Bild
Nästa artikel

Provkörning: Mazda3 (2013)

Provkörning

Mazda3 blir en tuff nöt för konkurrenterna i lilla mellanklassen. Hög säkerhet, låg förbrukning och ett utseende som gillas av många. Dessutom kommer den med en konkurrenskraftig prislapp.

När många tillverkare avvaktar med att montera aktiva säkerhetssystem i sina mellanklassbilar går Mazda en annan väg. Nya Mazda3 delar grundläggande arkitektur med de större bilarna CX-5 och Mazda6. Liksom dessa utrustas 3:an som standard med en laserbaserad autobroms. Upp till 30 km/tim klarar utrustningen att upptäcka hindrande fordon framför bilen, slå till bromsarna och stanna innan olyckan är ett faktum.

Detta har naturligtvis potential att spara stora pengar och mycket förtret i och med att man undviker småkrockar men viktigare är att man undviker whiplashskador på de som färdas i bilen framför.

Som extrautrustning erbjuds en radarbaserat adaptiv farthållare som också varnar för hinder och om föraren inte vidtar åtgärder, nödbromsar innan krocken. Mazdafolket hävdar att även den passiva krocksäkerheten är hög. Man är övertygade om att man kommer att klara högsta betyg i alla världens krockprov, även vårt Euro NCAP.

Höghållfasthetsstål reducerar vikten jämfört med föregående generation, trots att den nya bilen blivit rymligare och har högre tekniknivå. Avståndet mellan hjulaxlarna har ökat med 60 mm, vilket kommit baksätespassagerarna tillgodo i form av bättre benutrymme. Baksätet är dock inte slösande stort och kupén känns mer omslutande än luftig. Man får intryck av att Mazda satsat mer på att skapa en sportig känsla än att få maximalt utrymme.


Bagageutrymmet är i princip oförändrat från föregående 3:a. Här ryms 350 liter. Baksätets ryggstöd är delbart och fällbart och en ny fällningsmekanism ska göra lastytan planare än tidigare. Dock har man inte anammat det smarta fällningssystemet från de större bilarna där det räcker med att dra i ett handtag på bagageutrymmets sidoväggar för att elegant fälla fram ryggstödet.

Mazda kommer inte att bygga någon kombiversion av 3:an. Det blir halvkombimodellen som kommer att sälja mest i Sverige. Dessutom kommer man att ta in den rasande eleganta sedanversionen av 3:an som förväntas bli storsäljare på många marknader i världen. Hos oss är dock sedaner kalla, även när de ser så snygga ut som den här.

Vi provkör förseriebilar och finishen på inredningen är inte riktigt färdig ännu, säger Mazda. Trots det imponerar 3:an med snygga lösningar och förtroendeingivande materialval. Det mesta känns riktigt exklusivt att ta på. Dock är det mycket svart i inredningen och man saknar kanske en färgklick här och var. Instrumentpanelen är ny.

Framför föraren dominerar i grundutförandet en analog hastighetsmätare som omges av diverse bildskärmar med övrig information. I de högre utrustningsnivåerna sitter där istället en varvräknare med en digital hastighetsmätare i ena hörnet. Dessutom visas då hastigheten på en head up-display i förarens synfält.

Körställningen är bra, stolarna bekväma men en miss är bristen på förvaringsfack. Här gäller det att inte ha för mycket prylar med sig.

Vi kör bensinmotorn på 2,0 liter och 120 hk, en smidig basmaskin som levererar vad man kan förvänta sig utan stora åthävor. Vill man ha mer klös finns till exempel en 2,2-liters dieselmotor på 150 hk att tillgå. Ett massivt vridmoment på 380 Nm från 1 600 varv per minut ger kraft så det räcker och blir över.

Styrningen är fin, växellådan tajt och fjädringen avstämd åt det fasta hållet. Med lågprofildäck och stora 18-tums hjul blir det nästan för mycket av det goda och Mazda 3 stöter rejält när vägen är dålig. På de tyska vägar vi kör är ljudnivån låg men vi vet att Mazda tidigare har haft problem med svensk asfalt. Det återstår att se om man lyckats bättre i ljudisoleringen av 3:an än storebror 6 som ju är känslig för underlagets beskaffenhet och bullrar rejält på grov asfalt.

Priserna är ännu inte helt klara men den svenska organisationen hoppas kunna sälja nya 3:an från 170 000 kr med 2,0-liters bensinmotor och basutförandet ”Core” som inkluderar ACC, autobroms och stereoanläggning. I kombination med marknadens just nu längsta garanti (tio år) bäddar det för succé i folkhemmet.

Diskutera: Vad tycker du om Mazda3?

Testinformation

Modeller i det här testet:

Mazda3 Skyactive-G 2,0 Core

Betyg

  • 5 = Utmärkt
  • 4 = Mycket bra
  • 3 = Bra
  • 2 = Godkänt
  • 1 = Underkänt
Mazda3

Pris, från kr: Cirka 170 900.
Modell: 5-d, 5-sitsig halvkombi.
Säljstart: November.
Mått, cm: L 446/B 180/H 145.
Tjänstevikt, kg: Från 1 280.
Motor: Fyrcylindrig bensin, dubbla överliggande kamaxlar, 1 998 cm3. Max effekt 120 hk vid 6 000 v/min. Max vridmom. 210 Nm vid 4 000 v/min.  
Kraftöverföring: Framhjulsdrift. Sexväxlad manuell växellåda (sexstegs automat som tillval).
Prestanda: Toppfart 195 km/tim. Acceleration 0–100 km/tim på 8,9 s.
Förbrukning: 5,1 l/100 km.
CO2-utsläpp: 119 g/km.
Konkurrenter: VW Golf, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 308, Kia Cee´d, Toyota Auris.

Plus: Hög säkerhetsnivå, goda köregenskaper, marknadens längsta garanti.
Minus: Ont om förvaringsfack, stötig med breda däck.

Vad nytt? Ny bil som tar Skyactive-tekniken till 3-serien.
För vem? För den som klarar sig med sedan eller halvkombi.

Kommentarer

#1
2013-09-28 14:10

Jag är inte övertygad om succé när det saknas en kombi, kombi brukar ju vara det som gäller i Sverige. Bagageutrymmet tycker jag är lite litet för bilklassen, tycks som att Mazda har satsat mer på benutrymme bak. Varför inte ett skjutbart baksäte? Ett startpris på 170 000 kr 120 hästars motor får anses som helt ok.

#2
2013-09-28 14:28

Mmmmmm....Mazda! Snygg bil, nästan i Renault klass.....;o)

#3
2013-09-28 15:26

Renaults chefsdesigner (Laurens van der Acker) jobbade ju på Mazda innan han flyttade över till Renault så visst finns en koppling här. Han införde en mer flödande organisk form till Mazda och den bygger Mazda uppenbarligen vidare på. Hos Renault står han för nya Clion, Capture och nya Espace konceptet som blev hyllat i Frankfurt senast.

#4
mcregor
2013-09-28 16:09

Mycket lovande i mina ögon - även om jag som vanligt saknar en kombiversion speciellt av bilar i denna storleksklass,
Enligt vår lokale Mazda-handlare sker premiären den 7 november och då skall både halvkombin och sedanen finnas på plats. Det blir nog en provkörning då.

#5
2013-09-28 16:18

Skulle aldrig få för mig att köpa en bil med så små rutor där bak och med halvdålig takhöjd.

#6
2013-09-28 16:33

Snygg och säkert en trevlig bil. Rosten har man väl förhoppningsvis fått bukt med idag. Och det vore väl en välsignelse om man även fixat ljudnivån. Kanske en bil för frun, när vi byter nästa gång.

Stort plus att man satsat på aktiva säkerhetssystem som standard (autobromsen). Mazda har fattat det PSA och Toyota (Auris) inte fattat. Heder åt detta (och PSA och Toyota - skäms).

#7
2013-09-28 16:43

Hej Tommy Wahlström, Ni skriver "Priserna är ännu inte helt klara men den svenska organisationen hoppas kunna sälja nya 3:an från 170 000 kr med 2,0-liters bensinmotor och basutförandet ”Core” som inkluderar ACC, autobroms och stereoanläggning. I kombination med marknadens just nu längsta garanti (tio år) bäddar det för succé i folkhemmet".
Vad är det för gammal skåpmat ni plockat fram. Priserna är satta för flera veckor sedan. Jag har en prislista som jag fysiskt har hämtat från en av Mazdas återförsäljare i Stockholmsområdet för två veckor sedan.

#8
2013-09-28 16:44

Förresten; någon som vet vilken typ av automat som bilen kan förses med. 6-växlad automat känns väl.... så där.

#9
2013-09-28 17:32

Polo, artiklarna i detta forum är gammal skåpmat och publicerades för flera veckor sedan i papperstidningen av Vi Bilägare. Vill man läsa de senaste nyheterna så läser man papperstidningen, här på nätet får vi varje dag en historielektion, en retroaktiv blick på en gången och försvunnen tid för hur tillståndet var för flera veckor sedan. Vi gör alltså en tidsresa bakåt till en punkt flera veckor tillbaks i tiden varje gång vi går in här.

#10
2013-09-28 17:36

Skillnaden är förstås att här kan vi kommentera artiklarna. Det blir lite svårare i papperstidningen eller i plattan.

#11
2013-09-28 18:18

Som Raphael påpekar så har den här provisen några månader på nacken. Jag vill minnas att det var strax efter midsommar jag var och körde bilen. Och då fanns inga priser klara.
I vilket fall körde jag 3:an nu igen här i Tannis, Danmark där vi håller på att testa kandidaterna till Årets Bil. Och det slår mig att 3:an är verkligen go att köra! Men jag undrar hur det står till med ljudisoleringen. Redan här i Danmark mullrar det rejält från däcken. Vi får snart att besked. Ett rejält test av 3:an mot två intressanta konkurrenter är inplanerat....

#12
2013-09-28 21:35

Mazda 3s designer heter Koji Tabata.

#13
2013-09-28 22:06

Jag är medveten om det Shogun, men han bygger vidare på Laurens vd Ackers idéer och utvecklar dem vidare. Det är inte så att han kör en revolution, utan det är evolution av det som Acker gjorde. Nog kan man se likheter mellan den mjukare organiska formgivningen hos nya Mazda 3 och Renaults senaste Acker-designade modeller - som nya Clion. Men jag tycker mig också se mycket av Alfa Giulietta i stuket, särskilt dörrarna och ja själva huvudlinjen om än lite mer utsträckt.

#14
2013-09-28 22:40

Raphael.

Du har fel. Acker har efterträtts av Ikuo Maeda som ändrade Mazdas formspråk från Nagare som infördes av Acker, till Ikuo Maedas Kodo formspråk som Mazda följer nu med sina modeller 6 och nya 3an. Kodo "Soul in Motion" är det formspråk som Mazda följer nu i dagens modeller och även koncept bilen "Shinari". Och det har ingenting med Ackers tidigare Nagare "Nature flow" design att göra i dagens modeller som följer Kodo "Soul in Motion" som skapats av Ikuo Maeda. Som förövrigt är en mycket lyckad design filosofi enligt mitt tycke. Kolla in modellen "Shinari" som stod som modell för nya Mazda 6. Synd att inte Mazda 6 fick denna som slut design.

#15
2013-09-28 23:08

Jag tycker att Mazda visar framfötterna med denna nya modell. Man har fattat att det behövs en autobroms som fungerar för att man skall kunna framstå som trovärdiga inom säkerhetsområdet. Dessutom har Mazda en hög produktionskvalitet, långt överlägsen det allra mesta som produceras inom EU. Man kan enkelt utläsa att företaget befinner sig långt fram, d.v.s i skarp kontrast till plåtschabrakens osannolikt låga kvalitetsnivå. Så det skall bli intressant att se hur PSA/Renault skall kunna konkurrera med japanerna och koreanerna (som tillgodoser efterfrågan både billigare och bättre).

Det som gör mig lite fundersam är hur det står till med bullernivån i kupén på grov asfalt. Någon som vet om man isolerat denna nya vagn bättre än tidigare modeller, eller är den precis som vi kunnat konstatera i fallet Opel och Saab känslig för däcksval?

Angående att Toyota i nuläget saknar autobroms är nog mestadels en miss i planeringen. Företaget har ju redan teknologin i huset och har via Lexus varit med i ett tidigt skede utvecklingsmässigt (Toyota har en gigantisk utvecklingsbudget f.ö). Så det skulle förvåna mig mycket om vi inte får se autobroms även på basmodellerna inom kort.

MVH AL

#16
2013-09-29 16:56

"Höghållfasthetsstål reducerar vikten jämfört med föregående generation" !
Finns det någon biltillverkare idag som inte använder höghållfast stål?
Det skulle väl i så fall vara någon uddabilstillverkare som använder aluminium eller plast.

#17
2013-09-29 18:52

Jag vill minnas att Mazda använder "ultrahöghållfasthetsstål" i vissa balkar på nya 6'an, så det lär vara nåt liknande på denna ;)

Trots min kärlek till Mazda vet jag inte om jag kan hålla med om att sedanen är så elegant dock. Maken till rumphuggen bil får man leta efter :P Den ser mer ut som en liten halvkombi (av tex Mondeo-typ). Tycker även att bilen har lite väl massiv front i förhållande till resten. Tekniskt sett är den riktigt spännande dock. Tyvärr blir väl versionen jag vill ha dyngdyr som vanligt ;)

Synd att de inte släpper den med 2,5'an i Europa dessutom. Fast då hade den väl blivit ännu dyrare ;)

#18
2013-09-29 18:58

Shogun, jag tycker ändå att det är evolution snarare än revolution. Jag menar, det är inte precis så att de har stylat om sig till att göra fyrkantiga boxar. :) Men visst kan man tycka att Mazda har underhållande namn på sina stilar, och så stor skillnad tycker jag faktiskt inte att det är även om givetvis Mazda vill få det till att det är det. :P :) Och jag tycker fortfarande det finns många likheter i formspråket mellan Mazda 3 och Ackers senaste Renault-modeller, även om givetvis många detaljer skiljer dem åt också. Men just detta med en organisk, mjuk och flytande närmast böljande form..

#19
2013-09-29 19:47

Det är även en gammal Mazdadesigner, Franz von Holzhausen, som ritat Tesla Model S. Vilket jag tycker mig kunna se. Hans koncept hos Mazda var väl inte de snyggate, men enligt Teslas hemsida var han medskyldig till nuvarande 3'an och förra 6'an. Och det är rätt trevliga designer :P

#20
2013-09-30 10:40

Raphael.

Läs.

http://www.motortrend.com/future/concept_vehicles/1008_mazda_shinari_concept_sky_engines/viewall.html

Roger Skagerström.

Visst påminner Tesla om Mazda 6 av förra generation. Speciellt snett bakifrån, även lamporna har vissa drag av varandra.

Själv tycker jag Mazda är duktiga på design. De gör i regel snygga modeller och speciellt koncept modeller som tex Shinari mfl har ju riktigt snygg design. Nuvarande Mazda 6 är också snygg även om jag önskat att man släppt fram mer av Shinari i nuvarande Mazda 6. Mazda 3 an här är också riktigt snygg. Troligtvis är man nog snyggast i klassen nu, enligt mig.

#21
2013-09-30 10:41

Shogun, och? Tycker fortfarande det är en fråga om evolution snarare än revolution med Mazda 3, att man har tagit Ackers organiska design ett steg vidare och vågat och böljat till den mer istället för att ha gjort något helt och radikalt annorlunda. Och jag ser fortfarande likheter mellan nya Mazda 3 och nya Clion i designen. Hur många vackra ord Mazda än använder för att beskriva sitt nya helt revolutionerande och unika formspråk som inte har någon som helst koppling till tidigare modeller eller koncept. :) Men för mig som betraktare kan jag säga att jag inte tycker det är så stor skillnad faktiskt, även om japaner är rätt bra på att sväva ut poetiskt om sina designtankar. :)

#22
mcregor
2013-09-30 11:09

Här får jag nog hålla med Raphael - även om ord som "organiska design" låter aningen pretentiöst när vi talar om bilar.
Sen skall det bli intressant att se hur vi uppfattar formgivningen av t ex Mazda 3 gentemot exempelvis en så "tråkigt" formgiven bil som Golf 7 om vi betraktar båda bilarna om 5--10 år... Jag har inte så säker på att Mazdan avgår med segern då.

#23
2013-09-30 11:16

Raphael.

Det får du tycka precis som så mycket annat och sväva ut. : ) Men det är en japan som designat både Mazda 6 (Ikuo Maeda) och Mazda 3 (Koji Tabata). Och namnen har jag redan tidigare angett här nedan i mina kommentarer. Så det är inte influenser från Acker som du påstod från början. ;o)
Jag tycker Mazda har en egen design.

Ta gärna och läs igenom länken en gång till, och få svar av Ikuo Maeda på frågan om både Alfa Romeo Giulia coupe GTA och om att kopiera andras design.

http://www.motortrend.com/future/concept_vehicles/1008_mazda_shinari_concept_sky_engines/viewall.html

#24
2013-09-30 11:18

mcregor.

Det ligger i betraktarens öga om Golf har bättre design då. ;o)

#25
2013-09-30 11:28

Shogun, jag har inte påstått att det var Acker som har designat nya Mazda 3. Däremot skriver jag att japanen som har designat Mazda 3 har gjort en evolution på hans designidéer, alltså inte något helt nytt och revolutionerande som skulle skilja sig som natt och dag från hans design, för det är vad jag ser som betraktare hur många poetiska ord som Mazda än använder i sin beskrivning - att vi ser en ytterligare uppmjukad, flytande och böljande form av det som Acker gjorde innan han lämnade företaget. Och gällande detta med Giulietta så ser jag flera likheter, om än att Mazda 3:an ser mer utdragen ut. Vi har själva huvudlinjen från front till akter i sidolinjen, vi har sidodörrarna med stuket på bakdörren och vi har akterns avslut. De markeringar som Giiuliettan har ovanför hjulhusen är på Mazda 3 mer accentuerade och mer böjda och ligger högre upp som en del av motorhuven som sträcker sig till bakändan. Redan när jag såg en bild på nya Mazda 3 första gången så reflekterade jag över att den var en Giulietta som man hade dragit ut något. Design är alltid personligt tycke och smak, och jag tycker Giuliettan är snyggare den har en mer kompakt design som känns exklusiv - om än att bakljusen är för strama för att vara Alfa iaf när de inte lyser. När de lyser så ser de bättre ut.

#26
2013-09-30 11:29

Därmed inte sagt att Mazda 3 skulle vara ful, det har jag inte skrivit, men jag ser likheter med många andra... och det verkar ju vara en trend nu med mer böljande organiska former - iaf hos andra tillverkare än Volkswagen-gruppen. :)

#27
2013-09-30 17:41

Min erfarenhet är att om man inte har någon design att tala om så brukar man ge *designen* ett namn....som låter lite mystiskt.
Andra bilmärken behöver inget namn på sin design...alla ser ändå att det är just det bilmärket.

#28
2013-09-30 18:32

Peter.

Du menar en tråkig Golf? ;o) Nja, Mazdas design är snygg oavsett den heter något eller ej. Här har många något att lära.

#29
2013-09-30 19:17

Japp Shogun :) Tex en tråkig Golf. Den har inget konstigt namn på nån typ av design, den är bara Golf :)
Behövs inget mer om man har ett starkt varumärke och på det sättet kan vidmakthålla sin marknad.
Man behöver inte svänga sig med mer eller mindre knepiga japanska uttryck.. :)
Men visst kan jag hålla med om att Mazda 3 ser trevlig ut....problemet(?) för Mazda och flera andra asiatiska märken är väl just deras avsaknad av kontinuitet i designen.
Nästa Mazda 3 kanske blir helt fyrkantig allt enligt något nytt uttryck som har sin grund i hur körsbärsträdens blommor i en speciell vinkel ser ut...eller nåt annat mer eller mindre *flummigt* :)

#30
2013-09-30 19:54

Eftersom Volkswagen inte har uppdaterat sin design på länge så känts det knappast aktuellt för dem att kommunicera sin design med ett namn, för det är ju inte så spännande när de har haft i stort sett samma design i 40 år. Och därför kommer jag aldrig att köpa en Golf, varför skulle jag vilja köpa en bil som redan ser 40 år gammal ut? Det är ju inget nytänkande. Köp en ny Golf, den ser ut som den förra som såg ut som modellen innan som såg ut som modellen innan. Här ligger Volkswagens största brist. Men det finns de som inte vill ha samma design om och om igen, som faktiskt vill att köper man en ny bil så vill man att den ska se ny ut också.

#31
2013-09-30 19:59

Problemet om man köper en fransk bil är inte att den ser 40 år gammal ut...den KÄNNS 40 år gammal...

Det är skillnaden Raphael och därför skulle jag aldrig köpa en fransk bil(mer).

#33
2013-09-30 20:13

Uj, om VW skulle ha designat sina bilar enligt Rapahel, så skulle man sålt ännu fler. Ja, det var ju något som ledningen i VW borde ta till sig. Här har man en potentiell kundkrets som man ännu inte nått;-) Jag tipsar VW om detta, tack för tipset Rapahel!

#32
2013-09-30 20:22

Peter, jag tror du har förväxlat tyska och franska bilar. :P Medan de tyska bilarna har en konservativ och ålderdomlig känsla och inredning, så visar de franska tillverkarna framtiden redan nu. Och det är en tradition de har, de har alltid blickat framåt. Därför kommer jag aldrig att köpa en tysk bil för jag känner inte för att leva i forntiden. :P :) Det är skillnaden Peter. Touché! Väl spelat, advantage moi. Esset på Roland Garros kommer att komma med i historieböckerna. När jag slår, så slår jag hårt. Det är baslinjespel med en tung backhand.

#34
2013-09-30 20:26

Jo Raphael...vilka som blickar framåt eller inte..där tror jag nog vi har olika åsikter, men det är ju helt ok.
Det är ju tur att det finns olika bilar att välja på då.. :)

#35
2013-09-30 20:31

Vad gäller tennisspel Raphael så kändes dina slag inte speciellt hårda :) Det verkar mest vara viftande i tomma luften. Tror nog du missade bollarna mest .)

#36
2013-09-30 20:40

Mazda 3 kommer i början av november verkar det som(för att anknyta till artikeln)

#37
mcregor
2013-09-30 21:19

Peter E - som jag nämnde i ett inlägg i lördags så säger vår lokala handlare att premiären skall ske den 7/11. Nu skulle jag dock inte bli förvånad om det blir på lördag 9/11 för det är sällan premiärer sker mitt i veckan - men vem vet...:)

#38
2013-09-30 21:24

Oops, sorry mcregor, hade inte sett att du skrivit det. Ändå tyckte jag att jag läst igenom inläggen.. :)

#39
2013-09-30 21:29

Peter, jag tror problemet är att jag spelar tennis medan du spelar badminton. :)

#40
mcregor
2013-09-30 21:42

Inga problem Peter - ville bara bekräfta det du själv hade en aning om...:)

#41
2013-10-01 00:32

Peter E : Fördelen med det är att man inte behöver måla in sig i nåt "hörn". Man kan anpassa sig efter vad marknaden vill ha utan att behöva försöka trycka in det i nån mall. Ta det här med fotgängarskyddet tex. BMW F30 ser inte riktigt klok ut i fronten pga att BMW *måste* ha sina njurar i just den formen där. Då får man snörpa ihop resten av karossen bäst det går för att få det att gå ihop. På Mazdorna är inte alls lika uppenbart att bilen blivit "uppblåst" eftersom man designade om fronten i samma veva så grillen (som ändå i grunden har samma femuddiga form som sista 626'an, och samtliga Mazdor haft sedan dess) lirar bättre med den bulliga huven.

#42
2013-10-01 08:02

Och nu återstår bar en utförlig test med dom närmaste konkurrenterna i den här klassen ! Jag längtar redan.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.