Bild
Nästa artikel

Toyota Corolla – rapport från provkörningen

Provkörning

Toyota har slängt ut modellnamnet Auris och väckt nytt liv i Corolla. Nu är tolfte generationen Corolla här, förhoppningsvis bättre än någonsin. Erik Wedberg provkör just nu.

Hej Erik, det ser soligt ut där du är.
– Ja, våren har kommit långt här på Mallorca. Jag är här för att köra nya Toyota Corolla som ersätter gamla Auris. Det händer ganska mycket med Corolla i det här generationsskiftet. Det är ett namn som har använts på flera olika modeller spridda över världen tidigare men nu är det en och samma Corolla i hela världen. Den kommer som sedan, kombi och femdörrars halvkombi och alla byggs på en och samma plattform. Corolla ska dessutom inte bara ersätta Auris utan även Avensis som går ur produktion.


Vilka är de största nyheterna?
– Toyota har lagt fokus på att utveckla en bil med mer körglädje än tidigare. Styrningen är bättre och tyngdpunkten är lägre. De introducerar också ett andra hybridalternativ, utöver den vanliga 1,8-liters hybriden med 122 hästkrafter. Det nya alternativet använder en 2,0-litersmotor och en starkare elmotor. Total systemeffekt är 180 hästkrafter. Visst känns den piggare och trevligare att köra, men det klassiska CVT-surret finns kvar. Och elbakluckan är tyvärr precis lika långsam som på syskonet RAV4. På det stora hela känns dock Corolla som ett rejält lyft från föregångaren.


Är den starkare hybriden mycket dyrare?
– Nej, påslaget är 20 000 kronor, och det tycker jag att den kan vara värd. 2,0 Hybrid i kombiutförande kostar från 287 900 kronor medan 1,8-litersvarianten kan fås med lägre utrustningsnivåer som gör att priset blir lägre – från 229 900 kronor med kombikaross. Femdörrarsmodellen är 10 000 kronor billigare. 

Läs hela provkörningen i Vi Bilägare 04/2019 som kommer ut den 12 mars. Prenumeranter får tidningen en vecka innan det. Läs mer om prenumeration här!

Diskutera: Vad tycker du om Toyota Corolla?
 

Kommentarer

#1
2019-02-13 13:55

Vad jag tycker? Den verkar bli en ryggknäckare att komma in i då den verkar väldigt låg och krum. Huvudet kommer dessutom säkert att dunka i såväl A stolpen som i taken vid i och utgång ur bilskrället. Baksätespassagerarna får väl knappt plats med fötterna under förar resp passagerarstolen. Bagageutrymmet är väl troligen, av fotot att döma, pluttigt trots avsaknad av ett rejält batteri och sämst av allt är väl att den som vanligt går drygt 1500 meter på el, i bästa fall.

Alltså bilbusken är precis lika intressant som att titta på när målarfärg torkar...

Jag har och har haft två st totota avensis sedan 2010 och har en hel del erfarenhet av tråktoyota!

#2
2019-02-13 15:47

Jaha, så ViB förespråkar hybridvarianten. Undrar om de klimatkompenserade flygresan till Mallorca?

.

#3
2019-02-13 16:12

Stoor

598 liter bagagevolym
Klassbäst benutrymme bak enligt Toyota, kombin har längre hjulbas.
0-100 på 8s
Låg förbrukning
Ny typ av växellåda med en riktig 1:a växel som övergår till cvt från 2:an och uppåt.
Snygg

Ett enormt lyft från nuvarande modellen. Skulle nog tro att den utklassar en V60(som du väl kör?) i de flesta grenarna. Det kommer från mig som aldrig ens funderat över att köpa en Toyota.

#4
2019-02-13 16:19

Stoor tar fel på V60 och Corolla, allt han skriver stämmer in på V60 i allt. Corolla är en modern bil i allt, inte någon fånig dieselbil som är osäljbar mer eller mindre med sina höga utsläpp. Kort sagt nya Corolla kommer bli en storsäljare, oavsett vad lillen hittar på.....;o)

#5
2019-02-13 16:22

Apex:
Ja, det är korrekt att vi köpte en ny Volvo V60 D6 dieselladdhybrid i juli -18 som nu har rullat 2500 mil. Vi har också kvar toyotabusken som var tillsalu på KVD i vinter men intresset / buden på den var så dåliga att vi testar att lägga ut den i april / maj igen. Fick bud på knappt 70 000 kr, årsmodell -16 som rullat knappt 1100 mil.

#6
2019-02-13 16:26

Stoor: Vedberg är ruskigt lång, så gör inte dina uppskattningar och jämförelser vad gäller bilens storlek mot honom.....
Själv tycker jag det utseendemässigt är den snyggaste Toyotan på väldigt länge!! Kul :) Synd bara de inte kan få till snygga inredningar som känns moderna, de känns oftast några år efter konkurrenterna....

#7
2019-02-13 16:26

Shogun

Dieselbilar osäljbara? Vart har du fått det ifrån? Såvitt jag kan se så säljs det massor med dieselbilar och de är fortfarande dyrare som begagnade än motsvarande bensinare

#8
2019-02-13 17:05

Mycket intressant bil, dock tycker jag paketens innehåll är väldigt konstigt utformade, skyltavläsning i billigaste paketet och regnsensor i dyraste??

#9
2019-02-13 17:11

Apex.

Bara att gå in till en handlare så ser man vilka rabatter man får på dieselbilar idag, pga att man har svårt att sälja. Jag gjorde det senast igår och fick rabatter utan dess like. Försök att få rabatt på en hybrid i samma omfattning, de bilarna säljer ändå.

#10
2019-02-13 17:24

Håller med Shogun, det är mycket diesel till rabatterat pris nu.
https://www.expressen.se/motor/kopaochsaljabil/10-basta-bilkopen-just-nu/

Mycket SUV och fyrhjulsdrift och diesel. Själv kommer jag provköra Corolla hybrid.

#11
2019-02-13 17:54

Man kan hitta alla bilar till rabatterat pris. Den som köper en bil för ordinarie/listpris är korkad.

#12
2019-02-13 17:55

Ni är fel ute med era domedagsprofetior om dieselbilar

#13
2019-02-13 18:05

Kan absolut bli min nästa bil om de fixar bättre stereo och infotainment med carplay och android auto som tyvärr nu saknas.

#14
2019-02-13 19:39

Apex.

Nej, verkligheten ser ut så vid nybilsköp att försäljningen gått brant ned på diesel efter Bonus Malus. Då får man bra rabatter när man inte kan sälja bilarna lika lätt som tänkt.

#15
2019-02-13 20:05

Shogun

Du vet väl om att majoriteten av världen lever utanför Sveriges gränser utan bonus-malus? Jag tror dessutom att både regeringen som styr nybilsköparna och de som köper större bilar med bensinmotorer kommer ångra sig ganska snart.

#16
2019-02-13 20:17

Absolut min nästa bil, oavsett vilket arsle som styr Sverige!

#17
2019-02-13 20:18

Jag är 1,90 lång och fick inte plats i Auris förarsäte, så frågan är hur denna fungerar?

#18
2019-02-13 20:48

Saabium, om jag inte minns fel är Wedberg en bit längre än dig så om inte han anmärkt på det i texten är det nog inga som helst problem!

#19
2019-02-13 20:53

Jag skulle gärna ha en Toyota Corolla om den fanns med en klimatvänlig drivlina. En bensinbil till är det sista vår planet behöver.

#20
2019-02-13 20:54

Saabium, jag är 1.86 och behöver inta ha sätet i bakersta läget på min Auris, till skillnad från de Volvo jag kört där sätet alltid tar stopp innan jag fått det så långt bak som jag vill.
Den här bilen kan mycket väl bli min nästa bil av det jag sett och läst, men vill se och prova den IRL först.

#21
2019-02-13 20:56

Apex.

Det ser lika ut i Europa, att försäljningen av diesel går trögt numera även där.

#22
2019-02-13 21:02

Som flera andra redan skrivit att detta skulle kunna bli min nästa bil. Om det inte vore för mina behov av en bil som är lättare att kliva i och ur=lite högre insteg typ suv/crossover. Hade jag inte de behoven, ja då vore nog denna Corolla i kombiversion och 2.0 liters hybriddrivlinan mitt nästa val av bil. Ska bli spännande att se den irl. Snygg verkar den vara.

#23
2019-02-13 22:07

Spännande. Den första toyotan som verkar snygg och klok.
Blir kul att prova.
Om dom lyckas maskera bort cvt brumet under huven kan det vara ett alternativ nästa byte.
Och att den verkligen är snålare än en bensinbil utan att det kräver Eco körning.

#24
2019-02-13 22:22

I januari så var 38,1 procent av registreringarna i Sverige diesel. Jag tycker inte det ser trögt ut. Och diesel är fortfarande stark i Europa. När jag ser WLTP siffrorna så har skillnaden i förbrukning mellan bensin och diesel ökat, det har blivit tydligare att diesel har lägre förbrukning och lägre utsläpp än bensin.

Nya Corolla ser ut som vilken standard-kombi som helst i klassen. Ingen intressant bil för mig.

#25
2019-02-14 06:07

Raphael.

Gå då tillbaka och jämför hur siffrorna sett ut tidigare år för dieselbilsförsäljningen ute i Europa. Sedan jämför förbrukning mellan dieselbil och en bensin hybridbil som Corolla så får du lägre siffror på både förbrukning och utsläpp, men jag förstår att du inte vill göra den jämförelsen, för det skulle falla till dieselns nackdel. Därför har diesel högre skatt också i Bonus Malus de tre första åren, men även efter de tre första åren pga sin högre förbrukning och utsläpp. Därför kort och gott så säljs det mindre dieselbilar både i Sverige och Europa pga hårdare regler för utsläpp. Du får bra rabatter på dieselbil idag pga den tröga försäljningen av dieselbil. Toyota gnuggar nu händerna inför försäljningens början av nya Corolla som blir en storsäljare. Som kommer fortsätta att ge Toyota de lägsta genomsnittliga utsläppen av alla tillverkare i Europa, det du Rapahel hur känns det? Dieselbilarna minskar i försäljning även i Frankrike pga hårdare utsläppsregler. Raphael du avslöjar dig själv också när du skriver att nya Corolla kombi ser ut som en standardkombi i klassen, det är precis det den inte gör, och det kan du inte ta att den är så snygg som den är i klassen. Den sticker verkligen ut. Standardkombi i klassen får bli något annat mediokert märke som målat in sig i ett hörn med otidsenliga dieselmotorer, tex Peugeot med 308, en trång kombibil i klassen jämfört med nya Corolla och högre utsläpp och förbrukning.

#26
2019-02-14 05:26

@Raphael

Det verkar som om de aningen sjunkande siffrorna för diesel tas som ett kvitto på att diesel skulle vara sämre, på något vis. Så är det ju inte. Vad det handlar om är att vi har helt besinningslösa politiker som väljer att bestraffa ett bättre alternativ, till förmån för ett sämre. Inget annat.

Tvärtom är det fantastiskt hur dieseln håller i sig, dessa galenskaper till trots. Det visar verkligen hur populärt diesel är.

.

#27
2019-02-14 05:45

Snygg och säkert bra:)

#28
2019-02-14 07:00

@Raphael

Fel, diesel kommer inte tillbaka. Försäljningsstatistik har tvärtom procent har ökat från diesel till bensin bättre nu än föregångare. Jag har testat och kört både VW motor bensin vs diesel, om vad är skillnad för att diesel är dåligt för långsamt uppvärmning, knatter och vibration. Bensin är snabbt uppvärmning, tyst och mindre vibration. Hörde du att C3 Aircross slopat diesel och snart slutar produkter Volvo dieslar!

#29
2019-02-14 07:41

Corollan har verkligen lyft sig många nivåer, men tyvärr: no plug, no buy!
En Corolla med hel-el hade sålt som smör.

#30
2019-02-14 07:45

Till alla som pratar om diesel vs bensin vs hybrid:
Dieselbilens fall handlar inte om att den skulle vara sämre för miljön än bensinbilar, även om många köpare verkar tro det. Det handlar däremot om att diesel släpper ut mycket hälsovådliga partiklar. Därmed inte sagt att bensinbilar är särskilt bra för hälsan heller - det har bara inte kommit en jätteskandal med fusk på samma sätt som med dieselmotorerna.
När det gäller hybrid kan man säga att det är både bra och dåligt. En bra hybrid är generellt snålare i stadskörning, än motsvarande bil med enbart bensinmotor. Däremot är det tveksamt med miljönyttan om du rullar mest på landsväg. På landsväg används elmotorn väldigt lite i en traditionell hybrid.
På frågan om nya Corolla är en bra bil har jag inga synpunkter. Mer än att den är för dyr.

#31
2019-02-14 08:44

Så hälsofarliga partiklar är inte en miljöfara? Dödar tusentals i Europa varje år... Dieseln är körd.

#32
2019-02-14 10:03

Diesel är ett traktor/lastbils bränsle, fattar inte hur diesel kunde få fäste för vanliga bilar. Men tack vare tyngre bilar, mer utrustning mm så blev det inte längre hållbart med bensin, förbrukningen skenade. SUV trenden var verkligen punkten över i... jag hoppas framöver på att bilindustrin fokuserar mer på vikt och aerodynamiska faktorer, för att få ned energiförbrukning på bilar. Som det ser ut idag är det inte hållbart att ha bilar som väger 2-3 ton. Får vi ned vikten kommer mycket att lösa sig, bättre och roligare köregenskaper och lägre förbrukning av energi.. win-win..

#33
2019-02-14 10:05

Saabium

Ja, partiklarna som bensinbilar släpper ut är rena rama hälsokuren

#34
2019-02-14 10:07

Styggavargen

Vilka personbilar väger 3 ton? Redan vid 1600-1800kg så drar en dieselbil betydligt mindre än motsvarande bensinare med(ofta) bättre prestanda.

#35
2019-02-14 10:16

erikivan72.

Du har fel i att elmotorn i en traditionell hybrid som i nya Corolla och det hybridsystem generation som sitter i denna inte hjälper till i högfart, nu upptill ca120 km/tim hjälper elmotorn till, tidigare generationer upptill ca 70 km/tim. så visst gör det nytta vid landsvägkörning. Detta är en vanlig missuppfattning som sprids pga okunnighet beroende på fel info. Sedan släpper en hybrid likt Corolla ut mindre skadliga utsläpp än både diesel och vanlig bensinbil både för miljö och hälsa.

#36
2019-02-14 11:05

Apex, du har lite rätt..det du säger är sant, med antagligen används den skillnaden till att köra SUV istället.

#37
2019-02-14 11:09

När du säger bättre prestanda, ja då måste tex en diesel driven bil ha 170+ hästkrafter för att göra bra ifrån sig, för den väger mer. Jag har 140 hk i min Octavia, och drar nog ifrån de flesta övergödda diesel bilar (typ A6, V60/90 osv).

#38
2019-02-14 11:30

Styggavargen

Men din Octavia kan inte jämföras med A6 och V90. De ligger på en helt annan nivå vad gäller utrustning, komfort, kvalitetskänsla, köregenskaper, teknik osv. Trots allt detta så är en A6 40 tdi(som lär bli storsäljaren) snabbare och snålare än din Octavia.

#39
2019-02-14 12:02

Åkte med i en Auris för ett par år sedan och blev positivt överraskad.
Corollan verkar inte sämre.
Synd bara att jag inte gillar drivlinorna.

#40
2019-02-14 13:49

Hoppas att det inte är samma Corolla som finns i USA, för den var horibelt tråkig och slö.
Har haft Corolla ett par gånger nu i USA och Canada och den var inget speciellt.
Förhoppningsvis har de piffat till Europa-modellen rejält, annars blir den svårsåld.
Finns trevligare Skoda, VW och Ford Focus här att välja på.

#41
2019-02-14 17:41

Denna är väl helt ny och har inget gemensamt med den corolla som funnits i usa/Kanada. Däremot ska nog den som finns over there också ersättas av denna.

#42
2019-02-14 18:45

Rejält lyft säger ju inte så mycket, har en från -17 som känns rätt tråkig. Värdelös stereo, trång interiör ocg hemsk blå instrumentbelysning. Fast felfri är det hittills iaf

#43
2019-02-14 18:50

Endast idioter köper ny diesel idag. Gäller iofs rena bensinbilar med.

#44
2019-02-14 19:01

debatten om diesel.. för eller i mot är stekhet

#45
2019-02-14 20:13

Apex, håller med dig.. men jag tror inte komforten du snackar om är värd nästan dubbla priset?. Nästa gång blir det nog Toyota eller Lexus för min del. Skodan är ändock trots sitt relativa låga pris väldigt skön att både åka i och köra.

#46
2019-02-14 21:20

super flot, supper kvalitet, super 2,o motor super oplukkeligt vippeglastag. fantastiske Toyota tak..

#47
2019-02-14 21:20

super flot, supper kvalitet, super 2,o motor super oplukkeligt vippeglastag. fantastiske Toyota tak..

#48
2019-02-14 21:26

Styggavargen

Om det är värt att betala dubbelt så mycket tycker jag var och en får avgöra.

#49
2019-02-14 23:37

Då jag har detaljstuderat "Stoor"s inlägg senaste månaderna. Så blir jag mer, och mer säker på att Stoor är ganska ung. Och att deras bilar, är föräldrarnas bilar. Han gnällde om hur dåligt det gick att lasta, i deras Avensis SEDAN, SOM DOM KÖPT NY. Jämfört med en V60 (gamla) Som ändå är erkänt dålig, just som kombi, för att det är så litet lastutrymme. Varför i allsingdar skulle en person, först köpa en helt ny sedan! Och sedan gnälla på att den inte lastar lika mycket som en kombi??? Nää Stoor kan vi nog avskriva som ganska liten, åldersmässigt alla fall.

#50
2019-02-15 12:51

Är Stoor liten?.... Du kanske har rätt.. han är liten och vill vara Stoor?

#51
2019-02-15 17:01

Kommer den nyrostad från fabrik liksom andra modeller från Toyotasfären?

#52
2019-02-15 17:11

Rille L.

Du har en/ett till här ovan att följa.....;o)

#53
2019-02-15 17:38

Garanterat mindre buskig i lacken än vilken passat som helst efter 4år;)

#54
2019-02-15 18:58

Den ser ju vettig ut att döma av det man ser. Det brukar vara de underliga fronterna som skämmer mest.
Dock verkar det vara en bra och framförallt roligare bil. Men hur är det med rostskyddet? Och nog verkar den lite väl låg, nu när jag blivit lite stelare.

Namnet Corolla har ju sin historia …
Om jag minns rätt så gick de som första modell om gamla VW-bubblan.i antal sålda bilar. Men kan man verkligen, till skillnad mot VW-bubblan, att det verkligen var en och samma modell? Det var ju flera modeller, varav de första var bakhjulsdrivna, om än med samma namn.

#56
2019-02-16 14:02

Rostproblem finns inte på toyotas bilar. Jag har aldrig kostat på något extra rostskydd på mina toyotor eftersom jag vet att de har ett suveränt rostskydd från fabrik. Jag har köpt två st nya avensis en från 2010 Solna jag sålde 2016. Efter den köpte jag en till ny likadan toyota som jag förövrigt försökte sälja via KVD nu i vinter. De verkligen skärskådade allt på bilen inför försäljningen och kunde inte hitta någon rost alls varesig i balkar eller på andra delar på bilen utan de sa att den såg / ser väldigt fin ut vad gäller rost och lack. Den gamla toyotan från 2010 var också helt rostfri på utsidan och i underrede / i balkar så toyotas bilar rostar absolut inte. Mina toyotor har heller inte tvättats särskilt ofta på vinterhalvåret ca 1 - 2 gånger per månad.

#57
2019-02-16 14:24

Det blir en 2:a i rosttestet.

#58
2019-02-16 22:01

Rostprognoser i VIB är som Väderprognoser på SMHI.....lika tillförlitliga,och som det gått prestige i mot vissa märken......

#59
2019-02-17 08:25
#60
2019-02-17 11:30

Sedan var snyggaste modellen tycker jag.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.