Bild
Nästa artikel

Däcktest 2014: Friktionsdäck

Däcktest

Trots att två friktionsdäck i vårt test har ett avsevärt förbättrat isgrepp, är de långt efter dubbdäcken vid bromsning på blank is. Friktionsdäckens grepp handlar till stor del om kemi, men resultatet blir inte riktigt bra förrän man blandar in mekanik; det vill säga dubbar.

Läs hela testet!

Här kan du köpa Vi Bilägares test med nio friktionsdäck. OBS! Du som är prenumerant kan läsa testet gratis. Läs mer om hur du gör via länken: vibilagare.se/digitalt

Läs hela testet gratis (Endast för prenumeranter)

Isfläckar är det som är farligast och det man är mest rädd för vid bilkörning vintertid. Dubbar är ett sätt att öka greppet, men dessa däck har flera nackdelar, bland annat större vägslitage och partikelbildning och sämre komfort för de som färdas i bilen.

Den ständiga diskussionen om vem som bör ha vilka däck är inte enkel. Vissa hävdar att ju längre norrut man kommer desto bättre är det med dubb; riktiga vintrar kräver dubbdäck. Faktum är dock att även friktionsdäcken blir bättre och bättre ju mer extremt vinterväglaget blir. Den tuffaste uppgiften för de dubbfria däcken är att greppa på isigt underlag när temperaturen ligger runt nollstrecket, samt på torr och våt väg.

Under de senaste åren har vi noterat en förbättring när det gäller isgreppet hos friktionsdäck. Tillverkarna har medvetet lagt fokus på dessa områden, vilket gjort att stabiliteten på torr och våt väg har blivit lidande, då man tvingats göra däcken väldigt mjuka. Prioriteringen är en balansgång som tillverkarna alltid brottats med och något som innebär ett dilemma. Du kan helt enkelt inte tillverka ett däck som är bra på allt, utan måste ta ställning till vilken miljö du vill prestera bäst i.

Vi har testat åtta nordiska och ett kontinentalt friktionsdäck. Som jämförelse tog vi också med ett dubbdäck.

Testerna på is och snö gjordes utanför Ivalo i Finland första veckan i mars 2014. Volvo V60 och Volvo V70 användes som testbänkar.

Testerna på våt och torr väg utfördes på testbanor utanför Tammerfors under våren, då också mätning av grepp i snöslask samt bränsleförbrukning gjordes.

De här däcken ingår i testet:

  • Continental ContiVikingContact 6
  • Dunlop SP Ice Sport
  • Goodyear UltraGrip Ice 2
  • Michelin X-Ice Xi3
  • Nokian Hakkapeliitta R2 205
  • Nokian Hakkapeliitta R2 225
  • Pirelli IceControl Winter
  • Vredestein Nordtrac 2
  • Continental WinterContact TS 850 (Kontinentalt)
  • Continental Conti-IceContact (dubbat)

Självklart har vi testat dubbdäck också. Det hittar du här.

Diskutera: Vad väljer du för däck?

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!