Bild
Nästa artikel

Toyota Corolla – rapport från provkörningen

Provkörning

Toyota har slängt ut modellnamnet Auris och väckt nytt liv i Corolla. Nu är tolfte generationen Corolla här, förhoppningsvis bättre än någonsin. Erik Wedberg provkör.

Hej Erik, det ser soligt ut där du är.
– Ja, våren har kommit långt här på Mallorca. Jag är här för att köra nya Toyota Corolla som ersätter gamla Auris. Det händer ganska mycket med Corolla i det här generationsskiftet. Det är ett namn som har använts på flera olika modeller spridda över världen tidigare men nu är det en och samma Corolla i hela världen. Den kommer som sedan, kombi och femdörrars halvkombi och alla byggs på en och samma plattform. Corolla ska dessutom inte bara ersätta Auris utan även Avensis som går ur produktion.


Vilka är de största nyheterna?
– Toyota har lagt fokus på att utveckla en bil med mer körglädje än tidigare. Styrningen är bättre och tyngdpunkten är lägre. De introducerar också ett andra hybridalternativ, utöver den vanliga 1,8-liters hybriden med 122 hästkrafter. Det nya alternativet använder en 2,0-litersmotor och en starkare elmotor. Total systemeffekt är 180 hästkrafter. Visst känns den piggare och trevligare att köra, men det klassiska CVT-surret finns kvar. Och elbakluckan är tyvärr precis lika långsam som på syskonet RAV4. På det stora hela känns dock Corolla som ett rejält lyft från föregångaren.


Är den starkare hybriden mycket dyrare?
– Nej, påslaget är 20 000 kronor, och det tycker jag att den kan vara värd. 2,0 Hybrid i kombiutförande kostar från 287 900 kronor medan 1,8-litersvarianten kan fås med lägre utrustningsnivåer som gör att priset blir lägre – från 229 900 kronor med kombikaross. Femdörrarsmodellen är 10 000 kronor billigare. 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 04/2019 som kommer ut den 12 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Corolla?
 

Kommentarer

#1
2019-02-13 13:55

Vad jag tycker? Den verkar bli en ryggknäckare att komma in i då den verkar väldigt låg och krum. Huvudet kommer dessutom säkert att dunka i såväl A stolpen som i taken vid i och utgång ur bilskrället. Baksätespassagerarna får väl knappt plats med fötterna under förar resp passagerarstolen. Bagageutrymmet är väl troligen, av fotot att döma, pluttigt trots avsaknad av ett rejält batteri och sämst av allt är väl att den som vanligt går drygt 1500 meter på el, i bästa fall.

Alltså bilbusken är precis lika intressant som att titta på när målarfärg torkar...

Jag har och har haft två st totota avensis sedan 2010 och har en hel del erfarenhet av tråktoyota!

#2
2019-02-13 15:47

Jaha, så ViB förespråkar hybridvarianten. Undrar om de klimatkompenserade flygresan till Mallorca?

.

#3
2019-02-13 16:12

Stoor

598 liter bagagevolym
Klassbäst benutrymme bak enligt Toyota, kombin har längre hjulbas.
0-100 på 8s
Låg förbrukning
Ny typ av växellåda med en riktig 1:a växel som övergår till cvt från 2:an och uppåt.
Snygg

Ett enormt lyft från nuvarande modellen. Skulle nog tro att den utklassar en V60(som du väl kör?) i de flesta grenarna. Det kommer från mig som aldrig ens funderat över att köpa en Toyota.

#4
2019-02-13 16:19

Stoor tar fel på V60 och Corolla, allt han skriver stämmer in på V60 i allt. Corolla är en modern bil i allt, inte någon fånig dieselbil som är osäljbar mer eller mindre med sina höga utsläpp. Kort sagt nya Corolla kommer bli en storsäljare, oavsett vad lillen hittar på.....;o)

#5
2019-02-13 16:22

Apex:
Ja, det är korrekt att vi köpte en ny Volvo V60 D6 dieselladdhybrid i juli -18 som nu har rullat 2500 mil. Vi har också kvar toyotabusken som var tillsalu på KVD i vinter men intresset / buden på den var så dåliga att vi testar att lägga ut den i april / maj igen. Fick bud på knappt 70 000 kr, årsmodell -16 som rullat knappt 1100 mil.

#6
2019-02-13 16:26

Stoor: Vedberg är ruskigt lång, så gör inte dina uppskattningar och jämförelser vad gäller bilens storlek mot honom.....
Själv tycker jag det utseendemässigt är den snyggaste Toyotan på väldigt länge!! Kul :) Synd bara de inte kan få till snygga inredningar som känns moderna, de känns oftast några år efter konkurrenterna....

#7
2019-02-13 16:26

Shogun

Dieselbilar osäljbara? Vart har du fått det ifrån? Såvitt jag kan se så säljs det massor med dieselbilar och de är fortfarande dyrare som begagnade än motsvarande bensinare

#8
2019-02-13 17:05

Mycket intressant bil, dock tycker jag paketens innehåll är väldigt konstigt utformade, skyltavläsning i billigaste paketet och regnsensor i dyraste??

#9
2019-02-13 17:11

Apex.

Bara att gå in till en handlare så ser man vilka rabatter man får på dieselbilar idag, pga att man har svårt att sälja. Jag gjorde det senast igår och fick rabatter utan dess like. Försök att få rabatt på en hybrid i samma omfattning, de bilarna säljer ändå.

#10
2019-02-13 17:24

Håller med Shogun, det är mycket diesel till rabatterat pris nu.
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/10-basta-bilkopen-just-nu/

Mycket SUV och fyrhjulsdrift och diesel. Själv kommer jag provköra Corolla hybrid.

#11
2019-02-13 17:54

Man kan hitta alla bilar till rabatterat pris. Den som köper en bil för ordinarie/listpris är korkad.

#12
2019-02-13 17:55

Ni är fel ute med era domedagsprofetior om dieselbilar

#13
2019-02-13 18:05

Kan absolut bli min nästa bil om de fixar bättre stereo och infotainment med carplay och android auto som tyvärr nu saknas.

#14
2019-02-13 19:39

Apex.

Nej, verkligheten ser ut så vid nybilsköp att försäljningen gått brant ned på diesel efter Bonus Malus. Då får man bra rabatter när man inte kan sälja bilarna lika lätt som tänkt.

#15
2019-02-13 20:05

Shogun

Du vet väl om att majoriteten av världen lever utanför Sveriges gränser utan bonus-malus? Jag tror dessutom att både regeringen som styr nybilsköparna och de som köper större bilar med bensinmotorer kommer ångra sig ganska snart.

#16
2019-02-13 20:17

Absolut min nästa bil, oavsett vilket arsle som styr Sverige!

#17
2019-02-13 20:18

Jag är 1,90 lång och fick inte plats i Auris förarsäte, så frågan är hur denna fungerar?

#18
2019-02-13 20:48

Saabium, om jag inte minns fel är Wedberg en bit längre än dig så om inte han anmärkt på det i texten är det nog inga som helst problem!

#19
2019-02-13 20:53

Jag skulle gärna ha en Toyota Corolla om den fanns med en klimatvänlig drivlina. En bensinbil till är det sista vår planet behöver.

#20
2019-02-13 20:54

Saabium, jag är 1.86 och behöver inta ha sätet i bakersta läget på min Auris, till skillnad från de Volvo jag kört där sätet alltid tar stopp innan jag fått det så långt bak som jag vill.
Den här bilen kan mycket väl bli min nästa bil av det jag sett och läst, men vill se och prova den IRL först.

#21
2019-02-13 20:56

Apex.

Det ser lika ut i Europa, att försäljningen av diesel går trögt numera även där.

#22
2019-02-13 21:02

Som flera andra redan skrivit att detta skulle kunna bli min nästa bil. Om det inte vore för mina behov av en bil som är lättare att kliva i och ur=lite högre insteg typ suv/crossover. Hade jag inte de behoven, ja då vore nog denna Corolla i kombiversion och 2.0 liters hybriddrivlinan mitt nästa val av bil. Ska bli spännande att se den irl. Snygg verkar den vara.

#23
2019-02-13 22:07

Spännande. Den första toyotan som verkar snygg och klok.
Blir kul att prova.
Om dom lyckas maskera bort cvt brumet under huven kan det vara ett alternativ nästa byte.
Och att den verkligen är snålare än en bensinbil utan att det kräver Eco körning.

#24
2019-02-13 22:22

I januari så var 38,1 procent av registreringarna i Sverige diesel. Jag tycker inte det ser trögt ut. Och diesel är fortfarande stark i Europa. När jag ser WLTP siffrorna så har skillnaden i förbrukning mellan bensin och diesel ökat, det har blivit tydligare att diesel har lägre förbrukning och lägre utsläpp än bensin.

Nya Corolla ser ut som vilken standard-kombi som helst i klassen. Ingen intressant bil för mig.

#25
2019-02-14 06:07

Raphael.

Gå då tillbaka och jämför hur siffrorna sett ut tidigare år för dieselbilsförsäljningen ute i Europa. Sedan jämför förbrukning mellan dieselbil och en bensin hybridbil som Corolla så får du lägre siffror på både förbrukning och utsläpp, men jag förstår att du inte vill göra den jämförelsen, för det skulle falla till dieselns nackdel. Därför har diesel högre skatt också i Bonus Malus de tre första åren, men även efter de tre första åren pga sin högre förbrukning och utsläpp. Därför kort och gott så säljs det mindre dieselbilar både i Sverige och Europa pga hårdare regler för utsläpp. Du får bra rabatter på dieselbil idag pga den tröga försäljningen av dieselbil. Toyota gnuggar nu händerna inför försäljningens början av nya Corolla som blir en storsäljare. Som kommer fortsätta att ge Toyota de lägsta genomsnittliga utsläppen av alla tillverkare i Europa, det du Rapahel hur känns det? Dieselbilarna minskar i försäljning även i Frankrike pga hårdare utsläppsregler. Raphael du avslöjar dig själv också när du skriver att nya Corolla kombi ser ut som en standardkombi i klassen, det är precis det den inte gör, och det kan du inte ta att den är så snygg som den är i klassen. Den sticker verkligen ut. Standardkombi i klassen får bli något annat mediokert märke som målat in sig i ett hörn med otidsenliga dieselmotorer, tex Peugeot med 308, en trång kombibil i klassen jämfört med nya Corolla och högre utsläpp och förbrukning.

#26
2019-02-14 05:26

@Raphael

Det verkar som om de aningen sjunkande siffrorna för diesel tas som ett kvitto på att diesel skulle vara sämre, på något vis. Så är det ju inte. Vad det handlar om är att vi har helt besinningslösa politiker som väljer att bestraffa ett bättre alternativ, till förmån för ett sämre. Inget annat.

Tvärtom är det fantastiskt hur dieseln håller i sig, dessa galenskaper till trots. Det visar verkligen hur populärt diesel är.

.

#27
2019-02-14 05:45

Snygg och säkert bra:)

#28
2019-02-14 07:00

@Raphael

Fel, diesel kommer inte tillbaka. Försäljningsstatistik har tvärtom procent har ökat från diesel till bensin bättre nu än föregångare. Jag har testat och kört både VW motor bensin vs diesel, om vad är skillnad för att diesel är dåligt för långsamt uppvärmning, knatter och vibration. Bensin är snabbt uppvärmning, tyst och mindre vibration. Hörde du att C3 Aircross slopat diesel och snart slutar produkter Volvo dieslar!

#29
2019-02-14 07:41

Corollan har verkligen lyft sig många nivåer, men tyvärr: no plug, no buy!
En Corolla med hel-el hade sålt som smör.

#30
2019-02-14 07:45

Till alla som pratar om diesel vs bensin vs hybrid:
Dieselbilens fall handlar inte om att den skulle vara sämre för miljön än bensinbilar, även om många köpare verkar tro det. Det handlar däremot om att diesel släpper ut mycket hälsovådliga partiklar. Därmed inte sagt att bensinbilar är särskilt bra för hälsan heller - det har bara inte kommit en jätteskandal med fusk på samma sätt som med dieselmotorerna.
När det gäller hybrid kan man säga att det är både bra och dåligt. En bra hybrid är generellt snålare i stadskörning, än motsvarande bil med enbart bensinmotor. Däremot är det tveksamt med miljönyttan om du rullar mest på landsväg. På landsväg används elmotorn väldigt lite i en traditionell hybrid.
På frågan om nya Corolla är en bra bil har jag inga synpunkter. Mer än att den är för dyr.

#31
2019-02-14 08:44

Så hälsofarliga partiklar är inte en miljöfara? Dödar tusentals i Europa varje år... Dieseln är körd.

#32
2019-02-14 10:03

Diesel är ett traktor/lastbils bränsle, fattar inte hur diesel kunde få fäste för vanliga bilar. Men tack vare tyngre bilar, mer utrustning mm så blev det inte längre hållbart med bensin, förbrukningen skenade. SUV trenden var verkligen punkten över i... jag hoppas framöver på att bilindustrin fokuserar mer på vikt och aerodynamiska faktorer, för att få ned energiförbrukning på bilar. Som det ser ut idag är det inte hållbart att ha bilar som väger 2-3 ton. Får vi ned vikten kommer mycket att lösa sig, bättre och roligare köregenskaper och lägre förbrukning av energi.. win-win..

#33
2019-02-14 10:05

Saabium

Ja, partiklarna som bensinbilar släpper ut är rena rama hälsokuren

#34
2019-02-14 10:07

Styggavargen

Vilka personbilar väger 3 ton? Redan vid 1600-1800kg så drar en dieselbil betydligt mindre än motsvarande bensinare med(ofta) bättre prestanda.

#35
2019-02-14 10:16

erikivan72.

Du har fel i att elmotorn i en traditionell hybrid som i nya Corolla och det hybridsystem generation som sitter i denna inte hjälper till i högfart, nu upptill ca120 km/tim hjälper elmotorn till, tidigare generationer upptill ca 70 km/tim. så visst gör det nytta vid landsvägkörning. Detta är en vanlig missuppfattning som sprids pga okunnighet beroende på fel info. Sedan släpper en hybrid likt Corolla ut mindre skadliga utsläpp än både diesel och vanlig bensinbil både för miljö och hälsa.

#36
2019-02-14 11:05

Apex, du har lite rätt..det du säger är sant, med antagligen används den skillnaden till att köra SUV istället.

#37
2019-02-14 11:09

När du säger bättre prestanda, ja då måste tex en diesel driven bil ha 170+ hästkrafter för att göra bra ifrån sig, för den väger mer. Jag har 140 hk i min Octavia, och drar nog ifrån de flesta övergödda diesel bilar (typ A6, V60/90 osv).

#38
2019-02-14 11:30

Styggavargen

Men din Octavia kan inte jämföras med A6 och V90. De ligger på en helt annan nivå vad gäller utrustning, komfort, kvalitetskänsla, köregenskaper, teknik osv. Trots allt detta så är en A6 40 tdi(som lär bli storsäljaren) snabbare och snålare än din Octavia.

#39
2019-02-14 12:02

Åkte med i en Auris för ett par år sedan och blev positivt överraskad.
Corollan verkar inte sämre.
Synd bara att jag inte gillar drivlinorna.

#40
2019-02-14 13:49

Hoppas att det inte är samma Corolla som finns i USA, för den var horibelt tråkig och slö.
Har haft Corolla ett par gånger nu i USA och Canada och den var inget speciellt.
Förhoppningsvis har de piffat till Europa-modellen rejält, annars blir den svårsåld.
Finns trevligare Skoda, VW och Ford Focus här att välja på.

#41
2019-02-14 17:41

Denna är väl helt ny och har inget gemensamt med den corolla som funnits i usa/Kanada. Däremot ska nog den som finns over there också ersättas av denna.

#42
2019-02-14 18:45

Rejält lyft säger ju inte så mycket, har en från -17 som känns rätt tråkig. Värdelös stereo, trång interiör ocg hemsk blå instrumentbelysning. Fast felfri är det hittills iaf

#43
2019-02-14 18:50

Endast idioter köper ny diesel idag. Gäller iofs rena bensinbilar med.

#44
2019-02-14 19:01

debatten om diesel.. för eller i mot är stekhet

#45
2019-02-14 20:13

Apex, håller med dig.. men jag tror inte komforten du snackar om är värd nästan dubbla priset?. Nästa gång blir det nog Toyota eller Lexus för min del. Skodan är ändock trots sitt relativa låga pris väldigt skön att både åka i och köra.

#46
2019-02-14 21:20

super flot, supper kvalitet, super 2,o motor super oplukkeligt vippeglastag. fantastiske Toyota tak..

#47
2019-02-14 21:20

super flot, supper kvalitet, super 2,o motor super oplukkeligt vippeglastag. fantastiske Toyota tak..

#48
2019-02-14 21:26

Styggavargen

Om det är värt att betala dubbelt så mycket tycker jag var och en får avgöra.

#49
2019-02-14 23:37

Då jag har detaljstuderat "Stoor"s inlägg senaste månaderna. Så blir jag mer, och mer säker på att Stoor är ganska ung. Och att deras bilar, är föräldrarnas bilar. Han gnällde om hur dåligt det gick att lasta, i deras Avensis SEDAN, SOM DOM KÖPT NY. Jämfört med en V60 (gamla) Som ändå är erkänt dålig, just som kombi, för att det är så litet lastutrymme. Varför i allsingdar skulle en person, först köpa en helt ny sedan! Och sedan gnälla på att den inte lastar lika mycket som en kombi??? Nää Stoor kan vi nog avskriva som ganska liten, åldersmässigt alla fall.

#50
2019-02-15 12:51

Är Stoor liten?.... Du kanske har rätt.. han är liten och vill vara Stoor?

#51
2019-02-15 17:01

Kommer den nyrostad från fabrik liksom andra modeller från Toyotasfären?

#52
2019-02-15 17:11

Rille L.

Du har en/ett till här ovan att följa.....;o)

#53
2019-02-15 17:38

Garanterat mindre buskig i lacken än vilken passat som helst efter 4år;)

#54
2019-02-15 18:58

Den ser ju vettig ut att döma av det man ser. Det brukar vara de underliga fronterna som skämmer mest.
Dock verkar det vara en bra och framförallt roligare bil. Men hur är det med rostskyddet? Och nog verkar den lite väl låg, nu när jag blivit lite stelare.

Namnet Corolla har ju sin historia …
Om jag minns rätt så gick de som första modell om gamla VW-bubblan.i antal sålda bilar. Men kan man verkligen, till skillnad mot VW-bubblan, att det verkligen var en och samma modell? Det var ju flera modeller, varav de första var bakhjulsdrivna, om än med samma namn.

#56
2019-02-16 14:02

Rostproblem finns inte på toyotas bilar. Jag har aldrig kostat på något extra rostskydd på mina toyotor eftersom jag vet att de har ett suveränt rostskydd från fabrik. Jag har köpt två st nya avensis en från 2010 Solna jag sålde 2016. Efter den köpte jag en till ny likadan toyota som jag förövrigt försökte sälja via KVD nu i vinter. De verkligen skärskådade allt på bilen inför försäljningen och kunde inte hitta någon rost alls varesig i balkar eller på andra delar på bilen utan de sa att den såg / ser väldigt fin ut vad gäller rost och lack. Den gamla toyotan från 2010 var också helt rostfri på utsidan och i underrede / i balkar så toyotas bilar rostar absolut inte. Mina toyotor har heller inte tvättats särskilt ofta på vinterhalvåret ca 1 - 2 gånger per månad.

#57
2019-02-16 14:24

Det blir en 2:a i rosttestet.

#58
2019-02-16 22:01

Rostprognoser i VIB är som Väderprognoser på SMHI.....lika tillförlitliga,och som det gått prestige i mot vissa märken......

#59
2019-02-17 08:25
#60
2019-02-17 11:30

Sedan var snyggaste modellen tycker jag.

#61
2019-02-19 11:34

Kort kommentar till filmen är varför ni har så stor skillnad i ljudvolymen mellan kommentarerna ifrån testaren och musiken som ni klippt in på flera ställen. D v s musik-volymen är i mina öron alldeles för hög relativt volymen när Erik snackar.

#62
2019-02-19 12:05

Hatchbacken verkar vara liten. Bagageutrymmet närmast ett skämt. Precis som nya Mazda3 som bara har 295 liter i bagaget. Vet dock inte vad Toyota har, men det såg litet ut när jag såg en film om den på Youtube.

#63
2019-02-19 13:34

En lite mer utförlig video från Autogefuel, gillar deras utförliga videos.

https://www.youtube.com/watch?v=L-rrbzeeuFQ

Måste säga att utrymmet i baksätet och bagage i halvkombin versionen (speciellt i 2,0liters hybriden) måste vara ett halvt misslyckande, varför göra en sådan miss när resten av bilen och de andra modellerna som kombi och sedan är lyckade i det mesta. Kommentarerna vid ca 56:00-56:35 in i filmen var intressant.

#64
2019-02-19 17:58

Håller helt med Pi, varför i h-e har de lagt på den hemska musiken, den är ju fullständigt onödig och tillför inget!
Vad det gäller bilen väntar jag med att yttra mig tills jag får se den IRL och fått prova den.

#65
2019-02-19 20:52

Som vanligt förvånas jag över expertutlåtanden från de som endast sett bilen på bild och läst vad andra tycker.
Det kanske är en utmärkt bil som passar en del, men måste man inte avgöra det genom egna tester?

#66
2019-02-20 04:32

Saabnisse.

Det måste man alltid, testa själv. Ingen dålig motorjournalist ska bestämma vilken bil jag ska ha. Då skulle jag ju aldrig kunnat köpa en Toyota om man litat på deras omdöme genom åren....nu vet jag att fast denna nya Corolla säkert är en utmärkt bil i sin klass, så passar den inte mig nu i den ålder jag är. Jag vill ha något högre bil med lätt i och ursteg till/från bilen. Så visst är det tur att man alltid haft ett eget huvud att gå efter, och inte lyssnat på andra experter vad som är bra bilar och inte....

#67
2019-02-20 11:51

Varje köpare avgör givetvis sitt bilval allt bäst själv, precis som att varje individ också avgör sitt bränsle, vilken däckstyp som man skall köra på, vilken utrustning man vill ha eller om man skall ringa på en Iphone istället för en android. Det kan inte bestämmas centralt av vare sig någon politiker eller några experter.

I fallet Corolla verkar Toyota f.ö ha panik. Man har gjort bort sig så fatalt med Auris (och allehanda övriga modeller) att man helt enkelt försöker renommésnylta på den gamla modellens erkända slitstyrka och driftskvalitet. Vi får se om den strategin håller, eller om även den nya Corollan är lika felfrekvent som nutida Toyotor.

MVH AL

#68
2019-02-20 13:09

Jaha.

https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

Say no more.....allt är som vanligt, här den senaste som bekräftar det... på tal om experter ;o)

#69
2019-02-20 14:22

Jag visste inte att Volvo bygger Corolla, men tydligen har jag missat det..

MVH AL

#70
2019-02-20 16:50

Om man studerar biltillverkarnas egna uppgifter (som ju får betraktas som högst trovärdiga) så kan vi se att Toyota själva år 2017 avsatte nära 4 gånger så mycket kapital till garantier som man gjorde år 2003. Per tillverkat fordon avsatte Toyota exempelvis 2261 kr för garantier år 2003, att jämföra med år 2017 då motsvarande summa istället låg på 8583 kr (i 2018-års prisnivå). I denna höjning står återkallelserna för 80% vilket indikerar att Toyota är medvetna om problemet med för tidiga produktlanseringar, d.v.s att man inte släpper ut produkter på marknaden som är helt färdigutvecklade. Totalt uppgår Toyotas kvalitetsfond till 17 miljarder, vilket är dubbelt så högt som GM på 8,3 miljarder men inte i nivå med Volkswagens på 31,5 miljarder (som ju fortfarande lider av dieselskandalen).

Att Toyota fortfarande har problem i nivå med "katastrofåren" 2009-2010 är alltså ingen nyhet för någon som har den minsta insyn i branschen,. Inte minst tycks ju i alla fall företaget själva vara av den uppfattningen.

Hyundai däremot är det nya föredömet. Där är problemen inte i närheten av Toyotas.

https://www.warrantyweek.com/archive/ww20170629.html

https://www.warrantyweek.com/archive/ww20110630.html

Så visst är allt som vanligt här, särskilt med avsikt på att både blunda och hålla för öronen när verkligheten (eller som i det här fallet Toyotas egna bedömningar) inte stämmer in på den egna personliga uppfattningen ;o)

Men jag hålla ändå en vacker slant på att Toyota har koll på sina bilar och sina problem. Sannolikt är den kunskapen betydligt mer djupgående och trovärdig än någon annans ;o)

MVH AL

#71
2019-02-20 17:22

Ändå är Toyota/Lexus bäst med färre problem i denna färska undersökning, att titta i gamla från 2017 ger inte så mycket....men alltid ett halmstrå att klamra fast vid.

Jag undra hur alla de märken som är sämre nu hur det ser ut i deras bokslut om garantikostnader och annat.....för kunderna upplever mindre fel hos Toyota/ Lexus, men det är klart vad vet de som lever med bilarna än självutnämnda experter på VIB hemsida som alltid vet bäst.....;o)

Volvo och Toyota är ju på samma nivå idag kunde vi läsa här på annan plats för ca en vecka sedan...gapskratt!

#72
2019-02-20 19:30

Ett skäl till att det ser ut så är nog att JD inte mäter ett absolut antal fel utan snarare hur några av ägarna upplever eventuella fel. Hur man upplever något och vad som är ett reellt och konkret fel är två olika saker.

Det är alltså något helt annat än de siffror som Toyota själva sammanställer och som visar att man helt sonika kalkylerar med att bilarna skall behöva återkallas och repareras, samt att detta sker en fyra gånger oftare på deras nutida produkter i jämförelse med år 2003. En slutsats som man också kan få bekräftad via andra sammanställningar som mäter den faktiska felnivån (inte hur man upplever felen), såsom bilprovningar eller motorernas egen feldiagnoskod.

Och det finns också siffror för år 2018 att tillgå om det anses mer relevant. Toyota själva redovisar ju dessa i sitt bokslut. Jämför man då 2018-års siffror med år 2003 är skillnaden en faktor 3,5.

Så det tycks inte som om Toyota fått ordning på sin driftsäkerhet och det som gjort företaget världsberömt. Förklaringen till det är nog det som deras egen kvalitetschef redan har gått ut med, d.v.s att bilarna är mer tekniskt komplexa samt att marknaden kräver tätare modellbyten än tidigare. Något som knappast har förändrats sedan år 2009-2011 när problemen började.

MVH AL

#73
2019-02-21 05:47

Det är i din fantasivärld det är så, alltså ett halmstrå för att slippa erkänna att man har fel...så får man egna ihopdiktade sanningar. Undrar när vi får läsa detta i en "seriös" undersökning och när kunderna märker att de är sämre än andra märken ;o)

#74
2019-02-21 09:46

Så Toyota själva har alltså fel i sin bedömning?

Det tycker jag om något indikerar en fantasivärld.

Toyota (inklusive två av deras VD:ar och kvalitetschef) har nog tvärtom god koll på sin bilproduktion och alla de fel som nutida produkter är behäftade med. Dessa tar man höjd för då man knappast gör om misstaget som man gjorde år 2009 där hela vinsten raderades i ett nafs.

Och som vi kan se har dessa fel ökat rejält över tid (med 2003 som "basår"), något som också uttrycks I det som vissa kallar för seriösa undersökningar över felnivån i fordonen. Framförallt är det återkallelser som företaget kalkylerar med, troligtvis till följd av att bilarna blivit mer komplexa i kombination med att de inte är färdigutvecklade när de når marknaden.

Så i det här fallet behöver man öppna ögonen och lyssna på Toyota själva, den tyska bilprovningens statistik, den amerikanska underökningen där fordonen själva satt felkoder på grund av motorfel eller alla de återkallelser som företaget genomfört - och fortfarande genomför. Varför man som individ har svårt att acceptera alla dessa mycket tillförlitliga källor är för mig obegripligt. Men allt i livet är ju inte rationellt, vilket biltillverkarna sedan länge förstått och utnyttjat.

Frågan man som köpare alltså bör ställa sig är huruvida man skall köpa denna nya Corolla eller om man bör avvakta i minst ett eller två år fram tills dess att de värsta produktionsavvikelserna blivit åtgärdade. Är det värt besväret med en trasig bil enkom för att man skall kunna åka i det senaste?

MVH AL

#75
2019-02-21 13:21

Toyota är ju på samma nivå som Volvo, sa du för en vecka sedan tillsammans med Saabnisse, på annan plats, ska vi ta fram det inläggen? Se nu denna senaste undersökning hur det är vad gäller pålitlighet, Volvo är i botten Toyota som vanligt med i toppen, det vet ju alla. Volvo har problem, kanske man behöver konsulter som gör sitt jobb eller vad som är fel.

Du pratar då tid. Ca 2009. Med en dip, med återkallelser, men kvaliten har aldrig varit sämre än andra märken, som har/haft ännu värre problem med kvalitet,pålitlighet, driftsäkerhet, you name it...

Men visst AL får väl gärna tvinna till siffror för att försöka sig på konststycket att få Toyota att framstå som sämre än de är....

Fråga kunderna till Volvo om det är värt att åka Volvo för att åka det senaste från Volvo? Nya Corolla är troligen skottsäker i det avseendet i jämförelse. Fråga amerikanerna, eller vem som helst, undersökningar som kommer framöver kommer att visa på detta precis som vanligt vad gäller Corolla och Toyota/ Lexus överlag. Som den senaste från JD powers mfl. Men AL konsult får ju tro annorlunda i sin värld .

https://teknikensvarld.se/volvo-numera-i-botten-sett-till-palitlighet/

#76
2019-02-21 15:53

Jo både Volvo och Toyota har ökat sin tekniska komplexitet och stressat fram modeller vilket påverkat deras tillförlitlighet negativt, vilket var vad jag och Saabnisse pratade om. Denna utveckling är man dock inte ensamma om, många andra biltillverkare har samma bekymmer (Hyundai inkluderade).

Jag pratar för övrigt inte dåtid utan siffror från och med år 2018. Uppgifter som härstammar från Toyota själva. Om Shogun tycker att Toyota gör en felaktig analys av sin egen bilproduktions kvalitet bör han kontakta dem och förklara varför. Då lär han kunna bli riktigt förmögen på kuppen. ;-);o) Kan ju vara trevligt att slippa låna till bilköpet nästa gång?

Kopplingen till år 2009 gällde att det var då de verkligt stora problemen för Toyota infann sig, och som då raderade hela deras vinst. Det misstaget gör man nog inte om igen, och därför tar man höjd för att både återkallelser och felnivåer skall kvarstår på nivåer som är fyra gånger högre än vad de var år 2003. Toyota gör alltså en helt annan bedömning av sin produktionskvalitet än vad Shogun och hans påstådda verkstadskontakter gör - vilket förstås är helt rimligt eftersom Toyota är ett vinstdrivande företag som agerar rationellt utifrån data, och då utan känslor eller skygglappar.

Hur kunder sedan uppfattar situationen är en annan diskussion och en helt annan mätning. Där tycks Toyota fortfarande vara skickliga på att dölja sina problem (som dock uttrycks i siffrorna över fel) och det är också kostnaden för detta som finns bokfört i deras egen koncernredovisning. Volvo har i sin tur stressat fram nya modeller på ett sätt som har påverkat tillförlitligheten negativt. Och det kommer troligtvis kunderna snart att upptäcka. Men det är inte Volvos frampressade bilmodeller som denna tråd handlar om, utan Toyotas nya Corolla. En bilmodell som om man får tro på Toyota själva högst sannolikt inte kommer i närheten av den äldre versionens erkända och oomtvistade driftsäkerhet, med eller utan Corollanamnet.

Ett tips är att man läser in sig på Toyotas siffror istället för att skjuta budbäraren. Tycker man sedan att Toyota agerar fel när de redovisar sina kostnader kan man förstås kontakta dem och förklara att alla deras återkallelser bara är en illusion som kan relateras till ett riktat hat mot verksamheten snarare än att felen är verkliga;-). Det skulle imponera stort på mig om Shogun lyckas få med sig Toyota på den linjen!! ;o)

Varför det är personligt att en vinstdrivande bilkoncern har fler fel nu än tidigare får sedan någon annan mer lämpad svara på än undertecknad.

MVH AL

#77
2019-02-21 16:38

Vissa gärna på 2018 siffror från Toyota? Länk dit,exakt var du hittat alla siffror? Nej, det är siffror du fantiserar ihop själv allt detta. Så Toyota har redan släppt sin koncernredovisning för 2018, det var intressant, visa gärna den!

Sedan ser man inte allt detta att kvaliten är sämre än andra, kunderna märker ingenting, runt om i världen. Fortfarande ligger man i topp i snart sagt allt som presenteras, undrar om du inte målat in dig i ett hörn igen med alla dina egna påhittade siffror igen. Jag väntar på nästa undersökning där Toyota är i botten och andra märken i toppen lika frekvent, för det är väl detta vi har att vänta oss? Konstigt dock att det aldrig syns i diverse undersökningar som är aktuella. Toyota lyckas mörka detta säger du, du att bra gooo du!

Det är andra märken som har fler fel än Toyota, det är det som är det intressanta att man inte riktigt kommer ikapp.

Ser fram emot att se 2018års koncernredovisning för Toyota, vad det nu har att göra med nya Corolla.......men man har väl lyckats att dölja alla fel för kunderna modellen har,liksom på alla andra modeller ;o)

Citat av AL. " En bilmodell som om man får tro på Toyota själva högst sannolikt inte kommer i närheten av den äldre versionens erkända och oomtvistade driftsäkerhet, med eller utan Corollanamnet." Slut citat.
Vart hittade du detta att Toyota säger detta om nya Corolla ovan?

Som sagt jag ser fram emot kommande undersökningar som mäter kvalitet, pålitlighet/driftsäkerhet och mycket annat där Toyota/Lexus är i toppen, trots alla fel man har som man lyckas mörka för marknaden under alla år, enligt AL, inget mer trollande nu ;o)

#78
2019-02-21 20:59

Shogun: Du är uppenbarligen inte medveten om att det finns ett (in)formellt krav för att få sälja fordon i USA som består av att producenter där fortlöpande skall redovisa sina garantikostnader i sina finansiella rapporter. Detta gör också Toyota och det är de siffrorna som warranty week visar och som jag länkade till ovan (i sedvanligt ordning för döva öron och blinda ögon - tänk att en simpel analys av en vinstdrivande bilproducent kan bli så personlig att man tappar all sans och balans).

För år 2018 har man dock bara data för första kvartalet i skrivande stund, så långt har Shogun förstått saken rätt. Och tack vare den korta mätperioden kan därför siffrorna ligga lägre än vad som är verkligt. Om trenden för 2018 (som är bättre än 2017 men fortfarande långt från 2003-års nivåer) kvarstår får vi se när de slutliga siffrorna redovisas.

För år 2018 ligger då kostnaderna för direkta fel på en faktor dryga 3 i jämförelse med år 2003, en förbättring i jämförelse med 2017 då motsvarande siffra var 4,5 men fortfarande sämre än åren dessförinnan. I jämförelse med "katastrofåret" 2009 ligger nivån fortfarande 25% högre än tidigare. Motsvarande siffror för "framtida fel" ligger på dubbelt upp i jämförelse med 2003 och i nivå med 2009-års siffror. Toyota själva har alltså inte samma tilltro till produkternas driftsnivå som Shogun, men å andra sidan har ju sannolikt inte Toyota lika många kloka verkstadsgubbar ute på vischan att rådfråga inom området så troligen har man helt enkelt bara missuppfattat sin egen konstruktion.;o)

Vad det sedan gäller Toyota i jämförelse med andra märken visar data över fel (inte upplevda fel eller vad man tycker om märket etc - Shogun måste titta på rätt saker när han jämför - även om han nu jämför selektivt) att Toyota tappat rejält. Tidigare var man mycket bra, man var till och med bland de absolut bästa och ett föredöme för många andra producenter. Så är dock inte längre fallet. Därför finns det också flera andra bilmärken som placerar sig ovanför Toyota i jämförelselistorna över antalet fel, både hos bilprovningen som i den förteckning som gjordes av antalet satta felkoder från bilarnas egen diagnosenhet. Toyota är helt enkelt inte vad det var tidigare, vilket uttrycks i både officiella data som i koncernens egen rapportflora.

Det är troligt att denna negativa trend kostat företaget enorma summor (vilket man ju också redovisat). Kanske att man försöker vända trenden genom att återskapa Corolla (och på sikt kanske också Starlet och Carina som ju var erkänt driftsäkra). Men för att lyckas med det konststycket måste man ändra en trend som varat sedan år 2009 - vilket är lättare sagt än gjort. Jag tror helt enkelt inte att så blir fallet, jag tror tvärtom att denna Corolla blir den för företaget och driftsäkerhetsmässigt sämsta Corolla-produkten någonsin. Förhoppningsvis finns där dock andra företräden som kan ersätta den tidigare problemfriheten.

Men som sagt: Tycker Shogun att Toyota redovisar sina fel på ett inkorrekt sätt bör han kontakta företaget omgående eftersom det inte bara är ett regelbrott att missleda marknaden, det skulle ju dessutom förbättra företagets konkurrenskraft och resultat rejält och det måste ju Shogun tycka är positivt, eller?

MVH AL

#79
2019-02-21 21:33

Du svarar inte på relevanta frågor du får, utan gör sidospår för att försöka slippa svara. Både jag och AL vet att Toyota/Lexus är i toppen. Det kommer snart att visa sig igen att de flesta andra märken är sämre. Visa nu var Toyota säger att de är sämre än andra och även nya Corolla. I rest my case....pga någon som hela tiden håller på med personangepp ( inlindat) om hur man finansierar ev bilköp etc hör inte hit, och varför man försvarar en tillverkare som blir felaktigt angripen med egna påhittade slutsatser är totalt ointressant med vidare diskussion. Jag inväntar nästa undersöning som kommer att tala för sig självt vad gäller Toyota/Lexus och andra asiater jämfört med andra. Allt är som det varit under lång tid tillbaka.

#80
2019-02-21 22:40

Suck Shogun, ditt blundande blir ibland tröttsamt. Varför är det så prestigeladdat för dig vad Toyota pysslar med? Det är ju för fanken bara en biltillverkare som vill tjäna pengar, inget annat! Här har du lite siffror så att du förstår dig på vad du pratar om.

https://www.warrantyweek.com/archive/ww20180705.html

Toyota redovisar år 2018 en felnivå på en faktor tre mot år 2003. Det är knappast särskilt bra och en rejäl ökning. "Problemåret" 2009 hade en lägre kostnad för fel, och knappt högre för återkallelser. Ett år då både kvalitetschef och VD gick ut och gjorde offentlig avbön.

Här kan Shogun sedan se på felnivån hos Toyota, både i jämförelse med sig själva och med konkurrenterna. Notera att du behöver ta hänsyn till skillnaden i körda mil innan du jämför.

http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-report-year-age/2017-4-5/578

Detta förnekande alltså, och enkom för att det råkar stå Toyota på bilen ifråga.....

http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/toyota-auris

Notera utvecklingen över tid och med uppgifterna från Toyota själva. Jämför sedan med Corolla (finns i samma underlag).

Om jag sedan har missat att svara på någon fråga är du välkommen att ställa den. Men notera, detta är en tråd om Toyota och inte Volvo...

Vad det sedan gäller inlindade personangrepp är Shogun sedan inte guds bästa barn själv. (snack om konsulter etc. Men så blir det lätt när man inte har några argument för sin sak - såsom här där Shogun förnekar de data som finns redovisade av biltillverkaren själv.

MVH AL

#81
2019-02-22 02:00

Jag har redan ställt flera frågor, inget svar, du hoppar över. Nog har jag argument med alla undersökningar som visar att du har fel i att Toyota/Lexus är sämre än andra tillverkare, det är kort och gott en enda stor lögn du håller på med. Så med så mycket trollande från din sida har jag ingen lust att diskutera med dig, det har jag sagt tidigare under lång tid, fundera på varför, och varför andra undviker dig.

Kul läsning att Toyota är så duktiga på att dölja fel för både kunder och resten av marknaden, dagens asgarv.

Ja, konsulter är ett släkte för sig, Ljunghammer.

#82
2019-02-22 12:51

Nu har jag ju för all del inte skrivit så mycket om Toyota kontra andra utan snarare Toyota i jämförelse med sig självt. Shogun upprörs väldigt mycket över att Toyota redovisar enligt honom felaktiga data över sin egen biltillverkning. Varför man inte kan ta till sig de siffror och uppgifter som Toyota släpper själva - och som jag i ärlighetens namn finner som trovärdiga - borde Shogun kunna utveckla. För vi kan väl knappast tro att ett företag i Toyotas storlek friserar sina siffror (det kallas för bokföringsbrott) på ett sådant sätt att de dessutom ligger på en högre nivå än tidigare? Läs och förstå länken där data finns och kommentera varför man inte lyckats få ordning på alla de problem som infann sig år 2009 - och som två VD:ar och kvalitetschefen samt MIT både har kommenterat och studerat. Det är ju fortfarande vad diskussionen handlar om och som mitt inledande inlägg tog upp i och med namnbytet. Och håll huvudet kallt.

Sedan är det förvisso ganska graverande att TUV:s data - som Shogun inte heller vill ta i med tång eftersom det inte bekräftar hans personliga uppfattning - överensstämmer väldigt väl med Toyotas egna siffror. Auris - den modell som Corolla ersätter - låg väldigt bra till hos TUV ända fram tills just år 2009. Sedan påbörjades fallet i listan. Från att ha tillhört de bästa är man nu knappt bättre än medelbilen. Slår man ut det i relation till utfört trafikarbete ser det sannolikt ännu värre ut. Detta var aldrig situationen med Corolla - och det är därför jag tror att Toyota byter tillbaka till det namnet nu. Jämför själv: Auris årsmodell 2012 får efter fyra år i trafik en felkvot på 0,021. Motsvarande siffror för en Corolla som också körts i fyra år fast som producerades år 2004 istället har en felkvot på 0,008. Auris har alltså 2,63 gånger fler fel än Corolla (vilket ju stämmer väldigt väl överens med Toyotas resultatvisning över garantikostnaderna). http://www.anusedcar.com/index.php/tuv-model/toyota-corolla

Det finns flertalet andra bilar och direkta som indirekta konkurrenter med färre fel. Och nu talar vi om en mätmetod som är standardiserad och där felen fastställts av kvalificerad personal. Vi diskuterar inte någon obskyr pseudoundersökning där påstådda ägare själva väljer att svara. Det är nämligen inte samma sak vad ägare tycker om sin bil - eller hur de uppfattar olika fel - och det exakta antalet fel som de är behäftade med.

Övriga personangrepp - som i sig strider mot forumets regelverk - får väl anses falla tillbaka på Shogun själv. Att vi åter får dem serverade visar just att Shogun inte kan förklara varför nutida Toyota enligt sig själva har fler fel än tidigare och varför man har tappat mark mot konkurrenterna. Att det kan bli så personligt vad ett vinstdrivande företag pysslar med är för mig helt obegripligt, likaväl som den massiva förnekelse som kännetecknar Shoguns framfart i denna (och andra liknande) tråd(ar). Persondebatten får Shogun därför ta via PM - så skall han få svar. Här gäller problemet att Toyota har sämre kvalitet på sina nuvarande bilar än tidigare.

Nu väntar jag mig en rejäl skärpning Shogun. Efter så många år på olika forum (där du i och för sig blivit utslängd på löpande band) borde du trots allt kunna bättre än så här.

MVH AL

#84
2019-02-23 20:12

ljudnivån på musiken i filmen !!!!!!!!!!!!!!

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.