Nästa artikel
Test: Mazda 2 Vision, Opel Corsa Enjoy och Volkswagen Polo GT
Biltester

Test: Mazda 2 Vision, Opel Corsa Enjoy och Volkswagen Polo GT

Publicerad 29 maj 2015 (uppdaterad 29 maj 2015)
Extrautrustade småbilar testade.
Fyra meter mellan stötfångarna är ett behändigt format. Vi har testat Mazda 2, Opel Corsa och VW Polo.

Många skulle säkert kunna kliva ner en bilstorlek och ändå bli nöjda. Numera finns långa tillvalslistor att kryssa i även till småbilar. Trots lyxig utrustning blir de billigare att köpa och att äga än en större bil.

Opel Corsa i 2015 års tappning har fått ett helt nytt chassi med ny styrning. Men hur klarar den sig mot  Mazda 2 och GT-nivån i Polon?

Prenumerera på Vi Bilägare och få senaste biltesterna och mycket mer rakt ned i brevlådan. Prenumeranter får även tidningen en vecka tidigare och dessutom till lägst pris. Klicka här för att läsa mer om prenumeration.


Diskutera: Vilken är din favorit av de tre bilarna?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2015-05-29 21:20
hullsjön

Opeln är att föredra

#3 • Uppdaterat: 2015-05-29 21:49
Tvärnit

Opel Corsa.
Fältet är rafflande upplagt, Instegsmodellen Corsa Enjoy mot Mazda 2 Vision, steg två av tre i programmet och så en Polo GT.....
Spännande, den här är ett måste! Hoppas att under doggen mal fnöske av lill japsen och den högtravande landsmannen.

#4 • Uppdaterat: 2015-05-30 01:31
vattenbuffel

Jag har läst papperstidningen och kan avslöja att Mazda 2 tog hem förstaplatsen!
Tätt följd av Polo GT som tvåa, samt Opel Corsa på en hedrande bronsplats.
Lite roligt att någon lyckades slå Polo, det är inte ofta!

#5 • Uppdaterat: 2015-05-30 10:48
Swemba

"på en hedrande bronsplats" :-)

#6 • Uppdaterat: 2015-05-30 10:55
Reverend Benny

Tycker det är väldigt imponerande att Polo'n lyckas hålla/få en mittenplacering mot 2 st nya bilar. Polon kom ut 2009 och Mazda 2 samt Opel Corsa är nya modeller på marknaden.
Cred för ett skönt test med 3 hyffsat likvärdiga bilar, känns som ViB sneglat lite på utländska biltidningar där man kör mkt jämförande test. Mer sånt tack. :-)

#7 • Uppdaterat: 2015-05-30 11:52
Gäst (ej verifierad)

Jo vi får väl hoppas på att VW satsat på tekniken, exempelvis förbättringar på motorernas konstruktion så att de håller 10. 000 mil iaf innan de blir mos:

http://teknikensvarld.se/varning-kop-inte-denna-volkswagen-motor-185407/ Men de två drabbade där ljuger förstås också?

Men fortfarande så hävdar vissa att VAG inte har fler problem med drivlinor än andra, och alla på nätet som skriver om sina tråkiga erfarenheter av dessa produkter ljuger ju naturligtvis... Och Teknikens Värld och andra bil-medier driver naturligtvis en helt ogrundad kampanj mot VAG.

Jo, tjenare....

Polon är ingen dum bil men med vetskapen om dessa problem och VW:s attityd gentemot de som drabbas så går den bort direkt.

#8 • Uppdaterat: 2015-05-30 11:59
Roy J

Opeln har ett nytt chassi som förbättrat den mycket.
Polon var en GT-modell med sportchassi och 17-tumsfälgar som gav vägbuller på grov asfalt.
Polon är den enda som har autobroms, vilket alltså den nya Opeln inte har. (De andra är ju äldre.)

När man läser testet så får man lätt intrycket att Mazda skulle komma sist - tröttast motor på låga varvtal, sämst strålkastare, sämst rostskydd (om än en trea mot fyra för de andra två).
Den vann i första hand på grund av priset.

Hade Opeln haft autobroms kunde den mycket väl vunnit - enligt mig.

#9 • Uppdaterat: 2015-05-30 13:09
Reverend Benny

Så varför slängde inte Opel med autobroms i testbilen då kan man fråga? Känns ju dumt att hamna sist pga en sådan miss.

#a • Uppdaterat: 2015-05-30 19:50
Grosser

Mazda 2 i testet har autobroms. Finns på utrustningsnivåerna Vision och Optimum.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.