Nästa artikel
Toyota Prius - förbrukning: 0,39 l/mil!
Provkörning

Toyota Prius - förbrukning: 0,39 l/mil!

Publicerad 22 juli 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Stockholmarna såg det nog knappt, men de vita Prius som smög runt i stan i juni var nästa generation av Toyotas hybrid. Utanpå är förändringarna diskreta men desto mer har hänt i motorrummet. Förbrukningen är nu nere på 0,39 liter/mil.
- Skulle du inte provköra nya Prius, undrade chauffören som släppte av mig vid Arlanda där en rad vita bilar väntade på testförare.

Att det är en ny bil, den tredje generationen av Toyotas hybrid, syns dåligt. Inte ens förarna i äldre Priusbilar lyfte på ögonbrynen när jag susade förbi dem på motorvägen in mot centrum. Jag körde om flera stycken för Stockholm är, per capita, Europas mest Prius-täta stad.
Toyota har sålt cirka 7 000 hybrider i huvudstaden, varav omkring 500 rullar som taxi. Av den anledningen förlades testkörningen av den tredje hybridgenerationen till Sverige - 650 journalister flögs till Sverige för att under tre juniveckor kryssa genom Stockholm med nya Prius.

Kraftigt förändrad

För de flesta ögon ser Prius ut som förut, men den är kraftigt förändrad. Karossen har lite andra proportioner och har blivit någon centimeter längre och ett par centimeter bredare. Med olika tricks har luftmotståndet sänkts till rekordlåga cw-värdet 0,25 och det i sin tur påverkar bränsleförbrukningen i högre farter.

Prius III ska, enligt Toyota, klara blandad körning på 0,39 l/mil och släppa ut 89 gram koldioxid per kilometer, vilket är sensationellt lite för en bil i storleksklass med en Volvo V50. Hybridsystemet har blivit effektivare.

- 90 procent av alla hybridkomponenter har bytts ut, berättade chefsingenjören Akihiko Otsuka.

Som tidigare drivs Prius med en bensinmotor som är ihopkopplad med en elmotor men båda har blivit kraftigare. Bensinmotorn som tidigare var på 1,5 liter och 77 hk, har bytts ut mot en 1,8-litersmaskin med 99 hk.

Elmotorn har blivit mindre och lättare, men starkare: 82 hk mot tidigare 68.
När motorerna jobbar tillsammans ger de maximalt 136 hk och drar iväg bilen till 100 km/tim på 10,4 sekunder. Tack vare den steglösa växellådan blir fartökningen jämn och mjuk.

Varje gång bilen saktar farten går kraft tillbaka till batteriet. Det är kraftfullare än förut och kan nu driva bilen upp till två kilometer enbart på el.

Att Prius blivit en effektivare elbil märktes i stadstrafiken. Ofta rullade den alldeles tyst enbart driven av elmotorn - tror jag. Den nya instrumenteringen är nämligen ganska rörig och otydlig: en mängd ljusblå siffror och streck i ett långt, lågt fönster strax under vindrutekanten.

Som tidigare kan föraren knappa fram en bild som visar hur drivkraften fördelar sig i varje ögonblick men informationen syns dåligt.

Tak med solpaneler
Genomsnittsförbrukningen, 0,28 l/mil under några stadskilometer, antydde dock att elmotorn hade jobbat. Siffrorna steg när jag kom ut på leder med högre fart och slutade på 0,36 liter/mil. Men då använde jag elknappen så fort farten sjönk under 50 km/tim och det fanns kraft i batteriet. Resten av tiden lät jag bilen gå på ECO-läge.

Med knappar kan föraren ställa in tre körlägen: EV (el), ECO som låter luftkonditioneringen gå på sparlåga och som mjukar upp gasresponsen, samt Power som ger blixtsnabbt gensvar på gasen och låter bilen utnyttja all tillgänglig kraft.

Nya Prius är full av avancerad teknik redan i sin enklaste version och den som vill betala mer än grundpriset, 269 000 kr, kan få mer ändå: till exempel ett tak med solpaneler som driver en fläkt vilken ventilerar kupén när bilen står stilla.

Hur effektivt systemet fungerar fick vi dock inte tillfälle att prova. Det kalla, blöta junivädret kunde inte ens Toyota ändra på.

Relaterade bildspel

FAKTA/ Toyota Prius

Pris: Från 269 000 kr.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: Augusti.
Mått, cm: L 446/B 175/H 149.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1,8 liter (99 hk) samt elmotor på 82 hk. Max uteffekt 136 hk.
Prestanda: 0-100 km/tim på 10,4 sek. Toppfart 180 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 3,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 89 g/km.
Konkurrenter: Honda Insight och Honda Civic.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#115 • Uppdaterat: 2009-07-27 20:00
Stig O (ej verifierad)

Hanzzon!
Du menar att det är få delar i tex SAAB och Volvo som är svenska och därför ska man köpa japanska bilar där 0% av delarna är svenska? Så du tror på fullaste allvar att de 200 000 personer som dagligen jobbar inom svensk fordonsindustri i princip inte arbetar? Tänk först och tala - skriv - sedan som någon skrev.

#116 • Uppdaterat: 2009-07-27 21:16
Erik (ej verifierad)

Håller också med Hanzzon, Conny, IS 300. Min prius går som en dröm

#117 • Uppdaterat: 2009-07-27 22:15
Per Anders (ej verifierad)

Jaha. Varför inte läsa ViBilägares felsökningssajt och se OM Toyota Prius är felfri? Så vitt jag läser på ViBilägare sajt så är INTE Toyota Prius felfri, långt därifrån. Läs och begrunda alla felen som Toyota Prius drabbas av enligt ägarna själva....
Se även en tidigare läsares länk om underliga fel som Toyota Prius är behäftad med...
www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/mfd/

#118 • Uppdaterat: 2009-07-27 23:29
PRIUS.. (ej verifierad)

Svar till Per Anders.
Jag håller med om att fem stycken insändare om fel på de över tiotusen sålda Priusar som hittills sålts i Sverige kan verka högt för en del, det borde vara noll och ingen som har fel på sin prius tycker jag med. Man kan minska insändarna med en person då min utetempmätare numera fungerar var gång jag startar bilen vilket den inte gjorde vid ett tillfälle. Även den som fick sitt tolvvoltsbatteri bytt efter fyra års användning verkar ha blivit av med startproblemen.
En Priusägare tycker att Priusen drar 50% mer bensin än Golf 1,9 TDI, vilket är helt fel då Priusen drar 100% mer bensin än Golf 1,9 TDI som ju går på diesel och inte bensin. Sen är det säkert en del som har haft fel på sina Priusar, men jag tycker att min 01 Prius fungerat bra fast den aldrig sett en verkstad än.
Titta gärna in på
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=101&modelID=421
och se om det är helt problemfritt med ett annat bilmärke.

#119 • Uppdaterat: 2009-07-28 00:34
leifier (ej verifierad)

Det japanerna verkar vara klart bäst på är elektronik. Elektronikfel har blivit den moderna motsvarigheten av rost. Dyrt att felsöka och reparera.
Tyvärr bidrar väl saltandet av våra vägar till problemen. Saltslask kan komma in i elektroniska komponenter och kontakter etc. Oxidering ger inte minst spänningsfall och sämre ljus på bilarna även om vibrationer också är en anledning. Japanska bilar sägs bl.a. ha rejälare kontakter.
Vad tror ni om vi har en folkomröstning för ett totalförbud mot salt?
Blir det majoritet JA? Såna folkomröstningar som vore lite roligare!

#11a • Uppdaterat: 2009-07-28 11:36
Jonas (ej verifierad)

Jag har åkt flera gånger med Prius taxi i Stockholm som verkar bli allt vanligare taxibil. När jag frågar lite om bilen börjar chaufförerna skryta om hur billig den är som taxibil och hur lite soppa den drar. Sekunderna senare tar de 150 kr för en resa genom stan som tagit max 4 minuter. En resa där elmotorn har gjort det mesta av jobbet. Om den nya generationen också blir en populär taxibil (väldigt troligt), borde inte taxipriserna då gå ner något. Om dom kan komma ner under 0.4l/milen borde bensinkostnaden för en resa på 5 km i stadstrafik hamna någonstans runt 3 kr för chauffören med dagens bensinpris. Chauffören tar 150 kr betalt och gör en vinst på 147 kr. Självklart ska bilen betalas av, slitage, försäkringar och löner etc. Men ändå! Jag undrar hur man kan ta så mycket betalt när man kör en bil vars bränslekostnad kan jämföras med några pantburkar.

#11b • Uppdaterat: 2009-07-28 13:21
leifer (ej verifierad)

Jonas, vi har extremt högt skattetryck i Sverige och 25% moms. Tjänster som utför till privatpersoner blir det en enorm så kallad skattekil för. Se bara vilket fart det blev i byggbranschen sen ROT-avdrag infördes. Dvs din dyra taxi-resa gick i huvudsak till att betala in skatt och taxi-chaffisens lön. Sen är ju även bensinen i huvudsak skatt också. En liter bensin har ett produktpris på ca 4-5 kr litern. Merparten är alltså skatt.

#11c • Uppdaterat: 2009-07-28 23:41
Nisse (ej verifierad)

@Oscar
Om du kallar en öppen disskussion här på ViB för Diktatur,,,så tror jag ingen kommer att ta dej på allvar.
Vad det gäller journaliten i japan kan jag tyvärr inte kommentera mer än att det vore mycket sorgligt om det vore sant, därmed är det inte sagt att det är osant.
Sen har du rätt i att Japanerna är ett mycket patriotiskt folk, och det är väl med all rätt...man ska väl vara stolt över sitt land.
Men dom är också väldigt krävande när det gäller kvalité...det ligger i deras kultur.
Dom har ett helt annat "tänk" än vad som är vanligt i västvärlden, och det grundar sej mycket i deras kultur,,betänk att dom var i princip bombade tillbaks till stenåldern efter ww2, har inte mycket egena naturtillgångar, och har sedan dess blivit världsledande inom biltillverkning och elektronik, och är en G8 ekonomi.. jag tror inte det beror på tillfälligheter utan jag tror dom har en väl utarbetad strategi som sträcker sej längre än vad västvärldens strategier gör,,vad tror ni andra?.
Det här snacket om att Toyota aldrig har några fel...är det någon som skrivit det här innan?
Det är väl klart att Toyotor inte är felfria,,,men det visste ni ju redan... Det intressanta är att dom har minst fel per producerad enhet, och det är där deras kultur kommer in i bilden...och deras visioner och strategier....alla problen ska lyftas upp till ytan...och dom som gör det belönade.
I västvärlden är det mer en Svarte Petter mentalitet, man letar syndabockar i stället för att lägga ner energi på att lösa problemet och minimera/säkerställa risken att det aldrig sker igen.
Men det skulle bli ett väääldigt långt inlägg om jag skulle skriva ner deras principer dom jobbar efter...jag rekomenderar istället att beställa boken "The Toyota Way" som kan beställas kostnadsfritt, iallafall av företag.
http://www.toyota.se/upptack/the_toyota_way.aspx
Så det är inga hemligheter hur dom nått framgång och det kan verka enkelt..men att hela tiden tänka i dom banorna för en västerlänning kan vara svårt.
Reflekterade lite om miljöaspekterna som debaterats lite här också, och jag ser miljön ur ett globalt perspektiv, och givetvis vore det bättre för miljön om vi alla åkte häst o vagn på land o seglade på haven...men så är inte fallet, och då är det nya energi effektiva tekniska lösningar som är vår framtid,,och där ligger som sagt Japanerna först och kommer att ligga där om inte någon tar tag i problemen vi är ställda inför istället för att jaga Svarte Petter...

#11d • Uppdaterat: 2009-07-29 00:25
Jonas (ej verifierad)

Leifer,
Jo tack jag känner till våra skatter väl, usch för dom =) Jag tänkte mest på skillnaden mellan Prius och andra bilars förbrukning. En mycket vanlig svensk taxibil är Volvo V70 2.4D med automat. Den har en förbrukning på ca 0.95 l/milen i stadstrafik. Den har ungefär samma inköpspris som Prius men dyrare fordonskatt och dyrare att tanka eftersom dieseln är dyrare. Trots detta är kostnaden för taxiresan den samma. Prius chauffören måste alltså tjäna bra mycket mer än Volvo chauffören och vad jag förstått så går det redan bra för de åkare som kör Volvo V70. När bilarna blir snålare borde ju även priserna gå ner för oss kunder...tycker man.

#11e • Uppdaterat: 2009-07-29 13:46
leifer (ej verifierad)

Jonas, just nu är dieseln en krona billigare än bensin!
Men oavsett det, på en kort resa i stan kommer det ha noll betydelse skillnaden mellan V70D och Prius.
Poängen med Prius är främst marknadsföringsmässigt, "vi kör miljövänligt". Då känner sig kunderna mindre skyldiga när dom åker bil. För en bil är INTE miljövänlig, definitivt inte ens Prius, även om den må vara lite bättre än andra.
Volvo är på gång med powershift dubbelkopplingslåda som automat. Nya 2.4D och D5 är snålare än förr. Vet att en del taxiåkare kör Volkswagen för att deras DSG-låda är snål.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.