Bild
Nästa artikel

Skoda Superb Combi

Provkörning

Superb är ett kaxigt namn på en bilmodell men Skodas nya storkombi lever definitivt upp till det när det gäller utrymmet. Det är, för att använda några synonymer, ypperligt, utmärkt, förträffligt, magnifikt...

Superb Combi är efterlängtad av Skodas återförsäljare i kombilandet Sverige. Och även bland kunder som vill ha en storbilskombi har intresset varit stort redan på förhand. Bland konkurrenterna kan man anta att det är med en viss bävan man inväntar månadsskiftet januari-februari när utmanaren lanseras på den svenska marknaden. 

Stora utrymmen
Vi börjar med utrymmet eftersom det är vad förhandssnacket handlat mycket om. Med nedfällda baksäten lastar bilen 1 865 liter. Med ryggstöden i normalt läge är utrymmet 633 liter mot Volvo V70:s 575 liter.

Superb hatchback lastar som jämförelse för övrigt 565 respektive 1 670 liter. Det är ingen jättestor skillnad och beror på att Superb Combi inte håller höjden baktill.

Mycket plats för pengarna är det i alla fall. Bagageutrymmet är dessutom försett med en mängd detaljer som förenklar lastning och förankring. Flera krokar på sidorna att hänga upp påsar på, flyttbara förankringsöglor på skenor i golvet liksom spännband som även de är flyttbara via skenor. En LED-lampa lyser upp bagageutrymmet och kan även tas ur sitt fack och fungera som ficklampa.

Baksätet är givetvis delbart och kan fällas 1+2.

Bekvämt baksäte, åtminstone för två
Superb Combi är med sina 484 cm en stor bil, två cm längre än V70 och det har tillverkaren utnyttjat till att skapa superba utrymmen även för den mänskliga lasten. Jag är förvisso bara 178 cm men när jag ställt in förarstolen så tror jag att även vännen Sten Feldreich, 210 cm, får plats med benen bakom mig.


Sitter jag själv i baksätet så har jag en lucka på uppåt 30 cm från knäna till förarstolens ryggstöd. Och även om föraren har framstolen i bakersta läget har jag gott om plats baktill.

Superb är femsitsig och visst ryms tre vuxna på bakbänken men inte är det särskilt bekvämt om man ska färdas längre sträckor. Mittpassageraren sitter något upphöjd och tvingas sära på benen ordentligt för en mittkonsol.

Men sittkomforten är faktiskt hygglig även på mittplatsen. Fram och på sidorna sitter man riktigt bra. Skoda har en i mitt tycke perfekt avvägning av sätena, lagom hårda och lagom mjuka.

Fem motoralternativ
Superb Combi lanseras som sagt i Sverige i månadsskiftet januari-februari och kan fås med fem olika motoralternativ:

Två bensinmotorer på 125 respektive 160 hästar, samt en V6 på 250 hk.
Två dieselmotorer på 140 respektive 170 hk.

Den minsta bensinaren har en volym på endast 1,4 liter men med hjälp av turboladdning klarar den gott och väl av att få fart på tjänstevikten 1 569 kilo.

Snart miljöbil
Än så länge finns inte Superb i miljöklassvariant men redan till sommaren är siktet inställt på att kunna erbjuda en 120-gramsbil (koldioxid/km).

Utrustningsnivåerna är två, den enklare Ambition och fullutrustade Elegance.

Nya Skoda Superb började saluföras för snart två år sedan i Sverige och Superb Combi är tänkt att fullständiga modellpaletten. Skoda hade för övrigt sin bästa försäljningsmånad någonsin i september med totalt 69 023 bilar, en ökning med 17 procent jämfört med samma månad 2008.

Höga ambitioner
Uppgången i Kina var 187,9 procent till 14 328 bilar. I Sverige har Skoda en marknadsandel kring fyra procent och generalagenten menar att enda begränsningen är tilldelningen av nya bilar från tillverkaren.

Vind i seglen alltså. 1 500 Superb Combi räknar man med att sälja nästa år plus 400 stycken hatchback.

Från 220 500 kronor
Prisspannet för Superb Combi - som även kommer att erbjudas med 4x4 i tre varianter, 160 hästars bensin, 170 hk diesel och V6:an - är från 220 500 kronor (1,4-litersmotorn) till 339 500 kronor (V6 med DSG-låda och 4x4, Elegance). Prissättningen har förenklats till ett påslag på 10 000 kronor jämfört med motsvarande Superb hatchback.

Och som sagt, till sommaren kommer en 1,6-liters common rail-motor på 105 hk som är koldioxidoptimerad.

Fem stjärnor
Superb Combi är förstås krocktestad av Euro NCAP och fått fem stjärnor. Nio airbags är standard inklusive en knä-krockkudde som skyddar föraren. ESP och ABS är självklarheter men Superb har också DSR och HBA som standard.

Det förstnämnda är en förkortning för "driver steering recommendation" och innebär helt enkelt att systemet korrigerar föraren när denne tar i för mycket i en sladdsituation. HBA är elektronisk bromsassistans, en förstärkning av bromskraften.

Elegant, men vissa brister
Superb Combi är utrustad med en sexväxlad låda när den inte har DSG-låda. En bra sådan med väldigt tydliga lägen. Jag provade framför allt dieselversionerna på 170 och 140 hästar. Den förstnämnda var riktigt råstark men även 140 hästar visade sig fullt tillräckligt.

Formen har delvis fått gå före funktion om man ser till bakdelen av bilen som är sluttande till förfång för utrymmet på höjden. Sikten bakåt är heller inte den bästa men föraren har hjälp av backvarnare.

Framåt störs sidosikten av kraftiga och sluttande A-stolpar. Men om man bortser från dessa anmärkningar så är designen elegant och balanserad.
FAKTA

Skoda Superb Combi

Pris: Från 220 500 till 339 500 kronor.
Modell: Femsitsig kombi.
Säljstart: Månadsskiftet januari-februari 2010.
Mått, cm: L484/B182/H 148.
Tjänstevikt: 1 504-1 746 kg.
Släpvikt: 1 400-2 000 kg.
Motorer: 4-cyl 1,4-liters TSI 125 hk, 1,8-liters TSI 160 hk,  6-cyl
3,6-liters FSI 250 hk, 2,0-liters TDI 140 hk och 2,0-liters TDI 170 hk.
Kraftöverföring: Framhjulsdrivning, sexväxlad manuell, 4x4, DSG-låda.
Prestanda: Toppfart 199 (1,4 l), 218 (1,8), 247 (V6),  205 (2,0 TDI/140
hk) och 218 km/tim (2,0 TDI/170 hk). 0-100 km/tim: 10,6 - 8,6 - 6,6 -
10,3 - 8,9 sekunder.
Bränsleförbrukning, blandad körning: 6,9 l/100 km - 7,3 - 10,2 - 6,1 - 5,9.
CO2-utsläpp, g/km: 159 - 171 - 237 - 160 - 155.
Konkurrenter: Volvo V70, Saab 9-5 kombi, Ford Mondeo kombi, Citroën C5 kombi, VW Passat Variant med flera.

Kommentarer

#1
Lägerleffe
2009-10-28 15:19

Bensinmotorn på 16 hästar verkar spännande. Är väl riktigt snål och miljövänlig kan jag tänka.

#1
Håkan Bäcklund
2009-10-28 15:34

Lägerleffe: Inget undgår dig... Vi har rättat.

#1
Krille
2009-10-28 17:06

En Skoda i den här storleksklassen! nja då tror jag att nya Saaben är intressantare

#1
Saabnisse
2009-10-28 21:59

Krille, naturligtvis, men nog sjutton får Saaben en hård mat

#1
Saabnisse
2009-10-28 22:09

Hoppsan, här hände det något, jag hann inte skriva färdigt innan datorn tog över!
Saaben får en hård match, men de tävlar ju inte riktigt i samma division även om de är ungefär lika stora (vilket inte alls behöver innebära att Saaben är bättre).
Men det kommer säkert att säljas avsevärt fler Skoda Superb än Saab 9-5.
Men det gäller ju samma sak inom det egna ledet, man konkurrerar ju delvis med sina egna, Passat och Audi, även om de är väsentligt mindre.
Vi får väl se när 9-5 kommer som kombi, men den hamnar nog i en helt annan prisklass.

#1
Nalle
2009-10-30 09:47

Det ska bli mycket intressant att se och prova Superb Combi då den dyker upp i bilhallarna. Lite omodernt fegt designad kanske, men den utstrålar en klassik elegans som vinner i långa loppet. Med batteriet fram torde det inte vara risk för höga magnetfält heller. Skoda verkar ha tänkt till ordentligt och lyckats skapa en mycket säker familjebil. Nio airbags pekar på att även baksätet försetts med sidoairbags, vilket jag trodde skulle vara en stor nackdel, men efter att ha läst vad de säger på Folksam får man väl tro att det är en fördel trots allt. Det blir nog den trafikintresserade sexåringen som får sitta på mittplatsen bak om jag köper Superb. Lite ovant blir det nog när man vant sig att själv sitta i mitten i familjens gamla V70 för att förhindra syskongnabb, men det ska nog gå om man sitter bredvid också. En Superb Combi 4x4 alternativt lilldieseln känns oerhört lockande.

#1
Christer Eng
2009-11-16 22:23

Som Skoda Superb-förare med 170 hk diesel och DSG kan jag bara säga GRATTIS till Combiälskande svenska folket. Ska bli intressant att se vad som händer då den kommer ut i bilhallen. Detta är den trevligaste, roligaste och den mest ekonomiskaste bil jag haft. Detta bådar gott för Skoda.

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.