Bild
Nästa artikel

Däcktest 2007: Friktionsdäck

Däck

Dubbfria vinterdäck har de senaste fem-sex åren utvceklats så till den grad att de kan ses som allvarliga konkurrenter till dubbdäcken. Dubbade däck är överlägsna de dubbfria vid ett enda  tillfälle - ishalka visar det sig vid Vi Bilägares vinterdäcktest.

De dubbade vinterdäcken har de senaste säsongerna kommit ordentligt i skottgluggen då myndigheter i storstadskommunerna diskuterat förbud eftersom luftens kvalitet blivit erbarmeligt dålig på många ställen. Man säger att dubbarna river upp mineralpartiklarsom virvlar runt i luften.

Snabbt kom moteld från dubbdäckens försvarare; Luften fylls av onyttiga gummipartiklar från de mjukare dubbfria däcken.

Vilket som än gäller i debatten så är ett säkert, vi klarar oss inte utan vinterdäck. När Vi Bilägare ställde tio odubbade (så kallade friktionsdäck) mot varandra fann vi snabbt att däck nästan uteslöt sig själv. Det vara Sava Eskimo, som med sitt Shore-värde, sitt hårdhetstal på 70, hade en del egenskaper jämförbara med sommardäck.

Ett så hårt vinterdäck har inte på våra breddgrader att göra. Dubbfria vinterdäck bör inte ligga över 60 i Shore-värde för att vara dugligt när det är kallt ute.

Efter att ha legat lite i skugga ett par år har numera tyskägda Gislaved klivit fram ordentligt. Deras SoftFrost2 visar sig vara ett jättedäck i vinterlandet och sopar banan med konkurrenterna. SoftFrost 2 kan allt. Inte bäst på allt, men saknar svaga punkter, vilket gör det till årets bästa dubbfria vinterdäck.

Favoriten från tidigare tester, Hakkapeliitta RSi, visar sig fortfarande vara ett superdäck på ishalkan och på den packade snön. Detta bara konfirmerar vad vi sagt om Nokians dubbdäck Hakkapeliitta5, som även det är svårslaget på is;

-De finska däcktillverkarna kan sin vinter.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.