Bild
Nästa artikel

Volkswagen Golf Sportsvan – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägare skickade ner Erik Rönnblom till Barcelona för att provköra nya versionen av VW Golf Plus, som numera heter Sportsvan. En bil med finurlig och flexibel inredning.

Hej Erik, vad är Golf Sportsvan för sorts bil?
– Ja, Golf Sportsvan är ju helt enkelt en högbyggd Golf. Jag har inte reflekterat särskilt över den tidigare. Men nu inser jag att den absolut har en viss poäng. Sportsvan har en finurligt flexibel inredning med skjutbart och fällbart baksäte (60/40.) De är också enkelt att kliva in, betydligt bekvämare än dagens låga och sluttande skapelser – inte bara en fördel för de som brukar definieras åldersmässigt med ett plus efter, utan också för barnfamiljer. Det är enklare att placera en barnstol i rymliga Sportsvan och att sedan lyfta in telningen på plats. Det blir inga bulor i huvudet!
 
– För yngre generationen finns ju highline med lite tuffare fälgar. Kanske AWD skulle vara intressant också.

Vad är nytt med den?
– Nytt? Nja, det är lite vässad design framtill nya stötfångare, nya halogenlampor fram och vill man ha medr ljus blir det numera LED i stället för xenon. Interiören är uppdaterad och väljer man den större glasskärmen får man geststyrning.
 
– Sportvan har numera också 1,0-liters och 1,5-liters TSI-motorer, de starkare versionerna med ACT, cylinderavstängning, vid vid låg belastning.  
 
Och hur är den att köra?
– Jag skulle vilja säga att den inte gör något större väsen av sig. Den känns faktiskt ”japansk” lättväxlad och tyckte jag, med ganska lättgående styrning och därför med lite vag vägkänsla. Men man får ju bra överblick i trafiken tack vare den högre sittpositionen och förarplatsen är som väntat logisk och som i vanliga Golf lättjobbad. Displayen är touchbaserad och reagerar snabbt så fort handen närmar sig skärmen.
 

När kommer den till Sverige?
– Bilen kan beställas nu och de första bilarna kommer till Sverige innan året är slut. Priset börjar på 215 400 då med lättjobbad sexväxlad manuell låda. Med sjuväxlad DSG kostar den 230 900. Och vill man då ha lite mer pulver kostar 130 hästaren med DSG 245 400.

Läs hela provkörningen av Volkswagen Golf Sportsvan i Vi Bilägare nummer 1/2018 som utkommer 16 januari. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.  

Diskutera: Vad tycker du om Volkswagen Golf Sportsvan?

Kommentarer

#1
2017-11-30 15:52

Denna bilen ger inga bulor någonstans....lika sexig som en flyttkartong.

#2
2017-11-30 15:56

Jag får inte plats i vanliga Golf (sjukt vad trång förarplats den har), så Golf SV kanske är något för mig. Om jag nu promt måste ha en Golf vill säga, vilket är högst tveksamt.

#3
2017-11-30 16:01

Byggs Sportvan nu med MQB-plattformen? Golf SV var ju tidigare den enda Golf-modellen som inte fick den nya plattformen.

#4
2017-11-30 17:10

Sportsvan......haha, fulaste bilen? Sportig? Bra garantier? Vad är bra?

#5
2017-11-30 17:22

Någon som kommenterar här har uppenbarligen glömt ta sina piller.

#6
2017-11-30 17:23

40-talisten....Sportsvan har alltid haft MQB.

#7
2017-11-30 18:23

Att bulla upp populära Golf är nog en god idé. Alla gillar ju vanliga Golf och då är det utmärkt att kunna få en rymligare och kanske flexiblare modell om och när behoven finns.

#8
2017-11-30 18:32

Papillon - här kommer en överraskning. Alla gillar inte vanliga Golf. Jag gör det inte. Så i bästa fall gillar nästan alla vanliga Golf.

#10
2017-11-30 18:42

Du är ursäktad Världens vackraste. Men bortsett från din lilla klubb så gillar alla vanliga Golf.

#11
2017-11-30 19:12

Erica.
Testa Twitter eller något liknande !

#12
2017-11-30 19:16

Lite info till Red.
Golf Plus gick ur tiden för fyra år sedan.

#13
2017-12-01 08:52

Styggavargen har visst missat att kommentera här- sportsvan är både högre och tyngre än vanliga Golf så rimligen ska den vara ett omedelbart hot mot trafiksäkerheten och klimatet? Eller gäller inte det bilar som kallas SV istället för SUV?

#14
2017-12-01 09:44

"nya versionen av VW Golf Plus" ... hur länge skall man kalla en liten facelift på Golf 7 för nya Golf, tills Golf 8 (mk8) dyker upp om något år? Men Vi Bilägare verkar köpa VWs marknadsföringstrick!

#15
2017-12-01 09:53

Fast det är ju ingen "ny" version av Golf Plus utan en facelift på den tidigare Golf SV som kom som modellår 2014.
Apropå "hur länge" - Renault har t ex helt nyligen annonserat "Nya Renault Captur" men hur "ny" är den modellen - och dom är inte ensamma. Vill minnas att föregående modell av Suzuki Swift annonserades som "Nya Swift" under en stor del av sin livslängd. Sen har ju Toyota nyligen döpt om sina vanliga hybrider till "Elhybrider" för att få lite draghjälp av el-trenden. Det är ett nytt uttryck som inte använts tidigare i bilbranschen. Apropå att "döpa om" bilar...

#16
2017-12-01 11:17

Jag gillar biltypen, funkis före flärd är min melodi. Men hur är fjädringskomforten och automatlådan i jämförelse med konkurenterna?

#17
2017-12-01 14:23

"En bil med finurlig och flexibel inredning."
Skjutbart och vinklingsbart baksäte?
Det var magert i jämförelse med vad andra bilar "med finurlig och flexibel inredning" erbjuder...

#18
2017-12-01 17:51

Minns när jag opererat magen. Veckan innan hade min 325'a blivit påkörd bakifrån. Så när jag kom ut från sjukan hämtade jag en hyrbil - en Golf Plus. Och jävlar vilken räddning det var :P Riktigt bra bil för de halta och lytta faktiskt. Hade jag haft BMWn hade jag fått gå, får jag hade varken kommit in eller ur ;)

#19
2017-12-01 22:37

Praktiskt liten trotjänare.
Den får mitt gillande i varje fall

#20
2017-12-02 10:36

För mig i egenskap av pensionär så är pensionärs-bilen Golf SV att utmärkt val som jag är helt nöjd med hittills...:) Dessutom lite mera omtänksam i detaljerna än vanliga Golf i baksätet där det också är gott om utrymme i längsled och relativt hög sitthöjd även där och det bättre benutrymmet är säkert en effekt av det lite längre axelavståndet jämfört med vanliga Golfen. Och gott om stuvutrymme under "dubbelgolvet" i bagaget även om bagaget i sig är avsevärt mindre än i en Golf SC.

#21
2017-12-02 10:50

Står en sån här parkerad på en gård i mitt närområde och jag tycker den ser mycket trevlig ut. Säkert en praktisk bil i kompakt format, med bra takhöjd. Jag föredrar den här typen av design framför pressveck hit o dit. Brukar stå sig bättre över tid, medans dom med "skrynklig" design åldras snabbt.

#22
2017-12-02 23:14

Nära släktingar köpte en 2014 och den har jag åkt i, så där finns egen erfarenhet, betydligt mer angenäm inredning och instrumentpanel än vanliga Golf, (påminner om en Opelpanel i uppbyggnad) inget direkt att klaga på om man endast åker från en punkt till en annan, men en sammanfattande upplevelse är bristen på själ, känsla och personlighet.
Vilket kanske inte är någon nyhet för någon när det handlar om VW.

En bra bil som är uttalat tråkig saknar det viktigaste som behövs för att fullända upplevelsen.

#23
2017-12-02 23:12

Öh N iklas ..
Jämför du med vadå för Opel?
VW-bilar brukar har en rimlig respons och "personlighet" .. vilket är just vad som saknas i Opel. Därav Opels nedgång och fall.

#24
2017-12-02 23:23

Jag utgår från min personliga upplevelse och jämför inte med något alls, efter en timme tittar jag mig omkring och hittar inget direkt att klaga på men hela bilen känns död, bara plast och metall och glas och elektriska prylar, ingen passion, ingen känsla.
Tomhet, innehållslöshet.

Jag kunde ju jämföra med Insignia, Astra, Zafira som är de nyaste jag har viss erfarenhet av och där är upplevelsen en annan värld i känslomässiga intryck.

#25
2017-12-02 23:30

Opel gav så få människor vad som önskades att dom kursade.
Fakta.

#26
2017-12-02 23:41

Jamen fattar ni inte att Opel är Guds gåva till mänskligheten? Jag fattar inte...

#27
2017-12-03 10:19

Det stämmer, det är få människor som begriper något om passion och känslor i dagens torftiga och inskränkta samhälle, så är det något man vill sälja på så går det nog inte så bra...
Sockerlådor och plankbitar däremot är det en oherrans rusning efter....

#28
2017-12-03 13:11

Den ser så där trevlig ut på ett anonymt sätt som VW brukar göra.
Säkert en utmärkt bil, men Skodas motsvarigheter är ju mer prisvärda och ofta ännu mer praktiska. Seat har ju ryckt upp sig och är alltid snyggare.

#29
2017-12-03 22:17

Roy - men nu har ju varken Skoda eller Seat nån motsvarighet till just Golf SV såvida inte du sett några sådana modeller och kan berätta för oss vad dessa heter. Sen att VWs formgivning ofta är åt det anonyma hållet kan jag absolut hålla med om men det fungerar uppenbarligen ändå - eller kanske just p g a detta. Och kontinuitet i formgivningen ser jag inte som nån nackdel.
Sen att förknippa "passion och känslor" med t ex en Opel Corsa eller Opel Astra - tja, tror inte de flesta här lyckas med detta.

#30
2017-12-06 17:42

Tråkigt att läsa så många kommentarer från människor som inte har en aning om vad de talar om. Köpte ny Sportsvan 2015 som då funnits i över 1 år och bilen är en riktig toppenbil för det som den ska vara till för. Vi kan kliva in och ut utan bekymmer, sitter inte på golvet/marken, ser ut överallt precis som i en SUV men behöver ingen sådan. Barnbarnen är mycket förtjusta över baksätet, stort, rymligt och bekvämt. Den lastar flexibelt och bra. I vår version som kostade 206 tkr fick vi infällbar dragkrog, backkamera, 2-zons klimatanläggning, regnsensor, parkeringssensorer mm mm. Sexig, passion? Det fixar vi på annat sätt än genom bilen! Toppenbil, drar dessutom bara 0,5- 0,55 blandad körning (bensin).

#31
2017-12-11 16:49

En riktigt lyckad bil, min garagegranne körde in sin Sportsvan i sitt garage i förra veckan, och han var riktigt nöjd med sitt köp.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.