Bild
Nästa artikel

Volkswagen Tiguan – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Maria Dahlin är i Berlin och kör nya Tiguan, som har mycket att leva upp till när konkurrensen i suvsegmentet tätnar.

Hej Maria, hur är nya Tiguan?
– Volkswagen kallar andra generationen för en helt ny bil. Den byggs numera på MQB-plattformen och har vuxit lite åt nästan alla håll, till exempel en centimeter extra i markfrigång. Mycket har förstås hänt i det kompakta suvsegmentet sedan den introducerades 2007, så vi får se om den kan klå nya och gamla konkurrenter.

Och hur är den att köra?
– Vi har kört rutter i stadstrafik runt Berlin och dessutom fått sätta fyrhjulsdriften på prov i en terrängbana. Dessvärre ingen motorvägskörning i högre hastigheter så jag har inte kunnat låta bilen sträcka ut ordentligt. Men mina första intryck är att det är en trevlig bil att köra. Jag har mest kört 2,0 TDI 190 GT som är förväntad volymmodell i Sverige. Den är lätt att ha och göra med och reglagen i förarmiljön är logiska. Jag trivs med att sitta högt och överblicken det ger, samtidigt som bilen inte känns stor och klumpig. Bra också att många säkerhetssystem är standard, till exempel autobroms, trötthetsvarnare, adaptiv farthållare och filhållningsassistent.

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Den finns i bilhallarna från och med sista veckan i maj, men redan nu går den att beställa. Över 2000 bokningar i Sverige har gjorts hittills. 2,0 TDI 190 GT med sjuväxlad DSG kostar från 332 000, den duckar alltså precis in under den magiska tjänstebilsgränsen på 7,5 basbelopp.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare nummer 8, som utkommer den 24 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Tiguan?

Kommentarer

#1
2016-04-22 08:54

Bilen ser dock stor och klumpig ut, hon har ju axeln i samma höjd som backspegeln.
Får använda stege om hon skall tvätta taket.

#2
2016-04-22 09:30

Precis under basbeloppsgränsen. Det här blir en storsäljare tror jag.

MVH AL

#3
2016-04-22 11:02

Alldeles för klumpig, den gamla såg snyggare ut och frågan är om det kommer något snålt bensinalternativ?

#4
2016-04-22 11:07

Håller med Hackenbush. stor och klumpig. Att den här skulle bli en storsäljare tror jag inte på. Den blir inte rolig att baxa runt i stan. Är det samma ryckomat som tidigare eller har dom kommit tillrätta med ryckandet. Nej, definitivt inget för mig. Men det ska bli kul att läsa testen.

#5
2016-04-22 11:24

Jag tror utan tvekan denna kommer ta mycket kunder internt från Passat bland tjänstebilsförarna åtminstone. Sen att den skulle vara stor och klumpig är nog mer en synvilla, att använda Maria Dahlin som referenspunkt är kanske dumt sålänge vi inte vet hennes längd.
Den nya Tiguan:en är 6 cm längre och 3 cm bredare än den gamla men samtidigt 3 cm lägre och 50 kg lättare än motsvarande utgående verision vad jag kunnat läsa mig till. Så knappast nåt monster att svänga runt med.

#6
2016-04-22 11:27

Vem köper en smutsig diesel idag??

#7
2016-04-22 12:04

För er kännedom är jag 168 cm lång =)

#8
2016-04-22 12:13

Hackenbush, min granne måste ha stol för att tvätta taket på sin XC60. Ser rätt roligt ut. Klumpig och ful är den. Kan man inte bara lägga ner SUV, ineffektivt och stort slöseri med energi. All framställan av energi leder i slutändan till utsläpp.

#9
2016-04-22 12:24

För mycket elektroniskt bling-bling. Gör bilar som håller istället. All framställan av energi leder i slutändan till utsläpp och det bästa för miljön är att bilarna håller och används längre.

.

#10
2016-04-22 12:34

Den ser ganska trist ut måste jag säga. En fyrkantig låda.

#11
2016-04-22 13:59

Hon behöver aldrig se taket om det skulle vara smutsigt, annars får hon åka till " http://truckwash.fi ".

#12
2016-04-22 15:58

Helt ny bil...?
Det är ju en stretchad passat... faktor 1,25 på höjden och 0,9 på längden.
V90 är en ny bil jmf med V70.

#13
2016-04-22 16:48

Jag tycker bilen ser väldigt intressant ut, till skillnad från alla andra pessimister här på forumet. Al undantagen. Vill ha genen i mig kan mycket väl tänka mig denna bil som min nästa , som skall vara en SUV. Det du styggavargen!

#14
2016-04-22 16:56

För dem som menar att diesel är smutsigt så kommer Tiguan senare som laddhybrid och då tror jag att Outlander laddhybrid kommer att få det svårt i konkurrensens.

#15
2016-04-22 23:05

Wow, vilka linjer.....finns det något modernt tex hybrid? Eller har man inte så avancerade grejor till drivlinor än?

#17
2016-04-23 11:45

Fruktansvärt snygg design! Jag skulle inte tveka en sekund att köpa denna om jag stod i bilbytartankar. Förstår mångas inställning att den är ful, miljövidrig och fullständigt onödigt. Det anser jag också om bilar som jag inte har råd att köpa.

#18
2016-04-23 16:52

Nej, jag är inte riktigt vän med VW senaste front. Blir ingen Tuan för min del

#19
2016-04-23 19:47

GDS: Det är så. Det är nytt designspråk. Storsuvarna ska se ut som kombis. Kolla nya Audi Q7 t.ex. Samma stuk. Ser ut som en förhöjd kombi. Det är ett medvetet val i designen.

Jag gillar det inte. Fult som stryk. :)

#20
2016-04-23 20:57

Hm, jag är inte heller helt överens om designen. Tycker möjligen Q3 är snäppet snyggare. Dock verkar Seat nya SUV blir snyggare än samtliga nämnda.

#21
2016-04-24 01:00

Betydligt snyggare än muppbilen den ersätter är den iallafall. Vet inte om VWs nya designspråk kommer till sin rätt på en så här "klumpig" bil dock. Förvisso är nya Touaregen snygg. Är kanske fortfarande nåt med Tiguanens lite småknasiga proportioner?

#22
2016-04-24 11:38

Bilden är tagen ur en vinkel som gör att bilen ser större och klumpigare ut än den är, väl? Titta t ex på hur olika stora fram- o bakhjulet ser ut; fronten blir överdrivet framhävd. Sedan håller jag med Axa om att nya SEAT Ateca verkar väldigt lovande; den är 12 cm kortare är nya Tiguan och bara något lägre, så den bör ha mindre drag av "upphöjd kombi". Ska gå att få med 2wd också. Priserna bör komma vilken dag som helst.

#23
2016-04-24 13:45

En hel cm högre markfrigång!?
Det är verkligen en nyhet som kommer till nytta i ett land där terrängkörning är förbjuden...

Får hoppas att de utökat bagaget, på dagens Tiguan är det pinsamt litet.

#24
2016-04-24 17:04

En SUV/"jeep" skall vara fyrkantig och ha ett reservhjul på bakluckan.

.

#25
2016-04-24 18:38

@Shogun #15, finns som laddhybrid, 7-sitsig och riktig fyrhjulsdrift. Det du! ;-)

#26
2016-04-25 19:17

christer_1#13, sådan som du som gör att man har förlorat tron på framtiden, att du inte inser att vi inte kan köpa nya bilar som drar mer energi än de gamla. Utvecklingen går åt fel håll när vi börja köra runt i dessa klumpiga bilar, det påverkar mer än du tror. Alla tvingas mer eller mindre att köpa på sig dessa bilar som är i helt annan skala och det kommer att sluta som i USA, vart går gränsen? 2 ton? 3 ton? Nu måste vi köpa bilar som släpper ut mindre än 128 g/km .. och dessa bilar är långt ifrån den gränsen.

#27
2016-04-25 21:21

Ingen artikel om SUV undgår ViB's egen Don Quixote ...

#28
2016-04-25 21:27

Ja tänk, en hybrid med fungerande fyrhjulsdrift. Det är vi ju inte direkt bortskämda med;).

Men så blir det när man ställer tekniskt höga krav på sin produkt. Man får en fyrhjulsdrift som fungerar istället för en pappersprodukt som inte ens kommer uppför en snöig backe)

Styggavargen; Lägg ner ditt trams nu.

MVH AL

#29
2016-04-25 21:30

AL borde lägga ned sitt trams också! Ingen vet hur fyrhjulsdriften fungerar på denna VW än.

#30
2016-04-25 21:54

Sant Shogun. Fast om du läser den tekniska beskrivningen så ser du att den fungerar på samma sätt som förbränningsmotorerna.

Alltså "riktig" fyrhjulsdrift.

Svårt att acceptera att Volkswagen inte fuskat denna gång(tvärtemot vissa andra)?

MVH AL

#31
2016-04-26 20:54

AL, fyrhjulsdrift är trams för de flesta...ett behov som inte finns till 99% i verkligheten av dem som köper det. Så du borde lägga ner tramset :-)

Givetvis är fyrhjulsdrift jättebra, fast på rätt bilar som används i rätt miljö, och då pratar vi nog om mindre än 1% av alla bilar som tillverkas.

#32
2016-04-26 21:37

Styggavargen; tydligen tycker bilköparna annorlunda. Det är väl bara att acceptera?

MVH AL

#33
2016-05-04 21:03

Köpte min första fyrhjulsdrivna bil i höstas. Har aldrig känt mig så trygg på vägen som i vintras. Den är i de flesta fall framhjulsdriven till 90%.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.