägbanan, beckar linsen igen å det grövsta. Nu har det blivit en rutin att alltid torka av den innan färd, men med slask på vägarna räcker det att köra någon kilometer för att bilden ska bli suddig och näst intill otydlig när bilen ska backas in på garageplats eller i någon parkeringsficka.

Kamernas placering på bakluckan, sett till var luftströmmarna längs med bilens sidor för med sig smutsen, är definitivt inte bra.

Volvo V40 med kraftiga C-stolpar och liten bakruta ger dålig bakåtsikt och är i behov av en väl fungerande backkamera.

Följ Vi Bilägares kontinuerliga rapportering om långtestbilarna i papperstidningen. I det senaste numret, som nu finns ute i butik, testar vi hur våra nyinköpta långtestbilar klarar snö och kyla. På en bil frös hjulen fast och en annan vägrade starta...

Diskutera: Hur skulle Volvo kunna lösa problemet?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Volvo V40 D2 Momentum

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Volvo V40

Modell: D2 Momentum
Årsmodell: 2013
Inköpspris: 319 000 kr
Aktuell körsträcka: 4 158 mil
Förbrukning (dek.): 3,8 l/100 km
Förbrukning (ViB:s): 5,3 l/100 km

Vi Bilägares långtest:

Vi Bilägare köper in fem nya bilar varje år. Dessa testkörs ungefär 4 000 mil under ett år. Särskilt intressanta modeller behåller vi längre. I dagsläget äger vi 13 långtestbilar som vi rapporterar regelbundet om:

BMW i3, 2014
Peugeot 308, 2014
Skoda Octavia, 2014
Suzuki SX4, 2014
Toyota Auris, 2014
Kia Cee'd, 2013
Mazda6, 2013
Volkswagen Golf, 2013
Volvo V40, 2013
Hyundai i40, 2012
Opel Ampera, 2012
Mercedes B-klass, 2012
Volvo V70, 2008

Kommentarer

#1
2014-02-28 08:49

det är fler bilar som har denna värdelösa kameraplacering. tex, passat, tiguan, mercedes, nissan mfl. Den hittills bästa placeringen måste ändå vara den på vw golf, alltid dold under bakluckeöppningen gör att den alltid är skyddad från väder och vind och därmed också alltid ren och fin.

#2
2014-02-28 09:24

Håller helt med glof106. Golfens lösning är helt överlägsen (vi har den på vår Golf). VW Passat har en lika idiotisk lösning som bl.a. Volvo.....

#3
2014-02-28 09:40

Konstigt att Volvo inte har lyckats bättre med en sån här enkel sak (när t.ex. Golf har det).
Det är ju knappast någon nyhet att det är skitigt längs vägarna.

#5
2014-02-28 10:47

I vårt klimat är en backkamera tämligen värdelös halva året, att ingen mer än Golf kommit på en acceptabel lösning är uselt då det inte är någon överraskning att det är slaskigt väglag i Sverige vintertid.

Borde väl gå att placera den i bakrutans överkant så den sveps av bakrutetorkaren, i alla fall på kombis och halvkombis.

#6
2014-02-28 11:57

Det måste vara svårt att få en backkamera att fungera i svenskt klimat. På Hyundai i30 (Inte kombin) så poppar kameran ut när man lögger i backen. Annars är kameran helt skyddad men jag kan tänka mig att mekanismen fryser fast om det är ordentligt kallt.

#7
2014-02-28 11:59

Många som inte kan backa nu då när kameran inte är användbar.

#8
2014-02-28 12:01

VW har tydligen kopierat Hyundai. Backkameran på nya Golf sitter på exakt samma sätt som på i30.

#9
2014-02-28 12:54

Peter, Golf VI (förra modellen) hade även den lösningen med kameran under emblemet. Så nog var väl VW först?

#10
2014-02-28 16:12

Har en Golf 7 där denna finess fungerar ypperligt.
Men så är det ju en Golf ;-)

#11
2014-02-28 17:19

Konstaterar att fler konstaterat att lösningen finns och att Golf haft den en tid.

Jag fattar inte varför konstruktörerna slutade tänka när de kopplat in kameran. Hur svårt kan det vara att förstå att bilen kommer att köras i olika väderlek?

#12
2014-02-28 18:55

Vad ska man med bakåtsikt och backkamera till?
Helt onödigt.
Man kan enkelt backa in var som helst och hur som helst enbart med hjälp av ytterbackspeglarna och lite tankeförmåga.

#13
2014-02-28 19:56

N-iklas kan bäst. Teknikintresserade kan dock konstatera att det finns en poäng i att inte följa bakåtsträvande Opel-fantaster i spåret. Spåret leder nämligen just bakåt. Precis på samma sätt som Opels försäljning och dess följare;-) (Crister_1 - ta inte åt dig, det var inte dig jag siktade in mig på;-)

#15
2014-02-28 21:34

crister_1: det är kul att vi kan diskutera bilar på en nivå utan att göra det till "liv och död". Det finns somliga här som inte förstått att man faktiskt kan gör just det. Raphael, N-iklas, leifer, och true beliver (uno) borde läsa in sig på det elementära. Kanske t.o.m. lära sig av andra.

#16
2014-02-28 22:29

Precis N-iklas, varför struntar man inte i att ha bakre sidorutor och bakrutor i bilar helt, det finns ju yttre backspeglar.

#17
2014-02-28 22:51

Somliga menar att man strävar bakåt om man inte har backkamera. Men är det inte därför man har kameran?

#19
2014-03-01 10:23

Det är väl som så att om inte Opel har nån teknisk grej så är det inte nån bra teknisk grej enligt N-iklas.
Allt som Opel gör är ju världsbäst och den bästa bilen alla kategorier är väl en Omega-99 har jag för mig :-)

#20
2014-03-01 11:22

Jag vänder mig mot att man skapar en bildesign som kräver en backkamera, hur dumt är inte det?
Men visst man skapar ju ett behov av ytterligare ett tillbehör i listan som man kan ta bra betalt för och det är ju smart eftersom så många anser sig behöva backkamera.

#21
2014-03-01 11:29

Hacken, vi har en backkamera i vår Golf VI. Bakåtsikten i den bilen är mycket bra även utan backkamera. Men även här är backkameran ett utmärkt hjälpmedel. När man har testat den, så förstår man varför;-)

#22
2014-03-01 11:56

Jag är på väg att byta bil och den nya har tydligen "Backsensor" vad det nu innebär. Inget jag skulle ha valt om jag köpte ny bil men eftersom jag skall köpa en "lätt begagnad" så får man ta den utrustningen bilen har.

#23
2014-03-01 15:23

Är väl bra med backkamera, men då ska den ju funka.
Hacken, backsensor tycker jag är bra, säger till när man närmar sig, bra vid fickparkering då man kan nyttja utrymmet.
Men därifrån till att vara i behov av backkamera?
Har reportern fått körkortet i ett cornflakes-paket, eller har backspeglarna ramlat av? Nackspärr?
Enda nackdelen med gadgets som förenklar bilkörningen, är att helt plötsligt kan man inte vara utan dom.

#25
2014-03-01 16:19

Jag ifrågasatte behovet av backkamera, påstod samtidigt att det är bekvämt, teknikhatare är jag icke, tvärtom, men fickparkera utan kamera borde vara minimikrav för att överhuvudtaget bli släppt till uppkörning.
I artikeln stod att den behövs, så illa kan det inte vara!
Hur gör man då i en Caddy utan kamera, utan bakruta?

#27
2014-03-01 17:16

Ett scenario som en backsensor kan vara bra är om ett litet barn hamnar bakom bilen och är svårt att se.

#28
2014-03-01 17:18

Bromsar och bilbälten är verkligen nödvändiga saker som behövs vid bilkörning, backkamera är det inte egentligen så detta skall man inte jämföra.

#30
2014-03-01 17:28

crister, jag tror förstås verkligen att alla bilar kommer på sikt att vara utrustade med backkamera, speciellt om designen är som den är idag på många bilar och jag är inte motståndare till det men det är inget jag skulle betala extra för.

#31
2014-03-01 17:45

Det finns flera tillfällen när en backkamera är guld:

1. Du skall backa ut från en parkering 90 grader från trafikriktningen (t.ex. i ett parkeringshus) och har en stor bil parkerad till vänster om din egen. Bakkameran ser, med sin vidvinkel i detta läget "runt hörn".

2. Du ska koppla ett släp: kameran ser både dragkrok och kopplingsanordning.

3. Man kan läsa nummerskylten på bilen man är på väg att backa in i.

#32
2014-03-01 20:18

Inte applicerbart på alla biltyper, men varför placerar de den inte inne i bilen, ovanpå torkarmotorbulan? Den är skyddad mot väder och vind (blir nog en billigare kamera då den inte behöver fuktskydd) och det räcker med ett drag med torkaren för att den ska få fri sikt.

Eller under det övre placerade bromsljuset om den vinkeln kan tänkas vara bättre. På samma sätt som regnsensorn är monterad innanför vindrutan.

#33
2014-03-01 20:25

Roger, dina funderingar är nog så relevanta, men som fotointresserad kan jag konstatera att dina förslag stöter på patrull. Vill man ha en realistisk bil på displayen blir placeringen kritisk - över midjelinjen är då inte möjlig. Men visst, varför inte inombords strax över vändläget för bakrutetorkaren....

#34
2014-03-01 22:25

I mitt backkamerasystem ser jag stötfångaren precis i nedre kanten på skärmen. Det är perfekt när man skall fickparkera sin minibuss (Alhambra). Blir det inte klurigt att kunna se så nära bilen om kameran sitter inuti bilen? Hur är det med reflexer när man tittar så snett genom en ruta som då vore aktuellt?

Jag har faktiskt inte problem överhuvudtaget med smuts på min backkamera. Även om det vid vissa långkörningar har samlats rejält med smuts på bakrutan så har kameran alltid klarat sig. Hela partiet med nummerskylt, handtag och backkamera sitter lite insänkt på Alhambran. Dock brukar jag torka av den lite då och då med ett finger bara om jag inte tvättar bilen fastän den blivit riktigt smutsig. Det viktiga är att den inte blir smutsig under en körning så att jag inte hade haft nytta av den när jag kom fram.

Tittar man på Volvon sitter kameran i ett litet urtag som är beläget vid den absolut yttersta kanten på bakluckan. Skulle inte förvåna mig om det blir en otrevlig luftvirvel precis vid "släppet" på bakluckan.

Den Alhambra jag testkörde var utrustad med sensorer fram och bak och det tyckte jag var tillräckligt. I de utrustningspaket jag ville ha ingick backkamera. Jag tänkte då - ja, ja paketets pris verkar inte dras upp av kameran så jag kan väl ta den. Nu i efterhand undrar jag hur jag tänkte och är riktigt glad över att jag fick med en kamera - att backa med minibussen utan backkamera är helt enkelt värdelöst - att använda backkameran innebär att man har nästan lika bra koll bakåt som framåt.

Jag backar dagligen ut mellan två huskroppar ut på en trottoar. Med kamerans vidvinkel ser jag om någon kommer gående eller ej. Dessutom ser jag hela öppningen och snett utåt på trottoaren åt båda hållen på en och samma gång på skärmen. Utan kamera hade jag fått backa sakta och kallt förlita mig på att fotgängarna stannar. Det är bara att inse att utan kamera kan man bara se ena hushörnet åt gången oavsett om man vänder sig eller använder backspeglar.

#35
2014-03-01 23:19

En Volvo är numera givetvis inte avsedd för den lilla marknaden i Norden och därför spelar det ju ingen roll om backkameran fungerar.
Nej annat var det ju förr, om man nu bortser från takfönstret på PV444/544,
då fick man lära sig att se bakåt med de få hjälpmedel som fanns.
Men när nu VW bevisat att tekniken finns och fungerar är det ju ynkligt att Volvo inte tagit den till sig!

#36
2014-03-01 23:25

Volvo jobbar mycket med säkerhet men vissa tekniska finesser och hur de fungerar bäst tycks gå deras näsa förbi.

#37
2014-03-02 00:38

Tror jag skall testa en Skoda Rapid Spaceback i veckan. Undrar om man kan backa med den utan kamera?

#39
2014-03-02 09:29

Jag råkade ut för en äldre herre i volvo som skulle backa ut från en parkering. Jag hade backat ut före honom och var på väg framåt ut från parkeringen. Den äldre herren backade ut utan att så mycket som kolla bakåt en enda gång varken genom att vrida på huvudet eller använda backspeglar, jag var precis nästan bakom honom när han backade ut och jag bromsade och tutade och det var på millimetern när att han kört på mig.
Han hade verkligen behövt backkamera eller sensor.
Det var inte ens rakparkering utan snedparkering så en enda blick i backspegeln så hade han sett mig.
Sedär christer, ytterligare ett skäl till backkamera (detta förstås för att föraren inte orkade kolla bakåt)

#40
2014-03-02 09:59

Jag tycker alla bilar borde ha backkameran bakom ett VW-emblem ;o)

#41
2014-03-02 10:00

Bra idé jes

#42
2014-03-03 09:19

Hade det varit snyggt med vw emblem på franska bilar?

#43
2014-03-03 11:13

Jes har sina ljusa ögonblick...

Det är fasen vad somliga ska vara duktiga då!
Jag har också kört utan ABS, ESP, parkeringsvarnare, backkamera, kört skåpbilar utan sikt och till och med på taskiga däck. Visst, jag har klarat mig - men det betyder inte att det var bra.
Även om man tror sig vara duktig på både det ena och det andra - och kanske till och med är det - så gör vi alla misstag ibland. Faktiskt. Vi alla.
Och det finns faktiskt förare som alltid har problem med backning även med gamla bilar med bra sikt.
Så varför gnälla över bra hjälpmedel?

#44
2014-03-03 12:37

Nja gnäll över hjälpmedel, det tror jag inte. De stora flertalet tycker nog det är bra.
Mindre bra är när hjälmedlet inte fungerar tillfredställande. Som usel kameraplacering som Volvo har, och vilket nämns i artikeln.

#45
2014-03-03 13:28

Nu måste jag nog hålla med Roy till fullo...:)
Och även om kameran blir lite skitig efter körning i dåligt väglag så är det i alla övriga fall mycket bättre än att vara utan. Och är det kinkigt med backningen så går det ju faktiskt att gå ut och torka av den - det tar säkert hela 10 sekunder...
Sen finns ju lösningen på skitiga kameror på Golf sen flera år tillbaka så det är väl bara för övriga tillverkare att kopiera den.

#48
2014-03-04 21:14

Tack Roy! Du har dina ljusa stunder du me'
Du hade en igår ;o)

#49
2014-03-05 10:11

Jag håller med om att den är illa placerad. Frågan är bara om det hade hjälpt att sätta den någon annanstans?
Liksom artikelförfattaren har jag också tagit som rutin att torka av linsen med jämna mellanrum. Jag har aldrig upplevt det som ett jättestort problem, dels finns det ju sensorer som kompletterar kameran bra och dels så kan man ju fortfarande se större hinder även om bilden inte är knivskarp.
Jag älskar min V40 så jag kan var lite förlåtande för kameran när allt annat på bilen är helt perfekt!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.