Bild
Nästa artikel
Hybridsystemet är på hugget i nya Toyota Prius Plug-In Hybrid.

Toyota Prius Plug-In Hybrid – rapport från provkörningen

Provkörning

Toyotas laddhybrid ska komma dubbelt så långt som tidigare. Vi rapporterar från provkörningen av nya Prius Plug-In Hybrid.

Den här gången har Vi Bilägares reporter Fredrik Diits Vikström tagit sig till Barcelona.
 
Vad är det du kör, Fredrik?
– En bil som ser ut som vanliga Prius. Eller nästan i varje fall, säger Fredrik Diits Vikström och fortsätter:
 
– Det finns några utmärkande skillnader. Bland annat strålkastarna med sina fyra LED-enheter och baklamporna som är horisontella i stället för vertikala. Sedan är det förstås ett annat hybridsystem. Två elmotorer, en bensinmotor och ett batteri som ska ge ungefär fem mil eldriven räckvidd. Förra Prius laddhybrid kom bara hälften så långt.
 
Fem mil på el – är det realistiskt?
– Som vanligt beror det på förhållanden och hur man kör men jag måste säga att jag blev positivt överraskad. Hur långt jag kom innan bensinmotorn hoppade igång berättar jag i provkörningsrapporten i tidningen.
 
Några andra första intryck?
– Att hybridsystemet verkligen är på hugget och hela tiden arbetar för att driva bilen så effektivt som möjligt. Själva paketeringen lämnar dock mycket att önska. För att få plats med batteriet har golvet i lastutrymmet höjts med 16 centimeter. Och för att bilen inte ska bli för tung finns bara två platser i baksätet. Det känns sådär.
 
Något som sticker ut?
– En udda grej är solcellspanelen som kan installeras på taket. Om bilen står ute i solen hela dagen ska man kunna få fem kilometer räckvidd. Och under färd ska solenergin också kunna ladda 12-voltsbatteriet. Men det kostar 18 000 kronor extra…
 
Vad är grundpriset då?
– 377 900 kronor. Sedan får man dra av supermiljöbilspremien på 20 000 kronor. Så 357 900. För privatköpare är det väldigt mycket pengar men som tjänstebil kan den här bilen bli rena klippet med en nettokostnad på en dryg tusenlapp i månaden.
 
Läs hela provkörningen av Toyota Prius Plug-In Hybrid i Vi Bilägare nummer 4/2017 som utkommer den 7 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare.
 
Diskutera: Vad tycker du om Toyota Prius Plug-In Hybrid?

Kommentarer

#1
2017-02-21 15:57

Skönt att höra att dom droppat dom vertikala bakljusen.
Bilen ser ju felmonterad ut med dom!

På bilden ser den faktiskt ok ut nu!

#2
2017-02-21 16:02

Det vore intressant med lite mer detaljer - t.ex. hur stort batteri man lagt i, de NEDC-baserade räckviddssiffrorna är ju som bekant vanligen helt orealistiska så en siffra över antal kWh i batteriet säger nästan mer. Men man får väl tålmodigt vänta på nästa nummer av tidningen. Likaså undrar jag om drivsystemet utöver laddfunktionen är den traditionella för Prius eller om det är en vanlig fossildrivlina - antar att det är hybridteknik rakt igenom och att man bara utökat batteristorlek och lagt till extern laddning?
En reflektion måste bli att Toyota närmast tvingats öka batteristorleken och därmed räckvidden med tanke på hur många alternativ det idag finns på marknaden vad gäller laddhybrider. Man kan även fråga om den klassiska - och avvikande - Priusformen är speciellt gångbar längre. Möjligen aerodynamisk men knappast utrymmeseffektiv om man jämför med Passat laddhybrid...

#3
2017-02-21 16:11

Det jag funderar över är om det är så att Toyotas hybridteknik med drivlina tar upp mkt mer plats än t.ex. VW's GTE modeller.
Just lösningen för att få plats med batterierna ser ut lite som en nödlösning och det är väldigt lite utrymme kvar för bagage.
Har inga exakta mått att jämföra med men den ser ju större ut än en Golf GTE men verkar ha mindre bagageutrymme.

#4
2017-02-21 16:49

Förra modellen har ett batteri på 4,4 kWh där 3,4 kWh utnyttjades och den nya har 8,8 kWh .
Max 135 kmt på el.DN körde 1900 mil med den gammla och körde bara 53 % av körningen på eldrift då vart snittförbrukningen 2 l / 100 km. Att inte fler mil kördes på el berodde till en del på att inte laddning alltid fanns att tillgå.

#5
2017-02-21 16:52

Styrkan med Toyotas lösning gentemot VWs är att Toyotas är mycket snålare när bilen inte går för el. Stor skillnad om man jämfört Passat GTE med denna Prius.

#6
2017-02-21 16:58

Passat är väl en större bil än Prius så det är inte helt jämförbart? Därmed inte sagt att jag anser att VW har en bättre lösning just vad gäller tekniken, men det ryms väl i alla fall 3 personer i baksätet på GTE + större lastvolym.

#7
2017-02-21 17:01

Vidstige - en Passat GTE är inte riktigt jämförbar med denna om man behöver frakta en familj. Denna matchar väl inte ens en Golf GTE när det gäller bagageutrymmet så det gäller nog att jämföra äpplen med äpplen så gott det går.

#8
2017-02-21 17:04

Därmed sagt, för mig skulle Priusen passa mig bättre än Passat för merparten av min körning. Men förstår inte varför VW ska blandas in i tråden. Priusen är utseendemässigt ett lyft och intressant om än för dyr för mig som privatperson.

#9
2017-02-21 17:08

Sant, Passat är en större bil och kan ta mer bagage etc. Men även jämfört med Golf GTE är denna mycket snålare. Nu tycker jag inte denna Prius är riktigt lyckad och tiden kanske har sprungit ifrån konceptet Prius en hel del överhuvudtaget. Men med bättre paketering så tror jag denna drivlina kan bli en hit i modeller som i nya C-HR eller nästa generation Auris.

#10
2017-02-21 17:40

Det var väl jag som drog in Passaten, sorry ;-). Men min poäng var mest att om Prius var ganska unik när den första modellen kom ut för en massa år sen - och man även var hyfsat tidigt ute även med pluginvarianten av förra Prius även om den hade rätt begränsad räckvidd - så är utbudet och därmed konkurrensen större nu när allt fler tillverkare kommer med laddhybrider.
Det innebär väl kanske främst att man inte "måste" köpa en Prius om man vill vara miljövänlig och att man får titta noggrant på vilka behov man har. Det stämmer nog att Toyotas hybriddrivlina i sig har fördelar rent bränsleekonomiskt, men man får nog vara beredd på att man får ge avkall på utrymmen om man väljer Prius.

#11
2017-02-21 17:40

Ännu en gång måste jag kommentera..suck
Vad håller Toyota på med?? Bara fyrsitsig och mindre bagage.. Toyota borde kunna göra mycket bättre..
//Patrick

#12
2017-02-21 17:50

StefL, skrev nog värre än jag menade när de gällde Passat i tråden ;-). Bara det att det tenderar att bli pajkastning mellan de som har Toyota som husgud och de som tillber VAG... tror inte du eller jag tillhör någondera religionen även om jag har en Golf numer.

#13
2017-02-21 18:22

StefL, om du köper den vanliga icke laddbara Prius så får du mycket bra utrymmen. Det är förstås det bästa köpet av dom två.

#14
2017-02-21 18:40

Första priusen, sedanen är absolut fräckast övriga generationer är lite för lika..garanterat driftsäkra men inte ögongodis

#15
2017-02-21 23:04

Om man behöver gott om plats för bagaget så är vanliga Priusen att föredra med 502 l istället för de 360 liter som laddhybriden har.VW Golf GTE har långt större bagage men har haft svårt att fungera på el när temperaturen sjunker ute och är inte lika energieffektiv med bara elvärme för kupen när den går på el.
Laddhybrider fungerar bäst för den som vill kunna köra på el nästan uteslutande till vardags men som inte alltid vill planera sin körning i förväg vid längre turer med bilen efter var laddmöjligheterna finns tillgängliga.

#16
2017-02-21 23:41

Läste att denna plug-in prius klarar att köra på el/värma batteri från minus 20. Där har den en fördel över många andra plug-in hybrider.
Tror t.ex. och deras GTE klarar max ner till minus 10, sen är det fossildrift som gäller.
Tydligen så fick Toyota snickra om bakdelen och har gjort vissa delar i kolfiber för att hålla nere vikten.

Lite som Vidstige är inne på, tror att nät snillena i Toyotafabriken får lite mer tid på sig att paketera denna lösning så kommer det bli snyggt i en t.ex. en Auris Kombi.
Detta känns mer som ett krav uppifrån, att kunna köra länge på El, som krävde en nödlösning.

Däremot undrar jag varför alla plug-in tillverkare inte kan enas om var ladduttaget på bilen ska sitta. Ska man bygga infrastruktur för El så är det ju bra att ha koll på var kopplingen på bilen sitter så att det blir snygga lösningar där ute.

#17
2017-02-22 07:22

Inte ens vi som kör elbil är överens om var intaget ska sitta. För mig som alltid backar in i parkeringsrutor är bakre delen praktisk och står jag längs en trottoar brukar jag ha höger sida mot kanten.

#18
2017-02-22 07:28

En mellanklassbil med endast 4 sittplatser funkar inte för mig och 360L bagageutrymme är ungefär vad småbilar har.

#19
2017-02-22 09:45

Pajasen gillar inte Prius något vidare http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170220/jeremy-...
Är det bra eller dålig reklam för Toyota?

#20
2017-02-22 09:45

Håller med hackenbush. 4 platser är avgörande, det blir inte någon prius plug in på min önskelista. Bagaget kunde också vara större. Hoppas på en Prius plus med 7 platser och plug-in :)

#21
2017-02-22 11:42

Intagen för el kunde faktiskt sitta både på bak och fram på laddbara bilar då själva intaget inte är någon dyrbar del i batterisystemen. Och som Reverend Benny skriver vill nog de flesta att laddhybriden går att köra på el även när temperaturen under noll grader och att bilen går att starta när temperaturen är neråt -27 grader.
http://www.gronabilister.se/tester/biltester-2016/volkswagen-passat-gte-...

#22
2017-02-22 09:55

PREVIA,
Från tillverkarhåll har jag hört att platsbrist gör att intagen hamnar där de gör. Ska man ha snabbladdning så krävs det lite dimensioner på kablarna och för AC vill man ha störningsskydd nära anslutningen.

Passat GTE är uppgraderad efter vecka 45 förra året så den är bättre på att använda el vid kyla, men litiumbatterier måste över nollan för att fungera så energin till det måste komma från någon annanstans.

#23
2017-02-22 10:52

saabnisse, skulle kalla det bra reklam även om det förstås säkert finns dom som tror på vad Jeremy Clarkson säger om Prius. Framförallt känns det där som ett religöst krig som pågår främst i USA. Och det handlar om att försvara ett helt arv av törstiga bilar och därmed ett skifte med lågenergitänkande och högre bensinpriser. Det handlar också om att försvara en törstig körstil. Han verkar dessutom på nåt sätt helt ha missat att dom flesta Toyota och Lexus modeller numera har samma hybridteknik.

#24
2017-02-22 10:56

Kul formulering i AMS, "ohyggligt" snål. Som om det vore ett skällsord. :)
http://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20170222/toyota-...

#25
2017-02-22 11:04

Denna Prius är riktigt riktigt snygg / cool och att den "bara" rymmer 3 personer ex förare och knappt något bagage förstärker bara Toyotas image att det är en alltmer sportig bil med en välbalanserad design som sticker ut ut ur sportbilvärldens grå massa. Synd bara att den inte finns med dieselmotor och hybriddrivlina.

#26
2017-02-22 11:53

L.Mäkinen,
Nu har dessa laddhybrider ingen snabbladdningsmöjlighet så en sladd med en tjocklek i klass med en dammsugare skulle räcka men tillverkarna har gjort den något tjockare så den tål en överkörning av en bil . Varför skulle man behöva störningsskydd när bilen är avstängd vid laddning när husets elsystem inte har något störningsskydd alls?
Var skriver VW att laddning och körning på el numera fungerar vid minusgrader när det inte gjort det tidigare?

http://bloggar.mestmotor.se/alriks-bilar/2016/vws-minusgate/

#27
2017-02-22 11:53

Stoor
Lite dubbla budskap eller? Lite mer sportigt utseende på Priusen gör att den sticker ut i sportbilsvärldens grå massa?

#28
2017-02-22 12:19

Denna Prius är riktigt riktigt ful / töntig och att den "bara" rymmer 3 personer ex förare och knappt något bagage förstärker bara Toyotas image att det är en alltmer ogenomtänkt bil med en horribel design som sticker ut bland de snygga bilarna. Synd bara att den finns med diesel eller V8

#29
2017-02-22 12:19

@Previa
De GTE ägare som skrivit i trådar här på ViB nämnde att dom fått sina bilar uppdaterade i slutet på 2016 och att den nya programvaran nu tillåter att man kör på el ner till -10 grader. Det är där jag fått informationen ifrån.

När det gäller sportbilsambitioner så kanske den ser så ut men de reviews man kunnat läsa så reflekteras inte det i hur bilen är att köra. Tung och trist verkar vara den generella uppfattningen.
Det verkar finnas DC snabbladdning till nya Prius, på 20 minuter laddar du upp 80% av batteriet.
Men samtidigt så undrar jag om det är så stor mening att ha sånt på en plug-in hybrid.
Är nyfiken på vad den tekniken kostar och stjäl i utrymme, är det billigt och inte tar mkt så kanske det är ok, annars känns det lite meningslöst.

Kolla denna siten, här är mer kul info om Prime
http://insideevs.com/2017-toyota-prius-prime-option-review-solar-panels-...

#30
2017-02-22 13:49

PREVIA,
Självklart behöver en AC/DC-konverter störningsskydd när den kopplas till elnätet. Det är ett av de problem elbilstillverkare brottas med eftersom filterspolarna blir stora, tunga och specialanpassade för varje applikation.

Här skriver Volkswagen om det där med minusgrader: http://personbilar.volkswagen.se/sv/koepa_och_koera/car-net/aktuell-info... Det går antagligen att hitta på fler ställen. Gnälliga bloggare och dess kommentatorer ger jag inte mycket för.

#31
2017-02-22 14:30

trevlig kan tänkas bli en sådan när nuvarande 2012 har gjort sitt,

#32
2017-02-22 15:30

L. Mäkinen,
Bilens AC-DC konverter behöver inga fler störningsskydd bara för att man har flera intag för nätets växelspäning i bilen och Toyotas konverter verkar inte stjäla så mycket plats ser man på bilden.

Angående ändringen som VW infört för sina laddhybrider är att tidigare var det yttertemperaturen som inte fick vara lägre än -10 grader för att kunna köra med eldrift som nu ändrats till att batteriet inte får ha en lägre temperatur än -10 grader för att kunna köra bilen med hjälp av bara batteri. Men det står inget om det går att starta bilen vid -27 grader eller kallare vilket inte gick tidigare.
Chademo laddning för Priusen som då bara tar 20 minuter verkar bara vara för Japan som annars bara har 110 Volts laddning. Med vår spänning av 230 Volt tar laddningen från tomt batteri 2 timmar och 20 minuter.
http://insideevs.com/wp-content/uploads/2016/04/111-5.jpg

#33
2017-02-22 21:04

Jo, man måste ha filtren nära intaget eftersom kablarna kan fungera som antenn och plocka upp störningar längs vägen från konvertern. Dessutom finns ingen biltillverkare som frivilligt dubblerar en funktion som inte verkligen kräver det.

#34
2017-02-23 00:19

Håller med Mäkinen.
Antar att detta önskemål det gäller detsamma för påfyllning av bränsle, tanklock både höger och vänster sida?

#35
2017-02-23 10:27

Här är en sida över hur laddbara bilar säljer i USA under årets första månad.
http://insideevs.com/wp-content/uploads/2017/02/2017-sales-chart-Jannuar...

#36
2017-02-23 11:12

Axa, fanns på några engelska och franska under 1930-talet!

#37
2017-02-23 11:46

Jaguar har i modern tid haft tanklock på bägge sidor av bilen.

#38
2017-02-23 13:21

PREVIA, det beror på att de modellerna - bl.a XJ - också hade två tankar.

#39
2017-02-23 17:15

Nu är det bara fyrhjulsdrift och fullvärdig dragkrok som fattas.

#40
2017-02-23 17:57

I Japan finns den vanliga Prius med fyrhjulsdrift och i Storbritannien kan man få dragkrok.
http://www.hybridcars.com/2016-toyota-prius-offers-light-towing-and-awd-...

#41
2017-02-26 19:12

"Vad tycker du om Toyota Prius Plug-In Hybrid?" -när det gäller solpanelen: bedrägeri, naturligtvis. T o m miljöbedrägeri. Halva priset hade varit ett överpris redan det...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.