Bild
Nästa artikel

Toyota RAV4 – rapport från provkörningen

Provkörning

Redaktionen skickade ner Tommy Wahlström till spanska skogar för att testa nya generationen av Toyota RAV4. Se video från provkörningen!

Hej Tommy! Det ser ut som du är ute i skogen och kör?
 – Jajjamen! Toyota är väldigt noga med att understryka att dom förbättrat fyrhjulsdriften på den nya generationen Rav4. Därför har man lagt en ovanligt stor del av provkörningen till en rätt dålig skogsväg här i bergen nordväst om Barcelona.

Hur går den då?
– Föga överraskande så klarar den alla hinder på den här banan men exakt hur bra fyrhjulsdriften fungerar får vi veta när vi testar bilen på våra nollfriktionsrullar på hemmaplan.

Vad kan du säga för övrigt om nya RAV4?
– Den är rymligare än den tidigare modellen och ger ett modernare intryck. Formgivningen är ju speciell och jag tror många kommer att gilla den. Enbart hybridversionen tas in till Sverige där en bensinmotor kombineras med en eller två elmotorer. Den deklarerade förbrukningen är låg. Nya Rav4 ska dra under en halv liter per mil och det är lite för att vara en bensindriven suv i stora mellanklassen. Nackdelen med hybridsystemet är väl att det fortfarande ger lite känsla av ”rem-johan”. De som även tidigare kört hybridbilar från Toyota är vana men om de tilltänka kunderna kommer från Tiguan eller XC60 har de en del tillvänjning framför sig… Men mer om mina intryck får ni läsa i nr 3 av Vi Bilägare.
 
När kommer bilen till Sverige?
– Den går att beställa redan nu och Toyota har introduktion hos handlarna under v 6. Den framhjulsdrivna varianten kommer först och kostar från 295 000 kr. Vill man ha fyrhjulsdrift får man vänta en liten tid och sedan även betala 20 000 kr i tillägg.

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 03/2019 som kommer ut den 19 februari. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Toyota RAV4?

Kommentarer

#1
2019-01-24 14:58

Ahaha, vad... skall en RAV4 dra mindre än en Auris hybrid?... WOW, det kallar jag utveckling..tuggar upp min högra sko om det är sant.

#2
2019-01-24 15:14

Vem kör på nollfriktionsrullar dagligdags? Kör bilen ute i verkligheten i backar etc och bedöm awd systemet, det är intressantare än ett teoretiskt prov...jo, jag har redan torrkört bilen hos handlaren och jag satt bra i de elstyrda stolarna och fick till en bra körställning. Rymligt baksäte men man satt relativt lågt, något högre hade inte gjort något. Bilen kommer som sagt att vara föråkarbil under svenska rallyt. Tror nya Honda Crv får det tufft mot nya Rav 4 då den är betydligt dyrare i hybridversion.

#3
2019-01-24 16:28

Just nu i övergången mellan NEDC och WLTP så gäller det att ha tungan rätt i mun när man anger förbrukningssiffror. Det finns två olika siffror på toyota hemsidan. Vet inte vilken man ska jämföra med andra nya siffror? Dessutom finns NEDC-korr och det kanske är det som ska användas och som redovisats? Blir inte klok på det här...

#4
2019-01-24 16:34

Nya Corolla redovisar tydligt NEDC-korr vilket landar på 76-86 CO2. Det är i alla fall lägre än nya Rav4 oavsett mätmetod.

#5
2019-01-24 17:20

Ser den inte lite ledsen ut i fejset?

#6
2019-01-24 17:34

Bilskrället ser förbaskat ful ut i trynet! Antagligen har den ett kasst awd system som inte fungerar i verkligheten. Vem minns inte TV test av nya lexus i somras. Kasst är bara förnamnet!

#7
2019-01-24 18:42

Särskrivningar och kvalitetskommentarer av de vanliga bakåtsträvarna.

#8
2019-01-24 19:01

Ser ut som en moderniserad Pontiac Aztek. Det är inget högt betyg.

#9
2019-01-24 20:09

Skulle nya Corolla ligga mellan 0,32 - 0,37 liter/mil (om jag räknat rätt på co2/km)... skulle vara förvånad om Nya Corolla går att köra på under 0,45 (ca 105 co2/km)... och denna RAV4 skulle jag tippa ligger på 150-160 co2/km ...minst...vilket motsvarar ca ca 0,7 liter/mil. Men den som lever får se om mina "beräkningar" stämmer med verkligheten.

#10
2019-01-24 20:11

Men den lär väl sälja som smör nu när Bonus Malus slår hårdare, och en "hybrid" kan slå sig för bröstet med sina låga officiella värden som dock inte kommer att stämma med verkligheten.

#11
2019-01-24 20:16

johafor, vart såg du två olika siffror på förbrukningen?, jag ser bara ifrån 105 g/km... (ca 0,45 l/mil)... och så vill ofta biltillverkare presentera sina låga siffror, sedan om den nästan blir 50-80% högre bryr de sig nog inte om!? På senare tid tycker jag mig se att många biltillverkare på sina modeller presenterar allt större spann på värdena, där de presenterar ett låg värde och sedan det högsta värdet på förbrukningen är nästan dubbelt upp, vilket nästan faktiskt är det som borde presenteras som normalförbrukningen.

#12
2019-01-24 21:28

"Ett modernare intryck", är det att se ut som en bulldog i fronten? Häcken ser ut som en Peugoet 2008 eller 3008. Nja, tilltalar mig inte.

#13
2019-01-24 22:06

När man bedömer en hybridbil borde man regelmässigt göra en bedömning hur effektiv bensinmotorn är i jämförelse Den som trots allt jobbar mest på landsvägen och bidrar till den verkliga förbrukningen (CO2 utsläppen) Har en känsla av att det kan vara lätt att gömma en lite sämre bensinmotor ur utsläppssynpunkt när bilen är en hybrid som får låga utsläpp i test

#14
2019-01-24 22:14

NEDC 0,45-0,46 l/mil. WLTP 0,55-0,56 l/mil. För 2wd instegsmodellen. WLTP ser man om man väljer ”Bygg din bil”. Dessa är för blandad körning. 60% stad och 40% landsväg i NEDC.
WLTP är mer komplicerad, den har: Låg/stad, mellan/förort, hög/landsväg och extra hög/motorväg. Och för hybrider finns ett särskilt city-test.

Nu anger inte Toyota alla WLTP-siffror i sin marknadsföring, man får kolla Transportstyrelsen sen för att få dem.

Att laddhybrider och hybrider får låga utsläpp i stan, det vet vi om. Siffrorna för landsväg och motorväg är mer intressanta.

Som jag har förstått det så kör man inte laddhybriderna fulladdade i WLTP.

#15
2019-01-24 22:14

NEDC 0,45-0,46 l/mil. WLTP 0,55-0,56 l/mil. För 2wd instegsmodellen. WLTP ser man om man väljer ”Bygg din bil”. Dessa är för blandad körning. 60% stad och 40% landsväg i NEDC.
WLTP är mer komplicerad, den har: Låg/stad, mellan/förort, hög/landsväg och extra hög/motorväg. Och för hybrider finns ett särskilt city-test.

Nu anger inte Toyota alla WLTP-siffror i sin marknadsföring, man får kolla Transportstyrelsen sen för att få dem.

Att laddhybrider och hybrider får låga utsläpp i stan, det vet vi om. Siffrorna för landsväg och motorväg är mer intressanta.

Som jag har förstått det så kör man inte laddhybriderna fulladdade i WLTP.

#16
2019-01-24 23:11

Jag tror inte ens de striktare regler för mätning av förbrukningen stämmer, antagligen mer nära verkligheten men fortfarande är vi ganska långt ifrån de verkliga utsläppen. Visst, hybrid linan kan säkert vara snål ibland.. men sammantaget tror jag på höga utsläpp ifrån denna modell, som dessutom kommer få låg skatt ironiskt nog.

#17
2019-01-25 08:01

Varför köper man en tvåhjulsdriven suv? Verkar ju vara helt koko. Har man "bara" tvåhjulsdrift måste en bil med lägre tyngdpunkt vara att föredra ur vähållningssynpunkt. Man ser ju att suvarna knappt kan ta kurvorna på ett anständigt sätt om man kör lite offensivt.

#18
2019-01-25 09:00

@Saabium: Alla kanske inte önskar köra "offensivt..."

#19
2019-01-25 09:07

Den gamla (nuvarande) modellen är snyggare faktiskt, måste jag säga. Ganska ordentligt, åtminstone på bild. Den gamla exteriören med nya drivlinan hade varit trevligt...

#20
2019-01-25 09:25

StyggaVargen, jag föreslår att du ta dig en tur till olika handlare och provkör lite olika bilar i tiomila turer, mäter förbrukningen och bildar dig en egen uppfattning om vad förbrukningen i realiteten blir istället för att i varenda tråd häva ur dig ditt mantra om enorma förbrukningsnivåer som du tar rakt ur tomma luften.

#21
2019-01-25 11:30

Vargen, att få en bil att dra mycket soppa långt över testvärden är ingen match, men nu med WLTP så kommer det att gå att köra på de testade värdena om man bara vill.
Testa själv vet´ja istället för att leva kvar i fördomarnas värld

#22
2019-01-25 11:54

Tycker det skall bli intressant att se om Toyota väckt liv i bakhjulen? På föregående modell var de ju knappt inkopplade vilket ägarna klagat på..

Men har man förbättrat den funktionen blir modellen säkert konkurrenskraftig.

MVH AL

#23
2019-01-25 11:56

Utsläppen minskar knappt, och detta beror till stor del av att SUV säljs allt mer. Detta är inte hållbart i längden. Visst har SUV fått lägre förbrukning, men relativt en vanlig bil med ungefär samma lastutrymme så skiljer det mycket i utsläpp. Vi snackar nog om ca 15-50% högre utsläpp för en SUV. Nu om någonsin borde fokus vara på att släppa ut så lite som bara är möjligt?! Eller..

#24
2019-01-25 12:18

Vargen: Det finns ingen grund för att köpa en snål bil, i alla fall inte utifrån ett miljöperspektiv.

Däremot kan man ju vilja spara in pengar på bränslekostnaden och istället lägga dem på något annat (som en semesterresa exempelvis). Men utifrån miljöns perspektiv medför bränslebesparingen ingen kontinuerlig dämpande effekt på de fossila utsläppen, vilket mängder av studier inom området påvisar.

Det är därför som utsläppen från fossil energi fortfarande ökar globalt sett. År 2018 slog de alla rekord. Det hade de gjort med eller utan SUV och troligtvis även om vi så nu upphör med alla transporter helt (med reservation för de konsekvenser det får för den allmänna levnadsstandarden).

MVH AL

#25
2019-01-25 12:16

Vargen
CO2 Utsläppen har t.ex i Storbritannien ökat markant.
Det är bekräftat, men inte att det beror på SUV utan på en ökad andel bensinbilar i fordonsparken.
Detta är ju helt beroende på medias masspsykos efter att VAG blev påkomna med sina billiglösningar för att sänka NoX värdena med bibehållen låga CO2 utsläpp.
Sedan vet vi ju alla vad som hänt med folk som slutar att tänka logiskt och köper en populär högbygd bilmodell med bensinmotor. Totalt hål i huvudet.

#26
2019-01-25 12:43

Jag tycker det är konstigt att fronten på en suv skall vara som en ladugårdsvägg och huven en dm högre än sidofönstren.
Ful i trynet som få.
Säker halvsnål i stan för en suv men undrar om den inte ligger över 07-08 L/m på motorvägen och under vinterhalvåret och som dom flästa gör.

#27
2019-01-25 12:45

Är det ingen mer som stör sig på Toyotas marknadsföring om "självladdande" hybrid, sladdlöst och alltid full-laddad. Det är inget annat än att försöka vilseleda marknaden. Vem vill inte ha en självladdande bil och slippa laddstolpar och sladdar? Jag tycker för egen del att Toyota och Lexus gått långt över gränsen för det seriösa. Och för nya RAV 4 laddar man (sic!) säkert på ordentligt för att den är mycket modernare än alla bilar som måste laddas utifrån när man kan köpa en bil som klarar allt själv. Att det sedan är ett väldigt lyckat system dom utvecklat hör inte hit.

#29
2019-01-25 17:44

Uj uj, det fulaste som synts på länge...

#30
2019-01-25 18:56

Guran, du har inte förstått att det sämsta man kan göra är att köra en SUV på bensin, där snackar man höga utsläpp. Men bara för att du använder diesel i en SUV så blir detta inte bättre än en normal bil (lättare och effektivare) med bensin motor. SUV som trend måste bort, vi kan inte fortsätta att använda mer energi hela tiden... det är inte hållbart. Jag läste någonstans att en XC40 hade ca 28 mpg i förbrukning.. alltså, hallå!? Det är skitdåligt... för en relativt liten bil dessutom. Visst, jag hade kunnat förstå SUV trenden om det medfört mer utrymme eller andra uppenbara fördelar.. men handlar det bara om att kunna se över en vanlig bil, så är vi väldigt snett på det!!!

#31
2019-01-25 20:28

Vargen
Om du nu är så upptagen av att minska utsläppen. Varför åker du då omkring i den bil du har? Trotts att den är både lägre och lättare än min nuvarande så tar den mer soppa. Och kan väl påpeka att jag har en suv enkom för att jag tycker den är trevlig att köra, jag sitter högt och bekvämt och har stora fönsterrutor att se ut genom. Min lekamen trivs i bilmodellen, en klar skillnad mot att sitta hopvikt i en låg sak till bil. Jag köper inte en bil för att köra omkring med kylskåp i bagaget utan för att jag skall ha en bekväm körställning.

#32
2019-01-25 21:12

Den är snål tills batteriet är slut, då drar den som en vanlig bil. Så mycket beror på de sträckor man kör.

Låg förbrukning handlar inte bara om lågt Co2 utan även av låga andra utsläpp. Vi behöver gå över till andra energikällor.

De flesta som köper en suv, köper 2-hjulsdrivet. De får höjd markfrigång, högre insteg och sitter högre - vilket uppskattas av en del.

#33
2019-01-26 18:10

HVOR ER DEN BARE LÆKKER OG MOTOR OG GEARKASSEN FORBEDRET LYDMÆSSIGT, OGSÅ MERE ØKO BIL. OG KVALITETEN KENDER VI JO ..

#34
2019-01-27 17:48

Läste provkörningen i tv och jag måste säga att en ny bil där motorn överstar stereon när man gasar lite mer än normalt är riktigt dåligt.
Att dra en släpvagn med denna typ av hybrid måste vara en riktig misär om man är van vid en vanlig bil.

#35
2019-01-27 18:23

Betydligt mer personlig än tidigare modeller. Frågan är dock om den blivit bättre beträffande vägegenskaper och buller.

#36
2019-01-27 21:25

Här har ni endel svar. En bra bil har blivit bättre på många områden, en kompromiss på andra likt alla andra bilar. Men denna säljs ju mest i världen i klassen så man verkar kunna leva med kompromisserna.... https://www.motor.no/tester/biltester/toyota-rav4-2019/

#37
2019-01-28 12:25

Intressant läsning, men några miljövinster lär vi inte se trots hybrid linan. Det känns meningslöst med dessa typer av bilar, bara för att plötsligt skall alla köra "buss"..

#38
2019-01-28 15:15

Styggvargen. Klart du ser en vinst när en hybrid drar mindre bränsle än en utan hybrid och därmed mindre utsläpp i närmiljön mot tex en diesel. Enkelt att se om man jämför utsläppen av tex co2 och Nox mellan Xc60 diesel och en Rav4 hybrid.

#39
2019-01-28 15:47

Shogun, hallå, hallå?
Lever du under en stor stenbumling mitt i skogen? Man undrar. Nox dvs kväveoxiden är numera inget stort globalt problem alls nya bilar har SCR katalysatorer sedan 2018 eller i vissa fall ännu tidigare. Det är koldioxiden som överskuggar allt, hela tiden. Det är de höga co2 halten som är på väg att krascha hela jordklotet och denna livsfarliga gas kan bara kapas med lägre förbrukning av fossila bränslen där dieselmotorn är helt outstanding jämfört med bensinmotorn. Dieseln innehåller mer energi och innehåller dessutom upp till 100% bioandel som ytterligare förbättrar dieselmotorns konkurrensfördelar vs klimatvidriga bensinare.

#40
2019-01-28 21:09

Shoguns länk tyder på att bilen blivit bättre på många punkter – men inget sägs om ljudnivån, rostskyddet och belysningen.

#41
2019-01-29 07:05

Roy J.

Det är inget fel på rostskyddet sedan långtid tillbaka.

789 mfl tidigare.

Jämför hybrid mot diesel, nej det är inga problem med hybrider vad gäller Nox helt korrekt. Men vad gäller diesel är det problem på flera områden, därför överger man dieselmotorer nu senast Volvo. Det kräver även dyr teknik SCR tex som heller inte är pålitlig i längden utan kräver dyra reparationer för kunden. Detta vet tillverkarna som gått ifrån diesel tidigt Toyota och nu senast Volvo. HVO är inte ens godkänt som bränsle än till dieselmotorer. Diesel är en återvändsgränd, försök att förstå det nu. Hybrider har lägre utsläpp av Co2 än diesel, jämför Rav4 hybrid mot XC60 diesel eller Prius mot tex Golf. VW lämnar ju dieseltåget, vet dessa något som inte 789 vet.... släng nu dieselbilen på tippen som de flesta gör inför framtiden så vi får en bättre miljö och klimat ;o)

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190128/volvos...

#42
2019-01-29 06:41

https://www.dinside.no/motor/nye-toyota-rav4-provekjort/70675562

Här ytterligare ett test/provkörning från vårt grannland som inte tar extra hänsyn till Volvo som svenska tester ofta gör, utan är mer neutrala vilket är bra. En bra bil har blivit än bättre, bland de bättre i klassen, kanske den bästa övertid.

#43
2019-01-29 07:07

Vad kan man säga om toyotan? Det är en otroligt ful klumpig, grovt tillyxad, kantigt bil med ett riktigt fult tryne som tydligen fortfarande låter som Volvos ”Rem Johan” gjorde på 1970 talet. Att motorn dessutom överröstar bilradion är ju närmst en pinsam skandal men det är klart att någon enstaka halvblind pensionär kommer väl kanske köpa den ändå...

#44
2019-01-29 07:08

Vad kan man säga om toyotan? Det är en otroligt ful klumpig, grovt tillyxad, kantigt bil med ett riktigt fult tryne som tydligen fortfarande låter som Volvos ”Rem Johan” gjorde på 1970 talet. Att motorn dessutom överröstar bilradion är ju närmst en pinsam skandal men det är klart att någon enstaka halvblind pensionär kommer väl kanske köpa den ändå...

#45
2019-01-29 07:15

789.

Det finns många pensionärer i världen, en del även helblinda, tillhör du den kategorin?...denna Rav4 är den mest sålda i världen i klassen så den har ett mervärde för många som inte du förstår dig på tydligen. Volvo förstår att diesel är skit och slutar att utveckla nya. Alla följer Toyota, förr eller senare....

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20190128/volvos...

#46
2019-01-29 10:28

Nu är ju Toyota en av världens största producenter av dieselmotorer så riktigt så enkelt som det läggs fram här är det förstås inte.

Sanningen är att Toyota vill tjäna pengar, vilket man också är oerhört skickliga på. Och för att tjäna pengar krävs det stora volymer. Det får man via hybriden och därför saluför man den istället för dieseln även i EU.

Angående hälsoeffekterna inne i slutna gaturum är hybrider ett bra val så länge de går på el. Startar bensinmotorn blir det dock värre. I vilken grad detta påverkar sammansättningen av luftföroreningar inne i tätorterna har ingen räknat på. Men det mest troliga är att vissa komponenter sjunker (sannolikt NOx) samtidigt som en del annat ökar (bensen exempelvis). Skillnaderna på folks hälsa är svårbedömd, även om just bensen (tvärtemot NOx) inte har några lägre nivåer för att påverka folk på ett negativt sätt.

MVH AL

#47
2019-01-29 12:22

Sedan är det märkligt att Toyota inte lanserar denna modell i renodlad elbilsform utan enbart i en otidsenlig och ganska omodern form av hybrid. Någon som vet om det planeras en renodlad el-RAV4 snart?

MVH AL

#48
2019-01-29 14:59

Jag har kört 2 st Avensis med CVT-låda (1,8 motorn) i snart 5 år. Har inga problem med lådan, och efter några hundra mil med den lär man sig hur man ska köra för att undvika ylande. Känner aldrig att jag saknar vanlig automatväxellåda faktiskt.
Tror ofta motorjournalister som bara kör lite då och då med en CVT förmedlar lite felaktig bild av lådorna. Mitt första intryck var också ylande och varvande som ej stämmer med hastigheten, men man lär sig köra med lådan och det betyder inte att man måste köra försiktigt/långsamt.

#49
2019-01-29 15:46

danne1981.

Visst är det så med cvt att man lär sig, men tydligen motorjournalister har svårt att lära sig.....någon teknisk kompetens finns oftast inte heller, inte heller vad tillverkaren har att förhålla sig till vid konstruktion och lagar och regler som utsläpp men även mycket annat. Tydligen kör m journalister ofta med pedalen i botten och lider då pga cvt.....;o) Visst man får inte en rättvis bild alls, cvt är en smart konstruktion speciellt e-cvt i hybrider.

#51
2019-01-29 22:40

Ylande motor.
Lära sig köra anpassad körning.
Toyota.
Nog är det väl ändå konstigt att man inte kan använda ett tillbehör som farthållare utan att motorn ylar till ljudligt när farthållaren växlas från tex 70 till 90.
Och föresten får man ett varningsmedelande när man försöker lägga i farthållaren i stadsmiljö
” farthållare används vid motorväg”

Jag kan ändå tycka det är konstigt att man måste lära sig och anpassa sig.

#52
2019-01-30 12:03

Jag noterar att debilainlägg tas bort, bra! Pga att man inte får den reaktion man förväntar sig på inlägg man gör, så skapar det en frustration, och då så tar man till ett sådant lågt inlägg. Bra att moderatorn är vaken på sådant....

#53
2019-01-31 10:29

Anledningen till att den är så bullig fram är troligen fotgängarskydds-reglerna. Många designer har fått göra uppoffringar för detta. Inget ont i det ifs. Men det måste finns luft mellan den yta som deformeras vid kollision och närmast underliggande "hård" yta, så som balkar etc. Därför många har en plastkant framför huven tex. Och varför BMW F30 och framåt ser helmuppiga ut framtill.

#54
2019-02-01 18:38

Inte kul när bilen träffar allt högre upp på kroppen, SUV är ur det perspektivet sämre än vanliga bilar. Benen kan man leva utan, men alla vitala organ sitter högre upp och en SUV träffar därför olyckligare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.