Nästa artikel
13 000 mil i Volvo V90: ”Nu börjar det lossna bitar”
Långtest

13 000 mil i Volvo V90: ”Nu börjar det lossna bitar”

Publicerad 14 januari 2022 (uppdaterad 2 januari 2023)
Rostangreppen i bakvagnen på vår Volvo V90 tilltar i omfattning. Volvos förklaring är att bilen rullar i en testmiljö som får den att rosta mer än normalt men ska nu se om det går att förstärka rostskyddet på SPA-plattformen.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Vi Bilägares fyrhjulsdrivna Volvo V90 köptes ny i november 2017 och har nu rullat 13 410 mil på fem år. Modellen byggs på samma SPA-plattform som nuvarande XC90 och V60, en plattform som tyvärr har visat sig ha anmärkningsvärt svagt rostskydd. Vi Bilägares rostskyddsexpert Thomas Widström noterade svagheterna när V90 var ny och gav den en trea i rostbetyg på grund av flera obehandlade ytor, oskyddades skarvar, dåligt utförda tätningar och svetsar. Volvo har även minskat på mängden skyddande vax vilket nu får konsekvenser för vår populära storkombi.

– För att vara Volvo är det för dåligt när det börjar lossna bitar från bakaxelupphängningen. Även invändigt noteras gravrost som innebär att rosten har börjat att äta av materialet vilket är alldeles för tidigt för en sådan här i övrigt bra och dyr bil, säger Thomas Widström.

Att åtgärda bilens rostangrepp är inte aktuellt. Angreppen är alldeles för omfattande för att det ska löna sig att kosta på bilen en underredsbehandling.

– Möjligen kommer det att rosta lite långsammare genom att blästra och lacka underredet men vi kommer inte åt invändigt. Bästa lösningen är att byta de bakvagnsdetaljer som har rostat sönder vilket kommer att behövas inom tio år om bilen fortsätter att rosta i den här takten, säger han.

Volvo har vid upprepade tillfällen stått fast vid att det inte föreligger några strukturella problem ens på mycket lång sikt. Hittills har Volvo hävdat att rostangreppen vi ser på vår V90 är normala och av den omfattning som alltid förekommer på gamla bilar men efter att ha fått ta del av fotodokumentationen på årets rostkontroll ifrågasätter Volvo istället vårt sätt att använda bilen.

 

»Vi har inte sett den här nivån av korrosion på en bil efter fem år.«

Redan efter första året noterades rostangrepp längs bakaxelvaggan, vilket får stålet att spalta upp sig. Bagvagnen på Vi Bilägares V90 AWD fortsätter att rosta och Volvo ska nu se över processerna för att förstärka rostskyddet på SPA-plattformen. En ordentlig rostkontroll är ett måste för att granska skicket innan köp.

Svaren är förmedlade genom Gustaf Sjöholm, tf pressansvarig på Volvo, och kommer från Volvos rostskyddsexpert som inte får uppge sitt namn enligt Volvos riktlinjer.

– Korrosionsbelastningen i bakvagnen på Vi Bilägares bil har generellt varit mycket hård och elektrobehandlade delar i bakre hjulupphängningen är mer angripna än vad vi normalt har sett i våra tester över lång tid. Men bilen i fråga löper, trots utseendet, långt ifrån några strukturella risker, svarar Gustaf Sjöholm över mejl.

Att bilen brukats särskilt hårt håller vi inte med om. De senaste fyra åren har Volvon rullat cirka 1,5 km grusväg dagligen längs en 30-väg i lugnt tempo. När vi summerar körda sträckor nämnda år innebär det ungefär 250 mils grusväg plus resterande 13 000 mil på asfalterad motorväg. Dagtid står bilen parkerad inomhus och utomhus under natten vilket får anses vara ett fullt normalt brukande av en bil i Sverige.

Hur Volvos fälttester genomförs klassas som en del av produktutvecklingen och till skillnad från många andra biltillverkare väljer Volvo att hemlighålla informationen.  

– Vi har inte sett den här nivån av korrosion på en bil efter fem år – utifrån de omfattande så kallade fältuppföljningar vi gör. Vi Bilägares testmiljö har således varit mer korrosiv än vad våra tester över lång tid har visat vilket förklarar vissa avvikelser, blir mejlsvaret.

Glädjande nog har Volvo redan vidtagit åtgärder för de korrosionsanmärkningar som Vi Bilägare tidigare har påvisat.

– Eftersom vi inte har sett den här nivån på en bakvagn efter fem års ägande kommer vi nu att utöka våra så kallade fältinspektioner för att få en bild av det generella läget. Trots utseendet på Vi Bilägares bilder finns det långt ifrån några strukturella risker även på lång sikt. Vi ser nu över processerna för att förstärka särskilt korrosionsutsatta positioner, avslutar Gustaf Sjöholm.

1. Ett rostangripet tankband går att åtgärda men det är betydligt värre med rostiga karossbalkar. 2. Ljuddämparfästet till bilens originalmonterade dieselvärmare sitter bakom högra främre hjulhuset.

Två fungerande komponenter byttes ut innan felet hittades. Start/stoppsystemets supportbatteri.

Få tjänstebilsförare lär hinna uppleva några problem med SPA-plattformens försämrade rostskydd men i begagnathallen ska du se upp. En ordentlig rostkontroll undertill är ett måste för att granska skicket på bakvagnen.

En rostbehandlad bil bjuder på trygga mil med ett stabilt andrahandsvärde som efter fem år har planat ut i värdeminskning. Totalt ökade däremot vår milkostnad minimalt på grund av flera kännbara verkstadsnotor hos Volvo Car Retail i Kista. Vid reparation av start-stoppsystemet gjordes också två felaktiga byten av komponenter som Volvo har lovat att betala tillbaka. Vi ska även ersättas för ett för tidigt byte av bromsvätska som ska ske vartannat år och inte årligen. Volvo personlig service är tänkt att gå snabbt när kunderna väntar kvar – vi väntar hellre en stund till om vi slipper att betala för reparationer som inte behövs.

Hör av dig!

Äger du en Volvo V90 av årsmodell 2017 eller senare? Hör av dig till oss på klas.skarin@vibilägare.se.

siffrorna i långtestet
  • Räkenskaperna visar vad våra testbilar har kostat oss genom åren sedan de köptes som nya, vissa med omfattande extrautrustning.
  • Värdeminskningen bygger på det inbytespris som oberoende värderingsinstitutet Autovista Inter-Global värderade bilarna till i december 2021.
  • Inbytespriset är det pris som icke-märkessäljare rekommenderas att använda vid inbyte. Marknadsvärdet är sålunda högre, en näringsidkare har normalt en marginal på 15–20 procent på begagnat.
  • Under posten service/reparation redovisas de kostnader vi haft för respektive bil, med undantag för skador som testförarna själva orsakat eller rena försäkringsärenden.
  • Bränslekostnaden bygger på ett snittpris under 2021, 15,83 kr/liter för blyfri 95, 16,44 för diesel och 1,53 kr/kilowattimme för batteridrift.
  • Försäkringskostnaden är uppgifter från Folksam, där bilägaren är 50+ och bor i en mellanstor stad. Vissa av bilarna är miljöklassade och skatte-befriade men grundbeloppet är alltid 360 kr.
  • Garantiåren är i tur och ordning nybilsgaranti, vagnskadegaranti och rostskyddsgaranti.
Det här är en upplåst Premium-artikel

Den här artikeln är exklusiv för Premium-medlemmar och tidningsprenumeranter på Vi Bilägare, men den är tillfälligt upplåst för att alla ska kunna läsa. Vi Bilägare storsatsar för att ge våra läsare tillgång till tester, reportage och inspiration i digital form.

Det är enkelt och smidigt att bli Premium-medlem – klicka här för att komma igång och få tillgång direkt!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (34)

  • 2024-02-04 22:00 De har sänkt priserna nu på…
  • 2024-02-03 21:57 motorcykelentusiasten skrev:…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.