Bild
Nästa artikel

Volkswagen Golf – rapport från provkörningen

Provkörning

Sveriges mest sålda bil har fått ett ansiktslyft. Vi rapporterar från provkörningen av uppdaterade Volkswagen Golf.

Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström har tagit sig till Mallorca för att köra Sveriges mest sålda bil 2016 i ansiktslyft version.

Vad är nytt med bilen?
– Det handlar om detaljer men också om några större saker. Det är en ganska typisk uppdatering ungefär i mitten av modellcykeln, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:

– Det mesta är ju bekant men om man tittar noga ser man att stötfångarna är omgjorda. Skarpa LED-varselljus är nytt. Inuti finns nya pekskärmar, större än tidigare. Säkerhetstekniken är uppdaterad, den automatiska nödbromsen har lärt sig att upptäcka och bromsa för fotgängare. Det finns nya appar för fjärrstyrning. En form av "geststyrning" av vissa funktioner är också nytt. Mest intressant är väl ändå den nya motorn, 1.5 TSI Evo, som Volkswagen kallar den. Ettfemman ska ersätta den tidigare 1,4-litersmotorn. "Upsizing" alltså!

Vad är första intrycket?
– Det är väl att den nya motorn är så mjuk och tyst och trivsam att använda. I övrigt känns Golf som förut. En välgjord allroundbil.

Någon överraskning?
– Nja, det här är väl inte direkt överraskningarnas bil. Men lite förvånad blev jag över att Volkswagen tagit bort knapparna och rattarna intill den nya stora mittskärmen, som är tillval. Det ser bra ut men det blir inte lättare att använda.

När kommer den till Sverige?
– I mitten av mars är det lansering och först då går det att beställa 1,5-litersmotorn. De övriga motorerna går att beställa redan nu.

Och priset blir?
– Snudd på 200 000 kronor, 199 900 för att vara exakt. Det gäller för versionen 1.0 TSI 110 med manuell låda, alltså trecylindrig enlitersmotor, bensin, 110 hästkrafter. 1,5-litersmotorn kostar från 241 500 kronor, med ett så kallat GT-paket inräknat.

Läs hela provkörningen av Volkswagen Golf i Vi Bilägare nummer 04/2017 som utkommer i butik den 7 mars och kommer till prenumeranter en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade VW Golf?

Kommentarer

#1
2017-02-16 14:46

Ja det är större cylindervolym, men kompressionsvolymen är inte större. Detta är en Miller-cycle motor. Så tekniskt, en form av downsizing ändå.

#2
2017-02-16 15:14

Om man bara ser till cylindervolymen så har 1400 cc-motorn borr 74,5 mm, slag 80 mm. Nya 1500 cc-motorn borr 74,5 mm, slag 85,9 mm. I det här fallet är det alltså bara slaget som förlängts med 5,9 mm

#3
2017-02-16 15:28

Bra med nästan ingen uppdatering, så jag behöver inte byta mina VW Golf 7or ;)

#4
2017-02-16 16:46

volkswagen är lustiga måste jag säga.. När dom gör sina uppdateringar krävs det en vw fantast för att se någon skillnad, mot föregående modell!

#5
2017-02-16 16:56

Det enda intressanta med denna uppdatering är väl den nya 7-växlade DSG-lådan med våtlamellkoppling. Den ersätter den tydligen mycket ömtåliga befintliga DSG-lådan med torrlamellkoppling. Ska bli intressant att se om den klarar krypkörning mjukt och ryckfritt också!

#6
2017-02-16 17:01

Hej 40-talisten, är du helt säker på att den nya 7-växlade DSG-lådan har våtlamellkoppling ?

#7
2017-02-16 17:19

Det har ViB tidigare vid presentation om "nya" Golf rapporterat om.

#8
2017-02-16 17:19

Det är bara DQ200 (den gamla 7-växlade DSG lådan) som är torr, resten är våtlamellskoppling.
Tror detta är lådan som heter DQ380/381 om jag googlat rätt.

#9
2017-02-16 17:54

Ja, den nya 7 växlade "våta" ersätter den gamla "torra" DQ200. Skrev jag inte det? Den 6-växlade "våta" DSG till de starkare VAG-motorerna är oförändrad kvar. Det är bara den gamla 7-växlade "torra" DQ200 som var otillförlitlig. Därav bytet till våtlamellkoppling för alla DSG-lådorna.

#10
2017-02-16 17:59

Nya 1,5 motorn är mycket intressant och man vill gärna veta mer om den vad gäller prestanda, hållbarhet och förbrukning.

#11
2017-02-16 18:26

En kvarts miljon för en Golf om man inte vill ha den undermotoriserad. Plus obligatorisk merutrustning därtill. Var landar vi? Strax under 300 000 kronor förmodligen. VW är tydligen mer premium än Volvo och till och med BMW och Mercedes numera...

#12
2017-02-16 18:40

Kör själv en 1.2 TSI MK7, ser framemot att testa 1.5 TSI.

#13
2017-02-16 19:00

Diskutera: Vad tycker du om uppdaterade VW Golf?

Ändra ej på ett vinnande koncept.
Golf kommer förbli i toppen, både försäljningsmässigt och produktmässigt.
Ingen annan modell i denna storleksklass kan erbjudas med så många valmöjligheter.

#14
2017-02-16 19:40

Har läst lite tester om den uppdaterade golfen i engelska tidningar och dom verkar vara överens om att den nya motorn är trevlig.
Men precis som Fredrik Diits Vikström att det nya gestbaserade infotainmentsystemet inte är helt 100 och kräver lite tillvänjning.
Nu har jag inte kört den uppdaterade golfen, men de som kört verkar tycka att körupplevelsen är i stort sett samma med en riktigt bra matchning av 1,5 spisen och nya DSG lådan. Även den manuella lådan får ros.
Dock så skrivs inget om att styrning eller att känslan i styrning blivit bättre, vilket är något jag hade hoppats på. Dagens Golf förutom prestandamodellerna är rätt död i känslan och förmedlar inte mkt vad som händer under däcken.

#15
2017-02-16 20:10

Audi 60 L, visst blir det grymma pengar när man plockar på nödvändig och trevlig extrautrustning, men gör du det samma på Volvo, BMW och Mercedes så blir det mycket, mycket svettigare!

#16
2017-02-16 21:36

Vad är det som är så fantastiskt med Golf..?

#17
2017-02-16 21:42

@adzam
Ingen aning, men det är trevlig bil.

#18
2017-02-17 00:12

Saabnisse: Volvo V40 T3 (152 hk) kostar 230 000 kr som jämförelse. Volkswagen prissätter sig alltså högre än Volvo. En BMW 118i (136 hk) börjar på 235 000 kr. Trots allt är en Golf en Golf. Bredvid t ex en BMW 3-serie tror jag inte att särskilt många uppfattar den som premium direkt. Även om den kostar närmare 300 000 kr.

#19
2017-02-17 09:39

Audi, du jämför pris med V40 och 118 som ju faktiskt är något mindre än Golf, sedan ställer du den bredvid en 3-serie!
BMW 3-serie kostar i grundutförande 292000:- och med lite nödvändig utrustning närmare 400000:-!
Men jag har aldrig påstått att Golf är billig. Det är ingen svårighet att också få den att närma sig 400000:-.

#20
2017-02-17 10:22

Uppenbarligen går det att ta ut 250-300Kkr för en Golf så varför skulle de sälja den för 150Kkr?

#21
2017-02-17 16:01

VW Polo 2012
Kolla den här filmen efter 48,20 minuter, här har det sparats eller så har man "glömt" att måla insidan av motorhuven.

https://www.youtube.com/watch?v=96dTrU4YfHM

#22
2017-02-17 16:11

Även om det inte fyller någon funktion, då grundfärgen finns, så ser det faktiskt rätt illa ut.
Fast det är klart, någon miljon bilar och om man sparar in lite här och där så blir det ju en del.
Alla tjänar ju på det, ja förutom bolaget som säljer färg till VW.

#23
2017-02-17 19:03

jag skulle önska en mer komfortinriktad golf, med mjukare fjädring, mjukare stolar, mjukare automatlåda och lenare motorgång, och förstås högre kvalitet

#24
2017-02-17 19:53

VW Polo 2012: Det beror på att det är en Miller-cycle motor. Kompressionsvolymen är inte likvärdig slagvolymen.

#26
2017-02-18 18:59

241 500 kronor för en Golf med "vettig" motor. Hutlöst.

#27
2017-02-19 10:37

...och hur många köper bilar till listpriser - oavsett märke ?

#28
2017-02-19 10:40

Välutrustade bilar i Golfklass kan man nog knappast hitta under 250.000:-

#29
2017-02-20 19:37

"Sveriges mest sålda bil". Hmmm, Sverige säljer inte denna bil. Sverige säljer ingen bil alls. Det finns dock bilar som säljs av företag verksamma i Sverige. Om journalisten Maria Dahlin var kunnig i svenska språket skulle hon självklart skriva "Den mest sålda bilen i Sverige". Bedrövligt dåligt språk verkar vara kutym numera. Framförallt bland journalister. Är det twitter och facebook som ligger bakom detta? Eller bara allmän degenerering?

#30
2017-02-20 20:08

@Odedicerad
Det är nog bara allmän degenerering, ungefär lika bedrövligt som att skriva Facebook och Twitter med gemener istället för versaler.

#31
2017-02-20 20:32

Nej Benny. Substantiv skrivs inte med versaler inne i vanlig text. Twitter och facebook är olika företeelser av sociala medier. Dessa sociala medier har lämnat egennamnen bakom sig och blivit begrepp för olika inriktningar inom detta fält. Inte skriver du Sociala Medier i en vanlig svensk text? Självklart vill twitter och facebook företagen att vi använder versaler i begynnelsen av orden för att hjälpa dem att markera sin egenart. Genom att inte acceptera deras behov av självhävdelse och skriva ut företeelserna med gemener tar vi bort en del av deras makt och reklamvärde. Så för mig är twitter och facebook endast substantiv för olika sociala forum.
Håller dock med att det varit mer lämpligt av mig att skriva sociala medier istället för twitter och facebook.

#32
2017-02-20 21:57

Spaltmetrar om en i stort sett oförändrad Golf, bara lite ny form plaststötfångarna ... men ett bra PR-trick från VW att väcka nytt intresse!