Bild
Nästa artikel

V70 DRIVE - FÖRSTA STEGET MOT NOLL

Provkörning

Med en liten fyrcylindrig motor kommer Volvo V70 ned i en förbrukning under en halv liter per mil. Det är bara första steget.

För varje år ska Volvos bilar släppa ut 5 gram koldioxid mindre och nivåer på 70 gram per kilometer är inom synhåll.

- Det är sensationellt, utbrister föraren häpet.

Vi har åkt ett par timmar i Volvo V70 med tillnamnet Drive. Min kollega har inte snålkört. Han har gasat på motorvägen, kört om långsamma långtradare, växlat ned och accelererat när fartgränserna höjts. Efter halva provkörningen gissar vi vad förbrukningen hamnat på.
-0,64 liter per mil. Och det är bra, tippar jag.

Färddatorn visar 0,5.
Om det stämmer kan vi förstås inte kolla, men tankmätaren rör sig inte under hela den 25 mil långa provkörningen. Själv har jag gått Volvos kurs i snålkörning, släpper gasen i nedförsbackar, motorbromsar för det mesta och kör på höga växlar. Jag kör min slinga på 0,47 l/mil.

Volvo V70 har blivit bäst i klassen på förbrukning och utsläpp. Den officiella siffran är 0,49 l/mil och 129 gram koldioxid per kilometer. Det har skett med hjälp av en fyrcylindrig motor på 1,6 liter och 109 hk - den kommer från Peugeot/Citroën och sitter även i Volvos mindre bilar.

Men 109 dieseldrivna hästar i en drygt 1,5 ton tung bil… det låter som ett trött ekipage.

Inte alls! Den lilla dieseln jobbar tyst och räcker utmärkt.  Accelerationen till 100 km/tim är visserligen inget att skryta med: 12,8 sekunder. Men när bilen väl rullar känns den förvånansvärt pigg. Omkörningar går kvickt men det är treans växel som gäller. Fyran och femman har lite för hög utväxling för att bilen ska reagera fort på gasen. På femman gör motorn inte ens 2 000 varv/min i 90 km/tim.


Volvoteknikernas goda hand med den lilla dieseln har förbluffat de franska motorkonstruktörerna. (Samma motor i Peugeot 308 kombi uppges förbruka 5,1 l/100 km). Några större ingrepp har inte krävts, motorn har bara fintrimmats för att tjänstgöra i V70.

Detta är en förkortad version av Marianne Sterners provkörning av nya Volvo V70 Drive. Hela provkörningen kommer att finnas i Vi Bilägare # 10. Missa inte det.

Kommentarer

#1
Calle
2009-06-26 15:34

Nice Volvo - nu är ni på rätt väg. Kunderna kommer att stå på kö! I a f om företagen ställer någon form av miljökrav på sin leasingflotta. Vilket ju är jätte-betydelsefullt eftersom alla dessa bilar, 3 år senare, rullar vidare privat.

#1
Lägerleffe
2009-06-26 15:49

Få se... "För varje år ska Volvos bilar släppa ut 5 gram koldioxid mindre". Hmm... vad blir det om 20 år?

#1
Bengt
2009-06-26 15:53

Vad skulle Volvo göra utan Citroen/Peugeot! Ännu en anledning att slå till på nya C5 som är nästan lika stor men snyggare och billigare än Volvon. Undrar varför måste Volvo prisa sina bilar så högt, vi Svenskar tjänar mycket mindre än Fransmannen, samt det är drivor med utrustning i Citran för att inte nämna den underbara fjädringen och kvalitetskänsla i Audi klass (+/- 0,2 l/mil kan man leva med när man sparar 60 000 vid inköp samt slipper växla till 3an!). Vad sägs om nästan nya C5 kombi 1.6Hdi för ca 170 000:-?

#1
Krille
2009-06-26 16:08

Skulle citroen ha samma kvalitetskänsla som Audi! den C5-an har jag inte provkört trots att jag har provat nya C5. Volvo har äntligen börjat tillverka bilar som är bränslesnåla. De skulle ha påbörjat den utvecklingen för länge sedan, då tror jag att företaget hade varit större idag.

#1
Matt
2009-06-26 16:12

Visst är det så att kvalitetskänslan höjts flera snäpp i nya C5.
Vi får bara hoppas att det även gäller den faktiska driftskvaliteten.
Mellan 2003-2005 ägde jag en Peugeot 307. Det var en riktig skitbil som under första året var inne 14(!) gånger på verkstad för att få mindre och större fel åtgärdade.
Då Peugeot och Citroen är samma företag (PSA) och delar många komponenter kan det nog vara värt att vänta några år med att köpa, för att försäkra sig om att kvaliteten verkligen har höjts.
// Mattias

#1
Per
2009-06-26 16:51

Bengt måste vara finansierad / köpt av Cittra!! För en så dålig bilkvalitet som Cittra / franska bilar har är det väl ingen som vill pröva.

#1
Roy
2009-06-26 18:19

"För varje år ska Volvos bilar släppa ut 5 gram koldioxid mindre". Hmm... vad blir det om 20 år?
Ovanstående skriver Lägerleffe och jag svarar:
Elbilar! Drivna av solkraft från Sahara, från de nya, mycket effektivare vindkraftverken och från vågkraft (där det också finns nya tekniker) längs våra kuster.

#1
basse
2009-06-26 19:54

Skönt att slippa vara beroende av EON & Co och andra oligopolister med laddstolpar ( i glesbygd ? ) och annat trams. Nästa steg lär bli von Platens idé med diesel ( som går på optimalt varv)och elmototorer i varje nav.

#1
SKODALASSE
2009-06-26 20:53

Ingen som kan räkna? 5g per år i 20 år torde bli 100g mindre än dagens utsläpp. Ingen omöjlighet med tanke på Volvos utgångsposition... om de nu är kvar om 20 år?!
Annars borde plug-inhybriderna kunna ge ett ordentligt språng nedåt, när de nu kommer.
(Även om det hade stått 5% per år hade det också kunnat funka. 0,95 upphöjt till 20 blir iaf inte noll!)

#1
Peter H
2009-06-27 17:42

Det verkar vara för bra för att vara sant. Det som däremot är en korrekt satsning är att satsa på snåla motorer snarare än att satsa på ny, ineffektiv och miljö ineffektiv sk Hybridteknik. Hybriden är ett sämre alternativ än moderna snåla förbränningsmotorer då det sker en oerhörd urlakning av tungmetaller då man har gruvdrift för att förse bilar med batterier. Det är enligt KTH, Kungliga tekniska skolan en väsentligt bättre idé att utveckla snåla motorer som drivs med biobränsle tex Etanol, Metanol, Raps diesel, RME, Svartlut, DME eller förångad gas - bio - eller naturgas tex Ecopar. Flera oljebolag satsar nu på 100% Etanol, E100, till lastbilsdieslar men likaså har BSR i Växsjö konverterat en helt vanlig SAAB 9-3 diesel att köras på ren Etanol, E100. Det är inte försvarbart att satsa på Hybridmotorer och hänga dem på dåligt utvecklade bensinmotorer som tex Toyota gör istället för att utveckla motorerna till att bli snålare och att gå på nya moderna bränslen med lägre bränsleförbrukning som tex Volvo, VW, Audi, BMW och SAAB gör.

#1
Bengt Johansson
2009-06-28 16:09

Volvo V 70 Drive:s dieselför-brukning är utmärkt låg. Frågan är dock om det är så märkvärdigt. Jag körde själv min dåvarande Mercedes C 220 CDI, årsmodell 2001, på 0,48 liter per mil på all körning räknat över 4 000 mil per år.Det är fråga om förbrukning efter tankade litrar och inte efter färddatorns angivelse som låg lägre.

#1
Lasse J
2009-06-28 20:19

Så länge kostnaderna för lobbying i avsikt att bibehålla gammal förlegad teknik, understiger kostnaderna för att utveckla och ta i bruk nya och bättre lösningar, kommer ingen förändring att ske, enligt ekonomins lagar.
Brytpunkten är kanske nådd?

#1
Patrik
2009-06-28 20:38

Bengt. 2001 var det inga problem med att få motorerna att vara supersnåla, man hade inga tuffa emissionkrav på den tiden (mycket hälsofarligt).Nu har man mycket tuffare emissionskrav (Nox).För att förhindra hög Nox så måste man köra motorn med mer EGR och ha ett partikelfilter som måste regenereras med bränsle(brännas ur). Ju tuffare emissions krav ju högre blir förbrukningen med samma hårdvara.

#1
Johan
2009-06-28 22:50

Spel för gallerierna..Men plug in hybrider känns lite fräschare som dom håller på att utveckla med vattenfall. Men jag hoppas mer på Saab i framtiden.

#1
Pelle
2009-06-28 23:13

Johan: På vilket sätt är det ett spel för gallerierna?
Patrik: Mycket bra inlägg. Trött på att höra om alla gamla dieslar som kanske drog lite, men som skitade ner något fruktansvärt. Att folk inte kan tänka lite....

#1
Conny Karlsson
2009-06-29 20:51

Patrik mfl.
Toyotas D4-D D-CAT motor. Världens renaste dieselmotor. Kom 2004.
Toyota Diesel Clean Advanced Technology (D-CAT)
Toyotas D-CAT-system (Diesel Clean Advanced Technology) baseras på en banbrytande katalysator med vilken utsläppet av både partiklar och NOx två av de farligaste ämnena i dieselavgaser sänks till betydligt lägre nivåer än vad som anges i Euro IV-kraven. Det får positiva konsekvenser för både luftens kvalitet och allmänhetens hälsa.
Sex innovationer, en motor.
1. Extremt insprutningstryck.
D-4D 180 Clean Power har världens högsta insprutningstryck för en personbilsdiesel. Ju högre insprutningstryck en dieselmotor har, desto effektivare förbränning och lägre utsläpp. Den nya motorn sprutar in bränslet i cylindrarna med ett tryck på 1800 bar. Är det högt? Tja, en riktigt bra högtryckstvätt har 130 bars tryck.
(Kommit en förbättrad version med 2000bars tryck nu.)
2. Motorblock helt i aluminium.
En innovation i dieselvärlden. Det är svårt och dyrt att gjuta en motor helt i aluminium istället för att skruva ihop delar av stål. Men fördelarna är fantastiska. Med motorblock i aluminium blir vikten lägre och bilen roligare att köra. Dessutom ger aluminium mycket god hållbarhet.
3. Mycket låg kompression.
Med låg kompression behövs det mindre kraft för att pressa ihop blandningen av bränsle och luft. Det gör att du får ut mer effekt av bränslet. Dessutom innebär det lägre motortemperatur vilket ger lägre halter av kväveoxid. D-4D Clean Power är 20% mer bränsleeffektiv än andra dieselmotorer i samma storlek. Den är också tyst och i det närmaste vibrationsfri.
4. Piezoelektriska insprutare.
Insprutarna är av ett keramiskt material som snabbt ändrar form när de utsätts för el. De här insprutarna arbetar dubbelt så effektivt som traditionella solenoid-insprutare, och finfördelar bränslet mycket exakt. Dessutom har de en extrem slitstyrka.
5. Elektroniskt aktiverad turboladdare.
Istället för en mekanisk turboladdare använder D-4D 180 Clean Power en elektronisk. Fördelarna är stora. Kontrollen av kraft blir mer precis, och du får en jämn stark effektutveckling. Motorn svarar dessutom betydligt snabbare på gaspådrag än turbodieslar med mekaniskt aktiverad turboladdare.
6. Katalysator för partiklar och nox.
Det här är första gången en dieselmotor för personbilar renas från sina två värsta utsläpp: partiklar och kväveoxid. Det sker genom en unik katalysator. När den är full sprutar en extra insprutningsventil bränsle in i avgaserna, som brinner upp. Systemet är helt servicefritt. Utsläppen från D-4D 180 Clean Power är lägre än de stränga gränsvärden som antas gälla i nästa decennium.
Med 1692 patent reducerar systemet, kallat DPNR - Diesel Particulate-NOx Reduction) - utsläppen av dieselns värsta farsoter, förbränner partiklarna, lagrar och bryter ner kväveoxiderna.
Partikelutsläppen minskar till 0,002 gram/kilometer, långt under de 0,022 på den gamla tvålitersdieseln som nu utgår ur -Toyotasortimentet. Och långt under gränsvärdet 0,025 i miljöklass 2005/Euro IV.
Kväveoxiderna försvinner till stor del i sin katalysator i DPNR-systemet och bara 0,11 gram/kilometer släpps ut, jämfört med gränsvärdet 0,21 på den utgående dieseln och gränsvärdet 0,25 i Euro IV.
Värdena är dessutom en bra bit under de gränsvärden som diskuteras i nästa steg i miljöklassningen, Euro V som väntas införas 2008 eller 2010. Där talar man om 0,0125 alternativt 0,0085 för partiklarna och 0,20 för kväveoxiderna.
Med tiden blir dock reduktionen av kväveoxider i -Toyotas DPNR-system mindre och mindre effektiv.
- Men under systemets hela livstid ligger vi ändå långt under gränsvärdena, försäkrar företagets tekniker.
Sedan har vi Toyotas berömda hybridteknik som alla tittar på och är avundsjuka på. Men man är pågång från andra tillverkare nu med hybridteknik.
Hybridtekniken har framtiden för sig och är bara i början på s

#1
Conny Karlsson
2009-06-29 21:00

Det blev visst ett långt inlägg ;o).
Men slutsatsen ska vara att hybridtekniken i olika former kommer att stå som en vinnare mot de konventionella bränslena bensin och diesel, etanol som inte alls kommer att vara kvar på marknaden så länge.

#1
Pelle
2009-06-29 22:42

Conny har lärt sig Copy/paste från Toyotas hemsida. Duktigt Conny.

#1
Perre
2009-06-30 19:44

Gör som jag. Jag fick min nya Citroen C5 tourer 2 dagar före midsommar förra året (2008) Har den fantastiska dieseln HD1 1,6 som nu sitter bl.a. i nya Volvo V70 drive. Har redan åkt helt underbara och felfria 2200 mil. Har vid flera resor till sommarhuset i skåne med full last och 3 vuxna och ett barnbarn endast förbrukat 0.5-0,54 lit/mil. KLART ATT VOVO ANVÄNDER DENNA MOTOR.

#1
Patrik
2009-07-01 13:26

Perre. Ja det är samma motor men styrsystemet är omkalibrerat, och det gör en hel del.En bra kropp utan en fungerande hjärna blir inte så effektiv.

#1
Roy
2009-07-03 18:59

Jag blir alltid lite extra nyfiken när det dyker upp långa listor här i trådarna. I detta fall Connys, förstås.
1. Ett högt insprutningstryck är det, det får medges. men minskar även alla kväveföreningar eller ökar de kanske till och med?
2. Aluminiumblock är ingen nyhet i bilvärlden - men för dieslar. Vad hände egentligen med motorblock av sintrat gjutjärn? Genom att materialet är poröst så blir vikten lägre. Gjutjärn är för övrigt bättre ljudisolerande än aluminium.
3. Jo, jag minns det där med låg kompression - för att vara en diesel, alltså. Det är ingen självskriven fördel. Man eftersträvar ju i andra motorer att hålla kompressionen så hög som möjligt, t ex med turbo.
4. Pietzoelektriska insprutare är de inte ensamma om, men är säkert en förutsättning för exaktheten.
5. Orkar inte leta själv just nu, men vad i herrans namn är en elektroniskt aktiverad turbo?
6. Den där katalysatorn verkar ju onekligen intressant! Om den håller vad den lovar, alltså.

Och trots ovanstående så envisas Toyota att endast använda elmotorer i kombination med bensinmotorer...

#1
Sigvard
2009-07-09 16:29

Jag var bara tvungen att läsa och skriva då jag fick höra talas om Toyota fantasternas terror på b l a denna site. Jag håller med Roy fullt ut. Conny Karlsson´s inlägg är såväl patetiska som oerhört insnöade och inte minst en mix av lögn och sanning från en som tror att Toyota ägarna är nöjda fullt ut. Min arbetskamrat på banken SEB har en Toyota Avensis 05:a som gick bra i ca 8000 mil och vad hände sedan? Han kallar Toyotan för "bil aset" efter alla möjliga oförutsedda problem med hjullager, lås i bakuckan, vatten? pump, två motorstopp ngt elfel på bränslepump? eller relä? Han ska byta ut "bilskrället" mot ngt icke japanskt, vilket bilmärke vet jag inte men han ska inte köpa Toyota igen!!!! Jag tror att Conny K jobbar PÅ eller ÅT Toyota på ngt vis, vågar Du berätta Conny????

#1
Jag
2009-07-14 14:55

Bränslesnål Volvo? - tillåt mig skratta!
Törstigare bilar än Volvo är nog svåra att finna -har alltid varit -kommer alltid att förbli.
Första steget mot noll måste avse försäjningen.

#1
Hanzzon
2009-07-16 21:42

Sigvard, Kan du ge mig regnummer och gärna namn på din kompis med sin problemfyllda Avensis?
Jag som jobbar med bilar hela dagarna har nämligen lite svårt att tro att du talar sanning eftersom jag knappt varit med om nått utav det du påstår på en Avensis-05 efter bara 8000mil så att allt skulle ske på samma bil låter i mina öron rätt otroligt eftersom jag aldrig varken ens bytt ett enda hjullager eller bränslepump på nån av alla Avensisar (-03-08) vi servar på jobbet än trots betydligt högre miltal men om du talar sanning borde det inte vara några problem att berätta detta?
Mvh//Hanzzon.

#1
W212
2009-07-22 06:53

Snål -men för svag.
Jämförelsevis har min bil en dieselmotor på 2,2 liter, 170hk med dubbelturbo, 400nm, 0-100 km/h på 8,0s, toppfart 235, snittförbrukning 0,61 (automat).
Tjänstevikt 1.800kg.
Årsskatt 3.920:-
En bättre kombination tycker jag.

#1
Per_K
2009-07-22 20:25

Volvo är helt klart på rätt väg, men säkert kommer det fler bränslebesparande ändringar framöver - t.ex. automatisk växellåda med dubbelkoppling, start/stopp-system, nya modeller med lägre vikt och bättre aerodynamik, hybridsystem mm.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.