Bild
Nästa artikel

Subaru XV – rapport från provkörningen

Provkörning

I höst kommer andra generationen av Subaru XV. Nils Svärd har åkt till Österrike för en exklusiv provtur av den nya kompaktsuven redan nu. Dieselmotorn är borta och istället väntar hybridteknik.

Hej Nils, vad är du ute på för äventyr?
– Hej! Just nu befinner jag mig på en testbana i utkanten av Wien för en exklusiv provkörning av nya Subaru XV. Bara några få tidningar är inbjudna till att köra den europeiska versionen av Subarus nya kompaktsuv och jag är den ende svensken på plats. Här får vi köra både nya och gamla XV i en rad testmoment både på och utanför asfaltsslingorna.
 
Hur känns nya XV?
– Subaru är en intressant biltillverkare som gärna går sin egen väg. Permanent fyrhjulsdrift sedan 1972, boxermotorer och steglösa automatlådor. De har också en annan filosofi när det gäller nyheter. Subaru XV är helt ny – ned till minsta lilla molekyl – men ändå identisk med föregångaren.
 
Hur menar du?
– Medan andra japanska biltillverkare byter gladeligen ut varje linje i designen i en nostalgilös förnyelseprocess är XV en karbonkopia på föregångaren. Det lustiga är att Subaru själva hävdar att nya XV är debutanten för märkets nya formspråk, kallat ”Dynamic X Solid. Jag kan bara dra slutsatsen att framtida modeller kommer se ut precis som idag.

Nya XV till höger – gamla generationen till vänster.

Göms nyheterna under skalet?
– Nja, även databladet visar på Subarus försiktiga tolkning av ”helt nytt”. Nya XV är den första bilen i Europa som baseras på Subarus nya grundarkitektur kallad SGP – Subaru Global Platform. De hävdar att XV är större än tidigare men jämfört med gamla XV är nykomlingen totalt 1,5 cm längre (nu 446,5 cm). Höjd och markfrigång är oförändrade.
– Boxerfyran på två liter sägs vara nyutvecklad och fått direktinsprutning. Medan gamla 2,0i hade 150 hk och 196 Nm ger den nya maskinen 156 hk och 196 Nm. Precis som tidigare har XV permanent fyrhjulsdrift med steglös automatlåda som tillval. Så trots en helt ny grundarkitektur är de tekniska specifikationerna närmast oförändrade.
 
Hur känns den att köra?
– Tack och lov upphör déjà vu-känslan när man sätter sig bakom ratten. Inredningen känns mer välbyggd och framför allt är körintrycken förändrade. Vad detta innebär i detalj kommer jag att berätta i nummer 11 av Vi Bilägare.
 
Har du något mer att tillägga redan nu?
– Subaru utlovar att den nya SGP-arkitekturen ska ge ”världens bästa säkerhet”. Det är ett djärvt påstående, men faktum är att XV nyligen tilldelades den högsta poängsumman någonsin i det japanska NCAP-krockprovet. Inte illa.
– Som kuriosa kan nämnas att markfrigången på de japanska bilarna är två centimeter lägre (20 cm istället för 22 cm) än de XV som säljs i USA och Europa. Det är en anpassning till japanska parkeringsgaragen där vissa har väldigt strikta höjdkrav. 
 
När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
– Det här är en väldigt tidig provkörning. Nya XV kommer till Sverige först i november och priserna är ännu inte klara.
– Turbomotorn i Levorg verkar inte vara aktuell för XV utan utbudet består initialt av av två bensinmotorer – 1,6 och 2,0 – utan turboladdning.

Ingen diesel?
– Dieselmotorn förvinner helt och hållet. Istället kommer Subaru att lansera någon form av hybridteknik till XV. Den nya plattformen är framtagen för både vanliga hybrider och laddhybrider. Senare i höst får vi besked om vad som kommer till Europa.

Hela provkörningen läser du i Vi Bilägare nummer 11/2017, som finns i butik den 22 augusti. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration här.

Diskutera: Vad tycker du om Subaru XV?

Kommentarer

#1
2017-07-13 10:32

Jag var länge småförtjust i XV ända tills jag hoppade in i en. Första känslan var att jag hoppat in i en tidsbubbla och förflyttats tillbaka till 80 talet och den höll i sig när jag kände på vred och knappar.
Har dock inte åkt eller kört någon XV.

Har dom bara fixat till interiören i denna facelift så lär denna gå hem hos många, det är en lite udda bil med kul design.

#2
2017-07-13 11:22

En stor bil utan en vridstark dieselmotor kommer att bli ett försäljningsfiasko!!!

#3
2017-07-13 12:08

Fast den är inte så stor Stoor, en Leon kombi är längre. Vi snackar Golfklass fast på styltor.

#4
2017-07-13 14:28

Hahahaha, där fick du till det. Jag är mer nyfiken på hur mycket en liten bil som denna kan dra med bensin motor. Varför lägger de inte ner dessa otroligt ineffektiva SUV modeller?? Det är en gåta..

#5
2017-07-13 15:45

Det måste vara gåtfullt för dig Styggavargen, endast.

#6
2017-07-13 15:57

Subaru ligger där o naggar har aldrig kört en med att det lockar.
Dock har jag tittat in i förra XV och tyckte precis som Reverend B att den såg verkligen föråldrad ut och i ordets rätta bemärkelse "plastig".
Är interiören fixad nu så kan den nog bli attraktiv på marknaden.

#7
2017-07-13 20:02

Varför slösa tid o ork på dessa gamla fossila bränslebrukare? Glöm dem o lägg istället intresset framåt - elbil eller i sämsta fall hybrid (för ni som är rädda för framtiden)..

#8
2017-07-13 23:15

Ännu en ineffektiv, fossildriven "miljöbil" ser dagens ljus.

#9
2017-07-13 23:20

Om nu elbil är framtiden? Noll utsläpp är min vision, men energi är inte direkt gratis. Men visst, just nu sker konstiga saker inom bilindustrin och kunder vill ha bilar som förbrukar ännu mer energi, däri ligger problemet som jag ser det. I denna första fas när energin kostar i form av utsläpp måste bilar göras effektiva och snåla, men som sagt trenden går åt fel håll nu.

#10
2017-07-14 07:22

Den nya modellen finns redan här i Australien sedan en månad. En av våra kompisar köpte en första dagen. Jag som inte Subaru expert kan inte se någon skillnad förutom färgen. Deras gamla var vit och deras nya är svart.

#11
2017-07-14 09:36

Tycker inte trenden går åt fel håll alls, det finns fler hybrid och elbilar än någonsin, fler länder ser över vad dom vill tillåta i storstäderna, fusk med utsläpp har blivit officiellt, mer laddstationer än någonsin finns.
Vi har mer valmöjligheter just nu att hitta en bil med en miljövänligare drivkälla än någonsin tidigare, konsten är bara att vi behöver se över hur vi nyttjar bilen och vad behovet faktiskt är.

#12
2017-07-14 10:31

Redaktionen borde nog klarlägga om det egentligen är deja-vu som skribenten drabbats av och inte flashback.

#13
2017-07-17 12:06

Och hur mycket soppa dricker den här då? Annars intressant bil, helt klart.

#14
2017-07-18 13:38

Att kalla detta SUV till att börja med är att ta i. Det är en crossover. Det är en förhöjd Impreza. Men då blir det ju genast ologiskt i Vargens värld. I verkligheten lär den knappast dra mer eller krocka hårdare än något annat i samma storlek med samma motor.

Hej!

Våra annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta göra det vi gör. Så vi vore tacksamma ifall du kunde stänga av adBlocker!