Bild
Nästa artikel

Skoda Rapid – rapport från provkörningen

Provkörning

Tommy Wahlström har åkt till Frankfurt för att köra en uppdaterad Skoda Rapid. Han passade också på att ge en rundtur av bilen, se filmklipp här!

Nå Tommy, vad tycker du?
– Nja, det här är väl inte riktigt min kopp te. Jag gillar den nya trecylindriga motorn och förbättrade uppkopplingsmöjligheter är väl bra men jag undrar om det verkligen räcker för att locka dagens kräsna kunder. 
 
Vilka konkurrerar Rapid med?
– Ja, det är inte heller så lätt att säga. Storleksmässigt ligger den någonstans mellan Fabia och Octavia. Kanske nya Fiat Tipo i halvkombiversion kan vara en konkurrent? Eller Dacia Sandero? Rapid ska ju vara en lågprisbil även om jag inte tycker att 155 900 kr som introduktionspriset landar på är direkt anmärkningsvärt lågt.

Vad har Rapid för fördelar då?
– Autobroms är standard i Sverige. Det är förstås bra. Och benutrymmet i baksätet och bagageutrymmet är generöst. Men läs min provkörning i nästa nummer av Vi Bilägare innan du går och beställer en bil!

Hela provkörningen av bilen läser du i Vi Bilägare nr 08/2017, i butik den 30 maj. Prenumeranter får tidningen en vecka tidigare. Läs mer om prenumeration.
 
Diskutera: Vad tycker du om Skoda Rapid?

Kommentarer

#1
2017-05-12 10:04

Undrar hur det är med komforten? Är den uppgraderad med den nya plattan MQB?

#3
2017-05-12 10:13

Inte lär det vara en "MQB-bil" - då skulle man nog slå på stora trumman mera. Sen är ju "partikels" kommentar så förutsägbar.

#4
2017-05-12 10:52

Jag tippar att den kommer vinna testerna i Vi Bilägare, så ett givet rekommenderat köp efter provkörningen i nästa nummer, allt annat vore en chock för oss läsare.

#5
2017-05-12 11:46

Några kommer älska bilen..

#6
2017-05-12 12:50

Andra hatar den för den inte är gjord i Japan..

#7
2017-05-12 15:50

Pi
Ja du kan ha rätt.
För övrigt lite svårplacerad modell. Det är ju inte många Rapid man ser på vägarna och vill man ha lite större utrymme än i Fabia tror jag många istället väljer Octavia då jag gissar att komforten är betydligt bättre än i Rapid. Annars gillar jag den yttre designen med lite kompaktare utseende. Skulle kunna bli succé med bättre chassi och RS-motor.

#8
2017-05-12 19:54

En del säger att VW koncernen är the same - same! Nej...nej Rapiden har jag provat i alla dess former...skicka dem till Ryssland.

#9
2017-05-13 08:30

Rapid och syskonet Seat Toledo var väl till en början ett försök att göra en lite större småbil men med lite enklare teknik - alltså en billigare bil för storleken. Idag är den väl inte speciellt mycket billigare än annat i storleksklassen och fortfarande byggd på den gamla plattformen vilket väl i sig är ett tecken på att det är ett lite "billigare" bygge - alltså att nyttja "gammal" teknik för att hålla nere produktionskostnaderna. Men visst borde den ha sin plats emellan Fabia och Octavia och tidigare fanns den väl i alla fall i två karossutföranden varav "sedan-modellen" hade klart större bagageutrymme än den provkörda modellen - men sedaner är ju inte så poppis i vårt land. Utrymmesmässigt motsvarar den väl i stort sett bilar i Golfklassen så det är säkert en "nuftig" bil - i alla fall om man kan hålla nere priset.

#10
2017-05-14 14:03

Sen när köper kräsna kunder Skoda?

#11
2017-05-16 11:20

Seat Leon säljs prispressat och blir nästan lika billig/dyr som en Skoda Rapid men är mycket mer bil på alla sätt. Lustig prispolitik mellan syskonmärken men den som väljer en Rapid i stället gör en rejäl bom.

#12
2017-05-16 17:31

Nä, jag tror inte kräsna kunder köper Skoda nog mer åt håller kunder som vill ha praktiska bilar som är hållbara och lågt prissatta med rimliga driftskostnader. Jag skulle nog mer säga, prestigelösa kunder. Jag har aldrig ägt en Skoda innan, testade en Octavia och blev lite såld. Det var mest DSG lådan jag var intresserad av, sedan var det slumpen som gjorde att jag testade just en Skoda med lådan. Jag var mycket skeptisk, DSG hade också mycket historik om att gå sönder. Jag chansade, och nu med 6000 felfria mil bakom mig efter 3 år så fungerar fortfarande bilen klockrent (ta i trä).Jag är mest missnöjd med de höga servicekostnaderna på märkesverkstäderna, detta tror jag förstör Skoda och VW's image i längden. Att det kan skilja 100% på samma service är inte rimligt, någon luras... men vem?

Hej!

Vi har förståelse för att du använder adblocker, men hoppas att du kan stänga av den för vår sajt. Annonser är en förutsättning för att vi ska kunna fortsätta att driva sajten.