Bild
Nästa artikel

Däcktest 2007: Dubbdäck

Däck

Dubbdäck är svårslaget när vintern drabbar Sverige. I årets test av vinterdäck börjar vi med åtta vassa dubbdäck. Åtta däck som trots ganska lika utseende och egenskaper definitivt inte passar på alla underlag.

Årets däcktest handlar om de bästa dubbdäcken på marknaden. De får kämpa mot varandra i tio ronder. Vi har även tagit med några dubbade däck i en lägre prisnivå. Det finns skillnad - naturligtvis.

Det framgår tydligt hur däcktillverkarna prioriterar olika egenskaper. Nokian satsar på att vara bäst på rena vinterväglag, på bekostnad av greppet främst i väta och på torr väg. Bridgestone är också utmärkt på is och snö men klarar andra väglag lite bättre.

Däck som Goodyear och Continental klarar kanske inte is och snö riktigt lika bra, men är å andra sidan bättre när vi har "Stockholmsvinter" och bara kör omkring på regnvåta eller torra vägar. Tysktillverkade Gislaved är fortfarande ett däck som klarar de flesta väglag mycket bra.

Däcktest är en tradition i Vi Bilägare sedan årtionden. Vi kör och bromsar, mäter och registerar. Allt för att hitta det däck som ska passa bäst. Inte i hela Sverige, eftersom vintern inte är densamma i norr och söder.

För norra delen av landet kanske inte däck med dåliga asfaltegenskaper något att bry sig om. Osaltade vägar med hårt packad snö kräver ett helt annat däck än stockholmsvägarna där saltet ligger i drivor redan när rimfrosten ligger vit på gräsmattor och asfalt i början av november.


Årets test av dubbdäck är, då det gäller vinterväglag, utfört i Finland. Temperaturen var förhållandevis låg, omkring 12-20 minusgrader. Alla mätningar på våt och torr väg är gjorda i Sverige, dels i Gislaved dels på Lunda flygfält utanför Uppsala.

Vi har använt Volvo S40 och V50 som testbilar och använt bilens ABS-system vid bromsning och anti-spinnkontroll vid mätning av grepp under acceleration. Under körningar på is- och snötäckta banor har ESP (det sladdhämmande systemet) inte kopplats ur.
 

Kommentarer

#1
Köpa däck-killen
2007-10-04 15:58

Grymt bra test för mig som ska köpa nya inför vintern! Det är verkligen en djungel att hitta rätt bland alla fabrikat och varianter.

#1
TheBastard
2007-10-05 10:14

Bra test! Är jättenöjd med mina Gislaved, vågar inte satsa på Nokian med tanke på att svenska vintervägar allt oftare består av just torr och våt asfalt.

#1
Igge
2007-10-05 19:59

Har kört dubbfritt ett par vintrar. bor i norra bohuslän med mycket växlande vinterväglag, men blöt vägbana är det vanligaste. Dock fryser eländet till.....Har haft en Mondeo -02 med Nokian RSI på med antisladd och ABS, och det har verkligen fungerat över all förväntan. Den har gått stabilt som ett lok genom slasksträngar och modd. Enda gången jag känner att jag får ta till en extra dos försiktghet och planering är just på ren is. Snö är inga problem.
Och barmark är helt ok, faktiskt lägre buller och minndre förbrukning än sommardäcken. (Goodyear Exellence). Har ny bytt till Peugeot 407 med Bridgestone Blizzak Nordic beställda till vintern, skall bli kul att prova!

#1
calle
2007-10-11 19:53

varför saknas test på det lömskaste unerlaget SLASK planing och stabilitet. saknar även test på rulmotstånd o slit värde.

#1
Giorgio Domenici
2007-10-14 13:50

När ska ni testar vinterdäck bara för SUV/4x4 bilar?

#1
Magnus
2007-10-16 16:36

Har inte läst testet mer än ovan sammadrag. Undrar varför man inte har Winter Viking 3? Borde väl vara både nyare och då bättre.
Kanske för att Gislaved ska framstå som bäst/bättre?

#1
Linus
2007-10-26 13:46

Magnus: Det finns inget däck som heter Winter Viking 3. Deu kanske tänker på VikingContact 3? Det är ett odubbat vinterdäck och finns säkert med i ViBilägares test av sådana, testet ovan behandlar dubbdäck.

#1
Håkan
2007-11-12 12:59

Har under flera år kört på AGI Sarek 2 regummerade vinterdäck. innan dess körde jag på dess föregångare.
Dessa fungerar utmärkt och det har aldrig varit några problem. Däcken kostade senast jag köpte &50 kr/st inkl. balansering och montering. Kör även på AGI:s regummerade sommardäck sen flera år tillbaka. Även dessa fungerar perfekt, har fått ut 2500-3000 mil på dessa. Bilen används dagligen och körs c:a 3000 mil per år.
Däcken har använts på Subaru Legacy och Opel Vectra. Kasta inte pengarna i sjön, det fungerar perfekt att åka på regummerat.

#1
Robert Forslund
2007-11-12 21:25

Kumho KW19???
Varför testa ett däck som är från 2005? Idag finns inte detta att köpa från importören ! Det som erbjuds är deras nya KW22 eller om det var KW23 ? Ni påminner ju själva oss läsare att vara uppmärksamma på DOT-datumet. Har inte importören reagerat ?

#1
Micke
2007-11-14 21:43

Ang Kumho kw19 har köpt det däcket och det är tillverkat v2306 så däcket fanns alltså 2006

#1
Ted
2007-12-14 18:32

Vilket dubbat C-däck är bäst då?
det finns ju många LB på vägarna oxå.
Nexen är mycket prisvärt!!

#1
Tomas
2008-01-05 23:14

Bara nybörjare använder dubbdäck!!! Dessutom förstör de vägarna och miljön. Har kört dubbfritt i 5 år och det fungerar perfekt

#1
Kristoffer
2008-04-08 15:52

Vi Bilägares redaktion/testansvariga behandlar uppenbarligt vissa fabrikat olika.
Kumhos nyaste dubbdäck heter KW22 och har av det Finska företaget TestWorld testats för Kumhos räkning.
Resultatet är i absoluta toppen,dock blev aldrig importören tillfrågad
om vilket däck som är det nyaste!
Alltså "tävlade" Kumho med ett äldre billigare mönster mot de andra tillverkarnas senaste däck.
Dock klarade sig KW19 hyggligt ändå !

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.