Bild
Nästa artikel

Toyota Prius - förbrukning: 0,39 l/mil!

Provkörning

Stockholmarna såg det nog knappt, men de vita Prius som smög runt i stan i juni var nästa generation av Toyotas hybrid. Utanpå är förändringarna diskreta men desto mer har hänt i motorrummet. Förbrukningen är nu nere på 0,39 liter/mil.

- Skulle du inte provköra nya Prius, undrade chauffören som släppte av mig vid Arlanda där en rad vita bilar väntade på testförare.

Att det är en ny bil, den tredje generationen av Toyotas hybrid, syns dåligt. Inte ens förarna i äldre Priusbilar lyfte på ögonbrynen när jag susade förbi dem på motorvägen in mot centrum. Jag körde om flera stycken för Stockholm är, per capita, Europas mest Prius-täta stad.
Toyota har sålt cirka 7 000 hybrider i huvudstaden, varav omkring 500 rullar som taxi. Av den anledningen förlades testkörningen av den tredje hybridgenerationen till Sverige - 650 journalister flögs till Sverige för att under tre juniveckor kryssa genom Stockholm med nya Prius.

Kraftigt förändrad
För de flesta ögon ser Prius ut som förut, men den är kraftigt förändrad. Karossen har lite andra proportioner och har blivit någon centimeter längre och ett par centimeter bredare. Med olika tricks har luftmotståndet sänkts till rekordlåga cw-värdet 0,25 och det i sin tur påverkar bränsleförbrukningen i högre farter.

Prius III ska, enligt Toyota, klara blandad körning på 0,39 l/mil och släppa ut 89 gram koldioxid per kilometer, vilket är sensationellt lite för en bil i storleksklass med en Volvo V50. Hybridsystemet har blivit effektivare.

- 90 procent av alla hybridkomponenter har bytts ut, berättade chefsingenjören Akihiko Otsuka.

Som tidigare drivs Prius med en bensinmotor som är ihopkopplad med en elmotor men båda har blivit kraftigare. Bensinmotorn som tidigare var på 1,5 liter och 77 hk, har bytts ut mot en 1,8-litersmaskin med 99 hk.

Elmotorn har blivit mindre och lättare, men starkare: 82 hk mot tidigare 68.
När motorerna jobbar tillsammans ger de maximalt 136 hk och drar iväg bilen till 100 km/tim på 10,4 sekunder. Tack vare den steglösa växellådan blir fartökningen jämn och mjuk.

Varje gång bilen saktar farten går kraft tillbaka till batteriet. Det är kraftfullare än förut och kan nu driva bilen upp till två kilometer enbart på el.

Att Prius blivit en effektivare elbil märktes i stadstrafiken. Ofta rullade den alldeles tyst enbart driven av elmotorn - tror jag. Den nya instrumenteringen är nämligen ganska rörig och otydlig: en mängd ljusblå siffror och streck i ett långt, lågt fönster strax under vindrutekanten.

Som tidigare kan föraren knappa fram en bild som visar hur drivkraften fördelar sig i varje ögonblick men informationen syns dåligt.

Tak med solpaneler
Genomsnittsförbrukningen, 0,28 l/mil under några stadskilometer, antydde dock att elmotorn hade jobbat. Siffrorna steg när jag kom ut på leder med högre fart och slutade på 0,36 liter/mil. Men då använde jag elknappen så fort farten sjönk under 50 km/tim och det fanns kraft i batteriet. Resten av tiden lät jag bilen gå på ECO-läge.

Med knappar kan föraren ställa in tre körlägen: EV (el), ECO som låter luftkonditioneringen gå på sparlåga och som mjukar upp gasresponsen, samt Power som ger blixtsnabbt gensvar på gasen och låter bilen utnyttja all tillgänglig kraft.

Nya Prius är full av avancerad teknik redan i sin enklaste version och den som vill betala mer än grundpriset, 269 000 kr, kan få mer ändå: till exempel ett tak med solpaneler som driver en fläkt vilken ventilerar kupén när bilen står stilla.

Hur effektivt systemet fungerar fick vi dock inte tillfälle att prova. Det kalla, blöta junivädret kunde inte ens Toyota ändra på.

FAKTA/ Toyota Prius

Pris: Från 269 000 kr.
Modell: Halvkombi med fem dörrar.
Säljstart: Augusti.
Mått, cm: L 446/B 175/H 149.
Motor: Fyrcylindrig bensinmotor på 1,8 liter (99 hk) samt elmotor på 82 hk. Max uteffekt 136 hk.
Prestanda: 0-100 km/tim på 10,4 sek. Toppfart 180 km/tim.
Bränsleförbrukning, bl körning: 3,9 l/100 km.
CO2-utsläpp: 89 g/km.
Konkurrenter: Honda Insight och Honda Civic.

Kommentarer

#1
Stig O
2009-07-22 19:29

Oj oj och oj!
Jag har kört Toyota Prius i jobbet på taxi i Stockholm. De som sägs om Toyotan är att den är slö och liten och inte alls så snål som vissa vill påskina. Den drar i regel runt 0,70 liter per mil. Det är bara i stan som den är snål då den går på el. Men man ska tänka på att den gåra bara någon enstaka kilometer på el sedan går bensinmotorn igång. Eftersom man inte kör bilen bara i stan utan även utanför och framförallt mer än ett par kilometer så anser jag som förare att bilen inte alls är speciellt bra. Mitt åkeri är inte heller speciellt imponerade av bilen. Den blir snabbt instabil i högre farter, trång och svår att lasta och framförallt bökig att komma i och ur. Jag vet att vi inte kommer att köpa nya Toyotor tex Avensis och speciellt inte Prius. Många av förarna gillar helt enkelt inte att köra Toyotan. Jag har hört att vi kommer att köpa in fler etanolbilar tex SAAB 9-3 och även Golf diesel och deras etanolmotor, multifuelmodellen samt deras gasmotormodell, CNG. Toyota ger helt enkelt inte tillräckligt mycket bil för pengarna... Vidare har jag hört av kollegor att tidningen ViBilägare gillar att skriva mycket om Toyota eftersom det finns så många känslor hos det svenska folket. Antingen är man för eller mot Toyota och det skapar publicitet och reklamintäkter för tidningen. Patetiskt. Nä, jag ogillar Toyota av praktiska, körmässiga och ekonomisk - yrkesmässiga skäl.

#1
Per_K
2009-07-22 20:14

Hybridbilar hör hemma i stadstrafik, eftersom bränsleförbrukningen blir lägre jämfört med körning på landsväg. Tvärtom mot vanliga bilar alltså. Den nya Prius-modellen verkar vara bra mycket bättre jämfört med de föregående versionerna. Som tjänstebil borde den vara klart intressant, med tanke på förmånsvärdet. Det enda som Toyota inte brukar vara så bra på (generellt) är rostskydd - men det återstår att se hur det är på den nya Prius.

#1
Conny Karlsson
2009-07-22 22:21

Per_K.
Eftersom det pratas om rostskydd så lägger jag in vad jag skrev på annan plats här också. Att det inte är något som stämmer enligt mig och andra.
Patrik.
Jag tycker det samma som dig vad gäller rost på Toyota. Vi har haft så många olika Toyota modeller men inte drabbats något nämvärt av rost. Bara på den yaris verso jag köpte förra året upptäckte jag en liten bubbla i färgen på insidan av motorhuven i framkant när jag skulle köpa bilen. Stort som en femtio öring var bubblan. Ganska liten alltså. Jag påtalade det direkt när jag köpte bilen hos en icke auktoriserad bilfirma för Toyota. Det tar du med Toyota, sa han. Och det gjorde jag när jag kom hem med bilen. Inga problem, Toyota bytte huven och lackerade den utan kostnad för mig.
Men andra Toyota odeller har inte drabbats av rost. Dock brukar jag spruta bilarna med rostskyddsmedel endra själv eller också hos en kille som sysslar med detta i Brunskog Värmland, Per-Olof Andersson heter han går att söka på nätet efter honom.
Jag tycker också det är märkligt detta att Vibilägare tjatar år ut och år in om Toyotas dåliga rostskydd. Jag har varit i kontakt med Boo Wennerberg på Vibilägare om detta och även Bengt Dahlström informations chef hos Toyota Sweden om detta.
Om Toyotas rostskydd vore så dåligt tycker jag att fler ägare som är med och deltar i bla Autoindex att det skulle ge utslag där någon gång att de drabbas av rost och därmed blir missnöjda ! Men så är ju inte fallet man ligger med i toppen år efter år med mest nöjda ägare. Så något stämmer inte.
Bengt Dahlström Toyota menar att de har ett fullgott rostskydd och menar att Toyota sprutar in en osynlig vätska som är rostskydd som inte syns när Vibilägare gör rostskyddskontroller hos rostskyddsmetoder. Och när de inte ser något "kletigt" rostskydd som vax eller liknande så dömmer man ut det, var Bengt Dahlströms kommentar. Jag frågade också varför man inte går VIB tillmötes och sprutar bilarna med rostskydd som man gjorde under några år när bilarna anlände till svensk hamn. Hans svar var att "Vi vet att vi har ett bra rostskydd och har garantier från fabrik att det vi sysslade med tidigare i svensk hamn är helt onödigt fortsättningsvis. Och vi jobbar inte på det sättet och påverkas utav media när vi vet att vi har ett fullgott rostskydd".
Och delvis ger jag Bengt Dahlström rätt. Hittills har inte våra Toyota drabbats mer än andra märken vi haft parallelt med Toyota bilarna, snarare tvärtom ! Värst var våran MB E-klass som jag delvis kontaktade Boo Wennerberg Vibilägare och MBs rostproblem på E-klassen så att det uppmärksamades. Sedan blev det en följetång av artiklar i Vibilägare om MBs bristfälliga rostskydd m.m
Men var är alla artiklar om alla "rostiga" Toyotor som under en lång rad av år har kritiserats för bristfälligt rostskydd av Vibilägare ?! Ägarna borde stå på kö med sina rostiga Toyotor vid detta laget om nu rostskyddet är så bristfälligt eller hur ?
Men så är inte min uppfattning att det är våra Toyota är inte rostiga, och uppenbarligen inte så många andras heller. Annars borde det vara en kö av artiklar i VIB om ägare med sina rostiga Toyotor precis som det var med MB E-klass under en rad av år. Men så är inte fallet med Toyota. Ändå fick nämnda MB E-klass med rostproblem ett bättre rostbetyg av VIB än flertalet Toyota, så visst är något konstigt !!!!?
(MBs E-klass rostskyddsbetyg sänktes senare av VIB pga felbedömning) Kanske man får höja Toyotas istället också efter alla år nu som gått. Fortfarande tror ju många att Toyota rostar mer än andra. Mycket beroende på VIB rostskyddsbedömning. Men enligt min uppfattning/erfarenhet finns mycket sämre bilar än Toyota med sämre rostskydd. Och blir det rost på Toyota så vet jag att de tar ansvar och byter utan kostnad för mig som bilägare. Och det känns tryggt !
Per Erik.
Jag skulle vilja fråga vad för regnr du har på dina Toyota ? På så sätt kan man kolla om du är seriös som skribent här. Och vad

#1
Conny Karlsson
2009-07-22 22:25

Här kommer fortsättningen.
Här kommer mina regnr igen GSA 277, SUY 357, OPG 281. Och som sagt jag har inget att dölja med det jag skriver till skillnad mot många andra som figurerar här.
Stig O.
Vilket taxibolag körde du för och vilken bil med regnr körde du ?

#1
Anders
2009-07-22 22:49

Otroligt att skriva massa om en bil som dom flesta köper för att den ska va snål och miljövänlig,men man skriver inget om förbrukning vid normal körning.

#1
Conny Karlsson
2009-07-22 23:45

Här kommer ett Scoop !
Toyota Avensis och Lexus Is kommer som hybrider i Europa.
http://www.egmcartech.com/2009/07/21/lexus-hs-250h-wont-be-sold-in-europe-lexus-is-hybrid-to-be-offered-instead/

#1
Stig O
2009-07-23 03:51

Conny Ponny!
Jag kör i Taxi Stockholms växel och vårt åkeri anser med flera andra att Toyota definitivt är en överdrivet bra bil. Den håller absolut inte bättre än många andra märken, VW och SAAB tex i verklig taxitrafik. Däremot har ALLA Toyotor ett bra rostskydd såvitt vi vet och har märkt.

#1
Sune S
2009-07-23 10:34

Den intressanta frågan är hur många mil per år man måste köra för att milkostnaden för Prius ska bli lägre än för en likvärdig konventionell bil. Kommer den någonsin att bli billigare per mil än en snål diesel?

#1
Göte
2009-07-23 15:36

Fasansfullt att Taxi väljer ovan uppräknade minibilar som arbetsfordon.
Som passagerare är det helt djävligt att åka och gå in och ut i skiten.
Borde egentligen vara amerikanare av äldre modell till Taxi. Men Mercedes E klass kan duga eller
Saab 9-5 och Volvo i värsta fall.

#1
Kjell-Åke
2009-07-23 15:38

Nyare Toyotabilar är säkerligen bra både rost och kvalitetsmässigt. Det bör dock inte vara svårt att hitta
bilar ett tio-tal år gamla på bilskrotarna, om det finns något kvar av dem.

#1
Hanzzon
2009-07-23 18:01

Stig O, Jag vet inte hur mycket verklighet det ligger i det du skriver men om du tycker att en Prius som går som storstadstaxi drar mycket om den i snitt drar 0,7liter/milen undrar jag vilka bilar som skulle vara mer ekonomiska under samma förhållanden?
Jag har själv pratat med några taxichafförer om tex. etanolbilarna från tex Saab och Volvo som du nämner och dom är ett skämt förbrukningsmässigt enligt chafförerna, i stan drar dom uppemot 2liter/milen Taxitrafik med automatlåda som Prius oxå har och det är ju viss skillnad?
Taxi-020 anser även att Prius citat:
"Är den klart mest ekonomiska Taxibilen på marknaden i dag"
Lite fakta:
http://www.webfinanser.com/nyheter/?id=134033
http://www.newsdesk.se/pressroom/toyota/pressrelease/view/taxi-020-i-stockholm-faar-sin-hundrade-toyota-prius-222295

#1
Hanzzon
2009-07-23 18:11

Stig O, Har du förresten i så fall fått testa/kollat på nya Prius gen3 än och vad tycker du i så fall om den och har du hört någon respons om den från andra taxiåkare?
Vad jag har hört har många förbeställt den långt innan den kommit, har du hört något om det?

#1
Stig O
2009-07-23 22:35

Hanzzon!
Att du bara har mage att sprida lögner på denna site. Hoppas att redaktionen spårar dig och de som far med osanning. För det första drar varken SAAB eller Volvo några 2 liter per mil utan ca 1,5 liter om man kör på etanol och automatlåda i stadstrafik. För det andra har jag ej kört den sk "nya" Priusen eftersom den gamla ännu är kvar i leasingperioden som löper drygt ett år till. Förövrigt kommer min åkare EJ att köpa fler Toyotor eftersom vi förare ej trivs med "bilskrället". Den är trång och svår att ta sig i och ur , slö jmf med tex mellanstora diesel SAAB 9-3:or och dessutom oerhört överreklamerad om man ser till dess långtidskvalitet. Så INGEN Toyota mer hos oss, tack och lov!!!!!! Du måste verkligen skriva och skriva och skriva för att få lön från Toyotas lobbyister...... ; --- o)

#1
Mikael P
2009-07-23 23:04

Jag har kört gamla Prius tre veckor i USA nu precis och kan hålla med om att den har en del brister. Förbrukningen är dock väldigt låg. Jag körde ganska mycket motorväg men snittet hamnade på under 5 l/100km trots att jag inte körde ekonomiskt.
Bristerna på gamla är:
Ratten inte ställbar i längd (kanske var i Sverige?) vilket gjorde att det var svårt hitta bra körställning.
Stolen var för mjuk vilket gjorde att det inte var så skönt vid längre sträckor.
Utblåsen från fläkten gick inte att ställa in så att de inte blåste på en.
Vid motorvägsfart var bilen inte helt stabil och min sambo tyckte den var obehaglig att köra första gången hon körde en sträcka på motorväg.
Trots det så är jag lite inne på att köpa den nya där jag hoppas Toyota fixat problemen jag hade med gamla. Priset måste dock ner en bra bit för privatpersoner. Tjänstebilsägarnas 40% bättre förmånsvärde hade jag gärna sätt en motsvarighet för till privatmarknaden.

#1
Patrik
2009-07-24 12:39

STIG-O SERIÖST kolla länkarna som Hanzzon lämnat
det låter som du fått dina argument på fikarasten

#1
Conny Karlsson
2009-07-24 17:59

Stig O.
Tänk att olika taxibolag kan ha så olika syn på Toyota Prius både som bilegenskaper och ekonomiskt. Det märks på ditt sätt att bemöta Hanzzon argument att du i själva verket inte har några bra argument när du blir förbannad. Själv tror jag att du är en lögnare som sprider dynga om Toyota. Därför dina hätska utbrott mot Hanzzon för att han ertappat dig som en lögnare och du blivit avslöjad som en sådan. Uppge en kontakt person på "ditt" taxibolag och regnr på bilen (Prius) du kör får vi se om taxibolaget, du och bilen överhuvudtaget existerar ! Jag tvivlar, jag tror du är en eller flera personer med olika pseudonymer som skriver bara skit om Toyota men aldrig använder källhänvisning utan bara använder ihopdiktade egna historier för att svartmåla Toyota av en eller annan anledning. För att Toyota klarar sig bättre alltid än ditt eget favoritmärke antagligen. Börja med källhänvisning, kontakt personer etc så att du blir trovärdig annars är du bara en av flera lögnare som figurerar på dessa sidor ! Och sådana ska definitivt Vibilägare sätta stopp för på saiten det håller jag med om !

#1
Stig O
2009-07-24 22:51

Conny Karlsson!
Läs nedanstående länk om de fel som den förbannade Toyota Priusen har på sina displayer mm. Jag kör för Taxi Stockholm och jag - vi - har haft mängder med strul med den jäv.. Toyotan där man på Toyota Center vägrar att ersätta tex display och elektronikfel trots att mängder av Toyotor, världen över, har samma förbannade fel. Läs bifogad länk och INSE att Toyota är inget annat än skit. My Toyota is FAN så taskig ska det vara istf. My Toyota is fantastic. Glöm ej att läsa bifogad länk ;o(
www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/mfd/

#1
Conny karlsson
2009-07-24 23:07

Stig O.
Den omgjorda slogan Toyota is fan så taskig är det en med en annan pseudonym som använt sig av här länge. Det är inte så att du känner denna pseudonym väldigt väl ;o)
Var det det enda "allvarliga" felet du hittade om prius denna länk på något forum.....det var väldigt allvarligt fel. Kanske vår vän Hanzzon som jobbar som biltekniker och jobbar mycket med Toyota hur vanligt förekommande det är detta fel om han känner till det eller ej. Eller någon Prius ägare här på forumet eller saiten ? Men tala gärna om vad för fel de andra "taxibilarna" som din firma använder sig av och hur de yttrar sig. Sedan att en annan Taxibolag har helt andra erfarenheter av Prius än "ditt" bolag är märkligt......

#1
Stig O
2009-07-24 23:32

Conny Karlsson:
Javisst är det konstigt att Du inte fattar innebörden i länken! Eller är det så att Du ej förstår innebörden då den är på engelska med utförliga bilder och allt. Vad gäller slogan "My Toyota is fan så taskig" har jag tagit till mig bland mkt annat jag läser bla här alias "Shogun" som Du oxå kallar Dig för Conny, på andra sajter. Oj oj Conny. Vad gäller sk "andra" taxibolag tycker jag oxå att det är märkligt att DU vet mer än andra som kör taxi... Lobby.... Toyota....Conny.... Köpta åsikter mot betalning eller få, köpa billigt, bilar som betalning mot att sprida Toyota reklam överallt.... Ja Conny frågorna hopar sig ;o). Toyota är inget annat än överreklamerat skit liksom berättelsen om Kejsarens nya kläder som ngn skrev. En annan skrev att Camryn VAR den bästa Toyota som tillverkats efter att den lades ned är Toyota inget annat än junk, just junk. Junk betyder skräp, Conny ;O)

#1
Stig O
2009-07-24 23:36

Conny!
Glömde att tipsa om ViBilägares felsökar sajt där du oxå kan läsa om ALLA de fel Toyota har. Läs och begrunda. By the way, hur lätt är det att få tag i reservdelar till en Toyota?

#1
Conny karlsson
2009-07-25 00:34

Jag visste att det inte var skrivet av en helt igenom seriös person som kan ha kontroll på sina känslor när han får motargument och tappar helt bessiningen. Att någon skrev citat av dig "En annan skrev att Camryn VAR den bästa Toyota som tillverkats efter att den lades ned är Toyota inget annat än junk, just junk. Junk betyder skräp, Conny ;O)"Slut citat. Vad jag vet har inte Camry lagts ned alls ! Det säljs ca 400000-500000 Camry varje år i USA lika mycket som hela Volvos tillverkning. Och ditt tjat om junk junk skräp skräp. Vem tar dej på allvar tror du ? Börja att skriva ditt namn istället för att byta namn fram och tillbaka ter sig bara löjligt. Och Toyota kommer att överleva både dig och mig oavsett vad vi skriver här och på andra ställen.
Och behöver jag slitdelar till mina Toyota så åker jag till Toyota, så enkelt är det med det. Som tur är är det inte så ofta ;o)

#1
Stig O
2009-07-25 00:56

Conny!
Det stämmer Toyota säljs inte längre i Sverige, alltså är den per definition nedlagd alltså inte möjlig att köpa i Sverige. OM den var möjlig att köpa ny idag, skulle jag absolut göra det. Dessutom undrar jag liksom ngn anna skribent gjorde härom veckan varför det finns reservdelar och verkstäder till bilar som aldrig går sönder?????? ;O( Enligt vi bilägares egen enkät förefaller Toyota Prius och framförallt Toyota Avensis ha oerhört många och minst sagt UNDERLIGA fel som förefaller uppkomma då bilarna gått knappt 10 000 mil... Däremot Camryn klarar sig betydligt bättre. Vem i hela Halland skulle frivilligt köpa en ny skitbil som tex Toyota Prius eller för den delen Toyota Avensis då man istället kan jaga en BETYDLIGT driftsäktare begagnad Camry? Läs själv på ViBilägares felanmälningssajt. Återigen varför det finns en marknad för reservdelar och reparations verkstäder till Toyota bilar som aldrig går sönder????

#1
Conny karlsson
2009-07-25 01:54

Stig O mfl namn han använder !
Toyota säljs fortfarande i Sverige JA ! Men Toyota Camry tas inte in av den svenska importören Toyota Sweden.
Camry kan du köpa i Sverige kontakta http://www.blocket.se/stockholm/Toyota_Camry_Hybrid_22641617.htm?ca=7&w=3
De tillhandahåller nya Toyota Camry även som hybrid ! Men det är samma hybridsystem som Prius så då går väl inte det att använda denna Camry hybrid !?
Så det är bara att handla en ny Camry för dej stick iväg och köp !
Sedan är du ertappad med byxorna nere nu så sluta med dina patetiska inlägg. Hur många namn har du användt här på siten ? Nu får du byta namn igen och dra valsen ;o)

#1
Stig O
2009-07-25 02:00

Det var en intressant upplysning om att Camryn faktoskt finns att köpa ny idag. Vet du ngt om den? Vad kostar den och är de direktimporterade sk paralellimport. DEN bilen ÄR intressant för mig. Förresten "brallorna nere" jag tror inte det Conny alias "Shogun", men jag vill gärna veta mer om Camryn och den länken tackar jag för men att köpa en Toyota Prius eller Avensis never!

#1
Stig O
2009-07-25 02:16

Conny!
På visad länj där finns riktiga Camrys som dessutom ser trevliga ut även om priset på 339 000 SEK!!! INTE kan attrahera mig som privatperson på en bil som rullat 1000 mil. Tyvärr.

#1
Conny karlsson
2009-07-25 03:33

Allt finns att köpa OM man vill ha det ! http://www.blocket.se/specialbilaristrangnas?ca=7
Nya Prius som kommer i September är en fin bil i jämförelse mot mycket annat skräp som säljs i samma pris klass. Hybrid är ett första steg mot framtiden, kom ihåg det ! För snart kommer det att sitta i de Saabar och Volvos eller annat märke du kommer att köra som Taxi. Kanske med teknik inköpt från Toyota....herre gud hur ska vi bära oss åt, hur ska vi kunna köra dessa bilar med Toyota teknik i sig. Så hur vissa biltillverkare än bär sig åt så kommer troligtvis Toyota dra det längsta strået och tjäna pengarna endra på sina egna bilar eller också till att sälja tekniken till andra som inte har råd att utveckla själva. Allternativt köpa från Bosch med lägre kvalitet eller rättare sagt med inte lika avancerad teknik eller ingrepp av tekniken i samarbete med bensinmotorn. Och sannolikt inte lika beprövat system, se på Porsches system från Bosch hur det funkar i jämförelse mot Lexus, vilken klasskillnad !! Och det ska vara en Porsche ! Europas kanske främsta eller prestigemässigt bästa märke.

#1
Nisse
2009-07-25 21:53

Jag vet att med statistik kan "bevisa" nästan vad som helst...och alla biltillverkare producerar bilar som går sönder förr eller senare, men om man ser lite krasst på verkligheten och använder sina små grå lite, så kommer iallafall jag till slutsatsen att Toyota är Kvalitéts mässigt världsledande (teknisk kvalité inte upplevd)...dom har minst antal fel per producerad enhet..och dom har en uttaldad policy att dom hela tiden skall bli ännu bättre. Dom har bra garantier,,till skillnad från många Europeiska tillverkare..varför?,,,jo det kostar dom inte så mycket p.g.a deras höga kvalité,,t.ex Volvo har varit lite fula och bara haft 1 o 2 års garanti på deras produkter i Europa men 3 år på US marknaden. Volvo producerar kanske en tiondel så många bilar som Toyota och borde därmed kunna hålla en högre kvalité, dom är även generellt sett även högre konsumetpris ...så varför är inte den tekniska kvalitén högre. Jag vill påpeka att jag inte tycker att Volvo är en dålig bil eller biltillverkare och att det mycket ofta är känslor (upplevd kvalitè) som styr vilka bilar man tycker om och tycker är bra. Vilket klart framgår av insändarna här...
Det är heller inget fel på små tillverkare, sålänge det gynnar kunden och att denne får vad han vill ha, det är därför Toyota lyckats bli världens största biltillverkare...sedan kan man tycka vad man vill om det...bäst kvalité till ett rimligt pris, det som har hänt inom TK, Elektronik, och en hel del branscher, det finns ju fortfarande ett antal nisch företag kvar som inte säljer några volymer direkt, där man betalar pengar för MÄRKET, och tycker att man fått valuta för pengarna. Inget fel med det. Det är ju så Ferrari överlever och klarar sej ( om man räknar bort Fiat) dom har en nisch.
Om man ska utveckla en ny modell så kostar det ju X antal kronor,,,men det finns väl ingen som på allvar tror att det skiljer så mycket pengar i tillverkningskostnad (Matrial mässigt) mellan t.ex en ny Ferrari, V70, eller Avensis.... det man betalar extra för Ferrarin och Volvon måste man ju "försvara" på nått sätt...men snälla säj inte att dom har högre teknisk kvalite...Upplevd ja...men det är ju alltid objektivt...
Kan tillägga att jag varit på studie besök både i Volvo fabrik (i Sverige) och Toyota fabrik (i Toyota City Japan)

#1
mctar
2009-07-25 23:28

Hoppas för Toyotas del att de lyckas kränga delar till andra tillverkare, då kanske de får de 70 miljarder i röda sfrror till svarta.

#1
Bertil Nilsson, Sthlm
2009-07-26 01:13

Jag hoppas och tror verkligen att konsumenterna är fortsatt kritisk till Toyota och att deras försäljning minskar ännu mer. Varför? Jo, det äi inte klimatsmart att köpa bilar som helt eller delvis transporteras runt halva jorden för att vi ska konsumera billiga bilar och andra långväga varor! Jag läste i en motortidning häromveckan att för att det ska löna sig rent klimatmässigt att köpa den måste Toyotas Prius hybridbil bil köras i minst 35 000 mil för att löna sig klimatmässigt. Handla klimatsmart köp lokalt.

#1
Nisse
2009-07-26 02:50

@Bertil...Jag håller med dej till viss del...tyvärr fungerar inte världen så..kolla bara på IKEA..där jag tror du handlat nån gång. Svenskt ja, lokalproucerat pyttsan.
Man kan räkna på det här med miljöpåverkan på många olika sätt,vi kan omformulera det lite, vilken annan biltillverkare investerar mer pengar i miljöåtgärder än Toyota?
Dessutom har TMC ytterigare en policy som säjjer att 80% av försäljningen i en världsdel SKA produceras där.(om inte det uppfylls utökar dom där det behövs.)
Det är policys som andra tillverkare bara kan drömma om
@Mctar
Första gången i företagets historia dom har röda siffror...jag tror det är 60 år eller något i den stilen...nämn en annan tillverkare som har bättre ekonomi...nej jag trodde inte det heller :)
Har dom gått med vinst i 60 år...så finns det nog lite i reservkassan..tror du inte det själv?

#1
Bertil Nilsson, Sthlm
2009-07-26 14:44

Vilken bil föreorenar mest? En loklat producerad eller en som är kontinentalt transporterad och producerad. Vi kommer inte ha "ekologiskt tillstånd" att transportera varor kors och tvärs över klotet bara för den ena designen tilltalar mig mer än den andra eller för att den ena bilen drar X dl. mindre bränsle än den andra. Jorden tål inte att vi våldför oss på den utan att vi har väl underbyggda argument och dit räknas inte design, kvalitet hit eller dit eller x dl mindre förbrukning mot att bilen fraktats 100 eller 1000 tals mil för att "spara" en fjuttig mängd bränsle. Detta funkar bara om vi fraktar oss med segelbåt...

#1
Conny Karlsson
2009-07-26 17:46

Bertil Nilsson.
Om vi då tar våra "svenska" märken. Hur mycket av dom är producerat av svenska underleverantörer och hur mycket kommer från Tyskland tex eller resten av världen ?
Jag tror du blir rätt så besviken om du tror att mycket kommer från Sverige. En gissning från min sida är att du får vara glad om 25% idag kommer från Sverige ! Resten är inköpt från runt om i världen.
Att tro att det skulle fungera det du efterlyser för moder jords bästa är nog en utopi att få det att fungera. Ungefär som Karl Marx ideer ! Skulle vi i Sverige tex gå i brächen för dessa ideer (vi som brukar ska vara så duktiga/duktigare än alla andra i världen. Hur många Saab och Volvo tror du vi skulle få sälja då runt om i världen ? Eller ska varje land producera sina egna bilar eller alla andra varor ? Hur skulle detta bli tror du ? Det skulle ska handelshinder, elände elände och till slut krig ! Inte många Saab och Volvo skulle säljas. Ska de bara leva på den svenska marknaden så skulle det snart bli konkurs, för ingen annan skulle köpa dem om inte de fick sälja sina bilar här i Sverige. Tycker det verkar som ett förslag från Lars Ohly och compani ! Totalt borta från verkligheten ! Även om jag förstår hur du menar och att du har rätt i sak. Men det kommer inte att fungera !

#1
Hanzzon
2009-07-27 02:46

Jag kan bekräfta att Conny har rätt där, även om jag är rätt övertygad om att ens långt i från en fjärdedel (25%) av delarna i en Volvo eller Saab är tillverkade i Sverige, det är nog till och med betydligt mindre än så Connys siffror var snarare underdrivna än överdrivna.
Jag jobbar med bilar och vi säljer tex Volvos "orginaldelar" på jobbet och läser man på kartongerna/delarna där som jag brukar göra så måste tillverkningsland stå och där står det i princip ALDRIG "Sweden" på delarna utan vanligast enligt min uppfattning är att det står made in France, Germany, Theckien, och till och med China, Indonesien och Indien för att nämna några vanliga tillverkningsländer för Volvo-delarna, men att det står "Made in Sweden" är som sagt väldigt ovanligt på nyare Volvo-modeller.

#1
Oscar
2009-07-27 10:41

Hanzzon och Conny!
Ni måste vara lika intelligenta som en fiskmås, ursäkta ordvalet. Det är ju ett oerhört bra argument att inte köpa en SAAB eller Volvo då de tillverkas i Sverige om än inte med 100% svenska delar men med 100% svensk arbetskraft då man köpen en SAAB 9-3, SAAB 9-5, Volvo V70, Volvo S80, Volvo XC 90 och Volvo XC 70 vilka ALLA är tillverkade i Sverige. Det måste ju vara bäst för alla inkl miljön om man istället köper 100% importerad tex Toyota som har 100% långväga transporter och 0% tillverkning i Sverige och 0% svensktillverkade delar och 0% bidrag till den svenska tillväxten. Det är till och med så att om man är krass så har tex Toyota en direkt negativ inverkan på svensk välfärd då den importerade Toyotan dränerar Sverige på pengar och skattemedel eftersom den på INTET vis bidrar till svensk välfärd. Den är ju inte tillverkad i Sverige och har 0% svenska delar från den svenska underleverantörs marknaden som sysselsätter drygt 200 000 människor inom svensk fordonsindustri! Tänk först och skriv sedan, mina herrar Conny och Hanzzon!!! Nationalekonomen.

#1
Nisse
2009-07-27 11:56

Oscar.. Givetvis är det som du säger..men folk i allmänhet är mest intresserade av sin egen plånbok än statens..
Titta bara på USA som har ett väldigt patriotiskt folk, ändå går deras bilindustri på knäna...
Och med ditt resonemang ska inte Volvo o Saab sälja några bilar i varken Tyskland eller USA..eller något annat land som har inhemsk bilproduktion..
Men det är helt klart som du säger att det är vi konsumenter som styr..och har styrt fram till där vi befinner oss idag...och vad säger det dej?

#1
IS300
2009-07-27 13:10

Vilken rolig värld vi skulle få om man följer IQ-badbolls Oscars råd. En ny Sovjetstat med bara inhemsk produktion utan konkurrens och med en avstannande teknisk utveckling. Vi skulle inte kunna sälja något till andra länder eftersom det skulle medföra handelshinder och skyhöga tullar och det vore ju dessutom moraliskt fel att skeppa något utanför landet.
Toyota tillverkar som sagts tidigare den största delen utav sina bilar just i Europa (Yaris, Auris, Avensis). Toyota är nog det företag som satsar mest på miljötänk utav alla tillverkare och man har lean-tillverkning som andra företag ivrigt studerar och följer. Toyota gör ingen hemlighet utav dess tillverkningsprocess utan delar med sig av detta sett som anses som den bästa tillverkningsmetoden i världen.

#1
Conny Karlsson
2009-07-27 13:31

Oscar, Nationalekonomen.
Visst får du kalla mig intelligent som en fiskmås om du vill och mår bättre av det.
Men frågan är återigen hur det skulle fungera med det förslag som Bertil Nilsson och du förespråkar(eller om ni är samma person).
Själv tror jag att Saab och Volvo inte skulle få sälja en endaste bil utomlands om vi i Sverige endast skulle köpa "svenska" bilar som ni förespråkar. Och det är väl inte riktigt meningen ? Hur skulle Volvo överleva då som har sin största marknad i USA, England (där de flesta Toyota tillverkas som säljs i Sverige) om ingen där köpte dom ? Och framförallt Saab med sin nya 9-5 om den bara skulle säljas i Sverige, skulle Saab överleva då tror du !?
Det är nog lika bra och spika ihop likkistan direkt då för Saab ! Och dina ideer är nog inte vad Saabs ledning väntar på just nu.....
Fundera också över sista passusen i Nisses insändare vad han menar när han säger "Men det är helt klart som du säger att det är vi konsumenter som styr..och har styrt fram till där vi befinner oss idag...och vad säger det dej? "
Frågan är Oscar nationalekonomen vems ideer som mest gynnar Saab och Volvo och Sverige, dina protektionistiska ideer eller de ideer som jag mfl förespråkar och som gäller idag.
Med dina ideer så slås sista spiken i kistan för svensk bilindustri i, det kan till och med mås räkna ut ;o)

#1
Oscar
2009-07-27 14:27

Hanzzon, Conny, IS 300 mfl Ni måste vara SAMMA skribent med stor sannolikhet och Ni måste vara bakåtsträvare med tanke på att så snart något negativt eller tveksamhet skrivs om tex Toyota skrivs det ned och "slås ihjäl" med stor kraft. Det är vad jag kallar verklig DIKTATUR. För att istället lugna ned oss en smula är det så här: Det mest patriotiska landet i världen är Japan. I Japan fanns de en journalist vars namn jag glömt som häromåret skrev en negativ artikel om Toyota. Vad hände? Han blev sparkad, avskedad dvs fotad SAMMA dag som artikeln publicerades. Det är diktaur fasoner men det nämner inte heller Ni ngt om. Vad gäller egenproducerat eller närproducerat är det allmän kunskap, hos de flesta, att det är bäst såväl national ekonomiskt som ekologiskt. Vad gäller produktionsvolymer finns det inom nationalekonomin en term som heter "paretooptimalitet" som helt kort utan att blanda in matematiska härledningsmodeller, innebär att varje stad, region eller för den delen land skall producera precis så många varor tex bilar och tjänster som dess befolkning behöver och efterfrågar till lägsta möjliga påverkan såväl ekonomiskt som ekoligiskt. Detta regleras, per automatik, via "demand och supply" dvs tillgång och efterfrågan där priset på resp vara / tjänst prissätts på en konkurrensutsatt marknad. Av detta följer att varje land helst ska kunna försörja sin egen befolkning med det den bäst behöver via inhemsk konsumtion och produktion. Finns det andra behov i befolkningen skall man företrädesvis idka handel med den region där man har en sk. marginellbyteskvot som ligger på exakt 1,0 dvs inflöde och utflöde av varor och tjänster är LIKA stor. Det landet är definitivt inte varken Kina eller Japan. Det landet är främst USA därefter Tyskland. Alltså vill Ni skada Sverige? Köp Japanskt. Vill Ni verka för en bred framgång för Sverige? Köp svenskt, amerikanskt eller tyskt!

#1
Bertil Nilsson, Sthlm
2009-07-27 14:29

Oscar!
Stå på Dig och fortsätt kämpa den goda kampen, om man får uttrycka sig så...

#1
Hanzzon
2009-07-27 16:08

Oscar, Jag är i högsta grad en egen levande person och jag skulle aldrig och har aldrig kallat mig olika namn för att få fram min åsikt!
Jag har heller aldrig träffat varken "IS300" eller "Conny" även om det säkert skulle vara intressant.
Du kanske borde fundera på att det kanske faktiskt finns många som otroligt nog till och med bor här i Sverige men ändå inte delar din åsikt och inte ljuger för den sakens skull?
Jag hoppas på en ursäkt där!
Jag hade gärna köpt en Volvo eller Saab om dom hade uppfyllt mina krav på en bil och klarade av att bygga lika bra bilar som konkurrenterna från Japan men då jag vet att ingen av dom tex. håller den kvalitet jag vill ha på mina bilar som är det första problemet med dessa produkter eftersom dom blir klart mer oekonomiska att äga än tex. motsvarande Toyota och har sämre andrahandsvärde så går dom tyvärr bort redan i den ronden eftersom jag hällre lägger mina pengar på andra inköp i Sverige där jag bor och därmed i stället gynnar andra här i Sverige än just Svenska biltillverkare som ändå spiller ut de flesta av sina pengar i övriga världen med tex. köp av billiga delar av ofta dålig kvalitet för att försöka kränga delarna dyrt här i Sverige till dumma Svenskar, och dessutom sälja delarna flera gånger om på reservdelssidan just eftersom delarna håller så mycket lägre kvalitet jämfört med Toyota som inte säljer i närheten av lika mycket reservdelar vilket om något är miljöovänligt då reservdelarna trots att bilarna har Svenska namn fraktas från hela världen och i princip aldrig tillverkas i Sverige men du har tydligen inte ens reflekterat över tex. detta fenomen?
Alla torde veta att man ska köpa den produkt som ger mest valuta för pengarna och produkten ska uppfylla dom krav kunden värderar, och det är det dom flesta världen över gör och därför säljer inte Volvo och Saab mer än en ynklig del av marknaden, eftersom man tyvärr inte är tillräckligt konkurrenskraftiga och inte ger tillräckligt mycket för pengarna, så enkelt är det och det är fasen inte konsumenternas fel, det beror i själva verket på hur effektiv tillverkaren i fråga är i sitt arbetssätt och hur bra man gjort sin läxa genom hela företagskedjan, där har du grunden till problemet för Volvo och Saab, inte hos konsumenterna!

#1
Stig O
2009-07-27 20:00

Hanzzon!
Du menar att det är få delar i tex SAAB och Volvo som är svenska och därför ska man köpa japanska bilar där 0% av delarna är svenska? Så du tror på fullaste allvar att de 200 000 personer som dagligen jobbar inom svensk fordonsindustri i princip inte arbetar? Tänk först och tala - skriv - sedan som någon skrev.

#1
Erik
2009-07-27 21:16

Håller också med Hanzzon, Conny, IS 300. Min prius går som en dröm

#1
Per Anders
2009-07-27 22:15

Jaha. Varför inte läsa ViBilägares felsökningssajt och se OM Toyota Prius är felfri? Så vitt jag läser på ViBilägare sajt så är INTE Toyota Prius felfri, långt därifrån. Läs och begrunda alla felen som Toyota Prius drabbas av enligt ägarna själva....
Se även en tidigare läsares länk om underliga fel som Toyota Prius är behäftad med...
www.techno-fandom.org/~hobbit/cars/mfd/

#1
PRIUS..
2009-07-27 23:29

Svar till Per Anders.
Jag håller med om att fem stycken insändare om fel på de över tiotusen sålda Priusar som hittills sålts i Sverige kan verka högt för en del, det borde vara noll och ingen som har fel på sin prius tycker jag med. Man kan minska insändarna med en person då min utetempmätare numera fungerar var gång jag startar bilen vilket den inte gjorde vid ett tillfälle. Även den som fick sitt tolvvoltsbatteri bytt efter fyra års användning verkar ha blivit av med startproblemen.
En Priusägare tycker att Priusen drar 50% mer bensin än Golf 1,9 TDI, vilket är helt fel då Priusen drar 100% mer bensin än Golf 1,9 TDI som ju går på diesel och inte bensin. Sen är det säkert en del som har haft fel på sina Priusar, men jag tycker att min 01 Prius fungerat bra fast den aldrig sett en verkstad än.
Titta gärna in på
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?pageID=101&modelID=421
och se om det är helt problemfritt med ett annat bilmärke.

#1
leifier
2009-07-28 00:34

Det japanerna verkar vara klart bäst på är elektronik. Elektronikfel har blivit den moderna motsvarigheten av rost. Dyrt att felsöka och reparera.
Tyvärr bidrar väl saltandet av våra vägar till problemen. Saltslask kan komma in i elektroniska komponenter och kontakter etc. Oxidering ger inte minst spänningsfall och sämre ljus på bilarna även om vibrationer också är en anledning. Japanska bilar sägs bl.a. ha rejälare kontakter.
Vad tror ni om vi har en folkomröstning för ett totalförbud mot salt?
Blir det majoritet JA? Såna folkomröstningar som vore lite roligare!

#1
Jonas
2009-07-28 11:36

Jag har åkt flera gånger med Prius taxi i Stockholm som verkar bli allt vanligare taxibil. När jag frågar lite om bilen börjar chaufförerna skryta om hur billig den är som taxibil och hur lite soppa den drar. Sekunderna senare tar de 150 kr för en resa genom stan som tagit max 4 minuter. En resa där elmotorn har gjort det mesta av jobbet. Om den nya generationen också blir en populär taxibil (väldigt troligt), borde inte taxipriserna då gå ner något. Om dom kan komma ner under 0.4l/milen borde bensinkostnaden för en resa på 5 km i stadstrafik hamna någonstans runt 3 kr för chauffören med dagens bensinpris. Chauffören tar 150 kr betalt och gör en vinst på 147 kr. Självklart ska bilen betalas av, slitage, försäkringar och löner etc. Men ändå! Jag undrar hur man kan ta så mycket betalt när man kör en bil vars bränslekostnad kan jämföras med några pantburkar.

#1
leifer
2009-07-28 13:21

Jonas, vi har extremt högt skattetryck i Sverige och 25% moms. Tjänster som utför till privatpersoner blir det en enorm så kallad skattekil för. Se bara vilket fart det blev i byggbranschen sen ROT-avdrag infördes. Dvs din dyra taxi-resa gick i huvudsak till att betala in skatt och taxi-chaffisens lön. Sen är ju även bensinen i huvudsak skatt också. En liter bensin har ett produktpris på ca 4-5 kr litern. Merparten är alltså skatt.

#1
Nisse
2009-07-28 23:41

@Oscar
Om du kallar en öppen disskussion här på ViB för Diktatur,,,så tror jag ingen kommer att ta dej på allvar.
Vad det gäller journaliten i japan kan jag tyvärr inte kommentera mer än att det vore mycket sorgligt om det vore sant, därmed är det inte sagt att det är osant.
Sen har du rätt i att Japanerna är ett mycket patriotiskt folk, och det är väl med all rätt...man ska väl vara stolt över sitt land.
Men dom är också väldigt krävande när det gäller kvalité...det ligger i deras kultur.
Dom har ett helt annat "tänk" än vad som är vanligt i västvärlden, och det grundar sej mycket i deras kultur,,betänk att dom var i princip bombade tillbaks till stenåldern efter ww2, har inte mycket egena naturtillgångar, och har sedan dess blivit världsledande inom biltillverkning och elektronik, och är en G8 ekonomi.. jag tror inte det beror på tillfälligheter utan jag tror dom har en väl utarbetad strategi som sträcker sej längre än vad västvärldens strategier gör,,vad tror ni andra?.
Det här snacket om att Toyota aldrig har några fel...är det någon som skrivit det här innan?
Det är väl klart att Toyotor inte är felfria,,,men det visste ni ju redan... Det intressanta är att dom har minst fel per producerad enhet, och det är där deras kultur kommer in i bilden...och deras visioner och strategier....alla problen ska lyftas upp till ytan...och dom som gör det belönade.
I västvärlden är det mer en Svarte Petter mentalitet, man letar syndabockar i stället för att lägga ner energi på att lösa problemet och minimera/säkerställa risken att det aldrig sker igen.
Men det skulle bli ett väääldigt långt inlägg om jag skulle skriva ner deras principer dom jobbar efter...jag rekomenderar istället att beställa boken "The Toyota Way" som kan beställas kostnadsfritt, iallafall av företag.
http://www.toyota.se/upptack/the_toyota_way.aspx
Så det är inga hemligheter hur dom nått framgång och det kan verka enkelt..men att hela tiden tänka i dom banorna för en västerlänning kan vara svårt.
Reflekterade lite om miljöaspekterna som debaterats lite här också, och jag ser miljön ur ett globalt perspektiv, och givetvis vore det bättre för miljön om vi alla åkte häst o vagn på land o seglade på haven...men så är inte fallet, och då är det nya energi effektiva tekniska lösningar som är vår framtid,,och där ligger som sagt Japanerna först och kommer att ligga där om inte någon tar tag i problemen vi är ställda inför istället för att jaga Svarte Petter...

#1
Jonas
2009-07-29 00:25

Leifer,
Jo tack jag känner till våra skatter väl, usch för dom =) Jag tänkte mest på skillnaden mellan Prius och andra bilars förbrukning. En mycket vanlig svensk taxibil är Volvo V70 2.4D med automat. Den har en förbrukning på ca 0.95 l/milen i stadstrafik. Den har ungefär samma inköpspris som Prius men dyrare fordonskatt och dyrare att tanka eftersom dieseln är dyrare. Trots detta är kostnaden för taxiresan den samma. Prius chauffören måste alltså tjäna bra mycket mer än Volvo chauffören och vad jag förstått så går det redan bra för de åkare som kör Volvo V70. När bilarna blir snålare borde ju även priserna gå ner för oss kunder...tycker man.

#1
leifer
2009-07-29 13:46

Jonas, just nu är dieseln en krona billigare än bensin!
Men oavsett det, på en kort resa i stan kommer det ha noll betydelse skillnaden mellan V70D och Prius.
Poängen med Prius är främst marknadsföringsmässigt, "vi kör miljövänligt". Då känner sig kunderna mindre skyldiga när dom åker bil. För en bil är INTE miljövänlig, definitivt inte ens Prius, även om den må vara lite bättre än andra.
Volvo är på gång med powershift dubbelkopplingslåda som automat. Nya 2.4D och D5 är snålare än förr. Vet att en del taxiåkare kör Volkswagen för att deras DSG-låda är snål.

#1
leifer
2009-07-29 13:49

Nisse, inte saabnisse va?
CC? Shogun?
Värna Sverige, köp svenskt! :)

#1
Knubbe
2009-08-07 17:54

3.9 l/mil i en hybrid imponerar inte - nya Prius riskerar att bli ett misstag. Volvo C30/S40/V50 Drive finns nu i en version som går på 3.9 l/mil (104 g CO2/km) - utan egentlig hybriddrift (bara start/stop) och snart kommer en VW Polo som nöjer sig med 3.3 l/mil och därmed 2 g lägre CO2-utsläpp än Priusen.

#1
Sake
2009-08-07 19:38

Tänk till nu Knubbe,
3.9 l/mil i en familjebil och ännu mindre i stan med 89g CO2/km är riktigt imponerande. Du får dessutom automatlåda vilket du inte kan få i en Volvo med drive. Volvon är en ju en diesel och en diesel har ju högre verkningsgrad(alltså inte så svårt att komma ned i lägre förbrukning). Man skall inte glömma den i övrigt mycket bättre gångkulturen i Prius kontra en diesel, medans en diesel rister och låter som en gammal fiskebåt med gubbstop på köpet är en Prius ljudlös vid start och kortare sträckor. Att ens komma på tanken att sedan jämföra med en VW Polo är ju bara löjligt. Du jämför ju då en relativt stor familjebil med en liten småbil med en mycket klenare motor och utan automat dessutom.
Det ser inte ut som att Prius riskerar att bli ett misstag, Leveranstiderna i USA och Japan är redan långa (8-månader) och man sålde över 19000 bara i Juli/USA.

#1
mctar
2009-08-09 00:10

Inte är väl Prius en stor familjebil? Skulle den alltså vara större än Avensis?

#1
Victor
2009-10-25 20:35

0,39 var lite väl optimistiskt. Sanningen har spritmonitor.de:s medlemmar: 0,49 l/mil. Inte tokigt det heller dock.
www.spritmonitor.de/en/overview/49-Toyota/439-Prius.html?esearch=1&constyear_s=2009&power_s=98&power_e=102&minkm=1000