Nästa artikel
Skoda Yeti - utmanar etablerade konkurrenter
Provkörning

Skoda Yeti - utmanar etablerade konkurrenter

Publicerad 3 augusti 2009 (uppdaterad 22 oktober 2014)
Skoda Yeti är Tjeckiens svar på VW Tiguan, Nissan Qashqai, Honda CR-V och de andra småsuvarna. Vildmarks-Skodan blir en tuff utmanare till de etablerade konkurrenterna när den börjar säljas i höst. Vi har provkört den i Slovenien.
Medan den stora terrängbilen nästan är död försäljningsmässigt ökar istället klassen för mindre suvar. Här finns redan ett 25-tal konkurrenter som slåss om köparna. Yeti är Skodas svar på VW Tiguan och Volvo XC60, precis som Octavia Scout konkurrerar med Volvo XC70 och Audi Allroad. Fast Skodas prislappar är betydligt mer aptitliga.

Konstruktionsmässigt är Yeti ett hopplock av befintliga modeller inom VW-koncernen. Framvagnen kommer från Skoda Octavia, medan bakvagnen har hämtats från VW Scirocco. Motorer och växellådor är desamma som i Octavia och Golf. Namnet Yeti kommer från den mytiske snömannen. Frågan är om Yeti kan klättra bra i registreringsstatistiken. För vad har Yeti att komma med som konkurrenterna saknar?

Ja, inte är det designen i alla fall. Yeti är förvillande lik Roomster. Ful eller fräck är en smaksak, men Roomster har inte slagit bland de svenska bilköparna.

Yeti har andra fördelar, främst är det de fina köregenskaperna och komforten som lockar. Trots att Yeti är ett litet högbygge är den överraskande stabil även vid hård körning på kurviga vägar. Krängningen är måttlig och bilen känns ganska rolig att ratta, även på dåliga grusvägar.

I framstolarna sitter de flesta förare bekvämt. Förarmiljön är tydlig och lättöverskådlig, instrument och reglage finns där de förväntas. Baksätet är riktigt rymligt på ytterplatserna och kan dessutom skjutas  i längsled, beroende på om man prioriterar utrymmet i baksätet eller bagageutrymmet. Baksätet kan också lyftas bort på ytterplatserna. Det är samma smarta konstruktion som återfinns i Roomster.

Bagageutrymmet är dock ganska snålt tilltaget. Men så är också Yeti en relativt kort bil, 20 cm kortare än koncernkollegan VW Tiguan.

Yeti finns med flera motorer, vi provkörde tvåliters 140 hk diesel och 1,8-liters bensinmotor. De är dessa som väntas bli storsäljarna i Sverige. Båda motorerna kändes pigga i responsen, med ett plus i kanten för bottendraget i dieselmotorn. Någon miljömotor är tyvärr inte aktuell ännu.

Yeti är inte någon terrängbil, lågväxel saknas och markfrigången är måttliga 18 cm. Däremot är framkomligheten bättre än i en personbil.

Fyrhjulsdriften kommer från Haldex fjärde generation och innehåller en elektronisk diffbroms. I neutralläge kan Yeti köras i branta nedförsbackar i två  km/tim och bilen håller automatiskt den farten, tack vare downhill assist. En kul finess är att detta fungerar både framåt och bakåt samt om man får motorstopp. Vi testade på en motocrossbana och på ett skogsparti där Yeti klättrade uppför och kröp nedför branta backar utan problem.

Precis som den värsta konkurrenten Nissan Qashqai ska även Yeti säljas som framhjulsdriven. Importören tror dock att 75 procent av köparna väljer fyrhjulsdrift på Yeti. För den framhjulsdrivna Yeti startar prislappen på 179 900 kr.

Det finns en uppenbar risk för kannibalism både inom Skoda och Volkswagen. Köparna till framhjulsdrivna Yeti kan lika gärna välja Roomster Scout. De spekulanter som tycker att bagageutrymmet till Yeti är för litet väljer med fördel istället Skoda Octavia Scout. Och de som tänkt sig VW Tiguan kan spara 45 000 på att istället välja en motsvarande Skoda Yeti.

Relaterade bildspel

FAKTA/ Skoda Yeti 4x4 2,0 TDI

Pris: 256 400 kr.
Säljstart: 16 oktober.
Modell: Femdörrars suv.
Tjänstevikt: cirka 2085 kg (preliminärt).
Släpvagnsvikt: Cirka 1400 kg (preliminärt).
Markfrigång: 18 cm.
Längd/Bredd/Höjd, cm: 422/180/169.
Motor: Fyrcylindrig turbodiesel på 1968 cm3. Maxeffekt 140 hk vid 4200 v/min. Max vridmoment 250 NM vid 1500-2500 v/min.
Prestanda: 0-100 km/tim på 12,2 s. Toppfart 174 km/tim.
Förbrukning: 6,0 l/100 km blandad körning.
Co2-utsläpp: 159 g/100 km.
Konkurrenter: Nissan Qashqai, Honda CR-V, Ford Kuga, VW Tiguan, Hyundai Huscon, Kia Sportage.

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2009-08-03 23:36
mctar (ej verifierad)

Borde inte vridmomentet i gula rutan vara 320nm? Om bagagerummet är tillräckilgt stort kan nog denna bli min nästa bil...

#2 • Uppdaterat: 2009-08-03 23:41
peter (ej verifierad)

..sen är nog inte tjänstevikten 2085 kg...snarare totalvikten

#3 • Uppdaterat: 2009-08-04 10:41
Stig (ej verifierad)

Helt riktigt att Yeti konkurrerar med de uppräknade småsuvarna. Ingen av dem är ju fyrhjulsdriven. Det är därför inte Subaru Forester finns med i listan...

#4 • Uppdaterat: 2009-08-04 21:11
mctar (ej verifierad)

Stig: Alla dessa blar finns som 4hjulsdrivna. Jag förstår också att du försökern vara rolig. Jag kan sätta en slant att på att Yeti tar sig fram bättre än Forestern. Den har ju fastnat i tester där konkurenter med haldex kört utan problem. Denna har dessutom generation 4 med eLsd.diffen (som Saab kallar det). Men Stig - Lev kvar i din tro du.

#5 • Uppdaterat: 2009-08-05 17:44
Lasse (ej verifierad)

Kommer verkligen Yetin ha eLsd-diffen?

#6 • Uppdaterat: 2009-08-05 21:48
mctar (ej verifierad)

Jag tolkar "Fyrhjulsdriften kommer från Haldex fjärde generation och innehåller en elektronisk diffbroms." som så. Kan man tolka det på något annat sätt?

#7 • Uppdaterat: 2009-08-05 23:07
Stig (ej verifierad)

MCTAR:
Det finns ingen Haldexbil som har riktig fyrhjulsdrift och ingen sådan har någonsin slagit äkta AWD.

#8 • Uppdaterat: 2009-08-06 16:14
mctar (ej verifierad)

Stig, du har skygglapparna på. Läs: http://www.teknikensvarld.se/documents/audi/a4-c-crosser-cx-7-tiguan/index.xml och kanske: http://www.teknikensvarld.se/documents/peugeot/4007-freetrack-forester/index.xml

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.