Bild
Nästa artikel
Kort, kaxig, hög och flexibel. Det är lätt att bli charmad av nya Suzuki Ignis.

Suzuki Ignis – rapport från provkörningen

Provkörning

Vi Bilägares Mikael Schultz tog en sväng till Rom för att bekanta sig med ett litet charmtroll som kommer tillbaka i ny skepnad efter ett antal års frånvaro på den svenska marknaden.

Hej, Micke, vad är första intrycket av Ignis?
 – Övervägande positivt faktiskt. Bilen är en extremt kompakt suv, en av marknadens absolut minsta, enligt Suzuki. Den mäter bara 370 cm mellan stötfångarna, men har väldigt mycket attityd och en design som träffar mitt i prick. I alla fall i mina ögon.   
 
– Men det är inte bara den kaxiga framtoningen som attraherar, Ingnis är dessutom ovanligt smart byggd. Den korta, höga karossen är maximalt utrymmesutnyttjad och fyra vuxna får plats i kupén, trots de nätta yttermåtten. Bra för flexibiliteten är också att det delade (50/50) baksätet är skjutbart, så att man efter behov kan välja mellan ökat benutrymme eller större lastutrymme.
 
Och hur är den att köra?
– Helt okej tycker jag, även om köregenskaperna inte är riktigt lika riviga som utseendet antyder. Allra mest imponerad är jag nog över fjädringskomforten, som inte alls har den struttighet som många andra småbilar lider av. Hög sittposition och en osedvanligt bra svängradie gör dessutom att Ignis är mycket lätthanterlig i stadstrafik, där den ju också på andra sätt passar som handsken.  

–  Men bilen klarar även tuffare utmaningar än så, särskilt om man väljer den fyrhjulsdrivna versionen. Ytterligare ett plus för framkomligheten är den fina markfrigången; hela 18 cm.
 
Priserna då – var hamnar de?
– Ignis börjar säljas i Sverige i januari och finns i fem olika versioner. Den billigaste, 1.2 Exclusive, kostar från 137 900 kronor och dyrast är 1.2 High Executive 4WD SHVS, som går på 171 900 kr.

–  Alla har i grunden samma motorbestyckning; en fyrcylindrig bensinare på 1,2 l/90 hk. Den dyraste varianten är dessutom försedd med Suzukis mildhybrid-system (SHVS), som både sparar bränsle och ger ett extra krafttillskott vid acceleration.

Diskutera: Vad tycker du om Suzuki Ignis?
 

Kommentarer

#1
2016-12-06 16:02

Vilken trevlig liten bil! Den kommer att sälja bra, men i Sverige är priserna på tog för höga. Suzuki bygger bra bilar, även om jag inte gillar utseendet på den senaste Swift. Den tidigare var snyggare. Men den här bådar gott! Synd att de fick lägga ner Kizashi dock.

#2
2016-12-06 16:25

Jo - spontant kan man tycka att den är typ 20--25.000 kr för dyr - alltså att den billigaste borde kosta ca: 110--115.000 kr. Det är trots allt en liten bil...
Sen är frågan vad man skall med "handtagen på taket" till....

#3
2016-12-06 17:04

5 stjärnor i EuroNcap. Väsentligt bättre baksätesbälten än Ford Edge, vilket avspeglar sig i betyget för skydd av baksätespassagerarna. Tyvärr har man misslyckats med skyddet av förarens bröstkorg. Vet inte varför, kanske var inte airbagen rätt avstämd.

#4
2016-12-06 17:32

Tuff liten krabat, gillar små högbyggen...

Återstår att se om den är lika rymlig inuti som t.ex. Corsa eller Fiesta som man kan få för ungefär samma peng, om så är fallet kan det lite höga priset kanske motiveras.

#5
2016-12-06 21:07

IngoS: Krocktester är egenviktstester i alla tester förutom ett. Man ska inte tolka för mycket resultat i EuroNCAP utan att förstå fysik.

#6
2016-12-06 21:08

Oomkullrunkelig: Jag håller med dig. Suzuki gör bra småbilar! Tyvärr är priset på just den här modellen ett strå för högt. Swift är mer prisvärd som sådan.

#8
2016-12-06 21:11

Blir så trött på det sketna kommentarssystemet ViB har.

#9
2016-12-06 23:44

Milkylainen. Vad är det jag inte begriper? Naturligtvis har en 850 kg Ignis ingen chans i en frontalkrock mot en 1900 kg Edge. Men om respektive bil skulle träffa på ett felplacerat träd med en frontalsmäll skulle jag föredra att sitta som passagerare i en Ignis, som har ett modernt bälte. Det är helt onödigt att underprestera jämfört med bilar i samma viktsklass. Ignis är svårare att konstruera säker i sin viktsklass med sin korta deformationszon och de har som påpekats sannolikt gjort ett bra jobb, men det finns andra i samma viktsklass som presterar något bättre vad gäller skador på förarens bröstkorg.

#10
2016-12-07 14:17

Små fulsnygga bilar attraherar mig. Chevrolet Spark - Fiat Panda Cross 4x4 - Dacia Sandero Stepway och nu Suzuki Ignis.
Lite av samma andas barn men att Ignis har + vad de övriga saknar.

Den här kan kan helt klart bli andra bilen.

#11
2016-12-08 22:28

Suzuki har börjat bygga riktigt aptitliga bilar. Lite snålt urval kulörer och så var det det där med rostskyddet.
Fast jag håller med Oomkullrunkelig att förra Swift var tuffare, särskilt i den speciella rödorange kulören (lite åt kopparhållet).
Nya Baleno verkar också helt ok. Har till och med en viss elegans och ser ut som en lite större bil. Och tydligen är det en av de komfortablare i klassen.
Denna Ignis ser precis sådär bulligt tuff ut som en småbil ska. Gillar.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!