Bild
Nästa artikel

Subaru Outback simmar lugnt

Provkörning

Subaru Outback bygger precis som tidigare på kombimodellen av Legacy. Nu kommer Outback i en ny generation. För 18 000 kr extra jämfört med Legacy köper man automatisk nivåreglering, fem cm högre markfrigång och därmed bättre framkomlighet.

Plums! Subaru Outback dyker ner i det iskalla vattnet och vadar saktar över vattenpassagen. Isflaken krasar mot bilen. Men Subarun rullar oberört vidare.

Framkomlig som många suvar
Platsen är en terrängbana några mil utanför Helsingfors. Vi är här för att provköra Subaru Outback i den fjärde och senaste generationen. Outback baseras på Subaru Legacy, som provkördes i nummer 15.

Det som skiljer Outback från Legacy är främst fem cm högre markfrigång, vilket gör bilen mer kompetent utanför vägen. Faktum är att framkomlighetsförmågan är likvärdig med många suvar.

Subarun krängde över djupa diken och klättrade i branta grusbackar utan större bekymmer.

Stabil och stadig
Med ett eller två hjul i luften krävs dock lite skicklighet för att få bilen över de värsta hindren.

4WD-systemen är olika beroende på växellåda. Med sexväxlad manuell låda är fyrhjulsdriften fördelad 50/50 mellan hjulaxlarna. Med den steglösa CVT-lådan är fördelningen istället 60/40 och med konventionell femväxlad automatlåda blir kraftfördelningen 45/55.

Gemensamt är dock att fyrhjulsdriften är konstant i alla versioner.

Vi provkörde Outback både på asfalt och grus, på smala rallyslingor och motorvägar. I det hala väglaget som rådde kändes den både stabil och stadig.

Men lika rolig att köra som föregångaren är inte nya Outback, trots ny hjulupphängning fram. Däremot är den rymligare, bekvämare och tystare än tidigare.

Känsla av klass
Förarmiljön är uppgraderad, med helt ny instrumentbräda som ger mer känsla av klass än i föregångaren. Baksätet är betydligt rymligare än tidigare och insteget dit är generöst. Även lastutrymmet är större än förut.


Vi provkörde tre motoralternativ som finns vid introduktionen nu i höst. Billigast är 2,5-liters bensinmotor på 167 hk. En tvåliters dieselmotor på 150 hk väntas bli bästsäljare i början. Priset börjar där på 300 900 kr.

Japansk design
Klart dyrast och snabbast är den sexcylindriga 3,6-litersmotorn på 360 hk. Den kostar från 414 900 kr. Men riktigt intressant blir den kommande gasmotorn som gör att Outback blir ett miljöbilsalternativ.

Priset blir cirka 45 000 kr mer än för 2,5-litersmotorn, vilket ger ett baspris på cirka 330 000 kr när gasversionen väntas komma i april.

Den yttre designen påminner mycket om andra japanska kombimodeller av modernt snitt. Vore det inte för den 20 cm höga markfrigången under bilen skulle Subaru Outback lika gärna passera för en Toyota Avensis, Honda Accord eller Mazda6.
Vi tycker:

Vad nytt?
Helt ny generation, baserad på nya Legacy

För vem?
För den som söker en kombi med extra bra framkomlighet.

Bra köp?
Ja, kvalitetsmässigt ligger Subaru bra till.

Plus
Framkomlighet, komfort, utrymme, förarplats, kvalitet.

Minus
Feg design, inte lika körglad som tidigare.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.