Bild
Nästa artikel

Volvo V60 Cross Country – rapport från provkörningen

Provkörning

Erik Wedberg har åkt norrut för att köra det nyaste från Volvo – den förhöjda och tilltuffade versionen av V60 som kallas Cross Country.

Hej Erik, du ser lite kall ut?
– Ja, det är lite mer än 22 minusgrader här i Luleå. Men vad gör det, det finns ju långkalsonger. Kylan för med sig goda saker också och en av dem är den tjocka isen. Det gör att Volvo har kunnat förlägga en del av första provkörningen av V60 Cross Country här på isarna utanför Luleå. Att köra bil i skärgårdsmiljö är en udda upplevelse!

Hur udda är själva bilen?
– Inte särskilt udda alls. Cross Country-versionen av V60 följer gängse Cross Country-norm, det vill säga svart och oöm plast runt hjulhus, på dörrtrösklarna och i fram- och bakspoiler. Markfrigången är högre också, förstås. CC-föraren får sex extra centimeter ner till marken jämfört med den vanliga V60-föraren. Markfrigången är totalt 21 centimeter. Volvo pratar också om några nya detaljer på instrumentbrädan, dem får jag leta efter i morgon när det är ljusare. Annars är det svårt att känna någon skillnad.

Hur mycket dyrare blir Cross Country-versionen?
– V60 D4 AWD Cross Country kostar från 381 900 kronor och det är 15 000 kronor mer än vad V60 kostar med samma drivlinan utan CC-tillägget. Än så länge har jag bara hunnit köra T5 AWD-drivlinan med 250 hästkrafter. Den har inte fått någon prislapp än men är körmässigt en riktig smällkaramell. Det är synd att vår långtest-V60 inte har fyrhjulsdrift, den här motorn behöver extra drivhjälp av bakhjulen.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 03/2019 som kommer ut den 19 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Volvo V60 Cross Country?


 

Kommentarer

#1
2019-01-29 10:26

Den har ju en omodern dieselmotor endast, vem köper sådana idag? Volvo kommer ju inte utveckla nya generationer, det säger ju allt om diesel.....

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190128/volvos...

#2
2019-01-29 10:50

Så Erik äger alltså inte en mössa eller ett par handskar som det ser ut.

#3
2019-01-29 11:03

Mössa på! (Kanske bättre än fyrhulsdrift...)

#4
2019-01-29 11:08

Nej det är sannolikt att eldriften kommer ta över i framtiden - förutsatt att man kan få tag på batterier;-).

Men det ligger långt fram i tiden. Och fram tills dess läs dieseln fortfarande vara en viktig del av försäljningen - trots att den tappar och kommer att tappa på sikt.

MVH AL

#5
2019-01-29 11:09

Vem behöver den här bilen? Borde finnas intressantare objekt att skriva om.

#6
2019-01-29 11:37

Skynda fynda diesel medans det går. När alla sitter på elbil kan det vara för sent

#7
2019-01-29 11:41

Den här bilen behövs i Örebro idag!
Märkligt stor del av gatuplogningen görs med underredet på personbilar.
Körde försiktigt med en lånebil vid verkstadsbesök, kontakten med halvhårt packad snö kändes många gånger.
Föredömligt av Volvo med redovisad frigångshöjd, dom har kanske hört talas om Passat Alltracks tillkortakommanden i packad snö!

#8
2019-01-29 12:22

107Carlsson Ja det hade varit skillnad om det varit en Merca ;) Med tanke på att det lär bli en storsäljare i Sverige så är den väl högst intressant.

#9
2019-01-29 12:26

Ingen behöver den här bilen, likväl som ingen behöver sprit, cigaretter, godis, kaffe, flygresor osv...
Så länge bilar är tillåtna så låt folk välja den bil de vill, vare sig den drivs på det av vissa förhatliga diesel, eller av andra förhatliga bensin eller för all del de hatade batterierna...
Fin bil som skulle passa mig, men prislappen börjar segla lite för långt bort för mig nu...

#10
2019-01-29 12:55

Vad jag menar är att i min värld är en bil för 400.000 med onödig utrustning och dieselmotor med extra hästkrafter knappast något som världen verkligen behöver när vi nu skall vara energi och miljösmarta. Du åker precis lika bra i en vanlig V60. Men den är åtminstone inte en SUV.

#11
2019-01-29 12:59

107Carlsson: Det du sparar in på din billigare bil konsumerar du istället på något annat och så förblir utsläppen fortfarande på samma nivåer som tidigare.

Fenomenet kallas för rekyleffekt och finns väl undersökt i forskningen.

MVH AL

#12
2019-01-29 13:53

Shogun undrar lite stöddigt vem som köper "en omodern dieselmotor idag". Det gör många och fler borde göra det! Redan nu kommer forskarrapporter som visar att miljömålen kommer att missas rejält på grund av att allt fler köper bensindrivna bilar i stället för just dieseldrivna bilar som en följd av "dieselgate". Men det är som vanligt: Okunniga politiker och EU-jönsar överreagerar och skrämmer upp folk, folk agerar som flockdjur i panik - och vips: Allt blir totalfel som vanligt.

#13
2019-01-29 14:28

Och då kan man dessutom lägga till att även bensinhybrider kommer att förbjudas i framtida miljözoner i tätorterna.

Om detta kan man förstås ha åsikter men per definition är det bara elfordon som kommer få köras inne i miljözonerna.

Det har dock inte Shogun förstått än - då han i sedvanlig ordning inte har tagit reda på fakta innan han uttalar sig;-)

MVH AL

#14
2019-01-29 14:42

Denna bil är ett mycket bättre alternativ till XC60 och alla andra fåniga stadsjeepar för de som " behöver " 4hjulsdrift och högre markfrigång.

#15
2019-01-29 15:04

Problemet med ökade utsläpp beror inte på bensin, utan SUV trenden. Man kör nu SUV med bensin motor, och det blir inte grant alls. Man väljer en XC40 istället för V40. Du får nog räkna med 0.85 - 0.95 liter/mil för en XC40 med bensinare, det är högre utsläpp än en gammal Avensis 2006 års modell med en omodern automatiskt låda (fyra växlar). Att man inte ser sambandet är för mig obegripligt. Men dagens samhälle stoppar allt fler människor huvudet i sanden för att slippa verkligheten.

#16
2019-01-29 15:08

Jag gillar inte direkt dessa fyrhjulsdrivna "cross country" modellerna heller, höga utsläpp och kräver diesel för att ens kunna köras på en någorlunda hyfsad förbrukning. Vad är vinsten, klarar man sig inte med en vanlig lite lägre tvåhjulsdriven bil längre? Har vi blivit sämre förare? Eller vad är problemet???

#17
2019-01-29 15:23

Problemet Vargen är att du inte förstår dig på hur konsumtionen av fossila bränslen fungerar. Att kapa någon centiliter i förbrukning genom att plåga sig med en Octavia ger ingen miljöeffekt ö.h.t. Det ändrar bara på konsumtionen, där bränslebesparingen öppnar upp för en alternativ konsumtion som i sin tur ger nya utsläpp. Det här kallas för rekyleffekt. Här kan Vargen läsa lite mer: https://www.ekonomifakta.se/Artiklar/2009/Oktober/Rekyleffekten--energie...

I Sverige väljer vi dessutom att subventionera s.k miljöfordon och ökar på så vis rekyleffekten ytterligare.

MVH AL

#18
2019-01-29 15:27

" Vad är vinsten, klarar man sig inte med en vanlig lite lägre tvåhjulsdriven bil längre? Har vi blivit sämre förare? Eller vad är problemet???"

Du har ju, i andra trådar, klagat på att t.ex. V90 är alldeles för låg. Jag kan, efter provsittning, meddela att V60 är minst lika låg som V90. Så denna borde du väl uppskatta då, eftersom den är lite högre än vanliga V60. Förstår ärligt talat inte vad du är ute efter. Denna bil dissar du för att den är för hög, Peugeot 508 för att den har konstig design. Finns det någon bil som är ok enligt dig, förutom Skoda Octavia?

#19
2019-01-29 15:35

Har aldrig någonsin sett styggavargen skriva en positiv mening om en bil, förutom den gudabenådade Octavian, här inne. Det är otroligt att han är så aktiv på en bilsajt trots att bilar verkar vara det värsta som finns

#20
2019-01-29 15:35

"Vad jag menar är att i min värld är en bil för 400.000 med onödig utrustning och dieselmotor med extra hästkrafter knappast något som världen verkligen behöver när vi nu skall vara energi och miljösmarta. Du åker precis lika bra i en vanlig V60. Men den är åtminstone inte en SUV."

Och vad behöver världen då enligt dig? Vilken utrustning är nödvändig? Kör du denna på HVO-100 så är den ju mycket klimatsmart. Och vem bestämmer att man åker precis lika bra i en vanlig V60?
Uppenbarligen behövs denna bil, annars hade Volvo inte tagit fram den. Biltillverkare tar inte fram modeller på måfå numera, utan brukar göra ordentliga marknadsundersökningar. Volvo lär ju knappast plöja ner en massa kronor i utvecklingen av denna bil, om de inte räknar med att någon kommer köpa den.

#21
2019-01-29 15:36

"Har aldrig någonsin sett styggavargen skriva en positiv mening om en bil, förutom den gudabenådade Octavian, här inne. Det är otroligt att han är så aktiv på en bilsajt trots att bilar verkar vara det värsta som finns"

+1.

#22
2019-01-29 16:03

notarius.

Det är därför du ska köpa hybrid. De har lägre co2 utsläpp än diesel, det är poängen. Bara att jämföra utsläppsiffrorna, och därmed får du lägre skatt att betala. Att de även har lägre Nox utsläpp än diesel är också bara Bonus. Vem vill betala 7-8000kr i skatt per år närman kan betala ca 770kr för en Rav4 hybrid, bara som en jämförelse. Hål i huvudet att köpa diesel, det vet också Volvo som inte utvecklar någon ny generation dieselmotorer, säg vad beror det på.....;o)

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190128/volvos...

#23
2019-01-29 16:14

Röv4 som låter som en trädgårdtraktor när man gasar.
Nej tack då tar man hellre en snål dieselsuv.

#24
2019-01-29 16:24

En neutral test....https://www.dinside.no/motor/mangler-en-ting-for-a-bli-skikkelig-pop/706...

Vad väljer man när inte Volvo längre har dieselmotorer på programmet? Jo, förmodligen en hybrid, även om de inte är de bästa på marknaden.

#25
2019-01-29 16:42

Volvo kommer att ha dieselmotorer så länge efterfrågan finns och deras senast utvecklade dieselmotor introduceras förmodligen sommaren 2019. De är också tydliga med att hybrider bara är ett mellansteg.

#26
2019-01-29 16:50

Troligtsvis blir detta min nästa bil om 14 månader.
Kollade snabbt på den förra veckan från utsidan, så insteget har jag ingen aning om.
Är inbjuden till VIP-visning i morgon och på fredag men hinner tyvärr inte.
Hamnade helt ok i pris med mina önskemål, mindre än vad nuvarande V90 kostade.
Frugan har gnällt om sitthöjden (reumatiker) i snart två år, så det skall bli skönt att slippa.
Självklart blir det en diesel även denna gång.

#27
2019-01-29 17:16

Oavsett vad man tycker om det norska testet (#24) måste man, trots årstiden, säga att de norska priserna är *svettiga*!!!

#28
2019-01-29 17:57

Ja det kommer gå att köpa en Volvo med diesel under många år fram i tiden och så även med fossil motor.

Hybriderna kommer också leva kvar och dessutom utvecklas men de stora utvecklingsresurserna läggs på renodlad eldrift. Det gäller både för Volvos som övriga bilproducenters räkning (Toyota inkluderat).

MVH AL

#29
2019-01-29 18:35

plast plast

#30
2019-01-29 18:41

Volvos sista diesel kommer i sommar. Frågan är hur länge Volvo kommer lansera modeller med de befintliga dieselmotorerna? Det kan gå snabbt när det gäller konsumentval. Kolla hur det gick med etanolen. Elbilar, ny teknik, dieselförbud, ändrade skatteregler, etc kan snabbt ställa till det för dieseln.

#31
2019-01-29 18:42

Varför har den en plog fram ?? Vore det inte bättre att runda av fronten kopplad till en hållbar hasplåt på en bil som denna.

#32
2019-01-29 18:47

Rikard: När vägverket inte plogar längre måste vi göra det själva!

#33
2019-01-29 18:58

Alltså, vilka vägar kör ni när ni inte kommer fram med en helt vanlig bil? Känner flera i Norrland som inte ens har fyrhjulsdrift och de klagar aldrig! Visa mig någon bild på det ni talar om, för jag känner inte alls igen bilden av dessa problem ni målar upp.

#34
2019-01-29 19:18

Styggavargen: Jag har tagit upp detta många gånger tidigare och fått skäll! Jag förstår inte heller. Jag har aldrig förstått varför alla ska ha fyrhjulsdrift. Hur många behöver det egentligen? Vid ett enda tillfälle under ett helt år? Vid det tillfället kan man kanske vända i stället … Jag har kört bakhjulsdrivna Mercedes i sammanlagt 33 år av 41 och aldrig fastnat. Men det klart, jag är väl en sådan där tråkig jävel som hela tiden tänker när jag kör bil, kör med framförhållning och allt det där. Nä, idag gäller tydligen full gas och hård broms. Det ska vara frän körning. Gärna också "uppkopplad" och med tuff keps.

#35
2019-01-29 20:17

notariuspublicus

Varför kör du en Mercedes?
Det finns mycket enklare bilmodeller vet du.
Du BEHÖVER knappast en MB, eller hur?

#36
2019-01-29 20:24

Håller med Notarius och stygga. Med tanke på hur vädret varit senaste tiden med is, snömodd och oplogat har jag knappast saknat fyrhjulsdrift. De elektroniska hjälpsystemen räcker gott och väl på en framhjulsdriven. Nåja, snart kommer någon argsint kommentar om att det måste vara fritt att välja och alla vet sitt eget behov...”det är väl fan inget kommunistland”... haha

#37
2019-01-29 20:42

Prestigelös: Jag omformulerar mig!

Jag har tagit upp detta många gånger tidigare och fått skäll! Jag förstår inte heller. Jag har aldrig förstått varför alla ska ha fyrhjulsdrift. Hur många behöver det egentligen? Vid ett enda tillfälle under ett helt år? Vid det tillfället kan man kanske vända i stället … Jag har kört bakhjulsdrivna Volvo 740 i sammanlagt 33 år av 41 och aldrig fastnat. Men det klart, jag är väl en sådan där tråkig jävel som hela tiden tänker när jag kör bil, kör med framförhållning och allt det där. Nä, idag gäller tydligen full gas och hård broms. Det ska vara frän körning. Gärna också "uppkopplad" och med tuff keps.

Bra så? Eller hade jag behövt kanske en Seat? Trabant? Lada?

Ingen behöver EGENTLIGEN fyrhjulsdrift. Punkt! (Utom kärringar bakom ratten, då …)

#38
2019-01-29 20:52

Jag säger som jag brukar: Huskuren gör inte någon friskare, det är tron på den som gör att vissa TROR det.

#39
2019-01-29 20:55

Den provkörda T5 AWD,vet någon vad skatten blir/är på just den?

#40
2019-01-29 21:00

När det kommer till fyrhjulsdrift så verkar många av dess antagonister vilja att kunderna väljer detta tillbehör enbart utifrån rationellt tänkande och behov, precis som de gärna ser sig själva och sina bilval, alltså som rationella och tänkande människor.

Nu fungerar människan inte så, och absolut inte bilägare, se bara på era egna bilval.

Vad har ni själva för extrautrustning som inte bara är absolut nödvändig?
Har ni valt något som enbart förhöjer körglädjen, komforten, egot och den totala bilupplevelsen?

Eller ni kanske kör en premiumtysk när det egentligen, sanningen att säga, hade räckt gott och väl med en enkel Octavia.

I så fall är ni och fyrhjulsdriftsentusiasterna i grund och botten lika goda kålsupare, bara det att fyrhjulsdriftsentusiasterna kan erkänna det..

#41
2019-01-29 21:09

Med ditt resonemang kan vi ge upp allt och återgå till stenåldern - vi behöver ingenting! Du kan nog få Nobelpriset, Prestigelös! (Sicket användarnamn för övrigt i sammanhanget …)

#42
2019-01-29 21:45

Min syrra har beställt en Pine Grey metallic Volvo V60 CC D4 med Polestar uppdatering med preleminär leverans vecka 24. Ska bli riktigt intressant att få köra den. Den finns iof redan idag att se i Volvos showroom i Kungsträdgården, Stockholm.

#43
2019-01-29 22:59

Fyrhjulsdrift är en bra uppfinning, och ibland oumbärlig.. men situationen och tillfällena man verkligen behöver är nog väldigt få, och i många fall kanske inte ens existerar. Jag tycker man skall köpa fyrhjulsdrift när behovet är verkligt, låt oss säga tex någon som drar släp fem dagar i veckan ute på landsbygden... visst fasen skall en sådan person ha fyrhjulsdrift, inget snack om saken ens. Men fyrhjulsdrift prakas på oss i allt större utsträckning med högre utsläpp som följd, det är jag emot.

#44
2019-01-29 23:12

Mmmm, fyrhjulsdriften väger mer och drar upp till två deciliter mer bränsle per mil jämfört med en vanlig bil (skillnaden kan också vara "bara" 0.7 deciliter per mil). Dessutom ökar krockenergin (den kinetiska energin) med ökad vikt, vilket givetvis påverkar utgången av en krock. Självklart ökar också energiåtgången - och därmed koldioxidutsläppen - vid tillverkningen av de extra komponenterna. Märkligt att "våra" politiker och EU-jönsar inte har tänkt på detta. All den bränslebesparing som hittills har kunnat räknas in genom smarta ingenjörers arbete, försvinner direkt i tyngre och trögare lösningar. Mot detta sätts inga politiska åtgärder in. Oklart varför. Belägg alla fyrhjulsdrivna bilar med 30 procent miljöavgift. Det borde avskräcka åtminstone de normalbegåvade och uppåt!

#45
2019-01-30 08:14

Reinhard - enligt Transportstyrelsen är skatten på just detta fordon 7581 kr/år.

#46
2019-01-30 08:53

Höga skatter påverkar mest privatpersoner, företags bilar bryr sig mindre. Men jag står bakom ökad skatt för fyrhjulsdrift och SUV karosseri, då kanske folk tänker till och funderar ett varv till om de verkligen behöver det!?

#47
2019-01-30 09:20

Jag ser fyrhjulsdrift som en komfortdetalj, precis som automatlåda och klimatanläggning. Det behövs knappast för framkomligheten, men bilen blir så mycket stabilare att köra i vinterväglag. Man behöver inte automatlåda heller. Det flesta friska människor klarar alldeles utmärkt att koppla och växla. De klarar också av att ställa in fläkthastighet och temperatur. Så när vi ändå håller på kan vi väl beskatta klimatanläggning och automatlåda också. Samt alla bilar som väger mer än 1600 kg. Och alla bilar som inte klarar av att transportera ett kylskåp.
Fyrhjulsdrift är definitivt här för att stanna. När fler och fler bilar blir eldrivna, så finns det ännu mindre anledning att inte välja fyrhjulsdrift, eftersom i elbilar så ökar inte fyrhjulsdriften förbrukningen nämnvärt. Man kan ju köra på enbart en av motorerna och enbart koppla in den andra vid behov. Man slipper också fördelningslåda och kardanaxel.

#48
2019-01-30 10:46

Komfort detalj?? Håller inte med, och bilen blir inte stabilare av fyrhjulsdrift i alla fall inte i termer att man anser att bilen är stabil för att den kommer fram istället för att fastna i snön.

#49
2019-01-30 11:12

Vargen: En fyrhjulsdriven bil är i princip alltid stabilare än en tvåhjulsdrivet fordon. Detta eftersom mindre av däckets tillgängliga friktion går till de längsgående krafterna så blir sidogreppet per hjul också högre.

Ett spinnande hjul vet alla innebär att sidofriktionen mer eller mindre går helt förlorad. Bilen antingen under- eller överstyr vid en sådan situation. Anledningen till att (exempelvis) Octavia-skrället understyr är då att framhjulen tappat all sin sidofriktion (den går ju åt till att driva bilen framåt). Har man då ett "skrälle" som är utrustat med en Haldex-koppling (förutsatt att det är en fyrhjulsdriven Octavia) så låser kopplingen och framhjulen återfår c:a 50% av sin sidofriktion (motsvarande drivmoment skickas till bakhjulen). Varje däck får då en högre sidostabilitet (eller stabilare beroende på underlag).

I halt väglag märker man detta väldigt snabbt.

MVH AL

#50
2019-01-30 11:24

Skodägare: Ja elektrifieringen möjliggör många nya spännande lösningar som vi har diskuterat här på forumet tidigare.

En sådan är att varje hjul är utrustat med en liten separat elmotor. Elektroniken sköter sedan differentialfunktionen, fjädring etc och allehanda kardaner kan plockas bort (med stor viktbesparing (varav en inte obetydlig del är ofjädrad) som följd).

Kolla lite här: https://www.youtube.com/watch?v=-4ygUCbHjTc

https://www.youtube.com/watch?v=V9tDgdV30Jw

MVH AL

#51
2019-01-30 11:44

Diesel snart ett minne blott - bäst för allas hälsa

#52
2019-01-30 11:59

"Komfort detalj?? Håller inte med"

Jo det är precis vad det är. Bilen känns tryggare och enklare att köra i halka. Man kommer i stort sett alltid iväg från rödljus odyl oavsett underlag och lutning. Antisladden behöver i stort sett aldrig jobba på vintern, under förutsättning att man kör någotsånär lungt. Korsa snösträngar vid filbyte är helt odramatiskt. Ett högre mått av körkomfort helt enkelt, precis som det en automatlåda ger. Men behöver det gör man inte, lika lite som man behöver automatlåda, eller regnsensor, eller klimatanläggning, eller elstolar. eller sätesvärme, eller elektrisk handbroms, eller...... Som jag har sagt förut, allt man behöver av en bil får man i en Dacia Logan, allt därutöver är att betrakta som "lyx". Man behöver inte bo tre personer på 200+ kvm heller. Det räcker bra med 50 kvm. Man behöver inte åka på skidsemester till åre heller. Finns både snö och lutning i Hammarbybacken. Och förresten behöver man inte åka utför över huvud taget. Vi kanske ska förbjuda utförsåkning istället, så slipper folk släppa ut en massa i onödan när de ska ta sig från hemmet till skidbacken och slipper belasta sjukvården när de bryter benen? Eller införa en 30 procentig skatt på stugor i Åre?

#53
2019-01-31 08:36

"Bilen känns tryggare och enklare att köra i halka. Man kommer i stort sett alltid iväg från rödljus odyl oavsett underlag och lutning. Antisladden behöver i stort sett aldrig jobba på vintern, under förutsättning att man kör någotsånär lungt. Korsa snösträngar vid filbyte är helt odramatiskt."
Enligt Folksams rapport "Ökar fyrhjulsdrift din säkerhet - Myt eller sanning?" är det det som gör att olycksrisken är 30% högre med 4WD.

#54
2019-01-31 09:20

"Enligt Folksams rapport "Ökar fyrhjulsdrift din säkerhet - Myt eller sanning?" är det det som gör att olycksrisken är 30% högre med 4WD."

Nej det är det inte alls. Det som ökar olycksrisken är att vissa som kör 4WD kör som att det vore sommarväglag. Det är inte det jag pratar om. Med komma iväg från rödljus, pratar jag inte om rödljusrace, jag pratar om att komma iväg över huvud taget. Med fyrhjulsdrift så behöver man knappt gasa för att komma iväg från rödljus i lite uppförsbacke vid halka. Läste förresten ett gammalt nummer av Teknikens Värld häromdagen där man just testade FWD mot RWD och AWD (Saab 9-5 mot BMW 320d). Kontentan var att det räcker att bo i ett villaområde utanför Stockholm, så har man nytta av fyrhjulsdrift. De testade att köra upp för en hal och brant backe i Bromma där en av skribenterna bor. Alla bilar kom upp, men de tvåhjulsdrivna kom endast upp med avstängd anti-spinn och mycket gasande. Så visst man kommer fram med 2WD, men det är bra mycket enklare med 4WD.

#55
2019-01-31 10:53

https://www.youtube.com/watch?v=7l2cMlNRX_A

Titta två minuter in i filmen, kanske blir du ifrån körd vid rödljuset om "motståndaren" har bättre däck än du, hahaha. Skämt å sido, dåliga däck är inte bra. I många fall klarar du dig bra även i fjällen med 2WD, bara du har bra däck!. Aldrig behövt fyrhjulsdrift fast jag varit i Åre/Sälen/Björnrike osv under 15-20 års tid. Sedan kan jag hålla med om att fyrhjulsdrift behövs vid extrema situationer, fast där hamnar sällan normalbilisten i detta landet om man håller sig till Svenska vägnätet som underhålls. Idioter finns överallt, de tror att bilen klarar så mycket mer med fyrhjulsdrift, och plötsligt händer det... de sitter fast. Finns rätt många exempel ifrån Ryssland på sådant, man kör fast med en vanlig bil... hämtar SUV:en med fyrhjulsdrift, även den fastar givetvis så får man bärga båda bilarna med en traktor istället.

#56
2019-01-31 11:05

@Skodaägare: "Det som ökar olycksrisken är att vissa som kör 4WD kör som att det vore sommarväglag." Just precis, och det gör man för att "Bilen känns tryggare och enklare att köra i halka. Man kommer i stort sett alltid iväg från rödljus odyl oavsett underlag och lutning. Antisladden behöver i stort sett aldrig jobba på vintern, under förutsättning att man kör någotsånär lungt. Korsa snösträngar vid filbyte är helt odramatiskt."

#57
2019-02-01 18:07

Man kanske kommer iväg snabbare med 4WD och man kanske kör lite fortare för att det känns ”tryggare” men man bromsar inte kortare med 4WD...

#58
2019-02-01 19:56

Varför i hela fridens namn skulle man per automatik köra fortare med fyrhjulsdrift?

Med samma resonemang skulle man alltså också köra fortare med t.ex. ABS, antispinnsystem, servostyrning, döda vinkelvarnare, antisladd, autobroms osv, osv, men där hör man inte den debatten.

Är detta en ickefråga som grundar sig i något helt annat?

#59
2019-02-01 20:30

För alla er fanatiker av framhjulsdrivna bilar som inte tycks ha kört fyrhjulsdrivet så skulle jag personligen säga att det som lockar med en V60CC är kombinationen av vettig markfrigång och vettig fyrhjulsdrift.

Markfrigången i sig är nog så viktig för min del, den gör att man aldrig behöver oroa sig för skador under bilen eller för att fastna, i stort sett oavsett hur och var man kör eller parkerar, förutsatt att man använder huvudet någorlunda.

Fyrhjulsdriften är en väldans trevlig grej, i synnerhet om man bor i närheten av nån större stad lite längre upp i landet.
Jag upplever själv nytta av att det driver på alla fyra hjulen varje dag under hela vintersäsongen.
Det blir väldigt mycket mer harmoniskt och avslappnat att köra när det driver ungefär lika bra som det bromsar, i synnerhet i städerna när tempot skruvas upp lite.
Dessutom är (eller åtminstone var) just Volvos kombination av reptilsnabb Haldex, råstark diesel och ett frikostigt antisladdsystem något som gjorde annars ganska trista och sävliga bilar till rena lyckopiller på vintern för dom som är det minsta intresserade av bilkörning.

Däremot kan jag inte påstå, efter att ha bytt till fyrhjulsdrivet för fem år sedan, att fyrhjulsdriften skulle öka risken att man åker i diket på att den maskerar väglaget. Jag har inte varit närmare att hamna i diket med fyrhjulsdrift, trots att jag garanterat kommer fram snabbare, snarare tvärt om.
Man känner ju på så många andra sätt när det börjar blir halt att fyrhjulsdriften ytterst sällan lyckas maskera det halt och fyrhjulsdriften upplever jag som en stor hjälp när det blir dåligt väglag då man får större möjlighet att kontrollera bilen samt då den gör bilen stabilare. Man kan gasa sig ur situationer på ett helt annat sätt än med en framhjulsdriven bil.

Folksams undersökning ger jag inte mycket för heller, den tar ju varken hänsyn till att det är större andel fyrhjulsdrivna bilar i trafik när det är halt väglag eller att andelen fyrhjulsdrivna bilar är större där vintersäsongen är längre.

Så ni som propsar på att framhjulsdrivet är det enda som borde tillåtas, passa på att provköra en ordentlig fyrhjulsdriven vagn nu när det är säsong åtminstone så ni vet vad ni snackar om!

Sedan har man ju olika mycket nytta och glädje av fyrhjulsdrift beroende på var man bor. Skulle jag bo i södra delarna av landet och i huvudsak befinna mig ute på landsbygden så skulle fyrhjulsdrift stå betydligt längre ner på önskelistan än längre norrut med regelbunden körning i en storstad.

#60
2019-02-02 12:56

Fyrhjulsdrift är otroligt skönt när man ska iväg från hala korsningar och trafikljus och de som klagar på fyrhjulsdrift har själv ej ägt någon;)

#61
2019-02-02 15:16

Min personliga uppfattning är att jag körde fortare när jag åkte 4WD än nu med FWD och det hela tror jag beror på att när det var lätt att komma i väg vid rödljus etc så visste jag inte om det var halt eller inte, idag, med FWD, märker jag det och tar det därför lugnare. Däremot kan jag ibland sakna framkomligheten med 4WD, just drivet var underbart.

#62
2019-02-02 16:06

Mr.Wheeler har förstått hela poängen!

Anders_O: Jag är ingen fanatiker av framhjulsdrivna bilar - jag har nästan uteslutande kört bakhjulsdrivna Mercedes och klarat mig utmärkt i alla år.

Och hur är det bilbärgarna säger: De bilar som ligger längst ut på åkern är de fyrhjulsdrivna bilarna …

Alla som ids öppna ögonen ser ju hur det ser ut på vägarna. Förare i fyrhjulsdrivna bilar står på i vinterväglaget som om det vore sommarväglag. Sedan är det som det alltid har varit: Fyrhjulsdriften ökar vikten med många tiotals kilo, ökar bränsleförbrukningen med i snitt drygt 1 deciliter per mil och så vidare. Miljövänligt? Inte alls. Bara kärringar till förare "behöver" fyrhjulsdrift. Det är vi som utgör den lilla eliten bland bilförarna som förstår sambanden.

#63
2019-02-02 16:12

Hur är insteget i och ur bilen? Slår man i huvudet i A-stolpen när man kliver in i den? Eller är det så att man bara slänger in ändan bekvämt, någon som provat? Tycker vanliga bilar som min Mazda 6 kombi Awd är för låga som man ramlar ned i, jag gillar inte detta. Jag vill ha en bil som man kliver in i bekvämt, inte ned i.....

#64
2019-02-02 22:33

Men Shogun, testade du inte din Mazda innan du köpte den? Jag kommer inte in i en enda vanlig bil på grund av A-stolpen. Min nästa bil måste bli en Mercedes B-Klass, GLC, Volkswagen Tiguan Allspace eller liknande. Nya Audi A6 funkar, dock. Men absolut ingen Volvo. Aldrig igen.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.