Bild
Nästa artikel

Toyota Prius - en effektivare hybrid

Provkörning

Nya Toyota Prius är här. Utanpå är förändringarna av hybriden diskreta men desto mer har hänt i motorrummet. Förbrukningen är nu nere på 0,39 Liter/mil.

För de flesta ögon ser Prius ut som förut, men den är kraftigt förändrad. Karossen har lite andra proportioner och har blivit någon centimeter längre och ett par centimeter bredare.

Prius III ska, enligt Toyota, klara blandad körning på 0,39 l/mil och släppa ut 89 gram koldioxid per kilometer, vilket är sensationellt lite för en bil i storleksklass med en Volvo V50.

Kraftigare motor

Som tidigare drivs Prius med en bensinmotor som är ihopkopplad med en elmotor men båda har blivit kraftigare. Bensinmotorn, tidigare på 1,5 liter och 77 hk, har bytts ut mot en 1,8-liters maskin med 99 hk. Elmotorn har blivit mindre och lättare, men starkare: 82 hk mot tidigare 68.

När motorerna jobbar tillsammans ger de maximalt 136 hk och drar iväg bilen till 100 km/tim på 10,4 sekunder.

Effektivare elbil

Att Prius blivit en effektivare elbil märktes i stadstrafiken. Ofta rullade den alldeles tyst enbart driven av elmotorn - tror jag. Den nya instrumenteringen är nämligen ganska rörig och otydlig: en mängd ljusblå siffror och streck i ett långt, lågt fönster strax under vindrutekanten. Som tidigare kan föraren knappa fram en bild som visar hur drivkraften fördelar sig i varje ögonblick men informationen syns dåligt.

Genomsnittsförbrukningen, 0,28 l/mil under några stadskilometer, antydde dock att elmotorn hade jobbat. Siffrorna steg när jag kom ut på leder med högre fart och slutade på 0,36 liter/mil. Men då använde jag elknappen så fort farten sjönk under 50 km/tim och det fanns kraft i batteriet.


Nya Prius är full av avancerad teknik redan i sin enklaste version och den som vill betala mer än grundpriset, 269 000 kr, kan få mer ändå: Till exempel ett tak med solpaneler som driver en fläkt vilken ventilerar kupén när bilen står stilla.

Detta är en förkortad version av Marianne Sterners provkörning av Toyota Prius. Hela provkörningen kommer i Vi Bilägare #10. Missa inte detta!

Kommentarer

#1
Erik
2009-06-15 18:40

Att använda EV knappen flitigt brukar betyda högre förbrukning. Datorn väljer bäst själv. EV är till för när du vill åka ljudlöst eller helt utan utsläpp korta sträckor, inte för att sänka medelförbrukningen.

#1
Simon
2009-06-16 00:08

Är denna prius något mer än bara "showoff"? Min tidigare erfarnehet av Prius är en enormt väl genomförd marknadsföring för en rätt medioker bil!

#1
Ulf Pierrou
2009-06-16 01:10

Jag kör en Citroen C4 miljöbil idag men skulle gärna byta till en Prius men... priset!!!

#1
Per
2009-06-16 01:24

Prius är nog mest intressant som tjänstebil, tack vare det relativt låga förmånsvärdet, eller som taxibil i storstäder. Jämfört med den föregående versionen verkar det handla mer om förfinining än revolution. Steget mellan första och andra generationen var större - åtminstone designmässigt. Det jag saknar mest på Prius är en praktisk kombiversion, och möjlighet att sätta på en dragkrok. Sedan är rostskyddet ett frågetecken på Toyota-bilar. Men visst är det en oerhört intressant bil!

#1
Mm
2009-06-16 09:58

#Simon
Showoff? Eftersom du kan skriva så borde du också kunna läsa :-), du kan ju börja med att läsa provkörningen här på Vi bilägare(mycket positiva omdömen eller hur?), sedan finns det massor av andra sidor som TV, AMS och utländska sidor som ger nya Prius mycket bra betyg.

#1
Conny Karlsson
2009-06-16 16:13

Här kommer en provkörning från en tidning från landet väster om oss. Som inte har en egen bilindustri att ta hänsyn till, om vi nu inte ska räkna Koeningsegg/Saab som norskt numera.
En ganska omfattande provkörning från denna tidning måste jag säga.
Fina bilder, Och Prius gör sig mycket bättre med dessa 17" fälgarna. Snygg bil.
http://www.dinside.no/816102/nye-prius-innertier-fra-toyota

#1
Obegripligt
2009-06-16 23:47

Jag såg en ny Prius på vägen härom dan. Den var ful trist och tråkig! För att inte tala om den patetiska elmotorn som bara går att köra ca 2km, ja ni läste rätt 2 km!!! på el och resten körs med bensin motor! Än så länge är det bättre att köpa en etanol bil istället för en patetisk Prius.

#1
PRIUS..
2009-06-17 00:46

Två som inte förstår poängen med hybridbilar. Marianne Sterner och
Obegripligt.
"Men då använde jag elknappen så fort farten sjönk under 50 km/tim och det fanns kraft i batteriet."
Elknappen använder man bara när man absolut inte vill släppa ut några avgaser alls som i ett parkeringsgarage eller när man släpper av barn vid en skola. Övrig körning sker bäst genom att låta hybridsystemet sköta valet mellan elmotor och bensinmotor. Det är ingen besparing att låta bensinmotorn driva generatorn för att ladda batteriet för att sedan låta elmotorn hämta ström från batteriet för att driva fram bilen. Då blir det förluster först i generatorn sedan laddningsförluster i batteriet sedan mer förluster vid urladdningen av batteriet och i styrningen av strömmen från batteriet till elmotorn. Själva poängen med en parallellhybrid är att när bensinmotorn körs vid den belastning och varvtal där den har bäst verkningsgrad så kan den ladda batteriet samtidigt som den rent mekaniskt driver bilen framåt för att sedan helt stängas av när bilen står still och när man färdas sakta i en tex en kö.
Som Erik tidigare påpekat!

#1
S-E S
2009-06-17 11:12

OBEGRIPLIGT, du har rätt, Prius eldrift är ett skämt och välj bensindrivet i stället för etanol av hänsyn till miljön är du snäll.

#1
MM
2009-06-17 15:13

Prius hybridsystem verkar kalas.
Kommer man ned i siffror runt 0,26 inne i stan för en familjebil är det ju ett toppenresultat. Att det sedan bara går att köra 2km på enbart el gör ju då inte så mycket. Frågan är hur lång tid det tar innan batteriet är uppladdat till fullo igen? Någon som vet?

#1
S-E S
2009-06-17 20:03

MM, vilken förbrukning tror du att du får Ystad-Haparanda om du hänger med i trafikrytmen?

#1
MM
2009-06-17 23:19

Skall inte göra något TV-program Ystad-Haparanda likt Aschberg & co så det är helt ointressant för mig.
Jag kan däremot tänka mig att hänga med i trafikrytmen utanför stan kanske placerar nya Prius runt 0,45-0,5 l/m men det är en vild gissning. Återstår att se i Augusti.

#1
S-E S
2009-06-18 18:49

Om man inhandlar en bil vars främsta fördel är att den är billigast i drivmedel inom lokaltrafikområdet så får man en dyr bil till liten nytta.
Ska bli kul att prova Prius över en helg i blandad körning (ca 60% landsväg och ca 40 % stadstrafik). Undrar på vad den verkliga förbrukningen blir? 0,65-0,70?

#1
Erik
2009-06-18 19:02

ses:
0.26 drar den :-) eller leker du jojo med gaspedalen?

#1
PRIUS..
2009-06-18 21:23

Svar till PER.Enligt uppgift från en Priusägare så går in en diskmaskin med embalaget sittande kvar i Priusen modell II,det tyckte han var bra.Jag vet inte om det går in så mycket mer i en Kombi.Men dragkroken kan man sakna.Har man hund kan man tydligen ta bort golvet i bagageutrymmet och få in en rätt stor hundbur enligt uppgift.Här har dom satt batterier i den grop som hundburen kan sättas i. http://www.blogcdn.com/www.autobloggreen.com/media/2009/01/plugin-002.jpg
Eller varför inte campa i bilen, magnetlister och myggnät, fungerar säkert även med andra bilar.
http://techno-fandom.org/~hobbit/cars/nest/85wind_s.jpg

#1
Patetiskt
2009-06-18 23:35

Enligt dagens nummer av Dagens Industri skriver man att man ej kan nå den utlovade förbrukningen om 0,39 liter per mil. Ej ens via den snitslade bana som Toyotafolket gjort som Motorjournalisterna skulle provköra bilen. De skriver vidare att bilen går KNAPPT 2 km på batterierna!!!! Vidare skulle de köra bilen i ngt slags ekonomiläge där motorn knappt svarar på gaspådrag. Bilen är otroligt seg skriver man vidare och så snart man når en tätort skall man omedelbart slå över till eldrift men då fungerar bilen knappt 2 km som nämnts. Alltså drar man slutsatsen att det inte är en bil för folket dels för att den är alldeles för dyr samt för bränsle törstig för sin storlek och för liten för en normalbilist - familj - men framförallt oerhört överreklamerad, allt enligt Dagens Industris Motorjournalister.

#1
Anders
2009-06-19 12:46

Lyssna inte på dagens industri,finns en norsk tidning som gillar prius,dom har ett ärligt test detta kan inte va ärligt då en toyota aldrig drar mycket soppa osv. Om du inte tror mig fråga Conny han kan allt om toyota och vet hur perfekt den är.

#1
Rocky
2009-06-20 13:00

Anders:
Teknikens Världs maj nummer skriver man inte heller alltför positivt om Toyota Prius. Man menar att det ur miljösynpunkt INTE alls är bra att köpa en Toyota Prius. Det åtgår oerhört mkt litium till batterierna som har en begränsad livslängd samtidigt som bilen bara funkar knappt 2 km på batterierna! Det är bättre att köpa en snål dieselbil tex Golf eller en etanoldriven bil OM man vill värna miljön. Tpyota Prius Hybridbil är bara ett "trixande" med siffror skriver man UTAN reell miljöpåverkan men ett smart trick att sälja dålig teknik till dåligt pålästa bilkonsumenter.

#1
Per Arne
2009-06-20 14:05

Rocky:
Ja just det! Jag läste i tidningen Auto und Motor Sport ngt liknande. Där menarman att just ädelmetallen Litium endast finns på ett fåtal platser i världen bla i de tre länderna: Bolivia, Eqvador och Chile. Mot bakgrund av den erhörda miljöförstöring som sker vid gruvbrytning i redan drabbade - skövlade - länder och det faktum att det krävs att Hybridbilen tex Toyota Prius måste användas i minst 23 år för att produktions och miljö cykeln ska kunna räknas hem och det faktum att Toyotas bilar sällan blir så mkt äldre än 7 - 8 år gamla är det INTE miljömässigt försvarbart att tillverka hybridbilen Toyota Prius. Man menar att man snarare ska satsa på biodrivmedel som tex Etanol för bensindrivna bilar och RME samt DME för dieselfordon eftersom det redan finns fungerande infrastruktur för de bränsletyperna, det i kombination med lägre hastigheter på våra vägar är ett mkt bättre vis att förbättra miljön jämfört med den ytterst tveksamma hybridtekniken som dessutom har en väldigt lågt effektuttag. Någon kilometer i bästa fall på elmotorn varefter den måste laddas upp med en extra motor som går på bensin.

#1
S-E S
2009-06-20 14:40

ERIK, tror du på den med Snöviten också!

#1
S-E S
2009-06-20 14:51

När det råder stor oenighet om hur miljövänlig en Prius är i verklig trafik, borde det väl vara ett bra testuppslag för Vi Bilägare att köra en Prius mellan Ystad och Haparanda (eller åtminstone Stockholm Malmö tor) så vi får ett slut på eventuella sagor och äventyr?

#1
Zorro
2009-06-20 15:15

Mr Patetisk..Är du inte läskunnig? Det står ju klart och tydligt att man kommer ned i 0.39 om du bara läser hela testet. Man ligger mestadels på 0.41..och det tycker du är dåligt? Nämn någon annan bil i samma storleksklass som klarar det. Tycker Prius får mycket bra omdömen utav DI. Vill man inte köra lika snålt så finnse ett Power-läge.

#1
Zorro
2009-06-20 15:19

#S-E S vad kör du själv för bil?
Låt mig gissa på en diesel.

#1
PRIUS..
2009-06-20 18:50

PER ARNE som skriver att Auto Motor Sport skriver
Där menar man att just ädelmetallen Litium. Och så vidare.
Rocky skriver! Oerhört mkt Litium till batterierna som har en begränsad livslängd.
Nu är det bara det att Priusens batteri inte inehåller något Lithium alls.Men jag håller med Rocky där han skriver att Priusens batteri har en begränsad livslängd.Batteriet är bara avsett att bara hålla i hela bilens livslängd sedan skall det återvinnas.
Här står det en del om Priusen!
http://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Prius

#1
Conny Karlsson
2009-06-20 19:32

Per Arne mfl länka gärna till de artiklar som ni påstår att den och den har sagt det och det om hybriddrift, batterierna, lithium, Prius eller vad det än må vara. Annars blir det lite godtyckligt hur seriöst man ska tycka påståendet är. Ofta hamnar Toyota och Prius i skottgluggen, ofta av personer som inte ens provat bilen själv än !? Hur kan man redan veta det utan att själv få bilda sig en egen uppfattning ? Men har man redan bestämt sig i förväg hur en bil är så har man väl tydligen, men hur seriöst är det ?! Och vad vill man egentligen då ?
Det var mycket spekulationer hur bra Honda Insight var i förhållande till nya Prius för några månader sedan på TeknikensVärlds hemsida.
Många menade att Insight var så mycket bättre än Prius, bättre att köra ja, i stort sett bäst på allting. Jag ville inte uttala mig då om vilken som är bäst, men av bilderna på nya Prius så verkade den betydligt vassare. Och nu när man läst mer om nya Prius och sett nya Insight i verkligheten och även fler bilder på nya Prius så verkar ju nya Prius helt överlägsen nya Honda Insight. Insight verkar inte nå nya Prius ens till knäna sedan man läst en del provkörningsrapporter. Men jag ska prova nya Prius också först innan jag uttalar mig om vem som verkar bäst av dessa två. Men onekligen lutar det åt nya Prius nu.
Sedan så påstår ju många att detta med hybriddrift är skit ! Speciellt den hybriddrift som kommer från Toyota/Lexus föresten allt från Toyota är skit enligt vissa pseudonymer som skriver både här och på TVs och AMS hemsida om hybriddrift och Toyota. Men det blir fler och fler märken som kommer med hybriddrift enligt Toyotas recept. Blir det bättre då när dessa kommer med hybriddrift eller är det samma skit då ? Troligtvis inte ! Inte när ens eget märke kommer med samma teknik då kommer det att bli så bra så bra ;o)
Men nu har Porsche en hybridbil på G enligt TVs hemsida. En version av Cayenne ska få hybriddrift, då måste detta vara rena rama skiten också enligt vissa pseudonymer. Länk till artikel nedan.
http://www.teknikensvarld.se/nyheter/090618-cayenne-hybr-2010/index.xml

#1
S-E S
2009-06-20 20:48

Nej du ZORRO, jag kör en bensinare med direktinsprutning, kompressor, turbo och DSG-låda. Den är lika miljövänlig som motsvarande diesel och har mindre farliga utsläpp än en etanoldriven bil. Den är inte bland de allra miljövänligaste, men jag kör med mitt sätt att köra på ca 0,58 på långköring och ca 0,68 i blandat. I stadstrafik har jag inte provat så mycket för där finns alternativa framkomstmedel. Bilen rullar 2000- 2500 mil/år.

#1
Erik
2009-06-20 22:16

SES:
0.68 körde jag min gamla amazon på med b18 motor, tekniken har gått frammåt med dsg osv ;-) Klart att prius går att köra på 0.26 enligt den japanska körcykeln, kanske inte realistisk cykel men ej ouppnåbar.

#1
PRIUS..
2009-06-21 16:35

Svar till "PATETISKT"
Citat från DI: " Vi kör konstant på eco. Det körtillståndet kan närmast beskrivas som segt. Jättesegt. Jag trampar och trampar. Det händer inte speciellt mycket. Men det betalar sig. Mätaren visar nu ett snitt på 0,44 liter per mil. Inte så dåligt. Vi är på god väg.
Så fort det är möjligt slår vi på EV, batteridrivning, inne i stan, vid kö eller vid rödljus.
Vår gubbakörning (ordvalet kommer från min sydsvenske kollega, själv skulle jag aldrig drömma om att säga så) ger resultat - i höjd med Wira bruk har snittet sjunkit till 0,41.
Nu börjar vi få vittring på den magiska siffran.
En bonus är de små glada bilderna på skärmen. För den har man ju ett öga på hela tiden för att kolla hur man sköter sig. Efter 12 mil slår den över till 0,39 liter/mil, just som vi passerat Stureplan på EV. Jippi!" :Slut citat
Att Priusen går snålast utan att man trycker in EV knappen kanske någon biljournalist kommer att upptäcka någon gång i framtiden!

#1
S-E S
2009-06-21 19:55

ERIK, i ekonomitävlingar på 70-talet kördes SAAB V4 på 0,42 och lägre med medelhastighet 70 km/h. När jag pratar om drivmedelsförbrukning avser jag naturligtvis förbrukningen så som du och jag mäter den i vardagstrafik. Allt annat är ointressant för framtida hälsa och miljö! Den Japanska körcykeln är intressant för jämförelse mellan bilfabrikat och motorer, men jag trodde att upplysningarna om dessa siffrors innebörd hade nått så långt att nära på alla motorintresserade visste at det är just jämförelsematerial och inget annat. Kör du på kalibrerad bensin när du jämför?

#1
Morgan
2009-06-21 23:49

Att världens mest avancerade bil också är den felfriaste är ju helt otroligt bra gjort av Toyota. Det känns ju att det är en framtidsbil man kör, att sätta sig i en vanlig bil känns verkligen 80 tal. Jag är frälst! Ska bli kul att se hur mycket problem med elektronik etc. det blir när andra tillverkare kommer med hybrider, eller köper alla toyotas licens?

#1
S-E S
2009-06-22 01:00

Den som kallar Toyota Prius för världens mest avancerade bil bör nog läsa lite mer billitteratur, eller kanske var det ett skämt? Har du tittat i ViB felanmälan? På 80-talsbilar kunde man sitta raka i baksätet så iakttagandet är nog korrekt!

#1
Undrande
2009-06-22 10:51

Hur i Hela Halland kan man tex Morgan kalla Toyota för en felfri bil? Så vitt jag kan se på Vibilägares fråge enkät under "felanmälan" har tex Toyota Prius och Toyota Avensis en hel del fel. Bland annat trasiga displayer dvs pixlar döda fält i skärmarna, kofångare som spricker och lossnar, hjullager som gått sönder innan 7000 mil, dörrlås som hänger sig, hög oljeförbrukning och hög bränsleförbrukning motorer som rycker och går ojämnt, lacksläpp, startmotorer som hakar upp sig, start problem mm etc osv... Toyota felfri? Tja, inte alls om man får tro Toyota ägarna i alla fall !!!

#1
Morgan
2009-06-22 14:48

Undrande och ses (eller om ni är samma person)
http://www.automotorsport.se/news/11357/fler-fel-p%C3%A5-nya-bilar--elektroniken-kr%C3%A5nglar-mest/
Köp en prius ni också så bli ni nog gladare människor :-)

#1
Undrande
2009-06-22 17:46

Morgan.
Jag och S E S mfl är INTE samma person utan snarare flera individer som helt enkelt inte är så säkra på att om man bara upprepar en lögn tillräckligt många gånger så upphöjs den till en sanning. Läs själv på ViBilägares "felsajt" så inser ÄVEN du att Toyota faktiskt inte är så bra såsom tex Du tror. Läs och begrunda! Faktan är inte långt borta...

#1
Rikard S
2009-06-22 18:26

Morgan bry dig inte om att munhuggas med SES och Undrande. De bara provocerar här. Faktan är inte långt borta skrev någon av dom. Nej just det. Och kollar man upp detta med faktan så kan man se att Toyota har betydligt mindre med fel bilarna drabbas av i förhållande till andra märken. Så försök inte med att upprepar man en lögn så blir det till en sanning. Det stämmer mycket bättre in på era påståenden. Som sagt faktan är inte långt borta för någon av oss i internet ålderns tidevarv så försök inte slå i oss era lögner tack.
För min del blir det en Toyota eller Honda vid nästa bilbyte och det har jag fått fram när jag kollat upp just fakta ! Hälsn Rikard S.

#1
Undrande
2009-06-22 18:49

Morgan mfl Toyota pseudonymer: Det är ingen idé att munhuggas och upprepa en lögn ytterligare en gång eftersom det är bara att gå in på Vibilägares egen felsökningssajt så finner man att Toyota Prius och Toyota Avensis har mängder med fel bla trasiga displayer, döda pixlar, hjullagerhaverier, startmotor fel, vattenpumpar, trasiga centrallås, hög oljeförbrukning och abnormal bensinförbrukning i sförhållande till bilstorlek, lacksläpp, batteri och el fel, ojämn gång etc. Dessa fel brukar tydligen uppkomma mellan 6000 - 9000 mil, allt enligt ViBilägares egen undersöknings sajt. Sant eller inte? Jag tror iallafall på ViBilägares egen undersökning!

#1
Conny Karlsson
2009-06-22 19:06

Här kommer det en alldeles ny nyhet från Norge igen om inte Toyota Prius passar så kanske nästa hybridmodell passar från Toyota. Länk
http://www.dinside.no/816511/snart-ny-toyota-hybrid-i-norge

#1
Conny Karlsson
2009-06-22 19:27

Undrande.
Visst förekommer det fel även på Toyota. Men hur mycket förhållandevis mot andra märken ? Det är det som är det intressanta.
Jag har kört Toyota i många år parallelt med andra märken och har att jämföra med. Men visst har Toyotas bilar blivit sämre sedan de började byggas i Europa !! Med europeiska underleveratörer så kommer också problemen i större utsträckning mot tidigare när bilarna nästan undantagslöst byggdes i Japan (de modeller vi har i Sverige) med japanska underleverantörer som helt eller delvis ägs av Toyota. Då de har mer kontroll över vad som levereras från underleverantörern. Jag själv har drabbats på våran Auris med gnisslande bromsar som följd (Bosch tillverkning) Toyota byter visserligen utan tjat och tillomed självmant. Senast byttes bromsskivor och belägg bak utan att jag sagt något om det. Toyota vet hur kunder ska tas om hand så att de blir nöjda ändå. Men jag är inte riktigt nöjd ändå. Troligtvis kommer jag att välja en Japantillverkad Toyota, troligtvis Prius när jag får tillfälle att prova denna. Men jag vet att jag inte blir behandlad på bättre sätt hos någon annan tillverkare än Toyota, det är min erfarenhet ! Sedan förhållandevis så drabbas fortfarande Toyota mindre av problem än tex europeiska tillverkare fast Toyota har europeiska underleverantörer. Sedan är det inte så svårt att kolla upp fakta idag vilka som fortfarande tillverkar de mest bekymmersfria bilarna på både kort och långsikt.
Även xenonlaporna har slocknat och bytts (tysk tillverkning Philips) byttes av Toyota utan tjat förstås,då var jag själv med och tittade på var grejorna var gjorda och det kom inte som någon överraskning ! ;o) Nej det var bättre för när det stod DENSO på grejor som bromsdetaljer etc MADE IN JAPAN !

#1
Carl Axel
2009-06-22 21:56

Till alla kombatanter:
Det är så som Conny skriver att även Toyota har fel på sina bilar liksom alla andra bilmärken. Men det finns ngt som skiljer Toyota och andra långväga bilar och andra varor som transporteras långa sträckor. MILJÖFÖRSTÖRING. Jag anser att man inte debatterar miljönackdelarna med bilar som fraktats långt bara för att vi ska kunna köpa billiga Toyotor i Europa och Sverige. Jag anser att vi ska köpa lokalt tillverkade varor och tjänster för att skona vår miljö. Alltså bor vi i Japan ska man köpa japanska varor och bilar och bor vi i Europa ska vi köpa Svenska eller Europeiska varor och bilar och bor man i USA ska man köpa Chrysler och Lincoln etc. Vi har alltför lite miljötänk i våra "primal hjärnor" då vi gör våra inköp och miljö konsekvenserna av våra illa underbyggda köpbeslut avspeglas i den miljöförstöring som vi dagligen möter i vår omvärld och media.

#1
S-E S
2009-06-22 23:35

Detta med bilar och tillverkningsland som kvalitetsmått är förlegat. Varför ska en Engelsk Avensis vara bättre än en Engelsk Rover, en Amerikansk Honda än en Amerikansk Chrysler eller en Belgisk Volvo V70 än en Belgisk Mitsubishi eller hur bra är en Österrikisk SAAB cabriolet eller en Turkisk Renault? Jag har kört en massa olika fabrikat genom åren och har lyckats undvika dåliga exemplar och griniga verkstäder. En av mina absolut mest felfria bilar var en Citroën Xantia 1997. inte ett enda fel på 12000 mil.

#1
Jalle
2009-06-24 23:45

Toyota imponerar inte längre på mig. Läste att förr sa man att "My Toyota is fantastic" medan man efter årsmodell 2003 och nyare säger att: "My Toyota is fan så taskig"!!!

#1
Conny Karlsson
2009-06-25 11:02

Här kommer det en nyhet som inte ens Vibilägare snappat upp än.
Toyota Auris och Rav 4 som hybrider i höst.
Se länk. Engelsk text dock.
http://www.4wheelsnews.com/toyota-auris-hybrid-coming-this-autumn/

#1
Prius-II ägare sedan 3000mil
2009-06-26 02:45

Sorgligt att läsa så många negativa "tyckare" som uttalar sig så bestämt och negativet, om något som de inte ens har insett vad det är, eller har provkört seriöst - utan bara - - tror.
För er som är såå säkra på att tekniken är Show-Off, och inte är snål eller ren mm mm=> prova Prius under en helg!
Kör den blandat, i stan, i köer eller på motorvägen i momsad skyltad fart om ni så vill.
Den drar ALLTID mellan 0.47-0.55 sommaren vinter 0.49-059. Detta är bara på trippmätaren samt bensinautomatens volymmätare..
Jämför även prestandan.. för det FÖRSTA misstaget som folk gör att man tycker bara att den råmar utan att acca..det är bara det att CVT lådan maskerar så väl, den är klart piggare än min 140hkr mazda6-03 jag hade förut!
Att den bara går 2km på elmotor.. snälla, tänk lite och prova först..folk bara antar en massa och det känns verkligen inte seriöst att ens läsa kommentarerna..
Det är ju en hybrid! inte en elbil, förstå att det är en skillnad, bilen väljer själv vilket drivnignssätt som är mest ekonomiskt, hela tiden.. Så motorn stänger av så fort den kan och man åker i praktiken på elmotorn titt som tätt, tex.motorvägen,i nedförsbackar, i jämn fart i stan, i köer...
Hållbarhet batteri:
Ett exempel - efter 50000mil i USA så hade batteriet ca 97% kvar av full kapacitet, detta är inte ett mobil batteri som håller i två år..
Nej, jag är OERHÖRT såld och lycklig över min Prius! allt annat känns hjälplöst 1900-tal och inte 2000-tal,
..detta känner jag trots att panelerna är lätta och billiga (plastiga), styrningen inte alls är som min Mazda rapp, vig och kommunicerande styrning utan mer icke kommunikativ..
MEN de andra har ju inte ens någon hybrid? eller någon som är bättre på marknaden idag! Trots att det gått 12 år (1997) sen Toyota började sälja sin..!?
Betänk alla andra märken som snart kommer att få sina hybrider, gissa vad som då kommer att sitta under huven, licensierat? ;o)
Detta då de flesta har inte råd att utveckla helt egna system..vems fel? Ja, inte Toyotas iaf.

#1
Förvånad
2009-06-26 09:09

Hur kommer det sig att det som vissa Toyota lobbyister tror är en kvalitetsbil då man dels läser tex Vibilägares felanmälningar och ser alla fel som även Toyota drabbas av och sedan betänker att en sk kvalitetsbil ej heller kan ha dragkrok, tål den ej att dra släp eller annat, om ens lätta EU släp och avslutningsvis funkar den bara knappt 2 kilometer på elmotorn och drar ändå mycket MER bränsle än både VW Golf och VW Polo TDI? Nä enligt de taxi chaufförer som jag åkt med som har Toyota så är det en bil som är överreklamerad samtidigt som en HYbridmotor är ett "trick" att sälja och dölja bränsletörstiga motorer istället för att som tex VW, Volvo´s E drive motorer som sitter i nya Volvo V70 och V50 och Audi utveckla nya snåla motorer.

#1
MM
2009-06-26 13:01

Hur man fortfarande kan vara förvånad över Toyotas kvalitet är en gåta. Det finns hur mycket info/statistik som helst över Toyotas förträfflighet gällande hållbarhet och kvalitet. Ett bra exempel är denna tidnings egen Autoindex där man ALLTID hamnar i toppstriden. Att det sedan finns några få ägare som inte är nöjda kan väl hända, men Toyota är det närmaste man kommer ett felfritt bilägande idag.
Att jämföra en "liten" plutt-bil som polo med en Prius är ju också tämligen märkligt..man måste ju ta i beaktande att en Prius är en betydligt mycket rymligare och större bil än en Polo. Och att man vidare använder både större och starkare motor. Att konstruera en bränslesnål bensinare är betydligt mer Hi-tech en att göra en bräsnlesnål diesel eftersom dieseln har högre verkningsgrad. Det har sagts förut och inte ens en diesel plutt-bil som Polo klarar av nya Prius när det gäller bränsleåtgång 0,39 l/blandat eller CO2 89 g/km..dessutom har en diesel de cancerframkallande partiklarna i en mycket högre grad. Hur man kan kalla en hybrid ett "trick" ja det är en gåta. De siffror som jag skriver ovan är ju fakta och den låga bränsleförbrukningen är möjlig att nå även i praktiken eftersom ett flertal journalister världen bevisligen redan gjort det.

#1
Jalle
2009-06-26 18:10

Oj oj oj oj och oj! Så fort ngn skriver ngt ickpassande, läs: negativt, om Toyota så¨kommer alla Toyota älskare fram, kanske bara en, men under många fingerande namn och upphöjer Toyota igen och igen och igen så blir lögnen till slut en sanning om Toyotas nöjda ägare.....

#1
Prius-II ägare sedan 3000mil
2009-06-26 19:29

Svar till Jalle, Om det känns bättre att tro att det är samma person, under flera olika namn, som svarar om förbrukning och om fullhybrid teknikens fördelar, så föreslår jag att du skall tro det.. ;o)
Sen, det kan vara bra att ge er en känsla om mitt bilintresse, jag är inte tagen av Toyotas övriga sortiment, de är oerhört pålitliga jämfört med andra märken, men pga utseende och känslan när man kör dem..
Men de har ju roliga saker med, Mr2, lexus GS 450h Lexus LFA, Lexus IS 250 helt ok, och IQ som är kul (fast på ett annat sätt)
Sen andra bilar jag gillar, Mazda 6, Honda Accord (nya), Tyskarna brukar vara stramare och mer landsvägslok och jag föredrar mera alerta bilar men det finns ju många av den sorten.. Miata, Polo GTI (skulle jag tro) Passat trevlig, Skoda RS, ..osv, men.. ingen har ju hybrid och nu när Merca snart släpper sin, *äntligen*!
..så har den full hybrid? Nix,
..bara en 20 hästars elmotor, min gamla 04 "härk" har ju 68!? ;o)
Att den sen har sina sidor, som plastig ickekommunikativ styrning eller att den är otroooligt ful.. :o) mm det får man ju ta tills jag kan köpa den nya eller Hondas nya CRZ om den kommer att heta så hybridiserad..
Ha solig dag! :O)

#1
Jalle
2009-06-26 21:18

Prius ägare etc:
Jag säger bara jäsp och puh! Att Ni bara orkar försvara era "skrothögar" och som ngn skrev "Pellejöns bilar"!

#1
MM
2009-06-27 16:40

Jalle-B***e
Om du är så ointresserad av Prius och tycker att Prius är så tråkig (fast du inte ens sett den eller provkört den)kan man ju fråga sig varför i hela världen du håller på och kommenterar här för?? Att du är en bakåtsträvare som saknar kunskap i ämnet det vet vi redan vid det här laget.

#2
S-E
2010-11-20 18:19

Uppenbart är att somliga kommer alltid att köra t.ex. BMW hur dåliga de än skulle bli, samtidigt skulle somliga aldrig köra t.ex. Toyota hur bra de än skulle bli. Nej, trixet är att vara objektiv och skita i vilket emblem som sitter på grillen. Prata med folk som har erfarenhet av bilen (t.ex. taxiåkare, bilmekar, och privatpersoner), läs tester och förakta inte heller statistik. Ingen rök utan eld...

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.