Nästa artikel
Kangoo & Partner - lika men med skillnader
Test

Kangoo & Partner - lika men med skillnader

Publicerad 1 oktober 2008 (uppdaterad 21 september 2010)
Sällan har vi testat två bilar som är så lika. Man skulle kunna tro att den ena konstruktören kalkerat av den andres ritningar. Men testkörningen avslöjar skillnader.
Peugeot Partner och Renault Kangoo är på många sätt optimala familjebilar. Man kan nästan få in vad som helst. Och att spänna fast en barnstol i baksätet är rena barnleken. Dels är det gott om utrymme, särskilt på höjden - man slipper kröka rygg. Dels innebär de två skjutdörrarna där bak att man kan få full öppning även om det står en bil parkerad bredvid.

Få klarar jämförelse

Det är inte många familjebilar som klarar en jämförelse med vare sig Partner eller Kangoo. Monterar man lastnätet går det att lägga familjens alla resväskor i en snygg liten trave på höjden. En liggvagn som inte ens är hopfälld går ledigt in där bak - på tvären! Försök med det i en vanlig kombi.

Och i Renault Kangoo, som inte har en extra bagagehylla i taket där bak som Partner Outdoor, är det faktiskt möjligt att rulla in en cykel när man fällt den ena sittplatsen i baksätet.

Billivet blir mycket enklare för en familj som vågar välja ett högbygge. Men det är ju inte några vackra bilar.

Och dom går inte särskilt fort. Med dieselmotor blir däremot förbrukningen hyfsat låg. Men miljöalternativ finns inte. Å andra sidan försvinner snart två morötter för att välja etanol, i alla fall i kungliga huvudstaden. Det blir ingen gratis parkering och inget undantag från trängselskatten.

Värk i benen

Vi gav oss ut på en längre tur. Vi Bilägares testchef Marianne Sterner inledde i Renault Kangoo. Själv rattade jag Partner. Efter tio mil hade Marianne värk i benet. Och det kom tillbaka vid varje byte hon gjorde till just Kangoo. Själv kan jag bara konstatera att ingen av dessa två har riktigt komfortabel körställning.

Förarstolen går visserligen att justera i höjd men inte lutningen på sittdynan. Och för en lång person blir det lite av det gamla "orangutangproblemet".  Man ska helst ha korta ben och långa armar. Jag hamnar för långt från ratten och stolen justeras efter avståndet till pedalerna.

Partner är bättre än Kangoo av det enkla skälet att ratten i Peugeot går att justera inte bara i höjd- utan också i längdled.

Peugeot har lite mer påkostad förarplats, aningen bättre stol och lite mer kvalitetskänsla i material och färgval. Inte minst textiler känns tjockare och mer slitstarka. Vissa plastdetaljer i Kangoo kan gå sönder om man råkar böja eller dra för hårt.

Huven sluttar mjukt

Från förarplatsen ser jag inte Peugeots främre del. Huven sluttar mjukt och jag har ingen aningen om hur långt fram man kan köra vid en parkering. Måste luta mig framåt. Där är det bättre i Renault. Sikten är över huvud taget bättre tack vare Kangoos raktstående främre takstolpar och vindruta.

Men det innebär också vissa nackdelar. Det blir mer vindbrus i Reanult. Om man inte kör på infarterna till Stockholm där den grova asfalten dränker alla andra ljud så kan man tydligt höra vindbrus i Kangoo.

Det kan man lätt leva med. Peugeot Partner väsnas nämligen avsevärt mycket värre på samma besvärliga underlag. Det hamrar högst obehagligt mot öronen. Renault är komfortabel jämfört med konkurrenten.

Kangoo är byggd på en modifierad version av Renault Scenics plattform. Dubbelgolv gör bilen tystare. En annan förklaring är bättre rostskydd. Det brukar dämpa ljud. Partner är framtagen med Peugeot 308 som grund. Det är en körglad och trevlig bil men inte särskilt komfortabel ur bullersynpunkt.

Lite tystare
På slät asfalt är däremot Partner lika tyst som konkurrenten. Ja, till och med något bättre.

Apropå ljud så här man lite mer av dieselslammer från Kangoo. Partner är bättre dämpad när det gäller motorbuller.

Vi brummar in i Värmland. De raka, snabba och tråkiga vägarna byts mot små kringelvägar som är bortglömda av andra än hojåkare. Vid 90 km/tim har Kangoo på sexans växel ett motorvarvtal på 1 800 v/min. Partner som är femväxlad snurrar med 2 100 v/min. Växlar vi ner till femman på Kangoo ligger varvtalet omkring 2 200.

Samma vridmoment vid samma varvtal, fem hästar mindre och sexväxlat borde innebära lägre bränsleförbrukning för Kangoo. Men nej, Renault drar faktiskt lite mer än konkurrenten. Inte så lite förresten. Det handlar om tio procent mer. Ingen av dem klarar för övrigt den officiella förbrukningssiffran. Men Partner är inte långt ifrån.

Känns piggare

Vid omkörningar och på krokig väg känns Partner piggare. Motorn svarar lite snabbare. Kanske overboostfunktionen är förklaringen. Vid acceleration ökas turbotrycket temporärt och ger lite högre vridmoment. Fyra ventiler i stället för två ger också bättre andning.

Både Marianne och jag noterar också att Kangoo går lite mer understyrt, känns lite tyngre i nosen och med mjukare fjädring. Det bekräftas när vi svänger in i Hagfors. Testkörningar på flygplatsen ger klart besked. Partner är fastare i fjädring och dämpning. Men båda klarar undanmanövern i samma hastighet 70 km/tim. Det är bra betyg. Kangoo blir lite yvigare.
Stötdämparna kunde gärna vara ännu lite effektivare.

Antisladdsystem är standard i både Partner och Kangoo. Med Peugeot bromsar ESP-systemet hårt och tar ner farten rejält i "älgtestet". Samtidigt blir styrningen tung.

Kangoo har mjukare ingrepp, tenderar att sladda och understyr sedan. Även vid bromstestet niger Kangoo mer än Partner. Men båda klarar förstås gott och väl godkänt. Höghusen klarar undanmanövern som en hyfsad personbil.

Avbryts illa kvickt

Vi tar oss ner till Karlstad för att göra en besiktning undertill. När vi ska lyfta Kangoo placerar vi de fyra lyftarmarna på samma sätt som vi gjorde på Peugeot, där lyftpunkterna normalt är. Kangoo saknar dock markering fram. Där finns bara ett urtag för bilens domkraft i dörrtröskelns plåtskarv.

Lyftningen avbryts illa kvickt eftersom vi ser att plåtkanten viker sig framtill och deformeras aningen baktill. Tur att Peter Tillman på OKQ8-macken var alert. Det behövs mjuka kuddar bak och annan placering fram, närmare bestämt på en balk innanför plåtvecket. Men det finns ingen tydlig information om det. Att byta hjul med garagedomkraft kräver försiktighet.

Peugeot har ett svagt rostskydd, i stort sett inget alls. Många skarvar är helt oskyddade. Dessutom har bränslekylningen på Partner en utsatt placering. Det finns en uppenbar risk för skador vid oförsiktig körning genom en snövall eller om man parkerar på en skogsväg utan att kolla om  bilen går fri.

Bra rostskydd

Renault har däremot ett mycket bra rostskydd. Vår rostskyddsexpert Thomas Widström blir överraskad. Lika bra som på Renaults vanliga personbilar konstaterar han förnöjt.

- Det här blir minst en fyra, fyra plus skulle jag vilja säga.

Återstår en noggrannare inspektion av baksäte och lastutrymme. Den testbil Peugeot hade tillgänglig råkade vara en specialversion kallad Outdoor. Den ska ha något högre frigång, 21 mm, och har en annan front. Pristillägget är 6 000 kronor.

Testbilen hade dessutom stolar i stället för soffa bak. Då kan man lyfta ut en stol i taget - eller båda. Men det är krångligt och tungt. Och var ska de förvaras?

Vill man utöka lastutrymmet fälls de bakre stolarna ihop och viks framåt. Det är lite omständligt och inte den bästa lösningen eftersom lastutrymmets längd då begränsas till måttliga 135 cm mot 176 om någon stol demonteras och lyfts ut.

Enkla att kliva in i

På Kangoo fäller man hela eller den delade baksoffan med ett enda enkelt handgrepp. Lastutrymmet blir då helt slätt och man får en lastyta som är 170 cm lång och 112 hög. Dessutom har Kangoo ett mer tåligt plastgolv i stället för luddiga mattor.

Frågan är också om det verkligen är bekvämare med stolar i stället för en bred soffa utan valkar? Man kan breda ut sig lite som man vill i Kangoo. Det kan faktiskt ses som en fördel.

I Kangoo slipper man dessutom undan ett mittbälte med övre fästpunkt monterad i taket som i Peugeot.

Båda bilarna är föredömligt enkla att kliva in i och har väl tilltagen sitthöjd. Visst kan det vara praktiskt med förvaringslådor i taket men de inkräktar förstås också på möjligheten att klara skrymmande last.

Vi anser att Peugeot gjort en miss när man bara gjort bakre rutan öppningsbar i bakkant. I Kangoo kan man med elfönsterhiss få ner hela rutan i dörren! Visserligen har såväl Kangoo som Partner luftkonditionering. Men hamnar man i en färjekö ska motorn stängas av och det kan vara skönt att få ner rutan för att få luft eller få bättre kontakt med omgivningen.                       

Vi Bilägare tycker:

Det här är två mycket rymliga bilar, i många fall med nästan identiska egenskaper. Vi tror att den som tittar på dessa höghus är ute efter en familjebil som är billigare än en kombi. Ingen av dem har riktigt bra körställning.

Kangoo har bättre rostskydd och mer praktisk inredning. Partner är snålare och har lite bättre köregenskaper. Kangoo har gråtråkig och plastig inredning. Partner är snitsigare.

Kangoo är behändigare att använda, och bra rostskydd är viktigt i vårt klimat. Visserligen är framstolarna bättre i Peugeot men Renault har betydligt lägre ljudnivå. Det väger över till fördel för Renault Kangoo!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.