Nästa artikel
Dubbdäck för eldrift
Däcktest

Dubbdäck för eldrift

Publicerad 24 april 2019 (uppdaterad 9 september 2019)
Elmotorer ställer nya krav på vad ett däck ska klara. Volvo och eldrift har styrt utvecklingen av Pirellis nya dubbdäck IceZero2. Vi har provkört nyheten på Pirellis nya testanläggning i Norrbotten.

Pirelli levererar däck till Formel 1 och har en lång historia av att sko bilvärldens vildaste råskinn med greppvänligt gummi.

Huvudkontoret i Milano tycks ibland vara fjärran från Sveriges gråa kombibilar och slaskiga vintergator men sedan några år tillbaka har Pirelli ett starkt fokus på nordiska vinterdäck, både dubb och friktion.

Satsningen har sin bas strax utanför Älvsbyn. Mellan byarna Flurheden och Lappurträsk invigde Pirelli en helt ny testanläggning 2017. Där, mellan snövallar och norrbottniska furor, har ingenjörsteam från Italien och Tyskland utvecklat Pirellis nya dubbdäck – IceZero2.

 

Med generationsbytet ökar Pirelli dubbantalet – från 130 till 190. De har inte hängt med i Michelins kapprustning till 250 dubb. Anledningen, enligt Pirelli, är buller. Komfort och vägljud har haft högsta fokus på den nya produkten. Officiellt säger de att IceZero2 har två dB lägre buller än dagens generation.

I takt med att bilindustrin ställer om till eldrift ökar efterfrågan på tystare dubbdäck. I frånvaron av brummande förbränningsmotorer blir däckljudet den mest påtagliga upplevelsen rent akustiskt.

Om man läser mellan raderna har Volvo haft ett stort inflytande på utvecklingen av IceZero2. Volvo har nyligen sett över vilka som får leverera vinterdäck vid nybilsköp och valt ut Pirelli tillsammans med Nokian och Continental som sina hovleverantörer.

För att sänka vägljudet har IceZero2 fått en mindre och lättare dubb än tidigare. Vikten per dubb har sänkts från 1,1 till 0,9 gram.

Aluminiumkroppen är samma som tidigare men hårdmetallstiftet har en lite annan utformning. Pirelli har främst ändrat dubbens fästpunkter i däcket och med vilken vinkel som dubben slår ned i vägen.

 

Vid lanseringen fick vi köra däcket på Pirellis is- och snöbanor men också en längre tur på allmän väg. Ut-över en uppsjö av olika Volvo-modeller stod även el-suvarna Audi e-tron och Jaguar I-Pace till förfogande under körmomenten.

Tyvärr fanns det inga möjligheter att jämföra IceZero2 med något annat däck. Huruvida det väldämpade dubbrasslet berodde på tysta premiumbilar eller tystlåtna däck är svårt att avgöra. Som vanligt får vi vänta till ordinarie däcktester för att kunna svara på hur IceZero2 presterar mot sina konkurrenter.

Egentligen är det inte Pirelli som sökt upp vintermarknaden, det är vinterdäcksmarknaden som vuxit i kapp Pirelli. Italienarna gör ingen hemlighet att de prioriterar prestandadäck i 18 tum och uppåt. Tidigare en ovanlig vinterstorlek, men med fler suvar och när Volvo monterar allt större bromsskivor som kräver minst 18 tum på många vardagsbilar är strategerna på huvudkontoret i Milano inte sena att nappa på den nya möjligheten.

IceZero2 – och suvversionen Scorpion IceZero2 – lanseras främst för 18 tum och uppåt, men kommer att finnas tillgängligt i vissa dimensioner ned till 16 tum. I övriga storlekar lever dagens IceZero vidare. Att små och äldre bilar, med sämre krockskydd, inte får ta del av produktutvecklingen är riktigt synd.


Topplista antal dubb

 Medan grundregeln säger att ett dubbdäck maximalt får ha 50 dubbar per rullmeter, finns undantag om tillverkaren kan bevisa att vägslitaget inte ökar med fler dubb (se faktaruta på nästa sida). Så här ser dubbtoppen ut för några av de vanligaste dubbdäcken på marknaden i standarddimensionen 205/55 R16.

Däck Antal dubb
Michelin X-Ice North 4 250
Bridgestone Noranza001 190
Continental IceContrast3 190
Hankook I*Pike RS2 W429 190
Nexen WG WinSpike WH62 190
Nokian Hakkapeliitta 9 190
Pirelli IceZero2 190
Yokohama IceGuard IG65 172
Gislaved NordFrost200 130
Goodyear UltraGrip IceArtic 130
Sava Eskimo Stud 130

 

Ämnen i artikeln

Kommentarer

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.