Bild
Nästa artikel

Volvo S80 - med nytt hjärta

Provkörning

Efter halva sitt liv sminkas Volvo S80 upp och får nytt hjärta och leder. Föryngringen är lyckad. Storvolvon har blivit snålare och snyggare.

En bra bil, visst, men nog kunde Volvo S80 vara lite mera snofsig. Det tyckte köparna, speciellt i Kina och Ryssland, när Volvo frågade runt för att få veta vad som kunde förbättras.

Mitt i en bils liv görs sällan dramatiska förändringar, men designerna har jobbat efter principen "många bäckar små". En list här, en ram där, en liten söm… Det har räckt för att vässa elegansen både utanpå och inuti. Målet har varit att bilen ska se lägre, bredare och lite elakare ut.

- Vi har liksom skruvat upp den visuella volymen på S80, säger designern Pontus Fontaeus.

Motor gör Volvo stolta
Största förändringen syns emellertid inte utanpå, men den hörs när jag accelererar uppför bergen norr om Nice i Frankrike. Nya dieselfemman blir lite grov i rösten när den får hård gas.

Det är en motor som Volvos tekniker är stolta över och det med all rätt. Jag har aldrig tidigare kört en turbodiesel som drar så starkt och tåligt. I provbilen får den visserligen hjälp av en sexstegad automatlåda, men på manuella läget kan jag gå ned nästan till tomgångsvarv utan att motorn tappar orken.

Hemligheten sitter i dubbla turboaggregat. En liten turbo snurrar igång när bilen börjar röra sig och trycker in luft i de fem cylindrarna. Common railsystemet sprutar ytterst finfördelad diesel med 1 800 bars tryck, upp till sju insprutningar per tändning, vilket gör förbränningen kraftig och fullständig.

Vid 2 500 motorvarv vaknar en större turbo och tar över jobbet. Det märks inte på annat sätt än att bilen fortsätter att accelerera med obeveklig kraft. Bästa vridmomentet utvecklas mellan 1 500 och 3 250 varv och ligger på nivån 420 Newtonmeter, vilket kan mäta sig med en sexcylindrig maskin.


Nya D5:an är ingen ombyggd gammal motor. Den har sysselsatt Volvos tekniker i tre år och det finns knappt ens en liten bricka kvar från gamla 185-hästaren. Ägaren Ford var först avig till ett svenskt motorprojekt, men övertygades av reda siffror.

- Nya motorn är så kostnadseffektiv så Ford kunde inte säga emot, avslöjar motoringenjören Hans Göran Milding.

"Nästan bäst i klassen"
Kostnaderna för D5:an är låga för både tillverkaren (Skövdeverken) och kommande bilägare. Effekten är 205 hästar och de klarar sig på 0,62 liter/mil om bilen har manuell låda; 0,67 med automat.  Koldioxidutsläppen hamnar på 164 gram per kilometer.

- Vi är nästan bäst i klassen vad gäller koldioxidutsläpp i förhållande till hästkrafter, säger Hans Göran Milding stolt.

Volvos nya motor presenterades på bilsalongen i Genève nyligen.  Konkurrenterna var imponerade. Till Volvomontern kom en delegation från Honda som ju rankas till världens främsta bensinmotortillverkare. Japanerna ville förhandla om att köpa dieseln från Skövde.

Nya motorn kommer också med beteckningen 2,4D som har enkel turbo och 175 hk. Den är ännu snålare - blandad körning ska gå att klara på 0,58 l/mil och utsläppen är 154 gram koldioxid per kilometer.

Växlar senare

"Mer harmonisk att köra" antecknar jag efter provkörningen med D5-motorn. Det kraftiga vridmomentet har medfört att automatlådan kunnat programmeras om så den växlar vid lägre varvtal och även mer sällan, vilket hjälper till att sänka förbrukningen. Jag kommer inte ned i utlovade siffror, men provbilarna har bara gått mellan 80 och 150 mil och det brukar krävas några hundra för att en dieselmotor ska "släppa".

S80 får inte bara ett nytt hjärta. Även lederna har bytts ut. Från och med i sommar finns två nya chassin. Komfortsättningen är standard och för 2 900 kronor extra levereras bilen med ett sportchassi, vilket betyder att den är två centimeter lägre fram och sänkt 1,5 centimeter bak. Fjädrar, stötdämpare och krängningshämmare är hårdare, bakfjädringen har automatisk nivåreglering och styrningen är mer direkt. Det är värt att kosta på.

Komfortchassit passar nog bäst i Amerika och andra lågfartsländer. Bilen känns lite ostadig och gungig  i  långa, lite ojämna kurvor på motorvägen. Korta tvättbärdsgupp orsakar irriterande småstuds. Det känns som om hjulen kom lite i otakt med vägen.

Med lite hårdare chassi är S80 stadigare och roligare att köra, utan att för den skull bli störande hård eller stötig.

Nya S80 börjar säljas i mars och köpare som är på hugget kan få sina bilar levererade före semestern. Nya dubbelturbomotorn går redan i trafik i 300 provbilar, bland annat hos taxi. De kostade 323 900 kronor men vad kommande köpare får betala är inte bestämt. Av de cirka 38 000 S80 som tillverkas i Torslanda hoppas Volvo kunna avsätta uppåt 4 000 i Sverige. Hur många som väljer den nya, snåla D5:an är osäkert, för det finns tio andra motorer till S80.
FAKTA/ Volvo S80

Pris: Ej fastställt.
Modell: Sedan med fyra dörrar.
Säljstart: Under våren.
Mått, cm: L 485/B 186/H 149.
Motor: Femcylindrig diesel med två turboaggregat och common railinsprutning. Volym 2 400 cm3. 205 hk vid 4 000 v/min. Vridmoment 420 Nm mellan 1 500 och 3 250 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 8,5 s. Toppfart 225 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 6,2 l/100 km (6,7 l/100 km m automat)
CO2-utsläpp: 164 g/km (man).
Konkurrenter: Audi A6 2,7 TDI, BMW 525d, Mercedes E 250 CDI.

Kommentarer

#1
Englund
2009-04-14 14:38

Dumt att inte sportchassit är standardchassit och komfortchassit är tillval. Det gäller för övrigt även för SAAB. Ska man hänga med tyskarna går det inte att har för mjuk chassisättning som standard.

#1
CL
2009-04-14 18:25

Fortfarande samma ga skitfula och otidsenliga gubbil.....fattar inte Volvo att det behövs nya tag / moderna 7 energisnåla fordon nu! Lägg ner biltyper som S 80!!

#1
Roy
2009-04-14 19:01

Ska jag gissa att CL även anser att Lexus, Jaguar, Maserati, Bentley och några till är otidsenliga. De är ju gubevars inte fulla av motstridiga konvexa och konkava ytor genomskurna av svängda pressveck på olika ledder. Att vuxna får plats i baksätet och att små barn faktiskt når upp att se ut är säkert också otidsenligt. För att inte tala om att bilen till och med har bakåtsikt.
Man kan undra över vilka bilar som känns mest daterade om ett par år när trenden vänt i någon annan riktning.
Troligen får man väl bortse från allt som finns under skalet, där är den ju nämligen på tok för ny för att kallas otidsenlig. Bränsleeffektiv är den ju också.
Däremot kan man naturligtvis fråga sig om en bil av den storleken (eller större) verkligen är motiverad - där kan man möjligen tala om otidsenlig, men bara knappt. För visst finns det värre.
Jag tycker dock att de kunde gjort något åt de kontrastlösa instrumenten.

#1
Benny
2009-04-15 21:24

Upphottad gubbebil helt på vanligt Volvomaner. Men visst det funkar i Sverige som är huvudmarknaden. Kommer dock inte att kunna matcha konkurrenterna i klassen om man inte säljer billigt och då uteblir vinsten. Man får väl försöka tjäna pengar på eftermarknaden fast Volvo-kunder knorrar om kostnaderna blir för höga. Inget jag skulle slanta upp pengar för!!

#1
Tommy
2009-04-16 12:21

De är trist med bilar som har för styva chassin. Men det Volvo kallar sportchassi kanske är ett normalchassi. Vad företag kallar saker tar jag med en nypa salt. Det är slipade reklammakare som väljer vad det ska heta. De blir till att provköra båda för att se vad man vill ha.
Volvo har inte det allra bästa siffrorna, men nästan, vad gäller effektiva motorer. Men vad jämför man det då? Mercedes nya 4-cylindriga CDI motorer? Då glömmer man att Volvos resultat presteras med en 5-cylindrig motor. Inte illa.
Vad gäller gubbighet hos S80 vet jag inte om vare sig Mercedes eller Audi ligger bättre till. Det är väl bara BMW: s femma som är lite ungdomligare. Dessa stora välbyggda modeller har fått sin gubbstämpel. Det bygger bilar så som nybilsköparna vill ha dem. Men tyvärr inte begagnadköparna, som är yngre. Och därför får de ett dåligt andrahandsvärde också. Vad gäller utseendet på en S80 så är det betydligt bättre än hos en Audi A6. Fronten på A6 ser ut att hämtat inspiration från Edvard Munchs Skriet.

#1
Erik
2009-04-16 14:34

NÄR ska biltillverkarna och motorjournalister fatta att det vanliga barnfamiljer vill ha är bekväma och säkra bilar till bra ägandekostnad?! Vanliga familjer vill inte ha hårt fjädrade och stötiga sportchassin. Det är en motorjournalistelit och rik ungdomlig grupp köpare som vill ha sport sport sport. Gubbar vill ha bekväma bilar, om vi nu pratar om att dessa stora dyra modeller är gubbilar.
Vem vill köra runt i en Volvo- eller Audikombi som är stötig och struttig. Dessutom slits allt mer p.g.a. mer vibrationer och stötar, föraren också.
De franska tillverkarna har fattat vad det handlar om, om vi snackar folkbilar.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.