Bild
Nästa artikel

Subaru Legacy - vid sidan av allfarvägen

Provkörning

Femte generationen Legacy ska ta Subaru ytterligare några steg på resan från krumelur till självklart val för svenska bilköpare och tjänstebilsförare. Lockbetena är bland annat större kaross och steglös automatlåda, men självklart har även nya Legacy boxermotor och fyrhjulsdrift.

När någon påstår att alla japanska bilar är stöpta i samma form blir jag alltid fundersam. Har vederbörande verkligen tittat efter? Känt efter? Kört bilarna? Myten om den japanska likformigheten stämmer inte ens för Nissans och Toyotas bassortiment.

Marginell aktör
Den som höjer blicken till Honda eller Subaru kan ana konstruktörer som haft roligt på jobbet och upptäcka tekniska lösningar som knappast är sprungna ur kliniska marknadsundersökningar.

På den svenska marknaden har Subaru alltid varit en marginell aktör, även om märket har en hängiven supporterskara. Hittills har det främst varit privatpersoner som köpt Subaru, men under åren 2004-2009 har andelen juridiska personer i köparskaran ökat från sex till 35 procent.

Med nya Legacy hoppas den svenska generalagenten kunna göra en rejäl inbrytning på tjänstebilsmarknaden. Ett argument är att Legacy vuxit och nu kvalar in bland VW Passat och Volvo V70.

Precis som sina fyra föregångare finns nya Legacy i både sedan- och kombiutförande, men i Sverige kommer den sistnämnda att stå i centrum.

Varvtal åker jojo

Vi börjar provkörningen i en 2,0D Station med dieselmotor på 150 hk. Subaru gör ett stort nummer av sina boxermotorer, men dessvärre känns den här pjäsen mest som en dieselmaskin från sent 1990-tal.

Den är inte påfallande tyst eller mjukgående, inte särskilt stark eller smidig men åtminstone snål enligt tillverkarens uppgift: 6,1 liter/100 km vid blandad körning.

Legacy 2,0D säljs enbart med sexväxlad manuell låda som fungerar fint utom vid försök till riktigt snabba växlingar. Efter lunch byter vi till en bensindriven 2,5i Station som bara erbjuds med steglös automatlåda, Lineartronic kallad.


Till en början är det ovant att köra CVT-låda (continously variable transmission) eftersom motorns varvtal å ena sidan kan åka jojo vid konstant fart (för att kompensera backar exempelvis) och å andra sidan låser på det högsta effektivaste varvtalet och låter växellådan sköta hastighetsökningen vid fullgasacceleration.

Lineartronic kan även "växlas manuellt", det vill säga spärras i sex förprogrammerade lägen, men då går vitsen med steglös utväxling förlorad.

Positiv bekantskap

Främsta fördelen med den steglösa tekniken är sparade bränsledroppar vilket bevisas av att den mindre bensinmotorn (2,0i, 150 hk, ej provkörd) enligt Subaru drar 8,6 liter/100 km med manuell låda men bara 8,1 med Lineartronic. På det hela taget är Lineartronic en positiv bekantskap, det gäller bara att inte irritera sig på det "bakvända" beteendet.

Tyvärr upplevs 2,5-litersmotorn i likhet med dieseln inte vidare spirituell. Vridmomentet är lågt i förhållande till motorstorleken, 229 Nm (riktvärde för moderna bensinmotorer utan överladdning är 100 Nm per liter slagvolym), och effekten följaktligen heller inte hög (167 hk vid 6 000 varv/min).

Bränsleförbrukningen påstås dock vara lika låg (8,1 l/100 km) som för tvålitersmotorn.

Två olika fyrhjulsdriftsystem

Med valet av växellåda följer även två helt olika fyrhjulsdriftsystem. Manuella bilar har en enkel men beprövad 50/50-fördelning med en viskodiffbroms mellan hjulaxlarna.

Av erfarenhet vet vi att det systemet ger både roliga och förutsägbara vinteregenskaper. Lineartronicbilarna har en lamellkoppling som i grundläget fördelar 60 procent av momentet till framhjulen men som kan justera och anpassa drivningen efter förhållandena.

Alla provkörningsbilar har sportpaket (45 000 kr) som bland annat inkluderar 18-tumshjul och stötdämpare från Bilstein. Eftersom Legacy överhuvudtaget inte är sportig för övrigt blir kompositionen skev. Gissningsvis är både fjädringskomfort och ljudnivå behagligare i bilar utan sportpaketet.

Hög standard
Att Legacy vuxit märks inuti där i synnerhet baksätet blivit riktigt rymligt. I kombin kan ryggstödets vinkel justeras så att passagerarna kan halvligga. Ett av Subarus tidigare signum - ramlösa sidorutor - har skippats vilket medgivit att bakdörrarna kunnat göras större.

Framstolarna är bekväma åtminstone under våra timmar på Roslagsvägar och standardutrustningen hög (eljusterbar förarstol, klimatanläggning, blåtand för mobiltelefonen, bixenon-strålkastare, cd-växlare med mera). Dessutom ingår fri service i tre år/6 000 mil.

Nya Legacy befäster intrycket att Subaru går sin egen väg ett stycke vid sidan om den japanska huvudleden. Frågan om vad det egentligen är värt ska vi återkomma till i ett riktigt test.
Vi tycker:

Vad nytt?
Större än föregångaren. Steglös automatlåda. Högre utrustning.

För vem?
Alla som annars skulle ha köpt en Opel Insignia, Toyota Avensis eller VW Passat och som anser att fyrhjulsdrift är ett plus.

Bra köp?
Ekonomiskt sett ja. Vettiga priser och bra utrustning/garantipaket. Subaru har traditionellt högt andrahandsvärde.

Plus
Högre komfort än föregångaren. Låg angiven förbrukning för dieselmodellen. Säkra vinteregenskaper. Fem stjärnor i Euro NCAP.

Minus
Motorerna en smula omoderna. Köregenskaperna på sommarväg medelmåttiga.

Subaru Legacy Station

Pris, kr från: 2,0i manuell - 251 900 kr. 2,0i automat - 266 900 kr. 2,5i automat - 281 900 kr. 2,0D manuell - 281 900 kr. Legacy sedan är 12 000 kr biligare. Businesspaket (läderklädsel plus minne till förarstolsjusteringen) kostar 19 000 kr.
Modell: Femsitsig, femdörrars kombi
Säljstart: Säljs nu.
Mått, cm: L 478/B 178/H 154.
Tjänstevikt: 1 540-1 660 kg.
Släpvagnsvikt B-kort: 1 425-1 570 kg.
Släpvagnsvikt E-kort: 1 500-1 800 kg.
Motor 2,0D: 4-cyl dieselmotor med turbo, common rail. Cylindervolym: 1 998 cm3. Max effekt 150 hk vid 3 600 v/min. Max vridmoment 350 Nm vid 1 800-2 400 v/min.
Motor 2,5i: 4-cyl bensinmotor. Cylindervolym 2 457 cm3. Max effekt 167 hk vid 6 000 v/min. Max vridmoment 229 Nm vid 4 000 v/min.
Kraftöverföring 2,0D: Sexväxlad manuell. Fyrhjulsdrift med 50/50-fördelning och viskodiffbroms mellan hjulaxlarna.
Kraftöverföring 2,5i: Steglös automatlåda med sex programmerade, låsbara steg. Fyrhjulsdrift via hydraulisk lamellkoppling, i grundläget 60/40-fördelning.
Prestanda 2,0D: Acc 0-100 km/tim 9,6 s, toppfart 203 km/tim (2,5i: 10,3 s, 205 km/tim).
Bränsleförbrukning blandad körning 2,0D: 6,1 l/100 km (2,5i: 8,1 l/100 km).
CO2-utsläpp 2,0D: 161 g/km (2,5i: 188 g/km).
Konkurrenter: Audi A4, Volkswagen Passat, Volvo V70.

Kommentarer

#1
Gösta
2009-11-02 19:39

Eric Lund
Antingen hör du bättre än andra som testat bilen
Dom har alla berömt att bilen är tyst,smidig,kraftfull motor
Men dom kan ju ha fel?

#1
Eric Lund
2009-11-03 10:31

Hej Gösta!
Mig veterligen är det ännu ingen svensk tidning som publicerat ett test med nya Legacy. Däremot har många svenska tidningar i likhet med Vi Bilägare deltagit i den organiserade provkörningen runt Norduppland.
Jämfört med andra, likvärdiga familjebilar upplevde jag Legacy just som jag beskrivit den. Sedan gör jag som du säkert sett ett förbehåll i slutet av texten: de slutgiltiga omdömena får anstå tills Vi Bilägare kunnat genomföra ett fullständigt test.
Med vänlig hälsning,
Eric Lund
Vi Bilägare

#1
Jonas
2009-11-03 23:23

När planerar ni att göra en mer omfattande testkörning av nya Legacy?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.