Bild
Nästa artikel
Man får inte vara blyg i Tesla Model X. Måsvingedörrarna väcker uppmärksamhet.

Tesla Model X – rapport från provkörningen

Provkörning

Det stora biltestet i danska Tannishus fortsätter. Den här gången provkör Vi Bilägares Nils Svärd familjebilen med iögonfallande måsvingedörrar från Tesla.

Hej Nils, vad har du kört denna gång?
– Jag har kört Tesla Model X. Jämfört med Model S är X:et betydligt mer familjeorienterad. Medan Model S har ett relativt litet baksäte i förhållande till storleken kan Model X–köparen välja mellan 5-, 6- eller 7 sittplatser.
 
Vad är ditt första intryck?
– Man får inte vara blyg när man kör Model X. Bakdörrarnas ovanliga ”måsvinge-design” väcker uppmärksamhet. Det är ett skådespel varje gång man ska öppna bakdörrarna. För övrigt kan både bak- och framdörrar öppnas och stängas automatiskt genom ett knapptryck på den stora pekskärmen.
 – Fördelen med den speciella lösningen – som Tesla kallar Falkdörrar – sägs vara att de skapar en stor öppning, vilket ska underlätta för föräldrar när de sätta fast småbarn i sin bilstolar. Och visst, det är smidigt att nå baksätet utan att bakdörren begränsar manöverutrymmet. Men det är omöjligt att montera ett takräcke eller takbox.
 
Hur är den att köra?
– Detta är världens smidigaste heffaklump*. Provbilen Model X P90D väger 2,5 ton, men tack vare att det 90 kWh-stora batteripaketet är placerat under golvet och mellan hjulaxlarna är den väldigt smidig. Ju tightare kurvor desto mer imponerar vägegenskaperna. Sedan har även Model X den absurda accelerationen som gjort Tesla så känd. P90D accelererar 0–100 på 3,9-sekunder.
– Sedan finns det massor av intressanta funktioner, detaljer och andra ovanliga egenskaper i Teslas nya modell. Men det spar jag till artikeln som kommer i nästa nummer (nr 15) av Vi Bilägare.
 

Slutligen, kan du säga något om priset?
– Ja du, den är inte billig. Grundpriset för en P75D är mastiga 1 001 000 kr. Provexemplaret P90D börjar på 1 325 000 kr. Det är dyrt att slippa tanka fossila bränslen. Bilen går att beställa redan idag och de första exemplaren har redan börjat levererats till Sverige. I september kom 129 bilar.
 
*Ni som kan er Nalle Puh kanske minns de fiktiva djuren heffaklump och tessla.
 
Diskutera: Vad tycker du om Tesla Model X?

Kommentarer

#1
2016-10-12 12:30

Falkvingedörrarna må väcka uppmärksamhet, men är i övrigt ett genomgående idiotiskt påhitt för biltypen. På en ultralåg supersportbil kan de kanske fylla en funktion då även en bit av taket lyfts bort för att underlätta insteget och möjliggöra att man kliver ner i bilen i stället för att försöka hasa sig in från sidan ...

#2
2016-10-12 12:43

Kan inte annat än hålla med dig Swemba. Tur att passagerarna i de flesta fall klivit ur bilen innan man kör in i garaget - annars skulle det nog bli problem...

#3
2016-10-12 13:22

Riktigt korkad falkvingedörrarna som är ett problem när det gäller parkering, regn och snö i taket gör sig besvärligt.

#4
2016-10-12 14:51

Parkering tror jag inte är problemet med dörrarna, de har så mycket sensorer (som kan gå sönder?) så att de nog inte tar i någonstans. Men däremot vad gäller snö, tjock is, eller att få hela bilen blöt för att man vill gå in eller ur under en pågående regnskur..? Gissar att det inte förekommer så mycket sånt i Kalifornien. Om den hade normala dörrar, eller skjutdörrar, då skulle jag faktiskt vara intresserad av en sån bil!

#5
2016-10-12 15:19

En annars (förutom priset) intressant bil blir helt ointressant endast beroende på de korkade bakdörrarna.
Om man ville ha bättre plats för att spänna fast barn i barnstolar så är skjutdörrar en bättre lösning.

#6
2016-10-12 15:39

Vem bryr sig... är väl en kommentar som sammanfattar vad som finns att säga.
Idiotbil för idiot pengar.

#7
2016-10-12 16:52

Tanken med dörrarna är att du kommer längre in i bilen och fortfarande är ganska upprätt. Praktiskt när barn ska placeras i sina stolar, praktiskt när man ska in till det bakersta sätet. Trots tillgängligheten fungerar de som ett skapligt regnskydd. De riskerar inte att ta i garagetaket eftersom de är ledade på mitten och försedda med flera sensorer. Man kommer fortfarande i och ur bilen.
Däremot är de ingen fördel vid trånga p-platser - rättare sagt, det är de visst, men det spelar ju ingen roll eftersom föraren lämnar bilen sist - och har vanlig dörr. Och även om det skrivits på sina håll om en speciell takbox, så måste den vara en mycket märklig skapelse som ändå inte kan rymma så mycket. Men bilen i sig rymmer väldigt mycket - skuff både fram och bak - och själv har jag inte använt takbox på åratal, däremot släpvagn.
De kvarvarande frågetecknen gäller om den öppnas och stängs tillräckligt snabbt utan att vara enerverande och hur det är med tätheten på sikt.

#8
2016-10-12 17:03

Jag tycker det verkar till att vara en fantastisk bil - även om det finns risk för att regn o snö kan komma in när bakdörrarna är öppna. Men det blåser ju inte alltid samtidigt - för rakt uppifrån bildar de ett tak, när de är öppna. (Skulle inte förvåna mig om det finns värmeslingor i "takdelarna" så att snö och is inte fastnar)

Men, resten av bilen är säkert genialisk - om man tänker utanför "boxen" - och snygg är den oxå! Att sedan Mr. Musk låter hela den etablerade bilvärlden få ta del av Teslas uppfinningar är snyggt. Hade det varit Volvo eller nått annat känt märke så hade de patenterat varenda konstruktion, de kunnat. Nu kommer de alla på rad med sina elbilar om ett par år - och kanske når de ända fram med sina "plagiat"..
Jag lyfter på hatten - än en gång - för Tesla och Model X och ser fram emot att få läsa om hela testet.

#9
2016-10-12 17:24

Den svenska avundsjukan gör sig påmind igen, har kört flera olik Tesla
Samt denna men inte här i Sverige men ett annat land som har fattat detta med Elbilar titta västerut i Norge har dom både ekonomi samt förnuft att veta vad man satsar på,vad gör vi i Sverige jo vi gnäller som barnrumpor om dittten och datten, är ju bara stålarna som fattas
Annars tror jag nog att många av er som skriver strunt om bilen, skulle haft en på garageuppfarten om ni hadde pengar, men det säger att norrmännen har mer än er tyvärr!
Så är det att vara fattig svensk, tack för ordet.

#10
2016-10-12 17:47

Har sagt det förr , elbilar hör hemma på en RC bana.
Nää , ska ut och dra en repa med min Dodge Ram 5.7L Hemi.
Kanske inte är snabbare än en låtsasbil " el " men så jävla mycket manligare.
Hej svejs " brum brum "

#11
2016-10-12 18:14

Cool bil. Elon Musk är verkligen en hjälte för mänskligheten. Nån som vet vad MB, BMW eller Audis VD heter...?Nä tänkte väl det.

#12
2016-10-12 21:17

Jag är skeptisk...
Tänk om elektroniken fallerar hur gör man då med bakdörrarna? Verkar bara vara en krånglig konstruktion. Frågetecken för hur det fungerar när snö och is har satt igen dem..

#13
2016-10-12 21:27

Ni som fått för er att falkvingedörrarna skulle va ett problem vid parkering - kolla Teslas presentation av Model X - det är tvärtom, de tar ingen alls plats vid parkering utan kan öppnas även om det inte finns nån plats till nästa bil, tar mindre plats i sidled än skjutdörrar.

#14
2016-10-12 23:13

Hmm, I Singapore anser man att miljöpåverkan är stor av Teslas bilar. Större än miljöpåverkan från fossilbilar. Därför får dessa bilar betala extra hög skatt!

http://www.techtimes.com/articles/140300/20160312/singapore-slaps-tesla-...

#16
2016-10-13 10:20

Odedicerad - fast nu bor ju inte vi i Singapore och vår elproduktion ser ju helt annorlunda ut så den informationen känns helt oväsentlig i sammanhanget. Däremot så har jag fortfarande svårt att se nån anledning till den mycket komplicerade konstruktionen av bakdörrarna - och den har väl i sig också försenat introduktionen av modellen. Försök öppna en bakdörr i ett lågt svenskt villagarage - gissar att det blir svårt.

#17
2016-10-13 10:31

Testa skulle säkert sälja lika bra i Sverige som i Norge om alla skattebetalare fick subventionera elbilarna med 2,3 miljarder så som i Norge. Men när subventionerna sänktes för elbilar i Norge sjönk Teslas försäljning med hela 55 % i Norge. I hela Europa sjönk Teslas försäljning bara med 25 % under samma period.

#19
2016-10-13 11:48

Odedicerad - m a o anser du att man är bättre på att se helheten i Singapore än i t ex Sverige. Känns som att dina åsikter i detta avseende snarare speglar dina egna åsikter om elbilar - och då passar det bra att dra fram just det exemplet. Sen behöver man ju inte vara oförskämd som du är i dina 2 sista meningar...

#20
2016-10-13 11:59

@Pi. Sverige är ett extremt land. Vi tror att vi är bäst när vi i verkligheten är världsfrånvända. Singapore verkar ta med alla faktorer i sitt miljötänk. Sverige stirrar bara på det som kommer ur avgasröret.

Jag är jätteintresserad av köpa en elbil. Gärna en Tesla, grannen har en och han är jättenöjd. Jag kommer dock inte kunna betala en miljon eller mer. Utan hoppas på att en vettig elbil med en körsträcka på 30+ riktiga mil per laddning året runt och ett pris på 150-175000:-

Du ägnar dig åt klassisk navelskådning när du förkastar insikter och kunskaper inhämtade från andra delar av vår globala planet. Sverige har inte svaren. Oftast har inte Sverige och svenskarna ens förstått frågan. Att du tar anstöt visar på att jag hade rätt.

#21
2016-10-13 12:07

Odedicerad - bara för att jag tycker att du är oförskämd mot mig personligen genom att skriva nedvärderande kommentarer om mig så innebär det att jag " förkastar insikter och kunskaper inhämtade från andra delar av vår globala planet." Tror detta säger mera om dig än om mig...

#22
2016-10-13 20:22

Såja, nu lugnar vi ner oss och går tillbaka till vad det handlar om.
Tesla Model X!

#23
2016-10-13 22:27

Teslas försäljning och resultat var det bästa hittills senaste kvartalet, Model X tar ca 8 mån att få leverans på här. Bilarna räcker inte till.

#24
2016-10-14 06:37

Dom som har råd med denna bil, men har för lågt garage kanske missas som kunder;)

#25
2016-10-14 11:55

Det finns ingen anledning att behöva öppna dörrarna inne i ett villagarage. Eftersom bilen även har funktionen autoparkering kliver förare och samtliga passagerare ur bilen utanför garaget och sedan kör den in själv.

#26
2016-10-15 17:26

Måsvingedörrar i all ära, det relevanta är batterikapaciteten i temperaturer under -40°C.

#27
2016-10-15 18:30

Funderar mest på hur kul det blir att kliva in/ur under bakdörrarna när saltslasket droppar ner i nacken på en...
Men, visst är det effektfullt, och ingen risk att slå upp dörren i bilen bredvid...men man får nog tänka sig för i P-garage som ibland inte är så höga i tak.

#28
2016-10-15 19:04

Joker 1951 skriver att vi bara är avundsjuka på Norrmänen. Men försäljningen i Norge av Tesla sjönk 55 % när inte staten längre stod för en så stor del av inköpskostnaden. I Sverige köps dyra bilar med supermiljörabatt nästan bara när vi andra skattebetalare är med och betalar kalaset vilket visar att skillnaden är nog inte så stor mellan Norrmän och Svenskar som gärna vill skylta med miljösamvete när extrakostnaden för bilen betalas av någon annan.

#29
2016-10-16 22:13

hultarn, funderingar med saltslask har nog inte gänget haft som gjort den här konstruktionen, det är väl mest i kalifornien som dom jobbar och där är ju inte slasket så vanligt.
Men slask i nacken kan man ju få på vilken modern bil som helst om man inte tänker sig för, det är ju länge sedan man tog bort den praktiska takrännan som höll kvar slasket på taket åt dom slarviga som inte orkade borsta bort det.
Sedan är det väl så att sensorer känner av takhöjden så dörrarna öppnas inte mer än det går, men är det lågt blir det väl att krypa ut om man nu inte går ur innan man kör in i garaget.

#30
2016-10-17 17:07

Pi, har någon moderator varit framme och rensat i Odedicerads inlägg? Jag ser inget oförskämt i de två sista meningarna.

Dörrarna är ledade på mitten, så de är faktiskt inga problem i ett garage.
De öppnar tydligen också tillräckligt snabbt för att slippa bli ett irritationsmoment.
Snömängder på taket är givetvis ett problem - med alla bilar! Borstar man inte bort snön så får bilen bakom eländet över sig. Eller hasar ner över framrutan vid en inbromsning. Själv åker jag aldrig någonsin omkring i iglos. Hur det är med is och hållbarhet på sikt är dock en fråga.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.