Bild
Nästa artikel

Däcktest 2011: Dubbdäck

Däcktest

År efter år visar däcktester att dubbade däck ger bättre grepp på is än friktionsdäck. Det här testet är inget undantag. Det står helt klart att på vårt farligaste vinterväglag är skillnaden i grepp och säkerhet mellan de två däckalternativen avsevärd.

Tyvärr sprids en hel del missuppfattningar om dubb- och friktionsdäck. En del av dem kommer från våra egna myndigheter.

Trafikverket kom till exempel i fjol med en undersökning som hävdade att om bilen har antisladdsystem (ESP) så duger det gott med nordiska friktionsdäck i hela landet. Visserligen står det lite längre ned i texten att man har goda ”förutsättningar” att hantera olika underlag. Och det kan vi möjligen skriva under på.

Inte för alla
Men det finns en fara med att helt överlåta säkerheten åt elektronik. Eller att invaggas i tron att om jag bara har en modern bil med antisladdsystem så är jag på säkra sidan. När det gäller just ESP så är det ett absolut ett fantastiskt bra hjälpmedel. Det ska alla ha. Men man måste vara medveten om att när väglaget är som halast har också ESP sämre effekt.

Elektroniken jobbar så att säga med den friktion som vägen har. Ju sämre grepp däcken ger desto svårare blir det för antisladdsystemet att korrigera och rädda de fel som föraren ställt till med.

På is ger dubbdäck bättre grepp. Än så länge är det så.

Det betyder inte att Vi Bilägare avråder från nordiska friktionsdäck. De är ett bra och säkert alternativ för många – men inte för alla, eller vid alla väglag. På Vi Bilägares testbilar som vi själva köper sitter friktionsdäck. Och har så gjort i 20 år. Men vi har nya bilar, väljer bästa friktionsdäcket efter våra egna däcktester och testförarna har stor körvana.


Välj ”fegt”
Vår uppfattning är att man ska välja däck efter vilket väglag man oftast kör på, ta hänsyn till den egna bilens säkerhet, den egna erfarenheten och om man har möjlighet att välja andra färdmedel när det blir riktigt besvärligt i trafiken. Och kunde vi förutsäga vinterväglaget så skulle det blir enklare.

Stockholm med fler andra städer har redan miljözoner som främst slår mot tunga trafiken. Det är bara en tidsfråga innan miljözonerna kompletteras med reglering även av personbilars miljöpåverkan. Det finns redan i Tyskland. Och hur lätt skulle det inte vara att också bannlysa användning av dubbdäck på fler gator – eller hela stadsdelar.

Det blir ännu ett argument att överväga vid valet av däck – visserligen påtvingat men helt avgörande för många. Det finns en hake – ingen politiker kan förbjuda isiga vägar. Så välj vinterdäck ”fegt”. Pruta inte på kvalitet, oavsett om det blir dubb- eller friktionsdäck!

Klicka här för att läsa testet av dubbdäck (pdf, 2,83 mb)

Testinformation

Modeller i det här testet:

Bridgestone Noranza 2 EVO
Continental IceContact
Goodyear UltraGrip Extreme
Michelin X-Ice North XIN-2
Nokian Hakkapeliitta 7
Friktionsdäck, nordiskt

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Så gjordes testet:

» Testet av dubbdäck 2011 omfattar fem av de bästa och mest kända fabrikaten i Sverige: Bridgestone, Continental, Goodyear, Michelin och Nokian. Med i testet är också ett bra nordiskt friktionsdäck för att ge en uppfattning om skillnaderna mellan dubbdäck och friktionsdäck.

» Testet av dubbdäck är utfört av den finska motortidningen Tuulilasi som Vi Bilägare samarbetat med i många år. Tuulilasi testar dubbdäck och Vi Bilägare friktionsdäck – vinterdäck utan dubbar (redovisas i nummer 14/2011).

» Vikigt att veta är att Vi Bilägare och Tuulilasi använder olika bilar och till viss del olika teknik varför resultaten mellan testerna inte går att jämföra. Tuulilasi gör bromstester på is och snö med ABS (låsningsfria bromssystemet) men med bakhjulens bromsar bortkopplade, vilket ger längre bromssträckor. Dessutom bromsar Tuulilasi i andra hastighetsintervall än Vi Bilägare. Start på snö sker till högre hastighet än det vi använder och när det gäller körning på testbanor kopplar Tuulilasi bort ESP (antisladdsystemet).

» Båda tidningarnas resultat säkras och justeras med hjälp av regelbundna kontrollkörningar med ett referensdäck. Det sker för att värdena mellan olika testdäck ska bli korrekta. Slutsatserna blir så riktiga som underlaget medger inom respektive test, men är alltså inte jämförbara.

» Is- och snökörningar har gjorts på testbanor utanför Ivalo och test av grepp på snöslask och vått och torrt utanför Tammerfors. Körning på is (”handling”) har gjorts vid två olika temperaturer, minus 4,5°C respektive minus 0,5°C. Här redovisas ett genomsnitt av de två testerna. Jämfört med den lägre temperaturen blev Bridgestone och Nokian än bättre nära nollgradigt och knep då de två toppplaceringarna.

» I redovisningen finns omdömena sammanfattade, samt alla testmoment med betyg. Däcken är också betygsatta på olika väglag.

Kommentarer

#1
Raymond K
2011-10-11 09:58

"År efter år visar däcktester att dubbade däck ger bättre grepp på is än friktionsdäck. Det här testet är inget undantag. Det står helt klart att på vårt farligaste vinterväglag är skillnaden i grepp och säkerhet mellan de två däckalternativen avsevärd."

Därför väljer jag dubbdäck.

#2
2011-10-11 10:26

Raymond, längre ner i texten står något mer nyanserat, nämligen:

"Det betyder inte att Vi Bilägare avråder från nordiska friktionsdäck. De är ett bra och säkert alternativ för många – men inte för alla, eller vid alla väglag. På Vi Bilägares testbilar som vi själva köper sitter friktionsdäck. Och har så gjort i 20 år. Men vi har nya bilar, väljer bästa friktionsdäcket efter våra egna däcktester och testförarna har stor körvana. /.../ Vår uppfattning är att man ska välja däck efter vilket väglag man oftast kör på".

Därför väljer jag dubbfritt.

#3
Juppe
2011-10-11 10:52

Hallå redaktionen på ViB. Det här är väl den femte (?) artikeln om samma sak? Vi VET att dubbdäck är bäst på is. NYA dubbdäck, iaf - för det är ju vad ni testar, eller hur? Varför tjata om samma sak om och om igen?

Er konkurrent har som första tidning testat begagnade vinterdäck. Slutsatsen där var att dubbat som rullat ett par hundra mil är riktigt dåliga. Sämre än friktionsdäck - ÄVEN PÅ IS.

Kan ni inte göra ett liknande test så vi får en "second opinion"?

#4
1 Tysken
2011-10-11 12:06

Det verkar alltid som dubbdäcksfantasterna åker på blankis, för är det så har man gjort rätt val, men vi som har ett blandat vinterväglag, allt från torr asfalt till is väljer det däcket som passar våra förhållande bäst.
Alla seriösa vinterdäckstester framhåller friktionsdäcket och även det europeiska som ett av de bättre alternativen för oss som kör mest i storstäder och i de södra delarna av landet.
Varför då köra på dubbdäck när de är sämre än friktionsdäck 80-85% av tiden de sitter på bilen.

#5
Raymond K
2011-10-11 12:13

Det är när man hamnar på de 15-20% is som är väldigt glad att man har dubbdäck det är då som väglaget är som värst.

#6
2011-10-11 12:56

Suck, det intressanta är inte hur bra däcken presterar när de är splitternya, det intressanta är hur de presterar när de är begagnade.
Efter 2 säsonger är dubbdäcken värdelösa medan de dubbfria däcken fortfarande är bra och utklassar dubbdäcken!
När får vi se ett sånt test??

#7
2011-10-11 13:31

Mikael12345:
Har du något belägg för att dubbdäck går ner sig fortare än dubbfria?
Låter märkligt.

Oavsett. Varför lägga så mycket energi på om dubbat eller odubbat är bäst?
Det är ju som det står i artikeln: beroende på behov.
Kör du i Skåne där det sällan blir riktigt kallt, eller i norra Sverige där det blir minus 40?
Saltas vägen eller är den isig eller snöig?
Osv...

#8
Juppe
2011-10-11 13:56

@hultarn
Med risk att bli tjatig: http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga
Man kan tycka vad man vill om testet, men eftersom det inte är någon annan som gjort ett liknande test och kommit fram till något annat, så är det detta som gäller för mig.

#9
2011-10-11 14:23

Jag har nu kört på dubbfritt sedan den 071221 då vi köpte vår nya bil och däcken var Bridgestone Blizzak. Och Nokian dubbfritt. Och det har fungerat förvånansvärt bra under tiden vi haft bilen. Visst har det inträffat tillfällen man önskat man haft dubbdäck speciellt i början på säsongen då det är svårt att avgöra om det är halkigt eller ej särskild svart is. Men på det hela taget har det fungerat bra under denna tid. Och tyst går det också. Så det blir dubbfritt återigen nu när vi får vår nya bil troligtvis i December,troligtvis Nokian Hakkapelitta R.

Visst testade VIB nya däck mot gamla i senaste nummret!? Har lämnat bort mina tidningar nu till svärfar så jag kan inte kolla det helt säkert. Men jag har för mig att man jämförde nya mot gamla och hur de står sig mot varandra.

#10
Juppe
2011-10-11 14:27

@Shogun
Jo, men man testade bara dubbfria .. hur gamla dubbfria står sig mot nya dubbfria.

#11
1 Tysken
2011-10-11 14:31

"Raymond K" nu skrev jag inte att 15-20% var is utan att friktionsdäck var bättre på det övriga. I det som återstår kan däcken vara likställda, men föredar någon att ha däck på bilen som är sämre övrig tid bara för att ha bra grepp några dagar per vinter så är det ett val som jag skulle undvika där jag bor, mina däckval oavsätt det är vinter eller sommar utgår från att ha så bra grepp som möjligt mest av tiden. övrig tid då får jag anpassa hastigheten.
Man kan vända och säga att du skulle köpa sommardäck som är bäst när det står 1 dm vatten på vägen för det händer några regniga dagar med mycket åska, istället för att ha ett bra däck i alla andra sommar förhållande.
Men visst vi har olika syn på detta eftersom vi kör i olika förhållande.

#12
2011-10-11 14:49

Eller då väljer man att hysa mer förtroende för Trafikverkets undersökning där de konstaterar att citat:

"På vinterväglag har valet av vinterdäck stor betydelse för trafiksäkerhet:
dubbdäck minskar risk för en dödlig olycka med 42%, jämfört med
odubbade vinterdäck".

Studien bygger på olyckor med personbilar under vintersäsong mellan 2003-2010.

http://www.trafikverket.se/Aktuellt/Nyhetsarkiv/Nyhetsarkiv2/Nationellt/201009/Dubbdack-minskar-risk-for-dodsolyckor/

Men håller med hultarn om att däckvalet är beroende av ditt behov. Den pensionär i Malmö som kör bara till och från affären klarar sig utmärkt med dubbfritt. Lika självklart är att den som pendlar dagligen i norrlands inland på härligt osaltade landsvägar använder ett bra dubbalternativ.

#13
Juppe
2011-10-11 15:04

@RålleG
Har du läst rapporten du hänvisar till? Den är ju ett skämt. Den statistik de haft som underlag och som de fått från polisen, anger inte vad bilarna har haft för däck, utan man har gjort en massa antagande baserat på marknadsandelar.
Helt snurrigt!

Personligen hyser jag ingen tilltro alls till Tingvall och hans kumpaner.

#14
Raymond K
2011-10-11 15:27

1 Tysken!
Jag har provat friktionsdäck en vinter och jag kan ärligt säga att jag upplevde aldrig att dubbdäcken var sämre på något underlag däremot de gånger det var ishalka upplevde jag dubbdäcken som avsevärt mycket bättre. Det räcker med 1 isfläck och friktionsdäck för att det skall gå åt helvete. Bättre att vara säker den där gången det kan gå åt helvete än att vara säker när väglaget inte gör någon skillnad på vilken däcktyp man har. Och det är ju trots allt så att oberoende vilka däck man har får man alltid köra efter rådande väglag. Här i Skåne är det ganska ofta "svart ishalka" speciellt nu på hösten när det ofta regnar och sedan under natten fryser på. Hade jag bott i Norrland med massor av snö bara så hade jag kanske kört med friktionsdäck, jag vet inte men kanske.

#15
2011-10-11 15:45

Håller med "Raymond K" till fullo.
Det är säkert så att friktionsdäck kan ha bättre egenskaper än dubbdäck men på is köper jag inte detta.
Hela poängen med dubbdäck är ju att råda bot på ovissheten i väglaget.
Kör man ofta och längre sträckor så kan väglaget ändras drastiskt under resans gång och då vill inte jag ha däck som "för det mesta" är tillräckligt bra.
Jag vill ha däck som klarar av den värsta tänkbara situationen det vill säga is.
Friktionsdäck är säkert fullt tillräckligt för många men inte alla och dom som säger att dom är det borde ju fråga sig varför man inte man kör rally på friktionsdäck.

#16
2011-10-11 15:47

Trafikverket är som vanligt ute och cyklar, och deras rapport kan tydas på flera sätt.
Om man kör dubbat på våt väg (som saltad väg är) så ÖKAR risken med 6%.
Man påstår att antisladdsystem inte påverkas av olika däck. Vilket självklart är nonsens. Systemen är programmerade utefter vissa parametrar, och de stämmer ju knappast alltid i verkligheten.

Vad man inte har något som helst grepp om, är i vilket skick däcken varit. Kör man med 10 år gamla dubbdäck, så är de alltså ändå bra? Detta även om det bara är 3 mm mönster och 15 dubb kvar...?

Sen är det ju en annan sak:
De som kör 4WD och friska däck, kör ju desto fortare, så när det smäller... så smäller det rejält! Hur många har inte blivit omkörd av Audi Quattro trots snö och blixthalka?

#17
Raymond K
2011-10-11 16:13

Det är märkligt att friktionsförespråkarna alltid pratar om "gamla" dubbdäck och nya friktionsdäck. Vad är det för jämförelse?
Man skall väl jämföra däck som rullat lika långt om det skall vara en test som skall ge nyttig information.
Friktionsdäcks förespråkarna tycks alltid tro att alla som kör med dubbdäck kör alltid med gamla däck och de själva har alltid nya däck. Och de tycks tro att friktionsdäck är alltid exakt lika bra hela vägen från att de är nya tills de bara har några millimeter kvar av mönstret.
Skevt tänkande tycker jag. Jag menar hur bra är nya friktionsdäck och dom hela tiden jämförs med gamla dubbdäck?
Kör 200 mil på dubbdäck och sen 200 mil på friktionsdäck och gör sen en test på olika vinterväglag och presentera resultatet. Det skulle jag vilja se.

#19
Pulu
2011-10-11 17:15

Klart man ska köra på dubbdäck, fattar inte att det ska vara så svårt att förstå!

Att i detta fall hänvisa till än den ena och än den andra undersökningen som tar ut varandra e ju bara för larvigt.
På vintern gäller dubbdäck och på sommaren sommardäck, punkt!

lol ;-)

#20
1 Tysken
2011-10-11 17:31

Eller är det de dåliga bilförarna som inte kan köra i halka som förespråkar dubbat oavsätt var man bor och kör här i landet...är dom som ligger i mittfilen för man inte riktigt vet var man har högersidan på bilen, kan det även vara så att man också har både livrem och hängslen så att man inte skall tappa byxorna :-))

#21
Raymond K
2011-10-11 17:55

Jaha så kommer klyshan då att alla som har dubbdäck är dåliga bilförare. De som har friktionsdäck är bättre förare för de får sitta och parera sladdar hela tiden?
Jag har hellre säkerhet än att sitta och parera sladdar och kalla mig för duktig bilförare.

#23
2011-10-11 18:04

"De som har friktionsdäck är bättre förare för de får sitta och parera sladdar hela tiden"

Men, vad är det här..?
Varför skulle man sladda runt hela tiden?

Jag har kört många vintrar med dubbfritt och har inte sladdat runt alls.
Har inte kört i diket, inte förlorat kontrollen. 1 gång har jag varit halvvägs ner i diket på grund av halkan, och det var med en Saab med dubbdäck.

Välj däck efter väglag, punkt.

#24
Pulu
2011-10-11 18:44

Hultarn, jag håller med dig och Raymond!

Välj däck efter sämsta möjliga väglag och då torde valet bli ännu lättare...

#25
2011-10-11 18:54

@ Juppe:

Claes Tingvall är ett skämt, det kan vi enas om!

Men annars så vidhåller jag att dubb ger bättre grepp på riktigt halkigt underlag och väljer därför sådana däck för min och mina medtrafikanters säkerhet då jag ofta kör i sådana förhållanden. Trafikverkets undersökning bekräftar också detta i mina ögon självklara faktum, (trots Claes).

Men var och en är salig i sin tro. Huvudsaken är väl att man väljer efter behov och skaffar BRA dubb- eller friktionsdäck.

Nä, nu laddar vi för EM-kvalet, boys!

#26
Raymond K
2011-10-11 22:14

hultarn!
Jag svarade bara på tyskens inlägg där han sade att de som kör med dubbdäck är sämre bilförare. Jag ser ingen annan förklaring till hans påstående än att de som kör med dubbdäck för att vara sämre förare väljer ett däck som är säkrare och det enda jag kan se som är säkrare då än friktionsdäck är att man sladdar mindre med dubbdäck eftersom det är vinterkörning vi pratar om. Om du kör rakt fram på en vinterväg med dubbdäck och sen samma väg med friktionsdäck och ingen sladdar på vilket sätt är då en bilist med dubbdäck en sämre förare?

#28
2011-10-12 05:56

MrKreosot frågar varför man inte kör rally på dubbdäck. Jag, som tänker till ett par sekunder innan jag skriver, kan ge svaret: I rally gäller det att köra så fort som möjligt. Och det är tyvärr också skälet till att många vardagsbilister väljer dubb. Som en del kommentarer säger, så kan dubb på en isfläck förhindra en olycka. Men har man anpassat farten, så handlar det nästan undantagslöst om max plåtskador. (Givetvis finns extremfallet där man halkar in i en frontalkrock.) Personligen har jag hamnat på många isfläckar. Men nuförtiden, med ESP, ABS och bra friktionsdäck, så har problemen blivit överkomliga. Att 10-15% verkligen behöver dubb, ska inte vara skäl till att kreti och pleti ska vara stålskodda. Lika lite som vi vandrar omkring med broddar från 1;e november till sista mars. Allting löses på ett enkelt sätt: Den som kör med dubb i städer över en viss storlek får betala 1000 kr/vinter. Om sen några snåljåpar skriker som stuckna grisar, får vi andra ta med jämnmod. Den som kan tänka, inser att det är komplett vansinne, när en miljon bilister kör omkring med dubb, för att dom vill kunna slippa koppla ur farthållaren, de få gånger de hamnar på is.

#29
2011-10-12 06:05

PS. Ordet "inte" i första raden, var dummare än dumt.

#30
2011-10-12 08:34

Raymond K skrev: "Kör 200 mil på dubbdäck och sen 200 mil på friktionsdäck och gör sen en test på olika vinterväglag och presentera resultatet. Det skulle jag vilja se."

Mitt svar är: http://www.teknikensvarld.se/2010/10/15/11259/gamla-dubbdack-ar-farliga/

Men många fler tidningar borde göra likadana test. När i helsike ska tidningarna på allvar få upp ögonen på detta?
Det sägs att dubbdäck är bättre än dubbfria på is och bla bla, ja, det är när DÄCKEN ÄR SPLITTERNYA, men hur ser det ut när bägge däcken har rullat 2-3 säsonger????
Det är YTTERST få som kör med splitternya vinterdäck. Så tidningarna testar en sak, men VERKLIGHETEN SER ANNORLUNDA UT.

Det är som att säga att en dragracer (dubbade) vinner över en BMW M5 (dubbfria) i ett 400 meters dragrace, jättebra prestanda, men den får slut på bränsle efter 500 m medans BMW M5 fortsätter köra på i ytterligare 300 km.

#31
Juppe
2011-10-12 08:54

@Mikael12345
Det är ingen idé. Du talar för döva öron. Dubbdäcksförespråkarna är här är så programmerade att dubbdäck är lösningen på allt att de vägrar att ta till sig ny information och nya synsätt.

#32
1 Tysken
2011-10-12 09:12

Raymond K du läser och tolar som "fan" läser bibeln...
jag startade med detta "Eller är det de dåliga bilförarna som inte kan köra i halka som förespråkar dubbat"
Detta tolkar du som att alla är dåliga bilförare som väljer dubbdäck.
Nu har jag inte samma uppfattning som du att alla dubbdäcksåkare är dåliga bilförare, utan jag tror att det stora flertalet av oss som finns på våra vägar är så intelligenta att man väljer den däcktyp som passar "mej" bäst.
Jag tror inte att flertalet är så inskränkta så att de inte begriper att kör man på barmark 95% av vinter så behöver man inte ha ett däck anpassat för iskörning, utan man väljer ett däck som är bra på barmark, för de flesta av oss är intresserade av att ha bra grepp mest av tiden och inte enbart då det råder extremsituation på vägarna.
Då kanske många inte alls bör vara där överhuvudtaget oavasätt däck , då är det AWD som gäller, vi kanske skall ta den debatten också...det säkraste vi kan åka med är då dubbat och AWD ...när det är extermväder med blixthalka...

#33
Raymond K
2011-10-12 09:30

Snart dags att sätta på dubbdäcken igen. Det skall bli ishalka i Skåne nu enligt vädergubbarna.

#34
Raymond K
2011-10-12 10:37

1 tysken! du skrev.
"Jag tror inte att flertalet är så inskränkta så att de inte begriper att kör man på barmark 95% av vinter så behöver man inte ha ett däck anpassat för iskörning, "

Det är just de sista 5% med ishalka som är det värsta väglaget, det är det väglaget som får styra mitt däckval. Det är då bra däck behövs.

#35
2011-10-12 11:14

risken finns ju också att om man 95% av tiden kör på däck som är bäst de andra 5, då kör på ett mindre optimalt däck merparten av tiden...

#36
Raymond K
2011-10-12 11:16

Ja FLAC
Men då är inte väglaget som värst heller.

#37
2011-10-12 11:28

tycker ändå att jag vill ha ett däck som passar bäst för merparten av min körning, de sällsynta 5% får man anpassa sig, som man så ofta får göra på vintern. Det är min kompromiss.

#38
Raymond K
2011-10-12 11:35

Jag har försökt att anpassa min körning med friktionsdäck på blankis, det höll på att gå åt helvete. Man har ingen kontroll alls på blankis med friktionsdäck.
Detta räckte för att jag skulle besluta mig för att köra med dubbdäck.

#39
2011-10-12 11:41

Ja, nu är det brådskande att bestämma sig. Nattfrost i Stockholm i natt.
Ska det hålla på så här så är det snart is i Skåne...

#40
2011-10-12 11:44

Eftersom det inte finns nåt guldägg här utan olika däckstyper är bäst på olika områden är det alltid en kompromiss. Sen beror det ju otroligt mycket på vad man kör också... 240 på friktionsdäck? nej tack... jag har även varit helt utan kontroll på is med dubbdäck så det är ingen garanti heller. Modern bil med esp o allt som går att förkorta? mycket större skillnad om man köper det bästa materialet så klart, och jag kan garantera att jag kört på så gott som alla underlag de senaste vintrarna. Mina friktionsdäck har levererat och de passar bra FÖR MIG. Pender skrev ett utmärkt inlägg en bit ner som jag håller med om.

#41
2011-10-12 12:01

Jag kanske inte tänker lika bra som Pender men att kunna köra så fort som möjligt är väl ett bevis som bekräftar vad jag försöker framföra.
Jag försöker maximerar mina förutsättningar när förhållandena är som sämst det gör störst skillnad då.
En kommentar när det gäller dåliga bilförare så är det som så att vägnätet är till för oss alla, dåliga som bra bilförare (hur man nu definierar detta).

#42
1 Tysken
2011-10-12 12:18

Raymond K citat "Det är just de sista 5% med ishalka som är det värsta väglaget, det är det väglaget som får styra mitt däckval. Det är då bra däck behövs."
Så du menar att du inte behöver bra däck när det inte är ishalka......min kommentar på dåliga bilförare kanske ändå stämmer ...

#43
Raymond K
2011-10-12 12:22

Nja tysken inte stannar jag efter att jag kört på is och byter till kassa vinterdäck eller sommardäck. Är mina dubbdäck så pass bra och nya att dom duger på is så duger dom säkert på väglag som är mindre osäker än is.

#44
2011-10-12 12:26

Själv kör jag utan bälte i stort sett hundra procent av tiden, eftersom jag inte krockar då. Jag kopplar även ur ESP 95% av tiden, eftersom den då inte behövs. För att inte tala om deformationszonerna!

#45
Raymond K
2011-10-12 12:50

amoC
:D visst gör vi så som du skriver lol

#46
1 Tysken
2011-10-12 12:59

Jag hoppas att ni inte är menar allvar utan raljerar ...för ingen kan vara så korttänkt att man väljer ett sämre alternativ 95% av tiden för att vinna ett bättre grepp de återstående dagarna.
Att jämföra detta med säkerhetsbälte och ESP ..ja då har man läst och inte förstått...men men kan inte begära att alla förstår, det är därför alla inte har toppjobb och finns överst i inkomstligan

#47
2011-10-12 13:38

Själv kör jag faktiskt på friktionsdäck. Men resonemanget är feltänkt, det hade ju stämt om dubbdäck på blankis hade haft samma grepp som friktionsdäck på asfalt och tvärtom - men så är det ju inte.

#48
Pulu
2011-10-12 18:35

Jag kör på rätt nya friktionsdäck med dubbar!

Är helnöjd, full fräs på alla underlag...

#49
Juppe
2011-10-12 19:58

@Pulu
"friktionsdäck med dubbar"? Vad yrar du om?

#52
2011-10-12 21:56

Det har varit tyst och skönt ett tag, men inte nu längre ...

#54
2011-10-13 07:57

Jag har skrivit något inlägg om dagen precis som vanligt. Ditt pepprande under artiklarna har dock legat helt nere under några dagar (vilken skillnad det har varit) men nu är det slut på friden.

Varifrån får du att jag alltid försvarar 1 Tysken? Inte gjorde jag det här, i alla fall. Jag har hållit med 1 Tysken om vissa saker - precis som jag har hållit med amoC, Juppe m.fl när tillfälle så har givits. Men om du hade försökt att notera sambanden lite bättre under det att tiden har gått borde du ha sett att jag flera gånger har varit på ordentlig kollisionskurs med 1 Tysken. Problemet är dock att eftersom 1 Tysken - precis som jag - har förstått varför vissa märken är premium så har du utan något större kritiskt tänkande fått för dig att vi per automatik skulle vara polare i alla väder. Ingenting kan vara mer felaktigt. Jag har inga vänner här inne och heller inga fiender. Jag är som anonym användare helt neutral till alla. Varje ämne får för sig avgöra med vem eller vilka som jag för stunden kommer bäst överens med och/eller har likartade åsikter som.

Testa och skriv ett inlägg under artiklarna med ibland något svarsinlägg så ska du se att det känns bättre. Du måste släppa "måstet" att skriva inlägg överallt precis hela tiden. Världen klarar sig ändå.

Så, mot nya artiklar.

#55
Raymond K
2011-10-13 09:40

Om det inte skrevs något i artiklarna här tyder det ju på att sidan inte skulle vara intressant. Så lugnt och tyst är ju dåligt.
Artiklarna här är ju för att vi skall skriva och kommentera och debattera.
Att människor inte tycker likadant är ju inget nytt, det kommer alltid att vara så.
Så skriv, skäll, hoppa på varann så blir det liv i luckan :D

#57
2011-10-13 22:01

Who? Någon som känner igen namnet?

#58
1 Tysken
2011-10-14 17:43

"Leifler" har du dåligt minne eller vad svamlar du om...jag äger ingen Mercedes och har aldrig ägt en Mercedes.
Jag har en AWD så jag har inga problem , eller säg inga större problem med snö och halka trots odubbat , med 235 55 18 som greppar fint i halkan..
Skillnaden mellan mej och dej är att jag talar av erfarenhet och du om dina drömmar...för info...jag har en Svensk och en liten hobbybil som är Tysk..den har sett nära nog likadan ut sedan 1965. visserligen är min mycket nyare men ändå.

#60
2011-10-15 00:07

Har du mekanisk diffbroms och anti-allt så funkar det nog galant. Är det standard på modellserien du har?

Kan iallafall meddela att Mercedes Vito RWD är den sämsta vinterbilen som någonsin gjorts ;)

#61
1 Tysken
2011-10-15 08:51

Nä jag brukar inte gapa o skrika, det ligger inte i min natur, men jag har svårt att hålla tillbaka synpunkter till personer som bara skriver en massa nonsens utan att veta och där ligger du nog på favoritplats och är outstanding i kommenter utan substans och relevant innehåll.
Återigen jag har aldrig ägt en Merceders..men en mängd nya BMW och Porsche..samt minst ytterligare ett 20 tal andra märken.

#64
2011-10-15 11:15

På Viton skulle det behövas däck med israceingdubb. Diffen är så lätt så man kan lägga i ettan och gå ut. Bilen står kvar o spinner på ett hjul. Sen saknar den strålkastarspolare. Kanske är just på vår snålbil ifs. Men man tycker ju den borde ha det som standard när det är en Mercedes.

#66
1 Tysken
2011-10-15 15:48

Ja du, det skadar kanske inte med en aning av självinsikt "leifer"
Det tragiska är att du verkar inte ens ha hört ordet engång...

Men lev du i din dröm ..skulle du göra något åt ditt liv istället för att skriva nonsens i kommentatorsfält så kanske du kan uppfylla din dröm, sälja den gamla 940:an och köp en Mercedes och känn känslan av att åka en av flera riktiga stortyska kvalitesprodukter och samtidigt frotera dej med övriga som förstått vad kvalite är ...

#69
2011-10-23 22:37

Har inte läst alla 68 kommentarer före denna, men det är väl fler som har reagerat på påståendet i reportagets bildtext att is "är vårt farligaste vinterunderlag".

Is på vägen är inte särskilt farligt om den syns och håller några minusgrader. Det föret bör alla med körkort kunna bedöma och klara (men många gör dessvärre inte det).

Mycket värre är underkylt regn som fläckvis kan alstra våt, nollgradig isgata med nära noll friktion. Då krävs det att förarna verkligen kör bil (Inte sms:ar, spelar Wordfeud eller rättar böcker under färden). Men det räcker kanske inte att vara en skicklig rattvridare om denna lömska och för ögat osynliga halka överraskar. Det är väl den typen av halka som Erik Rönnblom syftar på?

Det jag påstår här och nu är att det finns åtminstone ett annat före som är värre. Det är saltmodd med åtföljande moddplaning. En osynlig och drastisk förändring av föret som orsakas av att vägen har saltats under snöfall, eller att snöfallet kommer strax efter saltningen. Snön på vägen döljer att vägsträckan är saltad och att vägsaltet har smält snö och is och bildat sjöar av vatten under snön i vägens svackor.
Två av mina närmaste anhöriga har råkat ut för detta, de har okontrollerat plöjt av vägen i bra fart men haft tur och klarat sig.

Är positiv till dubbdäck.
Är i princip negativ till saltning, som alla förstår. Svårt att hitta något positivt med den typen av "snöröjning". Den är inte ens lönsam på lång sikt eftersom den förstör land, sjöar och brunnars dricksvatten.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.