Bild
Nästa artikel

Falskast vinner

Test

Bokstäverna CC bakom Volkswagen Passat står för Comfort Coupé. Beteckningen är både sann och falsk. Att nya Passaten har komfort är odiskutabelt, men någon äkta coupé är den inte. Det är däremot Peugeot 407. När bilarna möts blir det uppenbart att den falska coupén har alla fördelar.

Några mil norr om Lübeck glesnar kvällstrafiken på Autobahn. Äntligen
får vi trampa ned gasen. Några sekunder senare ligger
hastighetsmätarnålarna stadigt på bortsidan om 200-strecket och bilarna
rusar som blanka projektiler över vägen.

Med dagens trafik är
Autobahn sällan fri så länge så en snabb bil hinner nå sin toppfart.
Både Peugeot 407 Coupé och VW Passat CC ska, enligt papperen, kunna
göra 222 km/tim. Men dit når vi inte förrän vägen blockeras av
långsammare bilar. Vi hinner i alla fall konstatera, att de två
sportkupéerna går lika stadigt och säkert i tysk högfart som i svensk
semesterlunk.

Och att Peugeot blir lite efter i varje
acceleration. Att få köra riktigt fort är en upplivande kick.
200-rusningen känns som en liten belöning efter en lång dag - drygt 70
mil på omväxlande motorvägar och landsvägar. Det är för sådana turer
sportkupéer är skapade och Peugeot 407 Coupé och VW Passat CC har
varken gjort oss trötta eller besvikna. De är härliga långfärdsbilar -
stabila, tysta och bekväma. Men strikt sett är de egentligen rätt
korkade. Bara fyra sittplatser och låga, trånga bagageutrymmen. Inga
praktiska bilar alls - men rena ögonfröjden i trafiken.

Att vara
vacker är ju en viktig egenskap för en sportkupé, men vilken som är
tjusigast kunde testförarna inte riktigt enas om. Stilmässigt handlar
det om två personligheter. En haj på jakt...


Den manliga sidan
tittade gärna på Peugeot 407. Med sin släta kaross, breda gap och gälar
i fronten påminner den om en haj på jakt. Testlagets spinnsida föll för
Passats muskulösa och komplicerade linjer. Karossen har svensk
signatur. Efter tio år på Volkswagens designavdelning fick Martin Kropp
från Stockholm uppleva triumfen att hans förslag valdes ut till att bli
en riktig bil. Det hände för fyra år sedan.

- Mina skisser stämmer ovanligt väl överens med hur bilen nu ser ut, berättar han. Jag hade ledordet "begärlig" .

Det
var välvalt, vilket bekräftas av alla långa blickar som kastades efter
VW-coupén i både Sverige, Danmark och Tyskland. Passat CC är lång, bred
och låg som en riktig sportcoupé ska vara. Men den har något som en
coupé inte ska ha - bakdörrar. Därmed borde den diskvalificeras från
coupéklassen, men bakdörrarna stör inte på något vis den elegant
utsträckta linjeföringen.

- Vi har skapat något nytt i klassen - en unik bil som knappast har några konkurrenter, säger VW-folket.

Det
finns få mellanklasscoupéer som kostar under 300 000 kr. Peugeot 407
Coupé har varit tämligen ensam. På papperet är den franska bilen och
nya Passat tämligen lika - ungefär lika stora starka, snabba och dyra.
Men verkligheten är en annan sak. Jämför med den traditionellt byggda
Peugeotcoupén har VW:s koncept i stort sett enbart fördelar.

Ålade ut

Inte
minst när vi bjuder in passagerare i baksätet. Passatdörrarna är
visserligen låga - jämfört med sedanmodellen är coupén sänk med fem
centimeter. Men dörr öppningarna är breda och även storvuxna
passagerare kommer in och sitter sen riktigt bra i de två skålade och
bekvämt vinklade stolarna. Takhöjden är tillräcklig för drygt 190 cm
långa karlar och står inte framstolarna i bakersta läget finns det
också utrymme för riktigt långa ben.

Stön och stånk
Värre
är det för de välväxta passagerarna att ta sig in i Peugeot 407.
Testbilen var utrustad med programmet "pack" för 30 000 kr vilket bland
annat innehåller elstyrda framstolar. Dessa glider automatiskt maximalt
framåt och skapar en ganska generös öppning till baksätet. Men utan
vissa gymnastiska vridningar kan ändå ingen äntra sätet och detta
orsakade en del stön och stånk.

Passagerare över 180 långa göre
sig inte besvär, för takhöjden räcker inte. Den som är kortare kan
visserligen sitta rak, men huvudet hamnar under bakrutan och hjärnan
riskerar att bli överhettad av solgasset.

Företaget att kliva in
är emellertid en barnlek jämfört med att ta sig ur baksätet i 407
Coupé. Den längste och mest bastante testpassageraren löste dilemmat
genom att stjälpa sig på rygg och åla ut. skådarna hade väldigt roligt
men  offret hade fortsättningsvis lite svårt för Peugeoten.

Fördelarna
med Passats fyra smalare dörrar - framdörrarna är 111 centimeter breda
- jämfört med Peugeots två 140 centimetersportar var uppenbara på varje
stormarknadsparkering. Ibland fick vi åka runt länge för att hitta
extra vida parkeringsluckor.

På färjan i Helsingborg skickade
en förutseende spärrvakt Peugeoten till lastbilsflen så vi skulle kunna
öppna dörrarna och komma ut.

På sniskan

Storväxta
föredrog Passat av flera skäl. Båda bilarna är utrustade med skålade,
fasta sportsäten men de franska stolarna är smalare än de tyska och
passar illa för den som är bred över ändan. Testlagets kraftigaste
medlem tvingades sitta på sniskan för att inte få värk i höftbenen av
sätets höga sidor. Smala förare sitter däremot som gjutna i
407-stolarna men den som dessutom är kort får problem. Bilbältet hamnar
rakt över halsen där det skaver och irriterar.

Ofta fastnar
också diagonalbandet mellan stolarnas nackskydd och ryggstöd och hänger
sen som slaka tvättlinor. De breda dörrarna medför ju att fästena
sitter långt bak och det ger en sämre bältesgeometri. Att få tag i
bältesbanden kräver dessutom en korkskruvsrörelse som orsakade
kvidanden.

- Bilen är som en kurs i hur man dislokerar en axel, muttrade en av testförarna.

En coupé med fyra dörrar har fördelar, den saken är klar. Det är betydligt lättare att spänna fast sig i Passat CC.

Visst
är det bra om passagerarna trivs, men en sportkupé är trots allt i
första hand avsedd att köras. Och liksom passagerarna valde testförarna
i första hand VW Passat CC.

Lyder kvickt

Det är inget
fel på Peugeot 407 Coupé, tvärtom. Det är den mest vridstyva bil som
Peugeot någonsin tillverkat och det känns. Bilen lyder förarens
kommandon kvickt och precist. Motorn på 163 hk räcker för att ge bilen
kraft som anstår en sportkupé. 2,2-litersfyran ger över 90 procent av
maximalt vridmoment redan vid 2 000 v/min.

Över den gränsen drar den starkt, men om varvet sjunker tappar motorn snabbt orken och måste stöttas med en lägre växel.

VW
Passat CC har bara en 1,8-litersmotor - men den direktinsprutade
turbomaskinen är både livligare och mer temperamentsfull än den
franska. Bästa vridmomentet utvecklas redan vid 1 500 varv och det
betyder att föraren inte behöver jobba särskilt hårt med växelspaken.
Även i stadstrafk orkar motorn dra fram bilen på sexans växel - om än
något klent. Men när föraren växlar ned och trycker på gasen händer det
saker.

Passat CC är rappare än sin franske rival både från
stillastående och i omkörningar. Enligt papperen ska VW:s
direktinsprutade maskin klara sig med betydligt mindre bränsle än
Peugeotmotorn, men under drygt 200 testmil visade sig bilarna dra
nästan exakt lika mycket. Däremot ljög den tyska färddatorn friskt och
drog gärna av ett par deciliter per mil i angiven förbrukning.
Fransmännen kör med öppna kort och 407 Coupé drog oftast precis lika
mycket som datorn visade.

Kryssare eller racerbil
Båda
bilarna är nästan på pricken lika stora, men Peugeot 407 Coupé känns
större, tyngre och ibland lite klumpig. Det kan bero på karossens
enorma överhäng både bak och fram. Främre stötfångaren slutar 1,08
meter framför framaxeln och baktill är överhänget också över en meter.
Det är svårt att uppskatta var bilen börjar och slutar. En tjutande
parkeringsradar som övervakar omgivningen är en störande, men nödvändig
utrustning.

VW Passat CC är visserligen bara ett par
centimeter kortare än den franska bilen men vänder snävare och känns
smidigare att manövrera. Styrningen är känslig och växelspaken har
korta, bestämda lägen. Den tyska bilen rinner tyst genom luften. Motorn
arbetar nästan ljudlöst och flera testförare kom på sig själva med att
ha glömt lägga i sjätte växeln. Det är riskabelt lätt
att bli
fartblind i Passat CC. Och inte bara på breda, raka vägar. Bilen kan
ställas om från asfaltkryssare till racer om så önskas.

I
standardutrustningen ingår DCC, Dynamic Chassis Control. De
elektroniskt styrda stötdämparna kan ställas i tre lägen. På
Comfortläget rullar bilen mjukt och lugnt som en stor limousine. Slås
knappen över till Sport styvnar både fjädring och styrning: vägbanan
börjar plötsligt kännas i ändan och förbindelsen mellan ratt och hjul
blir kvick som en elstöt.

- Då känns bilen färdig att köras ut på en racerbana, tyckte en testförare.

Bekväma
förare kan låta dämparnas Normal-läge ligga i. Då anpassas fjädringen
automatiskt och omärkligt efter fart och vägstandard. Även Peugeot kan
erbjuda 407 Coupé med ställbara stötdämpare, men bara i den dyraste
versionen med V6:a på 300 hk och ett pris som börjar på drygt 350 000
kr. VW har rätt. Passat CC har svårt att hitta en verklig konkurrent.
Den är egentligen lite för smart och användbar för att kallas coupé -
även om den ser ut som en sådan.

Till Passatkonceptet hör
också teknik och utrustning som placerar den långt framför jämförbara
konkurrenter. Som standard levereras bilen exempelvis med
punkteringssäkra däck. Inuti däcken fnns ett polymerskikt som
automatiskt kan plugga igen upp till fem mil-
limeter stora hål.

Användbar elektronik

Den
ställbara fjädringen kan kompletteras med en massa annan användbar
elektronik. Exempelvis: Lane Assist som kostar 4 800 kr och består av
en liten kamera som övervakar att bilen håller sig inom körbanans vita
linjer. Om den kommer ut mot en linje utan att föraren slår på
blinkersen tar elektroniken över ratten och styr tillbaka bilen på rätt
spår. Park Assist (7 000 kr) mäter upp parkeringsrutor och om systemet
anser att bilen går att fickparkera
behöver föraren bara lägga i
backen, gasa och bromsa. Elektroniken styr elegant in bilen i rutan.
Front Assist kopplas ihop med den adaptiva farthållaren och ser till så
bilen inte kommer för nära framförvarande fordon. Föraren ställer in
ett önskat avstånd och bilen håller sig på sin plats. Systemet kan
bromsa farten ända till stopp. Pris 7 000 kr.

Även om de franska
utrustningslistorna är digra, kan Peugeot 407 Coupé inte matcha den
tyska teknikattacken. Ej heller Passats grundutrustning eller
paketerbjudanden - se tabellerna på sidan 39. Jämfört med VW Passat CC
känns Peugeot 407 Coupé lite omodern, trots att den kom för bara två år
sedan. Det tycker uppenbarligen även tillverkaren som kommer att
rusta upp bilen i höst. Den får bland annat förnyad inredning i flera färger och en stor navigationsskärm på instrumentpanelen.

Men det hjälper nog inte
Peugeots
klassiska coupé att övertrumfa VW Passat CC. Den tyska bilen vinner
varenda rond. Inte minst den som handlar om köparnas pengar. VW Passat
CC följs av paket och utrustning till förmånspriser.

Bilen kan exempelvis köpas med automatisk farthållare, filhållare och automatlåda till ett pris
som
väl understiger den magiska tjänstebilsgränsen 7,5 basbelopp (307 500).
Med en sådan bil och en sådan politik är vägen jämnad för succé.

Vi tycker:
Låg,
lång och med två dörrar. Peugeot 407 uppfyller kraven på en äkta
sportcoupé. Den är vacker och härlig att köra men också opraktisk med
enorma dörrar, besvärligt insteg till baksätet och trång
baklucksöppning. Genom att förse Passat CC med fyra dörrar har VW gjort
bilen betydligt mer tillgänglig och användbar. Den har sportcoupéns
skönhet och skarpa köregenskaper men duger som familjebil. Ett nytt,
modernt och vinnande koncept!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.