Nästa artikel
Finn felen själv
Produkttest

Finn felen själv

Publicerad 26 juli 2014
Moderna bilar är fullproppade med elektroniksystem som underlättar för verkstäderna att hitta felen på bilen. Nu finns det instrument som gör det möjligt för lekmannen att hitta felen själv. Vi har provat sex OBD2-instrument av olika typer.

Förkortningen OBD står för ”On Board Diagnostics”. Alla elsystem i bilen har någon form av styrsystem som samlar information från sina komponenter och som sammanställer och bearbetar data. Styrsystemen ser till att bilen fungerar korrekt. De lämnar också information till ett uttag (USB2) som enligt regelverket ska sitta inom 60 cm från ratten. Det finns dock tillverkare som fått dispens från kravet, så det kan sitta lite varstans. Biltillverkarna i Asien och Amerika var tvungna att utrusta sina bilar med OBD2-uttag från och med 1996. I Europa infördes detta krav först 2001 för bensindrivna bilar, för dieselbilar 2004.

Har man en bil såld 2001 eller senare så kan man använda ett OBD2-instrument. För att dra fullständig nytta av de mest avancerade instrumenten bör man ha goda tekniska kunskaper och tålamod att läsa tjocka manualer. Men även den måttligt kunnige kan ha nytta och glädje av ett OBD2-instrument.

Man kan hitta OBD2-uttaget även i vissa äldre bilar. Men det är inte säkert att det fungerar. På tidiga Volvo 850 kan ett enklare instrument inte läsa felkoder. På Volvobilar efter cirka 1998 brukar de dock fungera. Även VAG (VW, Audi, Seat och Skoda) började med OBD2-uttag 1996, men inte förrän 2001 är det säkert att ett enkelt OBD2-instrument kan göra nytta.

Biltema 32-270
Ett litet originellt och kul instrument som i första hand är avsett för montering på bilens instrumentbräda. Funktioner som ligger nära till hands att använda är löpande koll på bilens bränsleförbrukning, körsträcka fram till soppatorsk och restider. Facit för felkoder finns på medföljande CD. Uttag och sladd för USB-anslutning till Windowsdator för uppdatering av mjukvaran medföljer. Vår enda invändning är att instrumentet vore värd en snyggare display.
Display: LCD 2 rader, 16 tecken
Storlek: 126 x 42 x 27 mm
Vikt: 0,35 kg
Kabellängd: 1,7 m
Cirkapris: 999 kr
PLUS: Originell och smart, svensk bruksanvisning.
MINUS: Lite småtrist display.

WiFi-Adapter ELM327
Att använda en smart mobiltelefon som OBD2-instrument är ingen dum idé. Här finns en fin bildskärm och ansenlig datakraft. En WiFi-adapter som då sätts i OBD-uttaget skickar trådlöst informationen till mobiltelefonen. WiFi-adaptrar finns för iPhone- eller Androidtelefoner. Vi har provat en iPhonevariant. Sökning på OBD i Apples nerladdning-site App Store ger inte mindre än 150 träffar. En erfarenhet är att några av de billigaste apparna är övermäktigt krångliga att ställa in för att förbindelsen till WiFi-adaptern ska kunna etableras. 
Display: Mobiltelefonens
Storlek: 85 x 45 x  25 mm
Vikt: 0,05 kg
Kabellängd: Trådlöst
Cirkapris: 299 kr
PLUS: Litet och lätt.
MINUS: Inga särskilda.
 
CAN-BUS U 480OBD II
En mobilelefon med känslig skärm är kanske inte det idealiska verktyget i smutsig verkstadsmiljö. Många föredrar en mer robust tingest och här är en enkel variant. Upptäckta fel visas i det lilla displayfönstret i form av en kod. Innebörden får man sedan slå upp i en tabell i bruksanvisningen. Instrumentet uppges inte passa för VAG-gruppen (Audi, Seat, Skoda, VW).
Display: LCD-display
Storlek: 260 x158 x 34 mm
Vikt: 0,35 kg
Kabellängd: 0,7 m
Cirkapris: 250 kr
PLUS: Lågt pris, liten och lätt.
MINUS: Fast kort kabel.
 
Autel AL 319
Dubblar man priset får man ett instrument med en betydligt trevligare display och som dessutom presenterar felkoder i beskrivande text på engelska och några andra språk, dock inte svenska. Kan släcka felkoder. Har dessutom högtalare för hörbara indikationer. Vidare finns uttag för USB- anslutning till Windowsdator för uppdatering av mjukvaran. Mycket prisvärt instrument!
Display: TFT färgdisplay (220 x 176 dpi)
Storlek: 117 x 72 x 18 mm
Vikt: 0,2 kg
Kabellängd: 0,7
Cirkapris: 500 kr
PLUS: Fin skärm, liten och lätt.
MINUS: Fast kort kabel.
 
Autel AL 519
Någonstans i mellanskiktet i Autels mycket stora program med diagnosinstrument hittar vi detta mycket kapabla instrument för den lilla verkstan och den ambitiöse hobbymekanikern. Kan allt som lillebror AL 319 kan och mer därtill, har fler mätområden, uppmätta värden kan lagras och även skrivas ut via dator med mera. Kommer i praktiskt textilväska
Display: TFT färgdisplay (320 x 240 dpi)
Storlek: 175 x 97 x 37 mm
Vikt: 0,49 kg
Kabellängd: 1,5 m
Cirkapris: 1 350 kr
PLUS: Fin skärm, många finesser.
MINUS: Inga särskilda.
 
Autel MOT Pro
Här är apparaten för den som vill ta sig an hela vänkretsens bilpark. Instrumentet läser i princip alla system på över 40 av de största och vanligaste bilmärkena. Visar felkoder i klartext. Ger dessutom också vägledning till orsakerna till felkoder. Informationen kan sparas i instrumentet och även på ett microSD-kort. Kommer i plastkoffert.
DisplayTFT färgdisplay (320 x 240 dpi)
Storlek: 121 x 111 x 38 mm
Vikt: 0,49 kg
Kabellängd: 1,5 m
Cirkapris: 4 500 kr
PLUS: Kan allt, har alla finesser.
MINUS: För dyr för de flesta.

Testet utfördes av Håkan Hardenborg och publicerades i Vi Bilägare 7/14

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2014-07-26 15:25
Peter i Sydney

Mycket intressant faktiskt. tack fötestet.

#2 • Uppdaterat: 2014-07-26 17:25
trasten

Sen ska man veta vad man ska göra med informationen också! Inte så lätt alla gånger!

#3 • Uppdaterat: 2014-07-27 00:54
Lason1

Motorstyrningen ska vara läsbar på alla bilar efter 2001, det är lagstiftat inom EU och ingår i avgascertifieringen att motorstyrenheten ska ha en standardiserad felkodstabell som är samma för alla bilar oavsett fabrikat.

Däremot de andra systemen kan skilja sig vida åt.

Av denna anledningen kopplar bilprovningen in sig på lite modernare bilar - finns felkoder lagrade blir det en tvåa, oavsett om bilen klarar avgaskraven eller motorlampan är släckt.

#4 • Uppdaterat: 2014-07-27 11:05
Paddan 21

På bilprovningen förra året så kollade dom även felkoderna på min bil för första gången. Dom hittade en felkod på lamdasonden som inte var släkt och felet visade på för hög spänning. Nu vet jag inte om dom släkte felet eller om det kvarstår till nästa test. Om jag skulle köpa en egen provare, så skulle jag ändå förmodligen inte kunna laga några fel. Detta är väl ett instrument som bara en bilmekaniker har någon nytta av.

#5 • Uppdaterat: 2014-07-27 16:27
duccedriver

Elm 327 ihop med appen torque har vem som helst nytta av.
De flesta felkoder visas i klartext, deras databank är stor, annars googlar man, koderna är universella, direkta hänvisningar till specifik orsak finns ofta.
Med tanke på att en verkstad tar typ 400 spänn för att läsa ut och släcka en gammal felkod, kan den betala sig fort.
Dessutom får man ut motordata i realtid, kan vara kul om man vill lära sig bilspecifik ecodriving, eller bara vill veta oljetemp och tryck, och om tempmätaren visar rätt................

#6 • Uppdaterat: 2014-07-27 17:43
L West

Med min (relativt) billiga kina-obdscanner (en Autel-kopia) har jag nollat felkoder åt mig själv och dessutom åt många bekanta och bekantas bekanta... Dessutom kan jag justera/nolla serviceintervallen vid behov samt få reda på en hel del mer eller mindre viktig information. Även om den främst är menad för VAG så funkar den med åtminstone Ford och Citroen med begränsad funktion. Börjar fundera på en mera avancerad typ likt Autel 519. En OBD-scanner är nästan ett måste för varje bilentusiast!

#7 • Uppdaterat: 2014-07-27 19:14
saabnisse

Jag har skrivit om det här tidigare, men jag gör det igen. Första gången jag bytte en xenonlampa gjorde jag det på en Saabverkstad. OBD kopplades in och montören konstaterade att vänster xenonlampa var trasig.
"Jag vet det det är därför jag är här, instruktionsboken anger att bytet måste ske på Saabverkstad!"
Han bytte lampan till en oförskämt hög kostnad, bytet tar max tre minuter, men kostnaden för att ansluta OBD var trehundra kronor!
Det kanske inte vore så dumt att skaffa en egen OBD så att man kan ta reda på om en xenonlampa slocknat! ;-)

#8 • Uppdaterat: 2014-07-28 06:29
Thommys

Kan märkesverkstaden se att man kopplat in en OBD2 själv i uttaget? Kan de se om man släkt felkoder själv? Kan det äventyra garantin?

#9 • Uppdaterat: 2014-07-28 23:05
duccedriver

Thommys, har man garanti behöver man väl inte släcka felkoder själv?
Finns ju några bilar som är äldre än två år.....

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.