Bild
Nästa artikel

Webb-TV: Vi provkör Tesla Model 3

Video

Vi Bilägare har provat Tesla Model 3 på svensk mark. Se videoklipp från när vi provkörde den!

Kommentarer

#1
2019-03-02 10:30

Klassisk fransk bil, en del stora grejor som får rubriker och sedan många ogenomtänkta dumma smådetaljer som bara irriterar och sabbar alltsammans.
På vanliga bilar aktiveras nedsänkningen av sidorutan, på karmlösa dörrar, när man drar i handtaget men inte så här!
Såå idiotiskt sjukt...

#2
2019-03-02 12:09

Är pekskärmen endast på engelska?

#3
2019-03-02 14:04

Lite trist kan jag tycka att det inte var nånting alls om hur bilen är att köra istort sett, hur den går, vägkänsla, kändes som Erik tyvärr redan från start hade en negativ inställning till det hela vilket är lite synd.
AMS t.ex. ansåg ju det var en av de bästa bilarna de kört vad gällde väguppträdande på vinterväg.

Sen utan tvekan har Tesla krånglat till vissa saker i onödan, som det med dörröppningen från insidan......där är Model S mer vettigt skapad.

#4
2019-03-02 14:20

Tänk vad långt före Tesla är jämfört med traditionell bilindustri, Fantastiska förvaringsutrymmen i kupén och snygg design. Det Tesla har lite kvar att arbeta på ä detaljfinishen överlag. Snyggt jobbat Tesla

#5
2019-03-02 14:33

Klart ViB är lite griniga. Tesla har ju inte bjudit på gratis flygresa till Mallorca med betalt boende på lyxhotell samt gratis mat...

#6
2019-03-02 14:38

Tycker att det är bra med lite mera sansade omdömen om Tesla. Det har hittills ofta varit okritiskt halleluja i testerna av dessa hypade fordon.

#7
2019-03-02 15:36

Har du testat någon själv 40-talslisten? Tänk om de faktiskt råkar vara riktigt bra, sköna att köra och praktiska i verkligheten?

#8
2019-03-02 16:45

Henrik M: "Har du testat någon själv 40-talslisten? Tänk om de faktiskt råkar vara riktigt bra, sköna att köra och praktiska i verkligheten?"
Ska vi endast få ha åsikter om bilar man personligen har kört? Då blev det inte många inlägg här... Snarare bara från fanboys, som ville övertyga om sin egen bils förträfflighet. Vad beträffar Tesla M3, så tycker jag ViB:s provkörning balanserar andras tester av denna elbil.

#9
2019-03-02 17:16

Såklart man får ja åsikter om bilar man inte har en aning om med, sa inget om det, undrade bara om har provkört någon eftersom du gav ett kritiskt intryck i ditt inlägg. Menade att det kanske faktiskt är så att de är hypade för de faktiskt är bättre än sina konkurrenter? Att de faktiskt tagit elbilen rejält framåt.....sen håller jag inte alls med om att det varit okritiskt i media, tvärtom är min upplevelse.

#10
2019-03-02 17:30

He he.. och så var framtiden här. Jag minns för ett par år sedan, då skrevs det: "Men vår grova prisjämförelse visar att en Tesla Model 3 skulle kunna gå att få i Sverige för runt 300.000 kronor."

Och jag skrev: "Glöm det - blodsbatterier är dyra och lär inte bli billigare"

Och nu är framtiden här. Och så här kommer varje framtid att bli för blodsbatterikramarna. Lägg ner.

.

#11
2019-03-02 18:10

Tror "klarsynt" tänker mer på sina telefoner, datorer billig hemelektronik snarare än Tesla. https://cleantechnica.com/2017/06/22/swedish-ev-battery-study-sucks/

#12
2019-03-02 18:14

Nja, är väl aldrig någon som påstått att en Model 3 skulle kosta 300.000 kr i Sverige? Att den skulle kosta 35.000 dollar för instegsmodellen i USA är vad som lvats och den är släppt nu. Vad den modellen kommer kosta här återstår att se, men självklart har ju alla som har något hum om hur export m.m fungerar förstått att den inte kommer kosta 300.000 kr klar på gatan i Sverige. Min gissning är att den landar på runt 440.000 kr i Sverige innan bonus.

#13
2019-03-02 18:14

Vill minnas att biltidningarna var kraftigt emot katalytisk avgasrening i början av 80-talet och förfasade sig över försämrade prestanda och användandet av ädelmetaller. Tror inte någon på allvar vill plocka bort katalysatorreningen efter 30 år, det medförde en gigantisk förbättring och driftsäkrare bilar.

#14
2019-03-02 19:13

Haha AMS.. de kan lika gärna byta namn till Tesla Tesla & Tesla.

#15
2019-03-02 19:42

För mycket datorskärm och mitten mellan föraren och passagerare. Rakt fram föraren med tomt front på instrumentpanelen :-(.
Kan råka olycka när man tittar för mycket skärmen. Ingen för mig Tesla pga för dyrt, kvalitet miss och brand.

#16
2019-03-02 20:20

@ Henrik M

Jo, det är många många som har påstått det. En av dem är Mest Motor, varifrån jag tog citatet. Men så gott som alla motortidningar har haft liknande påståenden. Och har det fortfarande... om hur fantastiskt elbilar skall bli i framtiden. Men när framtiden kommer så är den aldrig som de påstått. Vare sig i kvalitet eller pris. Här är länken:

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20160210/tesla-chocka...

Och här är citatet, återigen: "Men vår grova prisjämförelse visar att en Tesla Model 3 skulle kunna gå att få i Sverige för runt 300.000 kronor."

Men det de säger alldeles i slutet av artikeln är nog allra roligast:

"När bilarna kan komma till Europa är inte känt. Vad säger ni läsare, är det läge att börja planera in ett bilbyte under 2017?

Glöm inte att tipsa era polare som ska byta bil nästa år – speciellt de som vill ha ett lågt förmånsvärde på sin nya tjänstebil."

Det är 2019 nu... så vare sig priset eller något annat blev som de satt och flåsade om vad gäller ämnet ifråga.

.

#17
2019-03-02 20:26

Trångt bagage fram som gamla tider som bubblan. Den finns även bak att lasta men synd att den inte finns som kombi men har sett redan och är så fult design som byggd.

#18
2019-03-02 20:37

"Vill minnas att biltidningarna var kraftigt emot katalytisk avgasrening i början av 80-talet och förfasade sig över försämrade prestanda och användandet av ädelmetaller."

Enligt den gamla forskning som fanns på 80-talet och fram till 1990 är nackdelarna med katalysatorn att den genererar ett elektromagnetiskt fällt, platina slits loss och följer med avgaserna ut och förgiftar närmiljön runt alla vägar, den skapar lustgas som angriper ozonlagret och med den blyfria bensinen kom partiklarna till bensinbilen, blyersättningsmedlen skapade partikelutsläpp.

Sedan har ju "ekonomiskt medvetna"... s.k. "vinstdrivande företag"... envisats med att använda keramiska katalysatorer istället för de dyrare med en kärna av rostfritt stål, vilket kraftigt ökar katalysatorns nackdelar, bromsar avgasernas hastighet, försämrar reningen och mångdubblar nedbrytningen och giftutsläppen av platina så att katalysatorer kan bli helt utslitna och måste bytas.

Någon senare forskning på området har inte genomförts då kritik mot katalysatorn likställdes med att hylla Hitler, vilket var mycket skadligt för hälsan...så ingen har vågat undersöka området sedan dess.

#19
2019-03-02 20:42

Trist bil. Audi E-tron för mig.

#21
2019-03-02 21:10

När man jämför priser nu och för några år sen kan man ha med dollarkursen i tankarna.
Strax efter presentationen av TM3 sa säljaren i Täby "runt 350" här.

#22
2019-03-02 21:21

Klarsynt: Jo men att de hade helt fel ur ett realistiskt resonemang förstår väl du med om den skulle kosta 35.000 dollar i USA och det ska skeppas hit och betalas tull och moms så du kan väl inte säga du var så dum så du trodde på att den skulle kosta 300.000 kr här?! Det är ju bara sunt förnuft och ett lagom mått av kritik mot det man läser....

Men kvaliten? Du kan väl inte annat än erkänna att elbilarna är jäkligt bra och utan tvekan kan vara framtiden? Har du själv provkört nån nyutvecklad ren elbil som inte är en ombyggd fossilbil?

#23
2019-03-02 22:16

@Henrik M

MestMotor var visst så dumma. Vad mer kan sägas.

"Glöm inte att tipsa era polare som ska byta bil nästa år " *asgarv*

Eller som Erik Wedberg säger i filmen ovan: "Vad hände med folkbilen vi var utlovade?". Och han sågar bilen så det står härliga till. "A-stolparna är tjocka som elefantben". Jag vet inte vad det är för kvalitet du åsyftar men ingen annan än du kan uppenbarligen finna den.

Jaaa.. så här är det med elbilar. Alltid är allting i framtiden. Och när framtiden är nu, slutligen, så är framtiden inte alls som det utlovats.

.

#24
2019-03-03 00:52

Alltså läser du inte vad jag skriver? Tesla har aldrig gått ut och sagt den skulle kosta 300.000 kronor på gatan här, de utlovade en inropare för 35.000 dollar och den har de släppt nu. Att en hel del människor var rent ut sagt dumma nog att räkna om på något skumt minussätt att den skulle kosta 300.000 kronor här i Sverige är väl absolut inte Teslas fel och något de ljugit om?? Sen att folk sväljer det som de läser utan ett uns av källkrititk eller annat är ganska skrämmande......

Ja, jag håller med om att Wedberg sågar bilen i filmklippet, men som jag med skrev tidigare om du hade bemödat dig med att läsa, ta till dig innan du bara kastar ur dig ditt mantra så tycker jag han gör det på ett ganska negativt förutbestämt sätt för att kunna klaga. Jag har en V90 idag och vill påstå att den har betydligt mer skymd sikt av A-stolparna än vad Model 3 har. Och hur ofta läser du om den kritiken?

Men tyvärr får du nog finna dig i att jo, elbilar är en stor del av framtiden, och de är här, troligtvis bättre än du tror. Tycker den bästa rekommendationen är att du själv åker till närmsta Tesla och testar själv, vem vet, du kanske blir positivt överraskad :)

#25
2019-03-03 08:45

Skönt med en lite mer användarinriktad titt på bilen. Alla halleluja-reviews från elbilsjesusar ger inte så mycket. Här är det bullrig, stötig, jobbig infotainment vid körning. Tveksamma lösningar på ett antal ställen dock intressant men dyr. Ganska bra sammanfattning av Erik tycker jag.

#26
2019-03-03 08:58

@milkylainen

Men han var märkbart besvärad med att gå emot den gängse PK-inriktningen och formligen såga en elbil.. hans röste självde och skakade :)

.

#27
2019-03-03 09:03

Headsup och elbaklucka ska självklart vara standard på en bil i den här prisklassen, att den inte är halvkombibaklucka är också ett stort minus.

#28
2019-03-03 09:04

Bullrig och stötig hör inte heller hemma i prisklassen, gör om gör rätt Tesla.

#29
2019-03-03 09:12

Körde en Model S för nåt år sen och det som imponerade mest var ju accelerations-prestanda. F ö tyckte jag personligen inte att den var så imponerande frånsett en del elektroniska finesser som att den t ex kunde programmeras att höja markfrigången automatiskt om man t ex hade dålig väg sista biten hem. Men baksäteskomforten var inget att skryta med trots bilens storlek och om jag inte minns fel så var den också rätt låg och obekväm att ta sig i och ur.
Och inte ens ljudkomforten var imponerande. Nu körde jag den visserligen vintertid men jag gjorde en direkt jämförelse på samma vägavsnitt omedelbart efter inkl enkel ljudnivå-mätning mot min egen bil och till min stora överraskning så var den stora och dyra Teslan inte alls mera tystgående på den E4-sträckan utan snarare tvärtom. Tämligen övertygad om att t ex en Mercedes av större modell skulle varit avsevärt komfortablare att åka i - om det varit ett avgörande krav.
Och då hör det till att jag i grunden varit mycket intresserad av eldrivna fordon under många års tid och provkört ett flertal men antagligen var förväntningarna lite för stora på denna stora, tunga och dyra bil.

#30
2019-03-03 10:18

Bullret i bilarna numera kommer ju nästan enbart från däcksljud på vår sönderkörda grovasfalt. Testets M3 hade 20-tumsfälgar med lövtunna lågprofildäck. Tacka fanken för att bilen bullrade, det gör väl alla bilar när man envisas med denna nutida utseendenyck.

#31
2019-03-03 12:24

mw73: Så du tror inte en BMW M3 eller Audi RS4 bullrar och stöter? Samma prisklass och prestanda....
Självklart det blir bullrigt och stötigt med en Performencemodell utrustad med 20 tum. Ganska övertygad de hade upplevt Long Range med standardutrustningen 18 tum bättre.

Självklart har Model 3 sina brister, det har alla bilar mer eller mindre, tycker bara Wedberg var lite onödigt negativt inställd här för att vara en objektiv journalist.

#32
2019-03-03 12:26

Intressanta kommentarer. Man kan ju tro att en hel del arbetar för oljelobbyn.
Den verkar sälja ganska bra i USA och det lär väl svida för oljebaronerna.

#33
2019-03-03 16:37

Axa. Oljelobbyn har nog inga bekymmer med elbilar. Det krävs ju fortfarande stora mängder energi för att både producera, utveckla som att ladda dessa. Dessutom behöver de ha vägar att köra på - som oljeindustrin kan hjälpa till med.

Så det är nog inga problem för oljeproducenterna att kränga olja även i framtiden, med eller utan "miljövänliga" elbilar.

MVH AL

#34
2019-03-03 18:50

AL
Jo jag vet att oljeindustrin kommer överleva elbilen, jag var snarare sarkastisk. Visst kan man vara kritisk till Tesla men en del kritisk framstår som försök att greppa efter halmstrån i brist på annat...

#35
2019-03-03 19:23

Axa. Ja buller och stötig gång är ju säkert jätteönskvärda egenskaper i en vagn för 700k. ;-)

MVH AL

#36
2019-03-03 20:34

AL
Nåja, det kan man ju få som ”tillval” även på de etablerade märkena.
Jag tänkte bland annat pianolackade plasten som annars kan hyllas när sittande i premiummärke. Även den breda A-stolpen som annars hyllas när den sitter i en Volvo för det bidrar till säkerhet.

#37
2019-03-03 21:31

Jag tror att den här bilen är så annorlunda att den kräver en tillvänjning om man ska uppskatta den. Sedan finns naturligtvis de som aldrig kommer att göra det.
När det gäller däckbuller är det ju naturligt med de idiotiska hjul som sitter på testbilen, men det är ju fritt val att få på normala med mera gummi, värre är väl anmärkningar på vindbrus, det är ju något som måste åtgärdas redan på konstruktionsstadiet.
En annan sak som jag inte gillar är pekskärmen, jag vill ha fysiska knappar, helst vippströmställare som man direkt ser läget på, men det är mer och mer sällsynt.
De jädrans pekskärmarna blir alltmer vanliga, men på Volvo är ju ändå många elementära funktioner kvar med knappar och på Mondeon kan man ju välja om man vill knäppa eller kladda.
Sedan håller jag helt med om att HUD borde finnas, att sitta med huvudet på tvären för att kolla det mest elementära är ju onödigt.
Men det ska bli kul när snikmodellen kommer, då har kanske åsikterna om 3:an mognat något.

#38
2019-03-04 07:57

Överprissatt. En elbil är väl enklare att tillverka jämfört med tex en bensinare? Och bara en pekskärm, inga knappar och annat strul som kostar att installera. Visst batterierna kostar, men elbilar kommer bli billigare framöver.

#39
2019-03-04 08:41

Det borde vara ganska tydligt att Tesla knappast gör stor vinst på varje bil de tillverkar. Det är både bilfabrik och utveckling som ska betalas och i slutet av nästa vecka ska Model Y presenteras.

#40
2019-03-04 10:39

En "bil" utan instrumentpanel ... vem köper något dyligt?

#41
2019-03-04 10:45

Att Tesla inte gör stor vinst kan ju knappast vara bilkonsumenternas fel. Måste bero på interna problem inom allt från utveckling till produktion.

#42
2019-03-04 11:15

Även om jag är skeptisk till mycket med Tesla så tycker jag också att Erik är lite onödigt grinig i analysen. Det är helt okej det negativa han lyfter upp, men det känns som att han glömmer att nämna det som faktiskt är bra med bilen. Med tanke på att många/de flesta motorjournalister verkar tycka att det är en jättebra/rolig bil så tror jag nog att det finns bra saker som inte blev nämnda. Men kanske Erik helt enkelt glömde bort det lite grann, det är mycket man skall komma ihåg :)

#43
2019-03-04 11:15

Erik lät mer positiv när han provade den i New York för Teknikens Värld - vad har hänt?
Dessutom han klagar på att den är dyr - ja, men det kommer billigare version redan om ca 6 månader.

#44
2019-03-04 11:19

Att Vi Bilägare inte tycker om elbilar är ganska självklart. De ägs av OK som naturligtvis har rötterna i oljeindustrin som vill sälja bensin och diesel. Inte förvånad alls.

#45
2019-03-04 12:53

Det mesta jag stör mig på med Model 3 skulle lösas med en head up display. Skulle kostat dom en tusenlapp på sin höjd och gjort instrumenteringen så mycket smartare utförd.

#46
2019-03-04 19:09

HUD skulle, som Roger skriver, lösa en del problem.
Men det känns riktigt skönt att sätta sig i en gammal Saab med rejäla knappar och vridreglage.

#47
2019-03-04 22:33

Det var den sämsta presentation jag hört på länge! Krävs det ingen kunskap o strategi före ett sådant ”inslag”? Hade hen haft längre hår, skulle jag tro hen hade pms eller kommit försent för dagis hämtning.. urdåligt o totalt intetsägande, enligt min åsikt.

#48
2019-03-05 20:48

Bilräven, var det alldeles för mycket praktiska vardagsdetaljer för dig?
Jag hoppas att jag inte ser ett underliggande förakt för kvinnor i din text.

#49
2019-03-06 11:23

Tesla skall ha eloge för att driva på el bilutveckling MEN dom är inte perfekta. Tesla har startat från 0 som biltillverkare och har mycket kvar att lära/fixa/trimma in innan dom är ikapp någon annan tillverkare. Se länk om en helt ny, ej använd Tesla 3 vid leverans:
https://youtu.be/FSLTNjGI8hw
Betalar man ca 750 Kkr och får en sådan bil levererad så blir man lite butter. Nu är det ju så att Tesla "fixar" till bilen men ändå. Det visar att dom har en bra bit kavar till att bli en "riktig" biltillverkare.
Tycker ändå att det är bra att dom satt press på andra att ta fram el alternativ. Sen är ju batterier ett problem. Jag är optimist och tror man löser det med ny teknik och andra material. Elbil är en stor del av framtiden tror jag.

#50
2019-03-06 14:24

Mycket intressant att så många blir upprörda när det kommer en negativ recension av en Tesla. Har sett klippet och jag tycker inte Wedberg var överdrivit sur eller grinig. Men tydligen måste man okritiskt hylla Tesla och se alla deras bilar som världens åttonde underverk för att det ska vara okej. Att Model 3 är stötig har för övrigt flera tidningar rapporterat om. Har har vi en jämförelse med Nissan Leaf:

https://www.youtube.com/watch?v=idT_-ZRUqdw

Eftersom Nissan Leaf inte så är bekväm heller (ja, jag har åkt i en) så tror jag Wedberg har rätt i att Model 3 är stötig.

#51
2019-03-06 22:43

Roy: Nä - det var helt i avsaknad av praktiska vardags detaljer - Herre Gud va dåligt!! Fick vi veta om baksätet, infästningar av bilstol, airbags etc..? Nä - elefantbens A-stolpar och stötig gång, vindbrus etc var mest intresset för denna "person".. Hade hen varit seriös och kunnig hade hen förstått att A-stolparna inte stör framåt-sikten, utan möjligen något av vinkelsikten snett framåt - men å andra sidan räddar föraren/passagerarna vid ev olyckor ( bäst i test). Och har man inget motorljud så hör man vind/däck-ljud mer - dessutom musiken bättre. Stötig gång beror på däckprofilen på alla bilar som inte har sofistikerad fjädring, så det är bara att byta ner tumstorleken och öka profilen - om man känner för det.
Nä - låt reportern testa tvättmaskiner istället, så slipper jag läsa hens spalt, är mitt råd.
Ps. Inget kvinnoförakt här - men jag vet hur surt det är att komma försent till dagiset i 08-regionen..

#52
2019-03-07 10:20

"Hade hen varit seriös och kunnig hade hen förstått att A-stolparna inte stör framåt-sikten, utan möjligen något av vinkelsikten snett framåt - men å andra sidan räddar föraren/passagerarna vid ev olyckor ( bäst i test). Och har man inget motorljud så hör man vind/däck-ljud mer - dessutom musiken bättre. Stötig gång beror på däckprofilen på alla bilar som inte har sofistikerad fjädring, så det är bara att byta ner tumstorleken och öka profilen - om man känner för det."

Ska jag förstå detta som att om man har något negativt att säga om Tesla Model 3, så är man inte seriös?

#53
2019-03-07 18:01

Skodaägare: Nej, så ska man inte förstå detta. Jag vill gärna ha objektiv och saklig info, när jag läser/hör/tittar på biltester. Jag trodde VB hade vissa minimikrav på sina ”testare”, men tydligen var det fel, denna gång.

#54
2019-03-08 10:31

Jo men skulle man inte kunna begära att en bil som Model 3 som kostar över 700 tkr hade lite mer sofistikerad fjädring, så att den inte stöter även med lågprofildäck? Till och med en Golf går ju att beställa med adaptiva stötdämpare. Och det går faktiskt att designa A-stolparna så att de inte skymmer sikten. Erik Wedberg har sannolikt kört betydligt fler bilar än de flesta som kommenterar här, så klagar han på skrymmande A-stolpar och stötig fjädring så har han troligtvis något på förtterna.

#55
2019-03-14 07:54

Skönt att någon prioriterar komfort i stället för sport

#56
2019-04-02 16:41

Den heter Model Three (på engelska) eller Modell Tre (på svenska). Inte någon underlig blandning. När det gäller däck: *välj bekväma däck* och inte obekväma lågprofildäck!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.