Bild
Nästa artikel

Volvo XC40 – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägare har skickat ner Tommy Wahlström till Barcelona för att testa Volvos nya lilla suv. Se videoklipp från provkörningen i artikeln!

Hallå Tommy! I Stockholm vräker snön ner men du ser ut att ha det bättre? 
– Jajjamen, för ovanlighetens skull lyser solen över mig här i Barcelona! Å dessutom har jag just tillbringat två dagar med att köra nya Volvo XC40. Det går kort sagt ingen nöd på mig! 
 
Volvos nya lilla premium-suv och första bilen ut på Geelykoncernens CMA-plattform. Hur är den? 
– En riktigt trevlig bil faktiskt! Lättare i steget och mer underhållande att köra än de större suvarna från Volvo. Den höga sitthöjden ger fin överblick som gör bilen lätthanterlig i stan. Bekväma stolar, bra utrymmen och ett ytterst ambitiöst säkerhetsprogram av sedvanligt Volvosnitt.
 

Intressant. Och den går att dela med sig av? 
– Ja mig veterligt är det här den första bilen som erbjuder möjlighet till bildelning via elektronisk nyckel! Överlag känns XC40 väldigt modern och i tiden. Här ligger konkurrenterna från Mercedes, Audi och BMW efter. 
 
Har du hittat några svaga punkter då? 
– Jag ska spara lite till min artikel i tidningen men priset är högt, även om motsvarande konkurrenter kostar lika mycket eller mer. 400.000 kr är mycket pengar för en bil. Sedan är jag också lite fundersam över bullerdämpningen. De flesta vägarna här runt Barcelona är extremt släta men på någon liten sträcka med grövre asfalt tyckte jag det bullrade en del. Vi kanske inte ska förvänta oss samma höga komfortnivå här som Volvo skämt bort oss med under de senaste åren. 
 
400.000 kr säger du? 
– Ja, inledningsvis kommer två versioner av bilen. D4 AWD för 398.900 kr och T5 AWD för 416.900 kr. De första bilarna kommer till Sverige strax efter årsskiftet och mer kommer i nästa nummer av Vi Bilägare. 
 
Läs hela provkörningen av Volvo XC40 i Vi Bilägare nummer 18/2017, som utkommer den 12 december. Prenumeranter får tidningen en vecka innan. Läs mer om prenumeration här.  
 
Diskutera: Vad tycker du om Volvo XC40?
 

Kommentarer

#1
2017-11-21 17:17

Ingen liten SUV eftersom den är 4,40 lång (C3 Aircross är 4,15). Trots ett pris på runt 400 000 kr så blir den säkert storsäljare i Sverige. Designen tycker jag inte om. Väldigt boxig fram, och så uppdragen fönsterlinje vid bakdörrarna precis som på Seat Arona och flera andra.

#2
2017-11-21 17:39

Jag tror det höga priset gör att fler väljer andra suv-alternativ. Finns fullt dugliga hos Skoda, seat, Peugeot, koreanerna, Dacia...

#3
1
2017-11-21 17:40

En ny bil 2017 med enbart dieselmotor kan bara vara omodern.

#4
2017-11-21 17:41

Nåja - bensinare finns ju också inledningsvis.

#5
2017-11-21 17:50

Usch - så tråkig o svensk.. Utan el dessutom! Tur man lämnat T-fordarna bakom sig. Personligen tror jag det blir spännande runt 2023, då vanliga bilmärken kanske börjar komma ikapp Jaguar, Porsche etc som erbjuder rena elbilar redan under 2018. Men till Tesla når de aldrig...

#6
2017-11-21 18:04

Tycker faktiskt att den ser lite konstig ut förutom att färgen är uschligt ful men det är säkert en bra bil.

#7
2017-11-21 18:51

Tycker den ändå ser bra ut
Och dessutom det viktigaste dubbla lastgolvet.
Spännande att se i verkligheten.

#8
2017-11-21 18:31

Såg den i Lissabon, skitful KIA-kopia fast fulare, låg kvalitekänsla på inredningsmatrial, osammanhängande design på ut/insida.
Detta är Volvos största hafsverk sedan RemJohan, gör om gör rätt!

#9
2017-11-21 18:51

Alla dessa knappar, kan de inte göra någon lösning där man pratar med bilen.. men det kommer väl när de lyckas identifiera vem som är "kapten" på skutan. Röststyrning är något jag skulle vilja ha på min nästa bil.

#11
2017-11-21 20:23

Ja den är verkligen inte vacker. Finns inte många linjer som stämmer.

#12
2017-11-21 20:59

400,000 kronor !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

#13
2017-11-21 21:37

Skrynklig klädsel på sittdynan, redan!?

#14
2017-11-21 23:18

Finns nästan inga vackra Volvo's, speciellt inte XC modellerna.

#15
2017-11-21 23:37

Tycker den är snygg ja. Gör sig kanske bättre i en färg än två. Sen är det klart att den är dyr när det är toppmodellerna som släpps först.

#17
2017-11-22 08:01

en storsäljare i Sverige oavsett vad kritiker tycker.

#18
2017-11-22 08:27

en storsäljare i Sverige oavsett kvaliteten?

#19
2017-11-22 09:27

För dyr, för ful och som nämnt, vit klädsel! Och trenden! Om alla snart har hög sittposition, vad händer då med överblicken i stan? Ännu högre bilar eller periskop?
Men den kommer att sälja i Sverige ändå. Det är ju en Volvo och det finns många XC vannabes

#20
2017-11-22 09:55

Angående den högre sittpositionen i stadsjeepar-jag har provkört några modeller eftersom en allt större del av bekantskapskretsen följer strömmen och köper dem, jag uppskattar inte den högre sittpositionen-tycker att jag får sämre kontakt med vägen än en normal bil och jag är fullt frisk och har inga problem att ta mig i och ur en normal bil.

#21
2017-11-22 10:30

Var beredd på att få dela bilen med någon du inte känner...

#22
2017-11-22 11:31

Opels test där instrumenten går i botten vid start, trevligt, fast nålarna rör sig för snabbt.
Utseendet är underligt och bakdörrens extrema tvära uppdragning ser galen ut.
C-stolpen är en nödlösning, som tvingas fram av fönsterlinjen i kombination med lådformad hög SUV kaross och ingen bakre sidoruta, skymmer sikten rekordmycket och saknar teknisk funktion då den inte innehåller någon balk för att förbättra krocksäkerheten.

Sammantaget ingen lyckad utformning, oskickligt, en Volvo Citroen C3 Aircross.

#23
2017-11-22 12:38

Stefan, du satte nog pricken över i.. får samma känsla när jag provat SUV. Bilen blir längre ifrån vägbanan, och man förlorar i körkänsla och översikten alla pratar om är bara relativt, dvs när alla körde vanliga bilar var det aldrig ett problem men nu inskränker SUV sikten för oss i vanliga bilar vilket gör säkerheten sämre. Översikten i en SUV är faktiskt en nackdel när hinder som små barn i närheten av bilen inte längre syns lika lätt tack vare höjden på fordonet. Känns som man har inget val, man tvingas av säkerhetsskäl gå över på en klumpig SUV.

#24
2017-11-22 12:59

Snygg, ännu snyggare i verkligheten förmodar jag som det brukar vara med bildesigner som sticker i ögonen hos de flesta på bild.

Snyggt också att Volvo inte gjort det enkelt för sig som tyskarna och bara förminskat storebröderna XC90 och XC60 utan att de bemödat sig med att ge XC40 ett alldeles eget utseende, även invändigt.

Att taklinjen inte är så sluttande bak bådar gott för takhöjden i baksätet, något som inte är helt självklart i den här bilklassen.

C-stolpens utseende lär bli en snackis men bidrar till att XC40 blir säkrast i klassen, vilket också Volvo har som mål då den är fullproppad med säkerhetsutrustning från start även i de billigare versionerna.

Men någon storsäljare blir den inte förrän de nyss nämnda inropsmodellerna kommer, och då med ett pris som förhoppningsvis börjar söder om 300.000:- vallen.

Se där, en positiv bild av Svensk biltillverknings senaste stolthet... :-)

#25
2017-11-22 13:15

Den är riktigt snygg men som Trickelina har noterat att sätes klädseln är redan slapp o skrynklig.
Det är inte Volvo, Volvo för mig är 20 000 på mätaren och att sätena är fortsatt lika fräscha som en nyutslagen nyponros, det har tidigare varit Volvos signum och premium känslan med Volvo.

#26
2017-11-22 13:38

Tvärnit: Volvo har ju haft stora problem med klädseln i V70, där den "fjällar sig" och spricker, och det långt innan 20.000 mil. Föga premium. Får hoppas de nyare har bättre material.
http://www.vibilagare.se/forum/530/sprickor-i-kladsel-47843
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=56&t=102983

#27
2017-11-22 13:45

Intressant att de kommer med en 3-cyl motor, det har jag efterlyst sedan länge som "inropare". En lätt, stark och liten variant på VEA-motorn som bevisligen är snål..
Jag noterar också att bilen har rund ratt och dörrhandtag i normal höjd på bakdörrarna. Positivt.
Men, det där plåtschoket på bakdörren gillar jag inte, ser väldigt förskoleskiss ut.

#28
2017-11-22 14:33

Är det bara jag,eller är den väldigt lik Toyota FJ Criuser?

Personligen tycker jag Volvo gör bort sig lite med denna. Lite som med deras R-modeller, det blir lite gubbe med kepsen bakåfram över det hela. Attribut som Vita fälgar, speglar och tak känns lite små ett småstadsfenomen. Gick ju att få på Skoda Fabia, men hur många valde det?

Nä, tror man försöker rikta in sig på de yngre generationerna, men de vill ju inte ha bil, än mindre äga något annat är en sotarmössa och iphone.

#29
2017-11-22 15:09

liten bil med STOR prislapp

#30
2017-11-22 15:14

"Nä, tror man försöker rikta in sig på de yngre generationerna,"
Blir inte lätt för vilken ungdom kan lägga 400.000:- på en bil?
Särskilt som det inte är lätt att få jobb idag och prio 1 borde vara bostad vilket inte heller är lätt att hitta.
Den direkta målgruppen för denna bilen är lite diffus.

#31
2017-11-22 15:27

400' var väl för en toppversion, men även 300' är mycket pengar. Men konkurrenterna kostar ju lika mycket, så det är nog ett rimligt pris för bilen. Jobb är väl inte så svårt att hitta idag, men man ska ju ha en rätt väletablerad ekonomi för att det ska kännas bra att springa och köpa en sådan här.

#32
2017-11-22 15:40

Dyr och dyr, vet inte det jag...

En Polo eller Fiesta är inga problem att få över 200.000:- gränsen.

Många tycks tro att bilpriserna stagnerade 1995... :-)

#33
2017-11-22 18:25

Den blir som vanligt för denna biltyp köpt av ekonomiskt stabila seniorer, till Volvos grämelse. Bad image...

#34
2017-11-22 18:56

@40-talisten, tiderna förändras. Du skulle bli förvånad över hur många välbetalda ungdomar det finns i Sverige idag, inte minst inom IT-branschen. Många kör eget som konsult och fakturerar 150000+ kr per månad.

#36
2017-11-22 19:48

Prestigelös
Det är beror väl på vad man jämför med och vad konkurrenterna erbjuder.

#37
2017-11-22 20:05

Axa, visst är det så...

Men nu är målgruppen Audi Q3, BMW X1, MB GLA och Range Rover Evoque.

Och i det gänget är Volvon rätt prisvärd, speciellt med tanke på all säkerhetsutrustning som är standard i Volvo.

Engelska biltidningar tenderar att resonera likadant om XC40 där den får bra beröm... :-)

#38
2017-11-23 00:49

En bil som säkert kommer att ta en ganska bra bit av tjänstebilsmarknaden. Men någon skönhet är det verkligen inte, varken inuti eller utanpå. Usch!

#39
2017-11-23 07:21

Äntligen ett par schyssta baklysen som inte förstör bilens utseende så som på nya xc60 och v90, där måste Volvo omgående komma med en "buttlift" tycker jag

#40
2017-11-23 07:52

Nu är det ju inte alla ungdomar som har en IT-utbildning, bor i Stockholm och har en hög lön. Detta är nog mest ett storstadsfenomen. I mindre städer och orter är det annorlunda. Vi har massor med ungdomar här i området med gymnasie och även högskoleutbildning som jobbar som vikarier för att det är svårt att hitta ett fast jobb. De säger själva att körkort och bilköp år lågprioriterat. De vill helst kunna få ett fast jobb så att de kan ordna egen bostad.

#41
2017-11-23 08:26

Prestigelös
Nja, jag skulle vilja påstå att målgruppen är dem som vill lägga liiite mer på en SUV. Det betyder även att konkurrenterna även finns i den något billigare klassen. VW, Skoda, etc

#42
2017-11-23 08:42

Kanske man kan sammanfatta med att: ja, den kostar mycket pengar, men inte mer än konkurrenterna och är nog därför rimligt prissatt.

Och för den lokala marknaden Sverige så går ju ekonomin överlag rätt bra, men såklart har inte alla under 40 råd med en ny bil utan vidare.

#43
2017-11-23 13:44

Volvos klädselkvalitet har väl varit usel sedan årtionden, en nära släkting har en C70 och läderklädseln är svårt sliten på båda framstolarna trots att den knappt gått 10 000.

Har just sett film från tillverkningen i fabriken och jag är chockad, huvaligen, en ren karikatyr, rörigaste, ineffektivaste mest slappa bilfabrik jag någonsin sett.
Halva personalstyrkan står och tittar på och river sig förundrat i huvudet.
Montör med cigg i mungipan, men va...

Att en bil tillverkad där alls kan rulla utan att upplösas i sina beståndsdelar är ett rent under.

https://www.youtube.com/watch?v=rqIJt5tamwM&t=323s

#44
2017-11-23 14:26

Volvos problem med klädselkvaliten kom när Fords ekonomer började styra, upplever jag. V70 från 2008, S80, S40/V50, S/V60, där började problemen. Innan dess höll stolarna bättre kvalitet och var enligt min smak även bekvämare.

#45
2017-11-23 16:41

N-iklas: det slog dig aldrig att filmen inte visar tillverkningsflödet, utan hoppade fram och tillbaka? Vid något tillfälle var bilden tillochmed spegelvänd..
Vad jag ser är en process som fortfarande inte är intrimmad, man provar olika moment för att utröna det smartaste sättet, folk finns med och diskuterar.
Trist att du blev chockad. ;-)

#46
2017-11-24 07:54

På tal om Volvo och kvalitet läste jag (skrivet i september):
"Well I took delivery of a V90 D4 Momentum in July 2017 having had an ultra reliable Skoda Octavia and Superb before this. So far the V90 has been off the road for 5 weeks with problems that Volvo can't seem to get to the bottom of. I wouldn't recommend this car, it might look good but the technology is flawed and unreliable. "

Något som också märks i undersökningar:
"2016 customer satisfaction survey placed the V60 in the 127th-place out of 200 for reliability, is a disappointment.

#47
2017-11-23 22:54

Har knappast betydelse eftersom varje moment är som det är, så här går det inte till i en riktig bilfabrik.
När tillverkningen startar är detta ett avklarat kapitel och varenda detalj är genomtänkt och färdig redan på planeringsstadiet.

Det märks att Volvo gör stora vinster, så man har råd att slösa på ineffektiva fabriker, människor ser tydligen inte minsta problem med en fabrik som fungerar på detta sätt.
Tjänar man bara pengar tycks man kunna komma undan med vad som helst.

#48
2017-11-24 07:57

N-iklas: du säger mot dig själv här. Vore nu deras fabriker så ineffektiva, skulle de inte tjäna stora pengar...
Sen är det ju ytterst få människor som ser, eller ens bryr sig om, vad som händer i bilfabriker. De är glada för att de får sin bil.

#49
2017-11-24 09:41

Man ska nog inte se den filmen som representativ för hur tillverkningen ser ut.. Det ser ju inte särskilt effektivt ut så det är knappast någon intrimmad serieproduktion de har filmat. Kanske någon slags förserie?

#50
2017-11-24 10:40

De enda som såg glada ut och hade arbetslust i den där filmen var robotarna....

#51
2017-11-24 11:11

Imponerande att kunna dra slutsatser om produktivitet via en youtubefilm.

Riktigt så enkelt fungerar det dock inte....

MVH AL

#52
2017-12-01 13:46

@A.L Alla har rätt till en åsikt, vi alla vet vart din är, för det är du ganska tydlig med.
Skall man rent nyktert se på det hela så är detta den enda filmen som visar produktionslinan. Du har ju tex inte presenterat någon annan film som visar på det motsatta. Och NEJ, bara för att du säger eller tycker något så har är det din åsikt, som du har rätt till, men filmen visar ändå något annat än vad du vill hävda.

Att det rör sig om förseriebilar och att man trimmar in linan är ganska självskrivet. Men tro inte att Torslandafabriken är effektivast i sitt slag, långt därifrån.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.